Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد معاون قضایی رئیس کل دادگستری و رئیس شوراهای حل اختلاف استان یزد گفت: ارجاع پرونده به شوراهای حل اختلاف استان یزد در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۲۷۱ درصد رشد داشته است.

«محمدرضا حداد» در این رابطه اظهار کرد: در پنج ماه نخست سال قبل یک هزار و ۶۲۵ فقره پرونده به شورای حل اختلاف برای صلح و سازش ارجاع گردید که در مدت مشابه در سال جاری این تعداد به ۶ هزار و ۲۷ فقره رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به موفقیت در ایجاد سازش در ۴۹ درصد پرونده های ارجاعی به شورای حل اختلاف اشاره و بیان کرد: از تعداد ۶ هزار و ۲۷ فقره پرونده ارجاع شده به شورای حل اختلاف تعداد ۵ هزار و ۷۰۶ فقره آن مختومه گردید که از این تعداد ۲ هزار و ۷۸۰ فقره آن به صلح و سازش منتهی شده است.

این مقام قضایی، رسالت اصلی شورای حل اختلاف و تأکید ریاست قوه قضاییه را بر ایجاد صلح و سازش ذکر کرد و گفت: از پرونده های ارجاع شده یک هزار و ۴۹۹ فقره آن حقوقی و ۴ هزار و ۵۲۸ فقره آن کیفری بوده که با تلاش خالصانه کارکنان شورای حل اختلاف ۴۷ درصد در پرونده های حقوقی و ۴۹ و نیم درصد در پرونده های کیفری، سازش، حاصل شده است.

وی با اشاره به مواد ۸ و ۱۱ قانون شورای حل اختلاف، تصریح کرد: طبق ماده ۸  کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل گذشت با تراضی طرفین دعوی، امکان ارجاع برای صلح و سازش به شورای حل اختلاف را دارد.

حداد افزود: حسب ماده ۱۱ قانون شورای حل اختلاف نیز قاضی شورا در مواردی نظیر دعاوی مالی در روستا تا بیست‌ میلیون ریال و در شهر تا پنجاه‌ میلیون ریال، کلیه دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره به جز دعاوی مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن و ادعای اعسار از پرداخت محکومٌ به، در صورتی که شورا نسبت به اصل دعوی رسیدگی کرده باشد، با مشورت اعضاء شورای‌حل‌اختلاف می تواند رسیدگی و مبادرت به صدور رأی ‌نماید.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی دادگستری یزد، این مقام قضایی در پایان در خصوص ارجاع پرونده‌های از ناحیه دادگاه ها و دادسراهای سراسر استان به شوراهای حل اختلاف اظهار کرد: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده از جمله برگزاری دوره های آموزشی ویژه صلح و سازش از طریق مرکز استان و بصورت برخط برای اعضاء و کارکنان شورا و تشکیل شعب ویژه صلح و سازش، شوراهای حل اختلاف استان جهت پذیرش هرچه بیشتر دعاوی کیفری و حقوقی که امکان سازش در آنها فراهم است، آمادگی دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی سیاسی دادگستري يزد شوراهای حل اختلاف شورای حل اختلاف شوراهای حل اختلاف صلح و سازش فقره آن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام کرمی شامگاه پنجشنبه در نشست کمیته برنامه‌ریزی دادگستری کل استان کرمانشاه که با حضور معاونین، رؤسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی این استان به منظور بررسی سند تحول قضائی و چگونگی اجرایی شدن برنامه‌های عملیاتی سال ۱۴۰۳ برگزار شد، اظهار کرد: نسخه سند تحول قوه قضائیه بروز رسانی شده است.

وی با اشاره بر ضرورت اجرایی شدن سند تحول قضائی، افزود: برنامه‌های عملیاتی سال جاری باید به صورت تفکیک شده برای هر یک از مجریان تعیین و مراحل مختلف اجرای آن به دقت پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه خطاب به کمیته برنامه‌ریزی دادگستری این استان با تاکید بر مطالعه کامل سند تحول قضائی، بیان کرد: این سند مانند قانون اساسی برای قوه قضائیه است، لذا مطالعه آن الزامی است و ضرورت دارد علاوه بر اجرایی کردن و عمل به مفاد آن، ایده‌ها و پیشنهادهای خود را در جهت بهبود عملکرد دستگاه قضائی ارائه دهید.

کرمی به تاکید رئیس قوه قضائیه در خصوص انتخاب عادلانه کارشناسان بر اساس قرعه کشی اشاره کرد و گفت: ارجاع پرونده‌ها به صورت سنتی بستری فسادزا بود، لذا قرعه کشی میان کارشناسان از طریق سامانه ارجاع راهی عادلانه برای انتخاب کارشناسان جهت کارشناسی پرونده‌های قضائی است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه دادگستری استان کرمانشاه تا پایان فروردین سال جاری با استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان آمار شایسته‌ای در این زمینه کسب کرده است.

کرمی بر رعایت نظم و انضباط اداری تاکید کرد و ادامه داد: تمام کارکنان قضائی و اداری این استان باید ضمن رعایت دقیق نظم و انضباط اداری جهت ترویج و رونق بخشی آن تلاش کنند، چرا که یکی از عوامل رضایت‌مندی مراجعین داشتن نظم، انضباط اداری و تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها است.

وی با اشاره به اقدامات دادگستری استان در راستای تحقق شعار سال تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، گفت: از هر ایده‌ای در این استان که قابلیت اجرایی داشته باشد استقبال می‌کنیم.

کرمی به تاکید چندین ساله مقام معظم رهبری بر رونق تولید و اقتصاد اشاره کرد و افزود: دادگستری استان در جلسات ستاد اقتصاد مقاومتی همواره به دنبال ارائه راهکار و کمک جهت رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی، جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران است.

رئیس کل دادگستری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش با اعلام حمایت قاطع دستگاه قضائی استان از طرح نور فراجا، گفت: این طرح یک تکلیف قانونی، شرعی و مورد تأکید ولی امر مسلمین است که بایستی با رویکرد پیشگیرانه، مدیریت شایسته، صبر و بردباری انجام شود.

وی تاکید کرد: به طور یقین حمایت قضائی از اقدامات اجرایی فراجا در اجرای این طرح وظیفه قانونی دستگاه قضا است.

کد خبر 6088833

دیگر خبرها

  • استفاده ۷۸ درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه
  • مصالحه ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • مصالحه بیش از ۳۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف قزوین
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول
  • پرونده قتل و اختلاف خانوادگی در دزفول به صلح و سازش ختم شد
  • رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه: ۸۵ پرونده قصاص در کشور به سازش انجامید
  • ۸۵ پرونده قصاص در سراسر کشور منجر به سازش شد
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل در پی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل درپی اختلاف خانوادگی
  • صلح و سازش پایانی بر پرونده قتل اختلاف خانوادگی با همت شورای حل اختلاف دزفول