Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی ایلام گفت: ۳۲ میلیون نوبت انواع واکسن از ابتدای سال جاری تاکنون برای پیشگیری از بیماری نیوکاسل در طیور صنعتی استان استفاده شده است.

«شهرام باسامی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام اظهار کرد:  انواع واکسن های کشته ( واکسن هایی که ویروس در آن ها به طور کامل کشته شده است) و زنده ( واکسن هایی که ویروس در آنها تضعیف شده است) به صورت تزریقی، آشامیدنی، چشمی و اسپری در واحدهای صنعتی طیور گوشتی استان استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود:  در سال جاری تنها یک کانون بیماری کشنده نیوکاسل مربوط به یک واحد مرغداری در استان ایلام شناسایی شده است که ۳۵ درصد طیور این مرغداری به علت ابتلا به بیماری نیوکاسل تلف شده اند.

 

باسامی یادآور شد: در مدت مشابه سال گذشته تعداد کانون های بیماری نیوکاسل ۸مورد بود که امسال به یک مورد کاهش یافته است که این امر بیانگر کاهش کانون های درگیر و کاهش ابتلا و تلفات طیور است.

 

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های طیور اداره کل دامپزشکی ایلام اضافه کرد: بیماری نیوکاسل یک بیماری ویروسی بسیار کشنده در پرندگان است که دارای سه فرم تنفسی، گوارشی و عصبی بوده و این بیماری در زمره بیماری های بومی کشور قرار دارد و مهم ترین راه پیشگیری و مبارزه با این بیماری خطرناک، دور نگه داشتن طیور از ویروس عامل بیماری است.

 

وی ابراز کرد: با توجه به تغییر فصل و سرد شدن هوا و احتمال افزایش بروز بیماری در گله های مرغ گوشتی، نسبت به رعایت اصول قرنطینه و امنیت زیستی، مدیریت بهداشتی فرم بیماری و واکسیناسیون به موقع طیور علیه این بیماری اقدامات لازم باید توسط مرغداران صورت بگیرد.

 

باسامی خاطرنشان کرد: با توجه به بومی بودن بیماری و امکان انتقال بیماری از طیور بومی به عنوان ناقل بیماری، به منظور کاهش کانون های بیماری در طیور بومی و صنعتی، اداره کل دامپزشکی استان ایلام در ۲ مرحله به طور همزمان با کل کشور اقدام مایه کوبی آشامیدنی علیه بیماری نیوکاسل در اواخر سال ۹۸ و اوایل سال ۹۹ کرد و پیش بینی می شود فاز سوم واکسیناسیون طیور بومی تا پایان سال ۹۹ انجام گیرد.

 

گفتنی است، ایلام سالانه میانگین ۵۴ هزار تن گوشت مرغ تولید می کند و ۴۰۰ واحد مرغداری در استان مجوز فعالیت دارند.

پایان پیام/676

منبع: شبستان

کلیدواژه: سازمان دامپزشکی نظارت دامپزشکی دامپزشکی بیماری نیوکاسل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۱۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟

وزارت حج و عمره عربستان، دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی حج امسال را که شامل ایمن‌سازی در برابر برخی بیماری‌ها است، ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، بنا بر اعلام وزارت حج و عمره عربستان، زائر بیت الله الحرام باید واکسن مننژیت را دریافت کرده باشد، به طوری که مدت زمان دریافت آن از ۱۰ روز کمتر و از ۵ سال بیشتر نباشد.

همچنین، مقامات بهداشتی کشوری که زائر بیت الله الحرام به سرزمین وحی اعزام می‌کنند، باید از دریافت واکسن به موقع وی اطمینان حاصل کنند و نام واکسن مصرفی و تاریخ دریافت آن را در گواهی واکسیناسیون بنویسند.

زائر باید واکسنی متشکل از حداقل یک دوز واکسن فلج اطفال خوراکی دو ظرفیتی یا واکسن فلج اطفال غیرفعال دریافت کند.

در همین راستا، وزارت بهداشت عربستان توصیه کرد کشورهایی که زائران آن‌ها عازم به سرزمین وحی هستند، توجه داشته باشند که وی از بیماری‌هایی که با حداقل سلامت جسمانی منافات دارد و زائر نمی‌تواند با آن‌ها مناسک انجام دهد، عاری باشد.

وزارت بهداشت عربستان به مواردی مانند نارسایی پیشرفته کلیه که نیاز به همودیالیز یا دیالیز صفاقی دارد، نارسایی قلبی پیشرفته که علائم آن در حالت استراحت یا با حداقل فشار فیزیکی ظاهر می‌شود، بیماری‌های مزمن ریوی که نیاز به استفاده متناوب یا مداوم از اکسیژن دارند، سیروز پیشرفته کبدی همراه با علائم نارسایی کبد مانند: آسیت، خونریزی واریس، یا تشنج یا از دست دادن هوشیاری و بیماری‌های عصبی شدید که شناخت را مختل می‌کنند یا با ناتوانی‌های حرکتی شدید همراه هستند و پیری همراه با زوال عقل اشاره کرده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت عربستان؛ زائران مبتلا به بیماری‌های مزمن، علاوه بر مقدار کافی از داروهایی که مصرف می‌کنند، مدارک مربوط به وضعیت سلامتی خود را به همراه داشته باشند و در وسایل همراه خود قرار دهند، علاوه بر این که در برابر بیماری‌های مورد هدف واکسیناسیون‌های اولیه مانند دیفتری، کزاز، سیاه سرفه، فلج اطفال، سرخک و آبله ایمن شوند.

دیگر خبرها

  • دستورالعمل بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد/ ممنوعیت حج برای مبتلایان به این بیماری‌ها
  • ممنوعیت حج برای مبتلایان به برخی بیماری‌ها؛ زائران حج چه واکسن‌هایی باید بزنند؟
  • دستورالعمل‌ بهداشتی حج ۱۴۰۳ اعلام شد
  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • جوجه ریزی در واحد‌های پرورشی طیور فقط با اخذ مجوز بهداشتی از دامپزشکی امکانپذیراست
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • موفقیت واکسن‌های موسسه رازی در کنترل و پیشگیری بیماری آبله در گوسفند و بز در کشور
  • فعالیت یک کشتارگاه طیور متخلف در ری متوقف شد
  • اعلام زمان امتحانات نوبت دوم متوسطه اول