Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-01@09:50:19 GMT

گام‌ بعدی ایران در واکنش به رفتارهای خلاف برجام

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۳۴۱۲

گام‌ بعدی ایران در واکنش به رفتارهای خلاف برجام

 

خبرگزاری تسنیم: حمیدرضا آصفی سفیر اسبق ایران در فرانسه، درباره اینکه بعد از شکست آمریکا در فعال کردن مکانیزم ماشه، جمهوری اسلامی ایران در گام بعد باید چه تصمیماتی اتخاذ کند، اظهار داشت: ترامپ یک اقداماتی را انجام داد که عاقلانه و حقوقی بود و نتیجه‌ای هم نداشت. بعضی مواقع تصمیم‌ها می‌تواند حقوقی و عاقلانه نباشند، اما به نتیجه برسند، تصمیم‌های آقای ترامپ حتی برای آمریکا نتیجه هم ندارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: آمریکا از برجام خارج شده و به اذعان اروپا، چین، روسیه و دبیرکل سازمان ملل دیگر نمی‌تواند از مکانیزم‌ ماشه که در توافقنامه برجام تعریف شده، استفاده کند.

** مسیر قانون برای اجرای مکانیزم ماشه

دیپلمات سابق کشورمان با تصریح اینکه استفاده از مکانیزم ماشه در توافق برجام روش‌های خود را دارد، گفت: وقتی کشوری شکایتی را مطرح می‌کند، این مسئله در حد کارشناسی بررسی می‌شود و بعد از آن در سطح معاونان وزیر و یا بالاتر از آن در جمع وزرا مطرح می‌شود و یک پروسه چندماهه دارد تا مشخص شود کشوری که از آن شکایت شده، خاطی هست یا خیر! لذا این مسیرها باید طی شود تا مکانیزم ماشه به درخواست کشوری اعمال شود.

آصفی خاطرنشان کرد: اینگونه نیست که کشوری امروز مکانیزم ماشه را فشار دهد و فردا عملیاتی شود. حتی اگر آمریکا از برجام خارج هم نشده بود و درخواست فعال شدن مکانیزم ماشه را می‌داد، باید این مسیرها را می‌رفت؛ بنابراین ادعاهای ترامپ مبنای حقوقی، عقلی و اخلاقی ندارد و هیچکس آن را نپذیرفته است.

** احتمال عملیات ایذایی آمریکا برای اجرای مکانیزم ماشه

سخنگوی پیشین دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه ممکن است گام بعدی آمریکا رفتن به سمت عملیات ایذایی باشد، بیان کرد: محتمل است که آمریکا برای به کرسی نشاندن ادعای خود برخی کشورهای کوچک و بزرگ و حتی برخی شرکت‌ها را تحت فشار قرار دهد؛ اما مطمئن باشند که ایران هم در مقابل اقدام خواهد کرد.

وی ادامه داد: تا وقتی که اروپا با آمریکا همراهی نکرده و بر همین مواضع ایستاده و کار عملیاتی به نفع آمریکا نداشته باشد، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم در مسیری که از پیش مشخص کرده راه را ادامه می‌دهد.

** در قبال رفتارهای اروپا منفعل نخواهیم بود

این کارشناس مسائل بین‌المللی درباره اینکه اروپا تاکنون نشان داده که در عمل از رفتارهای آمریکا پیروی می‌کند، گفت: اروپایی‌ها خوب می‌دانند که ایران تاکنون هم در قبال رفتارهای آنان منفعل نبوده و تعهدات خود را در چهارچوب برجام کم کرده است. اگر بازهم ارپا اقدامی داشته باشد که استنباط شود به تعهدات خود پایبند نیست، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران هم به کاهش تعهدات ادامه می‌دهد. 

** گام‌ بعدی ایران در واکنش به رفتارهای خلاف برجام

آصفی با تأکید براینکه مکانیزم ماشه هرگز علیه جمهوری اسلامی ایران عملیاتی نخواهد شد، تصریح کرد: مسئولان در تمام سطوح و حتی در مجلس شورای اسلامی هم بارها بیان کرده‌اند که اگر مکانیزم ماشه عملیاتی شود، نسبت به تعهدات خود در NPT و پروتکل الحاقی تجدید نظر می‌کنند. اما معتقدم هنوز شرایط برجام به این نقطه نرسیده که بخواهیم چنین تصمیماتی بگیریم.

** مسائل کشور نباید به انتخابات آمریکا گره بخورد

وی درباره اینکه برخی در داخل هنوز به نتیجه انتخابات آمریکا برای تغییر شرایط امیدوار هستند، خاطرنشان کرد: ندیده‌ام که کسی بخواهد مسائل کشور را به انتخابات آمریکا مرتبط کند. اما یک برداشت این است که اگر ترامپ بازنده انتخابات شود و بایدن به کاخ سفید بیاید، ممکن است مسیر دیگری را طی کند و شرایطی را به وجود آورد که بشود اقدام دیگری انجام داد. ولی معتقدم مرتبط کردن مسائل داخلی په در حوزه اقتصاد و مسائل دیگر به انتخابات کشور دیگری درست نیست.

سفیر سابق ایران در فرانسه با اشاره به نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران مبنی بر ملغی کردن نظارت‌های برجامی و بازگشت به نظارت‌های پادمانی از سوی ایران اظهار داشت: به نظرم هنوز برای اینکار زود است. اگر یک روز لازم باشد که نظارت‌ها ملغی شود، حتماً باید این کار صورت گیرد؛ اما معتقدم هنوز زمان آن نرسیده است که چنین اقداماتی از سوی ایران انجام شود.

وی با تأکید براینکه مسئولان رده بالای نظام به این مسئله توجه دارند و با تمام ملاحظات تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت:  هر عملی که منافع کشور را تأمین می‌کند باید صورت گیرد.

** توان داخلی در ابعاد گوناگون افزایش یابد

آصفی با تصریح اینکه نباید در مقابل هیچ تهدیدی رفتار منفعلانه داشته باشیم، افزود: باید به داخل برگردیم و توان داخلی را در ابعاد گوناگون افزایش دهیم. در روابط خارجی باید به منطقه و کشورهایی که می‌توانند با ما همکاری بلند مدت داشته باشند، بازگردیم که خوشبختانه این تفکر چندی است در کشور شکل گرفته است. باید برای هر کنشی واکنش مناسب داشته باشیم تا آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: آصفی مکانیسم ماشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۳۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان

سخنگوی کاخ سفید به اقدام دانشجویان در تسخیر دانشگاه کلمبیا در نیویورک واکنش نشان داد و موضع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در این خصوص را اعلام کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، جان کربی هماهنگ کننده امور راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز سه‌شنبه در واکنش به تسخیر ساختمان دانشگاه کلمبیا در نیویورک توسط دانشجویان، اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا معتقد است اقدام دانشجویان دانشگاه کلمبیا برای تسخیر ساختمان قطعا رویکرد غلطی است.

کربی همچنین در مورد شرایط برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با این مساله مدعی شد که در حال حاضر هیچ تلاش فعالی برای فدرالی کردن (متحد کردن) گارد ملی وجود ندارد.

اعتراض دانشجویان در سراسر آمریکا از هفته گذشته در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، آغاز شده است که درگیری‌ها با نیروهای امنیتی و پلیس ایالات متحده بالا گرفته است.

خیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟

سخنگوی کاخ سفید در مورد وضعیت غزه و احتمال حمله به رفح نیز بیان کرد: ما نمی‌خواهیم یک عملیات زمینی بزرگ در رفح را شاهد باشیم که ایمنی غیرنظامی‌های فلسطینی را در نظر نمی‌گیرد. 

وی در ادامه افزود، اما آنچه اکنون پیش روی ما است، یک پیشنهاد برای توافق اسرا است که منجر به 6 هفته آتش بس در هر کجای غزه می‌شود.

کربی در راستای سیاست‌های آمریکا برای انداختن توپ در زمین حماس بمنظور پذیرش شروط پیشنهاد شده، اظهار داشت که توافق اسرای جدید یک توافق خوب است که واشنگتن از حماس می‌خواهد آن را بپذیرد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین در مورد میزبانی چین از مذاکرات حماس و فتح برای دستیابی به آشتی ملی استقبال کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره نوجوان سالم
  • افشاگری روحانی درباره دلایل ردصلاحیتش
  • «شهرگاه» تنها مکانیزم مدیریت شهری برای ارتباط با دانشگاه نیست
  • واکنش کاخ سفید به تسخیر دانشگاه کلمبیا توسط دانشجویان
  • واکنش تهیه‌کننده «نون‌خ۵» به شکایت یک خواننده/ فعلا تصمیمی بر ساخت فصل بعدی نداریم
  • چه زود زنگ خطر برای استقلال و پرسپولیس به صدا درآمد؟/ رفتارهای خریداران این دوتیم ،غیرحرفه ای است
  • پیروزی ۴ بوکسور ایران در قهرمانی امید‌های آسیا
  • زمان حراج بعدی شمش طلا در مرکز مبادله اعلام شد
  • زمان حراج بعدی شمش طلا اعلام شد+شرایط