Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@10:14:52 GMT

دوران طلایی آمریکا به پایان رسیده است؟

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۳۸۸۶

دوران طلایی آمریکا به پایان رسیده است؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، پانزدهمین برنامه از سلسله پیش رویدادهای همایش بین‌المللی «افول آمریکا؛ روند گذشته و تحولات آینده» با عنوان «افول ایالات متحده از نظر آمریکاشناسی» به میزبانی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران این حوزه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمد مرندی، استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به نقش بحران‌ها در صعود و افول آمریکا گفت: بحران‌ها همواره نقش جدی و اثرمندی در نظام سیاسی و روابط بین‌الملل آمریکا ایفا کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی از اندیشمندان بر این باورند که این بحران‌ها پس از ریاست جمهوری ریگان بیش تر شده است. با سرنگونی رقیب ایدئولوژیک آمریکا یعنی شوروی، لیبرالیسم با جدیت بیش تری دنبال شد و آمریکا به سوی سرمایه داری افراطی‌تری حرکت کرد.

او ادامه داد: از بین رفتن قوانین ضد انحصار یکی از دلایل بروز بحران در ایالات متحده به شمار می‌رود. وقتی که تنها ایدئولوژی باقی مانده لیبرالیسم شود و دیگر دیدگاه ها به کنار برود، آمریکا دیگر نیازی به قوانین ضد انحصار احساس نمی‌کند و همین موضوع باعث می‌شود قدرت و ثروت در دست عده قلیلی باقی بماند. این واقعیت زمینه‌ساز بروز بی اعتمادی‌ها، نگرانی‌ها و اعتراض‌هایی شده و خواهد شد که بحران را برای ایالات متحده جدی‌تر خواهد کرد.

 حسن حسینی مدیر گروه مطالعات آمریکای شمالی دانشکده مطالعات جهان به عنوان دومین سخنران نشست، با اشاره به سخنرانی ترامپ در روز پنجشنبه که تصویری از آینده تمدنی این کشور ترسیم کرد، گفت: مفهوم سخنان ترامپ این بود که آمریکا تنها در صورتی‌که بتواند نمادهای روایت تمدنی‌اش را حفظ کند، امکان بقا دارد. جورج اورول اصطلاحی دارد و می‌گوید هر تمدنی نیاز به یک روایت دارد و زمانی که روایت یک تمدن به بن بست می‌رسد، آغاز افول سیاسی تمدن شکل می‌گیرد. آمریکای امروز روایت تمدنی خود را با چالش‌های جدی مواجه می‌بیند. به روایت دقیق‌تر روایت امروز آمریکا تضمین کننده بقای تمدن آمریکا است، اما نمادهای گوناگونی که در طول تاریخ آمریکا وجود داشته در طول 6 ماه اخیر به گونه‌ای به چالش کشیده شده‎اند، آینده تمدن آمریکا را تحت الشعاع قرار داده است.

در پایان نشست، حامد وفایی، استاد مطالعات چین دانشگاه تهران، با اشاره به افول جایگاه آمریکا در مدیریت جهانی و افول جایگاه اقتصادی آمریکا به عنوان دو مسئله کلیدی از نگاه اندیشمندان چینی، گفت: درکتابی تحت عنوان متحد شدن جهان و تحقق مارکسیسم به قلم یک اندیشمند چینی، نگارنده از  چرخه عمر محصول صحبت می‌کند و معتقد است هر محصولی اعم از خوراکی، ایده تا ساختار سیاسی یک حکومت، سه مرحله رشد، بلوغ و افول را پشت سر می‌گذارد. با بررسی وضعیت آمریکا از همین منظر، دوران طلایی ایالات متحده به پایان رسیده و دوران افول آمریکا پس از کلینتون کلید خورده است.

پربیننده ترین ۱۳عضو شورای امنیت در برابر آمریکا ایستادند/ آمریکا قلدری کند با پاسخ قاطع ایران مواجه می‌شود آمریکایی‌ها می‌دانند قطعنامه‌ها علیه ایران برنمی‌گردد/ محدودیت‌های تسلیحاتی پایان ماه اکتبر برداشته می‌شود غریب آبادی: ناکامی آمریکا در نشست شورای حکام ادعای آمریکا فاقد اثر قانونی است/ به اجرای کامل قطعنامه۲۲۳۱ متعهد می‌مانیم واشنگتن: توافق اروپایی‌ها با آمریکا درباره خطر ایران برای منطقه

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: ایالات متحده آمریکا آمریکا بحران اقتصادی حسن حسینی اقتصاد آمریکا دولت ترامپ جنگ اقتصادی آمریکا و ایران محمد مرندی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۳۸۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند

در جریان جنبش دانشجویی فلسطین در سراسر آمریکا که از هفته گذشته آغاز شده است، نیروهای امنیتی این کشور صدها نفر را دستگیر کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که بیش از 600 نفر در جریان اعتراض‌های حمایت از فلسطین در دست کم 15 دانشگاه سراسر آمریکا دستگیر شدند.

طبق تصویری که تارنمای اکسیوس از نقاط برگزاری اعتراض‌های دانشجویی حمایت از فلسطین منتشر کرده، این جنبش بیشتر از ساحل شرقی آمریکا متمرکز است.

همزمان با حضور دانشجویان معترض به سیاست‌های آمریکا در حمایت از جنایات اسرائیل در حوالی دانشگاه نورث‌ایسترن در بوستون، نیروهای سرکوبگر پلیس به تجمع آنها یورش بردند.

درحالیکه دانشجویان دستان خود را به دست یکدیگر حلقه زده بودند، پلیس حضور سنگینی را در صحنه اعتراض‌ها داشت و در نهایت بیش از 100 نفر از دانشجویان معترض را دستگیر کرد.

دو روز گذشته نیز بیش از 100 نفر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در شهر لس آنجلس ایالت کالیفرنیا بازداشت شدند.

ریشه حمایت دانشجویان آمریکایی از غزهخیزش دانشگاه‌های آمریکا؛ حرف حساب دانشجویان چیست؟چرا خیزش دانشجویی آمریکا صهیونیست‌ها را به وحشت انداخت؟5 نکته درباره اعتراضات دانشجویی در آمریکا"سرکوب دختران دانشجو در آمریکا" یک رسوایی است

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • آپشن جدید خودرو‌های آمریکا
  • آپشن جدید خودروهای آمریکا
  • (تصاویر) A-۱۰ Thunderbolt II؛ «گراز» ترسناک نیروی هوایی آمریکا
  • سیلوا: دوران حضورم در چلسی به پایان رسیده است
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • بیش از ۶۰۰ نفر در جنبش دانشجویی ایالات متحده دستگیر شدند
  • آمریکا "هواپیمای روز قیامت" جدید می‌سازد