Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نشست خبری رویدادهای «جایزه سال تصویرسازی اشعار سهراب سپهری» و «جشنواره سالانه پرسبوک» با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، سعید ابریشمی‌راد شهردار کاشان، میثم نمکی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان پ،یش از ظهر امروز (دوشنبه 31 شهریور) در ساختمان معاونت امورهنری برگزار شد.

مظفری در ابتدای این نشست گفت: ایران فقط تهران نیست و هر سال یکی دو رویداد هنری را در شهرهای خارج از پایتخت شاهد بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال هم کاشان میزبان دو رویداد ملی است که ۲۷ تا ۲۹ مهر دهمین سالانه هنر معاصر پرسبوک برگزار می‌شود که سال گذشته در جنگل‌های هیرکانی برگزار شد. جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری رویداد دیگر است که نیمه آذرماه بر اساس برخی اشعار سهراب خلق اثر صورت می‌گیرد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سال پر اتفاقی را در حوزه تجسمی داریم و ان‌شاءالله با بهتر شدن شرایط اجتماعی بتوانیم طی رویدادهای آینده درباره این رویدادها هم صحبت کنیم.

مظفری درباره جزئیات رویداد پرسبوک گفت: خانم ندا درزی مؤسس و دبیر رویداد برای این دوره رویداد عنوان «دستکار» را پیشنهاد داده‌اند و ۱۲ هنرمند مدعو و ۶ هنرمند به صورت مشارکتی، به چیدمان در خانه منوچهری کاشان می‌پردازد. روشهای چاپ دستی روی پارچه یکی از کارگاه‌های مرتبط با این رویداد است. اگر شرایط کرونا اجازه دهد، بازدید حضوری خواهیم داشت در غیر اینصورت، بازدید از چیدمان به صورت مجازی است. 

مدیرکل هنرهای تجسمی به رویکرد معاونت هنری در دوره جدید و پروژه شهرهای خلاق اشاره کرد و گفت: هر شهری در ایران برای میزبانی یکی از رشته‌های هنری کاندیدا می‌شود و طبیعی است همه شهرها ظرفیت مناسبی برای ارائه هنرهای مختلف را دارند اما برخی شهرها نام آورتر هستند. اینکه کاشان برای ایجاد پل میان شعر و نقاشی سهراب ورود کرده‌اند، اتفاق خلاقانه‌ای است و امیدوارم در سال‌های آتی به یک جایزه جدی در حوزه ملی و حتی بین‌الملی تبدیل شود، همانطور که آثار سهراب در حراجیها مخاطب خوبی دارد. 

* خیز کاشان برای برجسته شدن در رویدادهای هنری

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان هم در ادامه نشست طی سخنانی گفت: شهرداری‌ها بیش از آنکه یک سازمان شهری توسعه محور باشند، در تعالی فرهنگ جامعه هم دخیل هستند. هنر ابزاری مهم در انتقال مفاهیم ارزشی است و پیام را به مخاطب منتقل می‌کند. به همین دلیل، چندسالی است که شهرها به دنبال برند سازی و جلب توجه مخاطبان و جذب سرمایه هستند. کاشان هم با پیشینه ۷ هزار سال تمدن این افتخار را دارد که همواره با هنرمندان معرفی شده و در صدد هستیم این شهر را به شهر رویدادهای فرهنگی و به ویژه هنری معرفی کنیم. در فصل پاییز چندین رویداد را شاهد خواهیم بود که علاوه بر دو جشنواره یادشده، اولین جشنواره موسیقی منطقه‌ای را داریم و سمفونی سیلک را اجرا خواهیم کرد.

شهردار کاشان تصریح کرد: کاشان با سهراب سپهری شناخته می‌شود، به همین دلیل برای نخستین بار جایزه سال تصویرگری اشعار سهراب را برگزار می‌کنیم. مهلت ارسال آثار تا ۲۰ آبان است.

وی درباره پیشنهاد تأسیس بنیاد سهراب سپهری گفت: علاوه بر سهراب، علامه فیض کاشانی و محتشم کاشانی هم شخصیت‌های مشهور کاشان هستند و می‌توانند به عنوان سمبل کاشان مطرح شوند. تحقیق و پژوهش پیرامون آثار این شخصیت‌ها در دستور کار است. به عنوان مثال، اهدای «نشان فیض» به برترین مؤلف و جایزه شعر محتشم هم راه‌اندازی شده است.

شهردار کاشان گفت: با دوستان کرمان که موزه هنرهای صنعتی در آن قرار دارد و بخش ویژه‌ای پیرامون سهراب سپهری دارد، مذاکراتی برای همکاری مشترک در حال انجام است. 

* برپایی سه کارگاه تخصصی تصویرسازی

حسین صدقی، هنرمند کاشانی و دبیر رویداد جایزه سهراب هم درباره جزئیات این جایزه گفت: جایزه سال سهراب سپهری با رویکرد آشنایی بیشتر جامعه با اندیشه نقاش و شاعر نوگرای ایران انجام می‌شود. شناسایی هنرمندان عرصه تصویرسازی و ایجاد بستر مناسب برای این هنرمندان از دیگر اهداف برگزاری این جایزه است.

وی افزود: اشعار منتخب سهراب در صفحه اینستاگرامی معرفی می‌شود و تصویرسازان از آنها استفاده می‌کنند. داوری در دو مرحله انجام می‌شود، ابتدا سه داور بومی آثار را انتخاب می‌کنند، سپس محسن حسن‌پور، علی بوذری و مرتضی اسماعیلی سهی، طی ۳ روز به داوری نهایی می‌پردازند. 

دبیر جایزه سال تصویرگری سهراب سپهری اظهار داشت: سه کارگاه تخصصی تصویرسازی هم برای هنرجویان در نظر گرفته شده است که مدرسان آن عبارتند از کمال طباطبایی پژمان رحیمی زاده و نرگس محمدی.

صدقی اضافه کرد: سهراب آینده را پیش‌بینی کرده بود و نابودی طبیعت را می‌دید. سهراب به سبب نقاش بودن، اشعاری دارد که بسیار تصویری است. چون نخستین دوره جایزه را برگزار می‌کنیم، مبنایمان برخی قطعات است مانند «اهل کاشانم»، یعنی قطعاتی انتخاب شده که افق‌های جدیدی را برای مردم بیان کنند. آثار برگزیده قرار است به نمایش درآید و کتاب آن چاپ شود، همچنین تصمیم داریم از این آثار در دیوارنگاری و مناظر شهری استفاده کنیم.

نمکی هم در سخنانی گفت: کاشان در سه دوره تاریخی، پایتخت فرهنگی بوده است، طبعاً سهراب سپهری دارای ظرفیت جهانی است. او شاعر گمشده هاست اما معرفتی را ایجاد کرده و اقبال عمومی به او گویای موفقیت این مفاهیم انتزاعی است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: هادی مظفری رویداد هنرهای تجسمی شهر کاشان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۹۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی در جلسه هماهنگی گرامیداشت هفته جمعیت اظهار کرد: افزایش جمعیت متأثر از عوامل مختلفی است که علاوه بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و سلامت جسمانی، عامل فرهنگی، تغییر رویکرد و سبک زندگی نیز در آن به طور محسوسی تاثیرگذار است.

 نیر الهامی افزود: طبق اجرای قانون جوانی جمعیت، مدیران مربوطه در این حوزه وظیفه دارند با تمام توان در راستای برگزاری برنامه‌های تعریف شده در حوزه جوانی جمعیت تلاش نمایند.

وی گفت: نباید اجازه دهیم افزایش جمعیت سالمندان و کاهش نیروی جوان به یک بحران اساسی تبدیل شود.

 الهامی از برگزاری دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه خبر داد و گفت: این رویداد از ۲۶ اردیبهشت در تالار وحدت ارومیه برگزار می‌شود و در این رویداد دستگاه‌های اجرایی، حاکمیتی، نخبگان، مدیران، رسانه‌ها، خانواده، سازمان‌های مردم نهاد، شرکت‌ها و موسسات خصوصی از لحاظ عملکرد حوزه جوانی جمعیت ارزیابی و از برترین‌های این حوزه قدردانی به عمل خواهد آمد.

دیگر خبرها

  • دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت در یزد برگزار می‌شود
  • اعلام فراخوان جایزه ملی داستان و بازآفرینی در اصفهان
  • دومین رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در ارومیه
  • دومین رویداد جایزه ملی و استانی جوانی جمعیت برگزار می‌شود
  • برگزاری جایزه داستان و بازآفرینی با رویکرد روایتگری ادبی
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • آغاز رویداد جایزه جوانی جمعیت
  • برگزاری رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت در آذربایجان شرقی
  • مظلومیت غزه با روایت نشان داده می‌شود
  • جزئیات اولین دوره جایزه داستان و بازآفرینی تشریح شد