Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@10:12:42 GMT

چه نامی جز «سرباز» به نخل نزدیک‌تر؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۸۸۱۹

چه نامی جز «سرباز» به نخل نزدیک‌تر؟

ایسنا/یزد مسئول موزه تخصصی زیلوی میبد در استان یزد از راه‌یابی پلاک صلح ساخته شده‌ی خود به عنوان اثر منتخب دومین نمایشگاه ملی «پلاک صلح» ایکوم و نمایش آن در موزه جنگ تهران خبر داد.

«طاهره کشتکار» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در مورد پلاک صلح ساخته شده از جنس برگ خرما، اظهار کرد: انگیزه استفاده از مواد اولیه الیاف نخل برای ساخت پلاک سربازان دلایل متعددی داشت، دلایلی که شاید بیشتر به جان‌نثاری‌های سربازان در جنوب کشورمان که مردمانش انس گرفته با این درخت مقدس هستند، مربوط می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: البته نخل‌هایی که همانند این سربازان در آتش جنگ سوختند و خاکستر شدند نیز خود دلیل دیگری برای استفاده از الیاف نخل برای ساخت این پلاک بود.

وی در این مورد تصریح کرد: این پلاک از برگ‌های سبز خرما و با برش زدن ساخته شد ولی به مرور رنگ سبز و روشن آن به رنگ لباس سربازهای دوران جنگ درآمده است.

این هنرمند میبدی با بیان این که نخل یکی از درختان مقدس در اساطیر ایران و دربردارنده نمادهایی مانند زندگی، استقامت و برکت است، گفت: نخل تشابهات زیادی به انسان دارد و انسان‌وارگی درخت نخل در باورهای مردم جنوب کاملاً مشهود است به طوری که همچون فرزند گرامی داشته می‎شود، برایش عروسی و پس از اولین زایش و ثمردهی نیز جشن برگزار می‌کنند.

کشتکار ادامه داد: نخل به محبت و ترس پاسخ می‌دهد، عاشق می‌‎شود، دیوانه می‌شود و اگر سرش را ببرند، می‌میرد و چه نامی جز «سرباز» به این صفات نزدیک‌تر است؟

وی از ویژگی‌های مشابه نخل با انسان و پیشینه این ویژگی‌ها در اسناد تاریخی و لغت نامه دهخدا نیز یاد کرد و گفت: پلاک صلحی که با الیاف نخل ساخته شد، در نمایشگاه ملی «پلاک صلح» ایکوم(کمیته موزه‌های ایران) با حضور تعداد قابل توجهی از شرکت‌کنندگان از سراسر کشور، برگزیده و در بین ۲۳ اثر منتخب این نمایشگاه برای نمایش در موزه جنگ تهران انتخاب شد.

وی با اشاره به گرامیداشت روز جهانی صلح و آغاز هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: مولانا برای صلح چه زیبا سروده است که «تو نگو همه به جنگند و ز صلح من چه آید/ تو یکی نِه ای هزاری، تو چراغِ خود برافروز» و ما باید به سهم خود برای تحقق صلح گامی برداریم.

مسئول موزه تخصصی زیلوی میبد در کشورمان نگاه خود را به صلح با تشریح جمله‌ای از «برتراند راسل» فیلسوف و نویسنده بریتانیایی با این مضمون که «هرگز کار ما تمام نخواهد بود تا آن که جنگ را از میان برداریم. برای تامین این منظور، باید آدمی را ترغیب کنیم که مسائل بین المللی را با روشی نو بنگرد، نه بعنوان زورآزمایی، که در آن پیروزی از آن جناحی است که در کشتار عامه نهایت چیره دستی را دارد! بلکه آن را حکمیتی بداند که بر اساس اصول و موازین قانونی پذیرفته شده‌ای عمل می‌کند. تغییر دادن عادات ذهنی که طی قرن‌ها ملکه آدمی شده است کار آسانی نیست، اما چاره‌ای نداریم جز این‌که به تغییر این عادت ذهنی همت گماریم.»، خاتمه داد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری صلح هفته دفاع مقدس زيلوي ميبد ایکوم پلاک صلح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۸۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگهداری تَک‌پلاک جرم است

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی محمدی رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور فراجا اظهار کرد: در صورت مفقود شدن یکی از پلاک‌های خودرو یا تک پلاک موتورسیکلت، مالک فقط ۲۴ ساعت وقت دارد به گزارش و تغییر و دریافت پلاک جدید اقدام کند.

وی ادامه داد: در صورت عدم گزارش مفقودی پلاک، هرگونه جرم و جنایتی که با آن انجام شود برای مالک وسیله نقلیه مسئولیت ایجاد کرده و باید پاسخگو باشد.

رئیس مرکز شماره گذاری پلیس راهور فراجا خودرو‌های تک پلاک را فاقد اجازه تردد دانست و افزود: در صورت رویت چنین مواردی پلیس موظف به توقیف خودرو است و علاوه بر جریمه نقدی خودرو به پارکینگ منتقل می‌شود.

محمدی درباره شماره‌گذاری خودرو‌های لوکس نیز گفت: برای خودرو‌های لوکس تعریف مشخصی تبیین شده است که شامل شماره‌گذاری به‌خصوص پلاک ملی نخواهند شد.

به گفته وی، البته برخی از خودرو‌های لوکس در مناطق آزاد تجاری و اقتصادی قابل تردد با پلاک منطقه هستند، اما هیچ‌گاه پلاک ملی نخواهند شد.

رئیس مرکز شماره‌گذاری راهور همچنین درباره ادعای برخی فروشندگان خودرو مبنی بر تمدید سالانه خودرو‌های گذر موقت گفت: مردم فریب چنین ادعایی را نخورند، زیرا هیچ مجوز یک‌ساله یا به صورت تمام‌وقت برای تردد خودرو‌های گذر موقت در مناطق غیرتجاری وجود ندارد.

محمدی حتی تمدید چند بار در سال پلاک گذر موقت را نیز شایعه عنوان کرد و افزود: مدت تردد این خودرو‌ها با پلاک گذر موقت محدود بوده و باید به مناطق آزاد تجاری بازگردند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفع تداخل ۹۰۰ پلاک از اراضی لرستان
  • رنگ پلاک خودروها نشانه چیست؟
  • فرانسه: ۱۵۰ هزار سرباز روس در جنگ اوکراین کشته شدند
  • مایکل اولیسه، نامی محبوب در اولدترافورد و آنفیلد
  • شهادت یک سرباز در پی تیراندازی به برجک نگهبانی
  • شهادت یک سرباز وظیفه مرزبان در کردستان
  • نگهداری تَک‌پلاک جرم است
  • شهادت یک مرزبان در کردستان در پی تیراندازی افراد ناشناس
  • شهادت یک مرزبان در بانه
  • اتمام رفع تداخلات اراضی در سیستان‌ و بلوچستان