Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا بختیاری روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: به تازگی بین وزارت نیرو و شهرداری تهران در ارتباط با تامین آب مورد نیاز فضای سبز پایتخت تفاهم‌نامه‌ای امضا شده که اجرای آن به نفع سفره‌های زیرزمینی است.

وی با اشاره به اینکه کل نیاز آب فضای سبز شهر تهران از منابع آب زیرزمینی ۱۸۰ میلیون مترمکعب است، افزود: در شهر تهران حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب از منابع آب زیرزمینی در قالب چاه‌های حفر شده برای تامین آب فضای سبز برداشت می‌شود و نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ میلیون مترمکعب هم از قنات‌های آب برای این کار استفاده می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی شهرداری تهران در افق سال ۱۴۱۰ برای مصارف فضای سبز تهران به ۲۵۰ میلیون مترمکعب یعنی ۷۰ میلیون مترمکعب بیشتر از زمان حاضر آب نیاز است؛ بر همین اساس طی یک سال و نیم اخیر بحث‌ها و مذاکره‌های جدی بین مجموعه شهرداری تهران با وزارت نیرو انجام شد و نتیجه این بود که این میزان مصرف آب از طریق منابع آب زیرزمینی قابل برداشت نیست.

وی با اشاره به کاهش سفره‌های زیرزمینی در تهران، ادامه داد: در حال حاضر بخشی از شبکه فاضلاب در شهر تهران اجرا شده و با تکمیل آن دیگر شاهد تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از محل آب‌های جمع‌آوری شده با شبکه فاضلاب نخواهیم بود و آب این سفره‌ها به صورت پایدار کاهش پیدا می‌کند.

ادامه روند کنونی در آبیاری فضای سبز، زنگ خطر جدی برای تهران به شمار می‌رود و بر همین اساس آبیاری از محل پساب در دستور کار قرار گرفته است  

وی ادامه داد: اگر شهرداری تهران به روند کنونی خود ادامه دهد، بدون‌شک تهران با یک چالش بزرگ به دلیل کاهش آب‌های زیرزمینی مواجه خواهد شد که پیامد بعدی آن نشست زمین در شهر تهران در بلندمدت خواهد بود و یک زنگ خطر جدی به حساب می‌آید.

بختیاری بیان کرد: به همین دلیل جلسه‌هایی که در طول ۲ سال اخیر بین شرکت آب و فاضلاب استان تهران و آب منطقه‌ای تهران با شهرداری تهران به ویژه حوزه معاونت فضای سبز و خدمات شهری داشتیم، به ثمر نشست و اخیرا تفاهم‌نامه نهایی به امضای وزیر نیرو و شهردار تهران رسید که به تعبیری می‌توان از آن به عنوان کلنگ‌زنی یک سد مجازی در شهر تهران یاد کرد؛ یک گام بزرگ و ملی به نحوی که ۱۴۵ میلیون مترمکعب از پساب شبکه‌های فاضلاب شهر تهران جایگزین برداشت آب از منابع زیرزمینی و قنوات جهت تامین نیاز فضای سبز تهران شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ حلقه چاه با اجرای کامل این تفاهم‌نامه بسته می‌شود، افزود: نکته مهم اینکه استان تهران با بیلان منفی آب به میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب مواجه بوده که حدود ۴۰ میلیون مترمکعب آب مربوط به شهر تهران است.

وی خاطر نشان کرد: هرچند تفاهم‌نامه اخیر یک کار بزرگ و مهم با امتیازهای برجسته زیست محیطی است اما باید حواسمان باشد که با اجرای طرح‌های فاضلاب در کل شهر تهران، هرچند فاضلاب را جمع آوری کرده‌ایم اما سفره‌های آب زیرزمینی دچار مشکلات جدی در زمینه تغذیه آب خواهد شد زیرا بخشی از تامین آب سفره‌های آب زیرزمینی از طریق چاه‌های جذبی صورت می‌گیرد.

بختیاری بیان کرد: از سوی دیگر سالانه ۸۴۰ میلیون مترمکعب در شهر تهران برداشت آب از منابع آب زیرزمینی صورت می‌گیرد که ۸۰۰ میلیون مترمکعب آن تغذیه می‌شود و ۴۰ میلیون مترمکعب بیلان منفی در این حوزه داریم.

وی افزود: یکی از دستگاه‌هایی که بیشترین میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی را در شهر تهران داشته، شهرداری تهران است و انتظار می‌رود با اجرای تفاهم‌نامه بیش از ۵۰ درصد مشکل حل شود که اقدام سرنوشت‌سازی است و تضاد بین شهرداری تهران و مجموعه وزارت نیرو را برای اولین‌بار به صورت منطقی از بین می‌برد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ثمره اجرای کامل این تفاهم‌نامه با شهرداری تهران اظهار داشت: میزان برداشت شهرداری از منابع آب زیرزمینی به ۸۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید که فقط برای فضای سبز در دسترس مصرف شهروندان نظیر پارک‌ها خواهد بود و جنگل‌ها و دیگر محیط‌های فضای سبز از پساب‌ها تامین آب خواهد شد و عملیات اجرایی کامل آن از سال آینده شروع می‌شود.

وی تاکید کرد: راهی نداریم جز اینکه برداشت‌ها از منابع آب زیرزمینی را مدیریت و بهینه کنیم و در افق ۱۴۱۰ تنها ۲ بخش برای برداشت آب از منابع زیرزمینی مجاز خواهد بود؛ یکی برای کسری آب شرب و دیگری ۸۰ میلیون مترمکعب برای فضای سبز در دسترس شهروندان.

به گفته وی برداشت آب برای مصارف دیگر از جمله کشاورزی و صنایع ممنوع خواهد شد و با دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تفاهم امضا شده که مصارف خود را از پساب فاضلاب تامین کنند و حق برداشت از آب زیرزمینی نداشته باشند؛ به طور مثال در رباط کریم ۵۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود و از پایان امسال این برداشت متوقف خواهد شد و پساب جایگزین آن خواهد شد.

برچسب‌ها شهر تهران سفره آب زیرزمینی اختصاصی ایرنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران سفره آب زیرزمینی اختصاصی ایرنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران شهر تهران سفره آب زیرزمینی اختصاصی ایرنا شرکت آب و فاضلاب استان تهران اخبار کنکور شرکت آب و فاضلاب استان تهران منابع آب زیرزمینی برداشت آب از منابع میلیون مترمکعب شهرداری تهران شهر تهران تفاهم نامه خواهد شد فضای سبز تامین آب سفره ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۷۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی

سید هادی خاضعی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: به دلیل اهمیت مسئله آب در کشور دولت سیزدهم تلاش‌های زیادی را برای رفع چالش‌های این بخش انجام داده است.

وی با اشاره به بخشی از این اقدامات در شهرستان کهگیلویه تصریح کرد: پروژه‌های آبی در شهرستان نسبت به دوره‌های گذشته از لحاظ تخصیص اعتبار مالی و پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوب هستند و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد اتمام عملیات اجرایی و بهره برداری برخی از این پروژه‌ها در شهرستان باشیم.

خاضعی هشدار داد: در بخش آب‌های زیرزمینی شهرستان متأسفانه شاهد افت تراز آب هستیم و وضعیت منابع آب زیرزمینی نسبت به فروردین ماه سال گذشته و شرایط نرمال ۶ تا ۸ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: ممنوعیت کشت برنج تحت پوشش چاه‌های کشاورزی یکی از درخواست‌های جدی برای جلوگیری از افزایش افت آب‌های زیرزمینی است.

خاضعی افزود: برداشت آب از چاه‌ها برای انجام کشت برنج در حال آسیب زدن به سفره‌های زیرزمینی است.

وی تاکید کرد: باید کشت برنج با استفاده از آب‌های زیرزمینی در شهرستان متوقف گردد.

رئیس امور منابع آب شهرستان کهگیلویه گفت: نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها افزون بر کنترل و نظارت بر میزان برداشت آب‌های زیرزمینی از اضافه برداشت آب‌های این منابع به شدت جلوگیری می‌کند.

خاضعی افزود: با نصب کنتور هوشمند کشاورزان بیشتر از پروانه بهره برداری نمی‌توانند از چاه‌ها آب برداشت کنند.

وی در این نشست با اشاره به مشکلات ایستگاههای پمپاژ و سرآب بند جوهای سنتی ابراز داشت: این موضوع یکی از دغدغه‌های برخی از کشاورزان شهرستان بوده که نیاز به بررسی و همکاری‌های لازم نسبت به ترمیم آنها وجود دارد.

خاضعی صیانت از منابع آب‌های زیرزمینی و جلوگیری از حفر چاه غیرمجاز و پرو مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های محفوره غیرمجاز را با توجه به اهمیتی که در جلوگیری از تشدید افت آب‌های زیرزمینی و کاهش منابع آبی و ایجاد فرو چاله‌ها و فرونشست زمین دارد، بسیار حائز اهمیت دانست.

رئیس امور منابع آب کهگیلویه پر و مسلوب المنفعه نمودن چاه‌های محفوره غیرمجاز، نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌ها و تمدید پروانه‌ها را از اولویت‌های کاری اداره مربوطه عنوان کرد.

کد خبر 6088552

دیگر خبرها

  • افت تراز آب های زیرزمینی در کهگیلویه/توقف کشت برنج با آب زیرزمینی
  • افتتاح شبکه بازچرخانی آب یک شرکت خودرویی
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت ایران
  • انسداد ۲۵۷ حلقه چاه غیرمجاز در لرستان
  • بحران فرونشست در ۳۵۹ دشت کشور
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • ۸۰۰ مورد آبیاری غیرمتعارف با آب فاضلاب در استان گزارش شد
  • برداشت ۲۲ میلیون مترمکعب آب غیرمجاز از چاه‌های غیرمجاز در قم
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • هشدار؛ جان زمین در خراسان‌شمالی مکیده می‌شود