Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه قیمت تخم مرغ به علت قیمت نهاده‌ها افزایش یافته است، گفت: تأمین کنجاله سویا برای مرغداران مشکل شده و مرغداران مجبور هستند از نهاده‌های دیگری استفاده کنند که همین موضوع باعث افزایش هزینه‌های تولید شده است.

علیرضا قراگوزلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در تأمین اسیدهای آمینه در جیره بندی غذای مرغ، سویا پروفایل های متناسبی را دارد، اظهار کرد: با سویا به راحتی می‌توان جیره را بالانس کرد و ذرت هم از نظر انرژی در جیره غذایی طیور استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: هنر جیره‌نویس این است که بتواند از سایر نهاده‌ها نیز استفاده کند اما محدودیت هایی در این زمینه وجود دارد به طوریکه استفاده از پودر گوشت در مرغ تخم‌گذار ممنوع شده است و باید برای تأمین پروتئین در جیره غذایی مرغ‌ها از پودر ماهی استفاده شود اما در حال حاضر براساس جیره نویسی نوین در دنیا از اسیدهای آمینه استفاده می‌شود که تأمین این نهاده‌ها هم به علت گران بودن ممکن نیست و مشکل ارزی در این زمینه وجود دارد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با تأکید بر اینکه مشکل اصلی تأمین نهاده‌ها به تأمین دلار برمی‌گردد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از نظر تأمین دلار مشکل داریم و همین موضوع باعث شده تولیدکننده دچار مشکل شود.

وی با اشاره به اینکه دوره پرورش مرغ تخم‌گذار ۹۰ روز است، یادآور شد: مرغدار وقتی جوجه‌ریزی می‌کند مجبور است این مسیر را هر طور شده طی کند که با استفاده از کنجاله کلزا و دیگر کنجاله‌ها سعی کردیم واحدها را سرپا نگه‌داریم و تاکنون نه کاهش تولید داشتیم و نه واحدها خالی مانده است.

خروج تخم‌مرغ از استان همدان ممنوع است

قراگوزلو با بیان اینکه ۳۲ واحد فعال مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد، افزود: سه واحد دیگر نیز طی ماه‌های آینده جوجه ریزی خواهند داشت ضمن اینکه ما در استان همدان تولید همیشگی را داشته‌ایم اما بحث این است که در کل کشور صادرات آزاد شد و از طرفی در شش ماهه دوم سال مصرف تخم‌مرغ افزایش می‌یابد.

وی تأکید کرد: در حال حاضر تقاضا برای تخم مرغ بالا رفته و پاسخگویی مرغ تخم‌گذار به این حجم از تقاضا در کشور کاهش یافته است که خوشبختانه بازار تخم‌مرغ در استان تنظیم شد.

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان با بیان اینکه خروج تخم‌مرغ از استان ممنوع شده است، اظهار کرد: بازار تخم‌مرغ استان همدان تأمین شده و مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما بحث مهم این است که جلوگیری از خروج تخم‌مرغ به سایر استان ها باعث می‌شود بازارهای بزرگی همچون تهران را از دست بدهند و در سال های آینده مرغداران دچار مشکل شوند.

باید کلاس‌های جیره‌نویسی نوین برای مرغداران برگزار کنیم

وی با بیان اینکه تا وقتی نهاده تأمین نشود این مشکل ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: به دنبال این هستیم کلاس های جیره نویسی نوین را برای مرغداران برگزار کنیم تا بتوانیم با توجه به داشته‌هایمان جیره‌نویسی علمی‌تری داشته باشیم.

قراگوزلو با اشاره به اینکه ظرفیت مرغ تخم‌گذار در استان همدان یک میلیون و ۹۲۷ هزار قطعه است، خاطرنشان کرد: به طور میانگین روزانه ۴۰ تن تخم‌مرغ در استان تولید می‌شود این درحالیست که مصرف روزانه خانوارهای همدانی ۵۰ تن است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه ۵۰ درصد از تخم‌مرغ‌های تولیدی همدان به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تحویل داده می‌شود، بیان کرد: سرانه مصرف تخم‌مرغ کشور ۱۱ کیلوگرم است که میانگین مصرف خانوار هفت کیلوگرم و چهار کیلوگرم مصارف صنعتی است.

قراگوزلو با اشاره به اینکه اگر بازار باشد و نهاده‌ها تأمین شود امکان تولید بیشتر تخم مرغ در استان همدان وجود دارد، تأکید کرد: تمامی حلقه‌های ایجاد یک زنجیره تولید تخم‌مرغ در استان همدان وجود دارد و اگر سرمایه‌گذاری وجود داشته باشد آمادگی داریم در کمترین زمان در زمینه صدور پروانه‌ها اقدام کنیم.

عوامل ایجاد بیماری کانیبالیسم در مرغداری‌ها

مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی استان همدان درباره بیماری کانیبالیسم در مرغ‌داری‌های استان همدان نیز تصریح کرد: کانیبالیسم عوامل متعددی دارد که مهمترین عامل این بیماری تراکم جمعیت، گرما، کمبود دان‌خوری و آب‌خوری و استفاده از نور سفید در واحدهای مرغداری است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از عوامل ایجاد کانیبالیسم در مرغداری‌ها کمبود پروتئین است، افزود: اینکه در برخی استان ها این بیماری دیده شد شاید به علت کمبود پروتئین بوده البته به طور حتم کمبود پروتئین و اسیدهای آمینه می‌تواند عامل تأثیرگذار باشد اما عامل اصلی کانیبالیسم نیست.

قراگوزلو با اشاره به اینکه اگر مرغ‌ها به مدت طولانی غذا نخورند دچار کانیبالیسم می‌شوند، اظهار کرد: از نظر تأمین نهاده‌ها به ویژه ذرت در شهریورماه مشکلی نداشتیم و به میزان کافی تأمین شد اما از نظر تأمین سویا هنوز مشکل وجود دارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه کانیبالیسم همیشه وجود دارد و فقط مربوط به یک مقطع خاص نیست، یادآور شد: در مرغ‌های تخم گذار که اندازه تخم بزرگتر است، پدیده پرولاپس در مرغ‌ها رخ می‌دهد که در نهایت کانیبالیسم را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی تخم مرغ مرغ تخم گذار كنجاله سويا جهاد كشاورزي تخم مرغ در استان استان همدان مرغ تخم گذار نهاده ها مرغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۸۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام

                                                            به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ حشمت اله زرین جوب اظهار داشت: پیش بینی می‌شود تا پایان زمان برداشت این محصول در اواخر اردیبهشت ماه، میزان تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در استان به ۲۱ هزار و ۵۰۰ تن برسد.   وی افزود: مقدار تولید دانه روغنی کلزا در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته ۲۶۰ درصد و عملکرد در واحد سطح هم ۳۵ درصد افزایش یافته است.   زرین جوب ادامه داد: امسال بخش خصوصی (کارخانه‌های روغن کشی) متولی خرید کلزا با قیمت مصوب دولتی شده و در مدت زمان یک ماهه باید مطالبات کشاورزان را پرداخت کند که تاکنون حدود ۶۰ درصد مطالبه کلزاکاران پرداخت شده است.   وی تاکید کرد: باتوجه به فسادپذیری بالای کلزا، این دانه روغنی بلافاصله پس از برداشت و خرید، به سمت کارخانه‌های تولید روغن حمل شده است.   معاون بهبودات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام یادآور شد: استفاده از بذور مناسب، انجام برنامه‌های آموزشی و ترویجی، مدیریت اصولی عوامل زیان رسان، تغذیه بهینه، رعایت اصول به زراعی، برداشت و خرید آسان و به موقع و حمل مناسب در افزایش تولید دانه روغنی کلزا در استان ایلام تاثیر داشته است.   گفتنی است بیشترین مقدار برداشت کلزا در استان طی سال زراعی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ بود که در این سال ۲۱ هزار تن دانه روغنی کلزا در سطح ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان برداشت شد.   امسال تا کنون ۲۱ هزار تن کلزا در سطح ۹هزار و ۲۰۰ هکتار برداشت شده است.

دیگر خبرها

  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • علم‌الهدی: تأمین معیشت کارگر بر همه مسؤولان ضرورت دارد
  • علم‌الهدی: تأمین معیشت کارگر برای همه مسؤولان ضرورت دارد
  • ضرورت تأمین زیرساخت‌ها و ایجاد جاذبه در آموزش و پرورش
  • رقابت بیش از ۹ هزار نفر در آزمون استخدامی آموزش و پرورش همدان
  • تقدیر از معلمان و مدیران نمونه در همدان + تصویر
  • انتقاد امام جمعه همدان از توجه به ارزش‌های مادی در مدارس
  • جشنواره «صدای پای خورشید» در همدان
  • تویسرکان پیشتاز کشت کلزا در استان همدان
  • جهش تولید مسکن با هدف تحقق شعار سال در همدان