Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@22:44:30 GMT

حل مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد؛ شاید وقتی دیگر

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۲۱۲

حل مشکلات مناطق حاشیه‌ای شهر مشهد؛ شاید وقتی دیگر

 رییس شورای شهرستان مشهد در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حل مشکلات روستاهای گرجی سفلی، دهرود، همت آباد، اسلام‌آباد و علی‌آباد با جمعیت ۵۰ هزار نفری در منطقه منفصل شهری بین شهرک مهرگان و منطقه سه شهرداری سالهاست بلاتکلیف مانده است و با وجود موافقت وزارت کشور با الحاق این منطقه به شهر مشهد شورای شهر دوره چهارم در ۱۷ اردیبهشت ۹۶ با این تصمیم مخالفت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شهناز رمارم افزود: به دلیل مهاجرت قشر کم در آمد برای خرید زمین ارزان قیمت با متراژ زیر ۶۰ مترمربع که شرایط صدور پروانه را ندارند  ساخت و ساز غیرمجاز به شدت در این منطقه گسترش یافته است و بافت متراکم بدون رعایت اصول شهرسازی با سیما و منظر نامناسب شکل گرفته است و توسعه بی رویه بافت متراکم ناهمگون در این منطقه در واقع به مانند یک بمب ساعتی است که اگر به سرعت اقدامی صورت نگیرد خطر انفجار شدید آن وجود دارد.

وی ادامه داد: شورای شهرستان مشهد برای جلوگیری از ایجاد حاشیه جدیدی در شهر مشهد به عنوان میانجی با استانداری، فرمانداری، بنیاد مسکن، اداره مسکن و شهرسازی و شهرداری در تسهیل فرآیند تعیین تکلیف مکاتبه دارد و البته الحاق این منطقه به شهرداری مشهد برای این سازمان هزینه بر است اما از سویی دیگر افق آینده شهر مشهد با طرح توسعه مشهد پیوند دارد و نمی توان به این منطقه منفصل بی توجه بود.

بخشدار مرکزی مشهد نیز گفت: شورای عالی شهرسازی و معماری کشور الحاق روستای همت آباد به شهر مشهد را تصویب کرده است اما شورای فعلی شهر مشهد و شورای قبلی به دلیل عدم رعایت ضوابط شهری در این مناطق با آن موافقت نکرده اند چرا که ساخت و سازهای این مناطق غیر اصولی ساخته شده، حرایم ممنوعه گاز، آب، برق و کشف رود رعایت نشده، خانه‌ها با متراژ کم و متراکم و کوچه‌ها کم عرض و غیر استاندارد است و در واقع به دلیل نظارت ضعیف، ساختار معماری این مناطق بسیار ناامن است و سر ریز جمعیت ناشی از گرانی مسکن در شهر مشهد نیز در سالهای اخیر به سوی این مناطق روان شده و روند ساخت و سازهای نا ایمن و متراکم را افزایش داده‌ است.

ابوطالب سرابیان افزود: وجود مشکلات گفته شده مانع سلب مسوولیت ما نیست و تامین آب شرب سالم برای این مناطق وظیفه ماست و در حال حاضر با افزودن یک چاه آب توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد و اختصاص ۱۲ لیتر آب در ثانیه از آب مشهد کیفیت آب شرب این منطقه را افزایش داده‌ایم اما به دلیل عدم وجود نظارت میزان سرقت آب و انشعابات غیر مجاز از آب آشامیدنی برای آبیاری باغات و استخرها در این مناطق بسیار زیاد است و تا زمانی که این مشکلات حل نشود تامین نیاز واقعی ۵۰ هزار نفر از ساکنان این محل به آب آشامیدنی سالم مشکل است و با توجه به این که جرایم این تخلفات نیز اندک است و بازدارنده نیست.

وی ادامه داد: با این وجود شرکت آب و فاضلاب مشهد امسال برای ساماندهی این مشکلات با جدیت ورود کرده است و با هیچ کس هم تعارف ندارد و از سویی دیگر اقداماتی در دست انجام است که تا پایان امسال با اتصال یک خط از انشعابات جدید آب، کمبود و افت فشار آب آشامیدنی در این مناطق به طور کامل برطرف شود.

دهیار روستای دهرود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: این روستا در عمل به شهر مشهد چسبیده است و سالهاست سر ریز جمعیت این شهر را تحمل می کند که کمبود آب شرب و با کیفیت گوشه کوچکی از آن است.

امیر رضایی افزود: این روستای  ۱۸ هزار نفری در حالی که از هیچ گونه امکانات و خدمات شهری برخوردار نیست و جزء شهر مشهد محسوب نمی شود وضعیت امنیت، آموزش و پرورش، بهداشت، اعتیاد و ساخت و سازهای غیر مجازش متاثر از چسبیدگی و همسایگی با شهر مشهد است.

وی اضافه کرد: یک کیلوگرم قیر و یک وجب آسفالت از بنیاد مسکن دریافت نکرده‌ایم، طرحهای هادی روستایی به دلیل فشار شدید جمعیتی دیگر جواب نمی‌دهد، به دلیل تعریف روستایی با عوارض اندک روستایی امکان کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز روستایی وجود ندارد و هیچ مرجعی نمی تواند برای کسی که در محل فاقد طرح، ساخت و ساز می‌کند حکم تخریب صادر کند.

دهیار روستای دهرود گفت: گرچه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور طرح الحاق روستای دهرود به شهر مشهد را ابلاغ کرده است اما شورای شهر قبلی و شورای فعلی به دلیل آنچه که عدم رعایت فنی ساخت و سازها در این محل می‌خواند از تصویب آن پرهیز می‌کند اما باید توجه داشت در جایی که هیچ ضابطه‌ای برای ساخت و ساز و رعایت دیگر موارد وجود ندارد چگونه می‌توان انتظار رعایت فنی ساخت و سازها را داشت.

رضایی افزود: این روستا و چهار روستای دیگر چسبیده به شهر مشهد که در جمع بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند ابتدا باید بدون پیش شرط به شهر مشهد الحاق شوند تا بعد از آن بتوان رعایت قوانین شهری را در آن الزامی کرد.

دهیار روستای همت‌آباد نیز گفت: این روستا کاملا به شهر چسبیده است و با فاصله کمتر از یک متر اخلاف فاحش در عرضه امتیازات و محرومیت از امتیازات وجود دارد. یک زمین، مجوز ساخت پنج طبقه دارد چون در طرح شهر مشهد قرار دارد و زمین بغل آن نیز به دلیل قرار گرفتن در روستا از این خدمات محروم است یک کوچه از خدمات آب، برق، گاز، تلفن، بهداشت، آموزش و پرورش، آسفالت، جمع آوری زباله و سایر خدمات شهری برخوردار است امام کوچه بعدی به دلیل واقع شدن در طرح روستایی فاقد این امکانات و خدمات است.

جلال تقوی افزود: در حال حاضر با بودجه اندک دهیاری در حد توان در حال خدمات رسانی به مردم محل هستیم در حالی که با وجود سر ریز جمعیت مشهد و وجود اتباع خارجی جمعیت این مناطق چند برابر آمارهای اعلام شده ‌است، آب آشامیدنی مورد نیاز مردم از چند حلقه چاه تامین می‌شود که بعد از کلرزنی بدون تصفیه در لولهها جاری می‌شود، سیستم دفع فاضلاب وجود ندارد، انشعابات غیر مجاز و نصب مستقیم پمپ بر روی لوله‌های اصلی نیز آن قدر زیاد است که کل جریان آبرسانی را مختل می‌کند و آب آن در طول شبانه روز دچار افت فشار و کمبود است همچنین شیوع اعتیاد و وجود معتادان متجاهر نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که این منطقه با آن دست به گریبان است.

وی ادامه داد: مسوولان، مساله عدم رعایت ضوابط فنی در ساخت و سازها را بهانه اصلی عدم الحاق این مناطق به شهر مشهد عنوان می‌کنند در حالی که تا زمانی که این مناطق به شهر مشهد الحاق نشده‌ است نمی‌توان مردم را مجبور به رعایت این الزامات کرد.

دهیار روستای همت آباد گفت: در منطقه بیش از ۲۰۰ کارگاه ضایعات بی مجوز فعالیت می‌کنند که علاوه بر آلودگی‌های زیست محیطی، برای زندگی روز مره مردم محل مثل عبور و مرور هم مشکلاتی ایجاد می‌کنند در حالی که به دلیل نبود زمینه قانونی برای اجرای محدودیتها قادر به برخورد قانونی با آنها نیستیم و با یک گشت شبانه روزی برای کنترل ساخت و سازهای غیر مجاز و پیشگیری از تجاوز به حریمهای عمومی تلاش می کنیم اما به دلیل وسعت کار موفقیت چندانی نداریم.

تقوی افزود: این منطقه با انبوه جمعیت متراکم فقط دارای یک پارک ۵۰۰ متری است و هیچ گونه مکان عمومی ورزشی هم ندارد.

وی نیز متذکر شد تا زمانی که این روستاها به شکل رسمی و قانونی به شهر مشهد الحاق نشوند نمی‌توان با اتکای به مفاد قانونی جلوی تخلفات، به ویژه تخلفات ساخت و ساز را در آن گرفت.

کلانشهر مشهد دارای بیش از ۳/۵ میلیون نفر جمعیت است که از این میزان بیش از ۱/۵ میلیون نفر آن حاشیه نشین هستند.

برچسب‌ها شهرداری مشهد شورای شهر مشهد وزارت کشور علی آباد شهرنشینی اسلام آباد ساماندهی معتادان متجاهر همت آباد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهرداری مشهد شورای شهر مشهد وزارت کشور علی آباد شهرنشینی اسلام آباد ساماندهی معتادان متجاهر همت آباد شهرداری مشهد شورای شهر مشهد وزارت کشور علی آباد شهرنشینی اسلام آباد ساماندهی معتادان متجاهر همت آباد اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۲۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر زنجان حاکم شود

ایسنا/زنجان رئیس شورای شهر زنجان گفت: اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر حاکم شود و با وحدت رویه امور را پیگیری می‌کنیم.

مجید ناصحی‌مقدم امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) در جلسه علنی شورای شهر زنجان با اشاره به حواشی به‌وجود آمده در رابطه با پروژه احداث المان غواصان دریادل در میدان بسیج، اظهار کرد: این طرح بعد از گذراندن مراحل قانونی خود و منطبق با مصوبات مورد نیاز وارد فاز اجرایی شده بود که متاسفانه بنا به دلایلی دستور توقف کار صادر شد.

وی تصریح کرد: توقف کار در حالی اعلام شد که روند مورد نیاز برای رسیدن به مرحله اجرایی طی شده و پیمانکار کار نیز مشخص بود؛ با این حال با بروز این مشکل در کنار برخی جریانات در فضای مجازی، شاهد این هستیم که طرح در آغاز کار تعطیل شد.

او با انتقاد از روند ایجاد شده در مسیر اجرای این طرح، گفت: در ادوار گذشته مسئولان، اعضا شورا را به دوری از حواشی دعوت می‌کردند در حالی که در این دوره کاملا برعکس شده و ما برخی افراد را به دوری از حاشیه دعوت می‌کنیم. با این حال اعضا شورای شهر زنجان همچون ماه‌های گذشته از هرگونه حاشیه دوری کرده و روند کارها را منطبق با قانون طی می‌کند.

رئیس شورای شهر زنجان با تاکید بر اینکه اعضای شورای شهر زنجان از اقدام شهردار حمایت کرده و به‌دور از هرگونه حاشیه به‌دنبال اجرای طرح‌های بزرگی از جمله پروژه سبزه‌میدان و محور شهیدان کریمی است، افزود: اعلام می‌کنیم با کسی تعارف نداریم و با هرگونه حاشیه‌سازی برخورد خواهیم کرد.

در ادامه عضو دیگر شورای شهر زنجان با اشاره به موضوع المان غواصان دریادل، گفت: کسانی که در این رابطه تصمیم می‌گیرند به اسناد بالادستی که اعضا شورا منطبق با آن طرح‌ها را مصوب می‌کنند، توجه داشته باشند.

مهدی طالب افزود: در تصویب این طرح، اسنادی همچون طرح جامع ترافیک شهری و و سایر اسناد مورد نیاز به دقت بررسی شده و این اسناد دقیقا همان مواردی است که به امضا مسئولان امر نیز رسیده است. البته تاکید داریم اگر مشکلی است موارد اعلام شود تا در آن رابطه تصمیم مورد نیاز اتخاذ شود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت توجه کمیته بازآفرینی شهری به بزرگترین پروژه در این حوزه که در محور داودقلی به دلجویی واقع شده است، اظهارکرد: انتظار ما تشکیل جلسات کمیته و آزادسازی منابع در این حوزه است تا شاهد رشد و رونق شهر زنجان باشیم.

این عضو شورای شهر به موضوع جابه‌جایی کوی فاطمیه نیز اشاره کرد و گفت: براساس قانون تحویل کلید به کلید در این بخش انجام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی هزینه ۴۰۰ میلیارد ریالی جهت توسعه مناطق حاشیه شهر
  • واکاوی مشکلات نواحی مینودر، مهدیه و شهیدبهشتی در شورای شهر قزوین
  • تاکید بر ساخت پارکینگ‌های حاشیه در منطقه ۱۶ تهران
  • اجازه نمی‌دهیم حاشیه بر شهرداری و شورای شهر زنجان حاکم شود
  • صدور هشدار هواشناسی برای ارتفاعات مازندران
  • روحانی: برجام بازدارندگی‌مان را افزایش داد | امروز دعوا بر سر ساخت مسجد است | ساکت ننشینیم، مردم را به پشتیبانی از نظام تشویق کنیم | مگر در انقلاب با زور مردم را باحجاب کردیم؟
  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • شورای شهر مشهد با پیگیری ویژه رفع کمبود پارکینگ اطراف حرم را به سرانجام برساند