Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-19@09:13:40 GMT

سرانه فضای آموزشی درقم ۴.۲ متر مربع است

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۶۱۷۴

سرانه فضای آموزشی درقم ۴.۲ متر مربع است

محسن پورگلیان روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: برای دستیابی به سرانه میانگین سطح کشور باید ۲۵۰ هزار مترمربع فضای آموزشی به معنای ساخت ۱۰۰ مدرسه ۱۲ کلاسه جدید و برای دستیابی به سرانه استاندارد باید حدود یک‌میلیون مترمربع فضا ایجاد شود.

وی گفت: نرخ سالانه افزایش جمعیت دانش‌آموزی در استان قم، ۲.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۳۳ درصد و در کشور ۱.۲۴ درصد است.

وی اضافه کرد: متوسط سالانه خروج از سیستم آموزشی قم، ۱۵ هزار نفر و متوسط سالانه تعداد افزایش جمعیت دانش‌آموزی ۱۰ هزار نفر است.

پورگلیان خاطرنشان کرد: سالانه باید ۳۳۳ کلاس درس در قالب ۲۸ مدرسه احداث شود تا پاسخگوی دانش‌آموزان جدید در هر سال باشیم.

وی دربخش دیگری از این گفت وگو اظهار داشت:  مدارس استان قم از نظر تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، رتبه سوم را در کل کشور داراست.

تراکم دانش‌آموزان ۲۸.۳ نفر در هر کلاس است که این عدد به‌طور میانگین در سطح کشور،‌ ۲۴ نفر و در حالت استاندارد ۲۱ نفر است.

وی اضافه کرد: نسبت جمعیت دانش‌آموزی قم به کشور، ۱.۶۸ درصد، تعداد مدارس به‌کل کشور ۰.۷۱ درصد و تعداد کلاس‌ها ۱.۲ درصد است.

وی با بیان این‌که نسبت زیربنای فضای آموزشی استان به کشور ۱.۵۲ درصد است، ادامه داد: این مساله نشان‌دهنده این است که مدارس استان قم به لحاظ مساحت ۲ برابر میانگین کشور است، زیرا عمده مدارس در حوزه شهری قرار دارد.

به گفته پورگلیان،‌ مدارس استان قم با ۰.۶۶ مترمربع فضای پرورشی به ازای هر دانش‌آموز، رتبه ۱۴ و با ۰.۴ مترمربع فضای ورزشی به ازای هر دانش‌آموز، رتبه ۱۳ را در کشور داراست.

وی با اشاره به این‌که حدود ۱۰۰ فضای ورزشی مختص آموزش‌وپرورش شامل سالن‌ها و استخرهای ورزشی در قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: متوسط کشوری سرانه فضای پرورشی ۰.۷ و ورزشی ۰.۴۳ مترمربع می‌باشد.

در سال تحصیلی جدید تعداد دانش‌آموزان استان قم با افزایش هشت‌درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته به حدود ۲۷۰ هزار نفر در مقاطع مختلف رسیده است؛ ۶۷۰ فضای فیزیکی و پنج هزار و ۸۰۰ کلاس درس آماده‌شده و تعداد کد فضاهای آموزش‌وپرورش قم حدود یک هزار و ۳۰۰ واحد است.

برچسب‌ها قم وزارت آموزش و پرورش دانش‌آموزان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان قم وزارت آموزش و پرورش دانش آموزان اخبار کنکور دانش آموزان استان قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۶۱۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم گسترش هنرستان های جوار صنعت

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مولوی مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی در ۲۹۰ امین شورای آموزش و پرورش استان گفت: دستور کار اول در خصوص لزوم گسترش هنرستان های جوار صنعت بود ، در این راستا مکلف هستیم تا انتهای برنامه هفتم توسعه ۵۴ درصد از دانش آموزان متوسطه دوم به سمت هنرستان ها سوق پیدا کنند. 
وی افزود: اکنون ۴۶ درصد دانش آموزان پایه دهم به این سمت حرکت کرده اند که برای طی این فاصله از ظرفیت هنرستان های دولتی و غیردولتی و از صنایع استان باید استفاده کرد. 
مولوی گفت: در طرح هنرستان های جوار صنعت،  صنعت ممکن است فضایی را اختصاص دهد که دانش آموزان در آن تحصیل کنند و از امکانات این صنعت استفاده کنند. 
وی تاکید کرد: سال گذشته هنرستان جوار صنعت ماشین سازی به عنوان نمونه  کشوری افتتاح شد همچنین ۱۰کارخانه یا محل هدف شناسایی شده تا اقدامات لازم انجام شود. 
مولوی در خصوص نهضت سوادآموزی به عنوان دستور کار دوم اضافه کرد: ۵۰ درصد از حجم ابلاغی این استان تحقق پیدا کرده است و در این حوزه طرح هایی از جمله سواد قرآن پایه نیز مدنظر قرار گرفته به این معنی که فردی که توانایی خواندن قرآن دارد با یک شاخص هایی می تواند در زمره سواد آموزان قرار گیرد. 
وی افزود: شرکای این طرح باید پای کار موضوع ریشه کن کردن بی سوادی باشند، بیش از ۹۰ درصد مردم در کشور باسواد هستند. 

دیگر خبرها

  • آشنایی با هوش مالی در بازارچه دانش‌آموزی سمای آباده
  • واریز کمک سرانه ۲۰ میلیارد ریالی به حساب مدارس مجری طرح اعتکاف علمی نوروزی در سیستان و بلوچستان
  • افزیش سرانه فضای آموزشی در اردبیل/ ۵کلاس درس وارد فاز اجرایی شد
  • اجرا شدن طرح شهید همت درخراسان رضوی
  • آمار نگران کننده از ترک تحصیل دانش‌آموزان به علت فقر
  • لزوم گسترش هنرستان های جوار صنعت
  • معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد؛ جزییات طرح «خاتم» ویژه دانش‌آموزان در نوروز
  • ترک تحصیل در اوج!
  • برای آزمون‌های نهایی فقط کتاب‌های درسی را بخوانید
  • خیالتان راحت؛ دانش‌آموزان برای آزمون‌های نهایی فقط کتاب‌های درسی را بخوانند