Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین به نقل از یورونیوز، فوزیه کوفی، حقوق‌دان ۴۴ ساله، یکی از این چهار زن است. او می‌گوید در این مقطع تاریخی برای پیشبرد اهداف، چاره‌ای وجود ندارد جز این که در مقابل نمانیدگان گروهی بنشیند که اعتقادی به حضور زنان ندارند. با این حال این عضو سابق مجلس افغانستان دو دلی‌های فردی خود را نیز دارد: طالبان همسر او را ۵ سال در حبس نگاه داشته و خود او نیز به دلیل استفاده از لاک ناخن به سنگسار تهدید شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کوفی اواسط ماه اوت نیز برای دومین بار از سوء قصد مسلحانه به جان خود نجات یافت؛ سوء قصدی که مظنون نخست آن یعنی گروه طالبان هنوز از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی کرده است.

عضو سابق مجلس افغانستان همچنین از جو حاکم بر مذاکرات هم گلایه دارد، او خاطر نشان می‌کند که زنان به صرف زن بودن بیش از همکاران مرد مورد قضاوت عمومی قرار می‌گیرند؛ اولین عامل قضاوت هم نوع پوشش آنهاست که به هر شکلی باشد با نگاه سنگین مردان مواجه می‌شود و جای ایراد دارد اما این قضاوت عمومی هیچ‌گاه در مورد بحث‌ها و دیدگاه‌هایی که ما مطرح می‌کنیم انجام نمی‌شود.

با این حال، او تاکید دارد که طالبان باید بپذیرد که با افغانستان جدیدی مواجه است و تمامی حقوقی را که زنان این کشور در دو دهه گذشته احیا کرده و یا به دست آورده‌اند را به رسمیت بشناسد.

حبیبه سرابی، ۶۲ ساله، دیگر مذاکره کننده تیم کابل است که ضمن یادآوری دوران «کابوس‌وار» حکومت طالبان که او را وادار به مهاجرت به پاکستان کرده بود، تصریح می‌کند که حفظ جمهوریت نظام افغانستان مهمترین اولویت این گفتگوها با نمایندگان طالبان است؛ نظامی که امثال من شهروند آن محسوب می‌شوند.

او پزشک و فعال سیاسی برجسته‌ایست؛ چنان که عناوینی همچون اولین والی زن، دومین وزیر امور زنان را در کارنامه خود دارد. سرابی چشم‌انداز مذاکرات صلح با طالبان را دشوار می‌بیند و تصریح می‌کند که روند صلح به باور بسیاری از جنگ دشوارتر است. با این حال او این مذارکرات را بسیار مثبت ارزیابی می‌کند.

یکی دیگر از زنان عضو این تیم مذاکره کننده، فاطمه گیلانی، ۶۶ ساله است که ۱۲ سال رئیس سازمان هلال احمر افغانستان بوده است. او در مورد رویکرد خود در مذاکره با تیم طالبان می‌گید:«من یاد گرفتم که بی‌طرف باشم وعقاید سیاسی خود را کنار بگذارم.»  گیلانی می‌افزاید که در مذاکره فارغ از هر گونه پیش‌بینی نتیجه، ما باید به دنبال یافتن و پررنگ‌تر کردن ارزش‌های مشترک باشیم و در مورد ما و طالبان این ارزش‌های مشترک بدون تردید اسلام است.

او بر همین اساس امیدوار است که بتوان پیش‌نویس قانون اساسی جدید افغانستان را بر پایه ساختاری اسلامی و با لحاظ حقوق از زنان و سایر اقلیت‌ها تهیه کرد. خانم گیلانی معتقد است:«اگر اکنون این کار را انجام ندهیم، دیگر هرگز این اتفاق نخواهد افتاد.»

چهارمین مذاکره کننده شریفه زرمتی، ۵۲ ساله است که پیشتر روزنامه نگار بوده و نمایندگی مردم پکتیا در دوره پانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان را نیز عهده دار بوده است.

گفت‌وگوهای بین دولت افغانستان و رهبران طالبان که به مذاکرات بین‌ الافغانی معروف است، روز شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۲ شهریور) در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شده تا به دو دهه نزاع و جنگ داخلی در افغانستان پایان دهد.

311311

کد خبر 1434868

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان مذاکره کننده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»

بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در افغانستان میزبان یک رویداد ویژه بود، روزی که هزاران زن و دختر در قصر دارالامان حضور یافتند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، نخستین بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در کابل شاهد رویدادهای ویژه‌ای بوده است، از بازدید مقامات مختلف داخلی و خارجی گرفته تا برگزاری جشن تکلیف دخترانه و حضور قاریان بین‌المللی از ایران که جلوه‌ای از همدلی دو کشور بود.

همچنین در تازه ترین رویداد، این نمایشگاه بزرگ شاهد روزی بود که هزاران زن و دختر با حضور در قصر دارالامان از غرفه‌های مختلف بازدید کردند.

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، عصر چهارشنبه (12 اردیبهشت 1403) با حضور فرهنگیان، اساتید حوزه و دانشگاه و شماری از مقام‌های حکومتی و برخی شخصیت‌های خارجی در کابل گشایش یافت.

میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابلگشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • افغانستان| روز «دخترانه» در قصر «دارالامان»
  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • سکانس‌هایی از فیلم آخرین تولد
  • وقوع انفجار نزدیک وزارت کشور طالبان در کابل
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • توزیع ۲۱ هزار پاسپورت در بغلان