Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@10:40:45 GMT

وضعیت متفاوت مردم آفریقا در دوران کرونا

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۱۸۹۶

وضعیت متفاوت مردم آفریقا در دوران کرونا

شهروندان آفریقایی، همچون سایر مردم جهان، پس از شیوع بیماری کووید -۱۹ ماه‌های زیادی را در قرنطینه سر کرده‌اند و در انتظار سرنوشت نامعلوم این ویروس مخرب، زمان را سپری می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از ظهور ویروس کرونا تمام شهرهای جهان کم و بیش شرایط مشابهی را تجربه کردند، هرچند در بعضی از نقاط دنیا، کرونا به طور جدی زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساکنان قاره آفریقا از جمله مردمی بودند که به بدترین شکل ممکن در دوران کرونا با آشفتگی مواجه شدند؛ سیستم بهداشتی در این قاره از کارایی لازم برخوردار نیست، مردم به میزان کافی به مراقبت‌های سلامت دسترسی ندارند، فقر در میان بسیاری از خانواده‌ها بیداد می‌کند و هر روز بر تعداد افرادی که بر اثر کرونا کار خود را از دست می‌دهند، افزوده می‌شود. در واقع، کرونا در آفریقا متفاوت و بی‌رحمانه‌تر از سایر قاره‌های جهان خود را به تصویر کشیده است و وضعیت از قبل نامساعد زندگی مردم را بدتر کرده است.

با آغاز محدودیت‌های سختگیرانه مقامات رسمی آفریقایی و در خانه ماندن مردم، وجود شهرهای ارواح به مدت چند هفته پی در پی به یک هنجار معمولی تبدیل شد. اگرچه این روزها بسیاری از مردم آفریقا از بند اقدامات سختگیرانه دولت برای مهار کرونا رها شده‌اند، اما در بسیاری از نقاط قاره نیز همچنان مردم چه به اجبار مقامات و یا با میل شخصی همچنان اسیر فضاهای داخلی خانه‌های خود هستند و این تصویر شهرهای پسا کرونا را به تصویر می‌کشد.

بسیاری از منتقدان و محققان بر این باورند که جهان پساکرونا با ماقبل آن تفاوت‌های چشمگیری خواهد داشت و طراحی، برنامه‌ریزی و عملکرد شهرها تحولات زیادی را تجربه خواهد کرد. هم‌اینک نیز کرونا رد پای خود را بر طراحی شهری به جای گذاشته است و ما هر روز شاهد نوآوری‌های جدیدی برای ایجاد تغییر در شهرها جهت کاهش انتشار ویروس کرونا هستیم. البته کاملاً مسلم است که پیش‌بینی وضعیت شهرها در دوران پسا کرونا، در حالی که ما در میانه مواجهه با آن هستیم، کاری نامعقول و غیر قطعی است. با این حال، با اثراتی که بیماری کووید -۱۹ بر طراحی کنونی شهری به جای گذاشته می‌توان تا حدودی از اتفاقاتی که در آینده قرار است برای شهرها بیافتد، آگاه شد. چیزی که در این میان از قطعیت لازم برخوردار است اینکه پاندمی کرونا نیز همچون کشنده‌ترین موارد مشابه در طول تاریخ، روزی به پایان خواهد رسید.

پاندمی واژه جدیدی برای مردم آفریقا نیست؛ در آنفولانزای اسپانیایی سال ۱۹۱۸ بیش از ۸۲ هزار نفر از مردم کلانشهر لاگوس در نیجریه جان خود را از دست دادند و در پایان این پاندمی در سال ۱۹۲۰، دست کم ۵۰۰ هزار نفر از مردم این کشور قربانی آنفولانزای اسپانیایی شدند. در سال ۲۰۱۴ نیز بسیاری از شهرهای سراسر قاره تحت تأثیر بیماری همه‌گیر ابولا قرار گرفتند اما ویروس فوق در مدت زمان کوتاهی با موفقیت تمام مهار شد. اگرچه نرخ ابتلاء به بیماری کووید -۱۹ و مرگ و میر کرونایی در آفریقا به مراتب کمتر از سایر قاره‌های جهان نظیر آمریکا بوده است، اما شکی نیست که این ویروس اثرات خود را به بدترین شکل ممکن بر قاره به جای خواهد گذاشت و در عین حال، طراحی شهری را نیز بهبود خواهد بخشید.

یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوران کرونا بر مردم اعمال شده، رعایت فاصله اجتماعی است که البته در قاره آفریقا این کار با چالش‌های زیادی مواجه بوده است. برقراری ارتباط رودررو بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ جوامع آفریقایی به شمار می‌رود و گرد هم‌آیی‌های محلی از رسومات بسیار محبوب در میان آن‌ها به حساب می‌آید. ملاقات‌های خانوادگی در زمان تولد یک نوزاد، بازدید از منزل اقوامی که به تازگی به خانه جدید نقل مکان کرده‌اند و هر موقعیت مشابه دیگری از مهم‌ترین رسومات مردم آفریقا است که چشم‌پوشی از آن به بهانه مهار کرونا امری بسیار مشکل و حتی غیر ممکن است. در چنین شرایطی آیا مردم می‌توانند به قانون خود جداسازی اجتماعی احترام بگذارند و از شیوع بیشتر کرونا خودداری کنند؟

از سوی دیگر، زندگی اغلب مردم آفریقا بر مشاغل غیر رسمی استوار است و با وجود اینکه مردم به مدت چند ماه دست از کار خود کشیدند، اما امکان دوری از کسب و کار برای مدت زمان بیشتری وجود نداشت. به همین دلیل، درست پس از کاهش محدودیت‌های کرونایی مردم آفریقا در رفتن به سمت بازار و آغاز دوباره کسب و کار از هم پیشی گرفتند و نتیجه این شد که خیابان‌ها غرفه‌های فروش زیادی را دوش به دوش هم و بدون کمترین فاصله اجتماعی در برگرفت، که در این صورت نیز آینده قاره آفریقا به طور چشمگیری قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 440429

منبع: ایمنا

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا آفریقا شیوع کرونا کرونا در جهان ابتلا به کرونا شهرهای جهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مردم آفریقا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۱۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: یکی از افتخارات بزرگ نظام ج. ا ایران و دولت سیزدهم این است که تحت منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری سیاست توجه به آفریقا را در کانون توجه سیاست‌های خارجی کشور به‌ویژه در حوزه تجاری قرار داده است.

وی با خطاب قرار دادن رئیس جمهور، افزود: موفقیت‌های اولین اجلاس ایران و کشورهای غرب آفریقا در سال گذشته منجر به توافقات خوب در تجارت بین‌المللی شد؛ آن موفقیت انگیزه‌ای شد تا شما دستور بفرمایید اجلاس ایران و قاره آفریقا ادامه پیدا کند. مفتخر هستم که اعلام کنم ابتکار شما منجر به بزرگترین رویداد همکاری‌های اقتصادی ایران و قاره آفریقا شده است.

به گفته معاون وزیر، در این اجلاس، ج. ا ایران میزبان بیش از 30 کشور آفریقایی است و وزرات صمت به عنوان سیاست‌گذار و سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی برگزاری این اجلاس در تعامل نزدیک با وزارت امور خارجه کشور، سفرای محترم کشورهای آفریقایی در ایران و نمایندگان ایران در قاره آفریقا، برنامه‌ریزی گسترده‌ای را برای برگزاری هدفمند این اجلاس انجام داده است. همانگونه که مستحضرید این رویداد همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران در حال اجرا است.

ضیغمی با بیان اینکه آشنایی با بخشی از توانمندی‌های صادراتی ایران در دستور این اجلاس است، افزود: دستگاه‌های تخصصی، اتاق‌های بازرگانی و فعالان اقتصادی طی جلسات مکرر و نشست‌های تخصصی نسبت به ارتباط تجاری و اقتصادی با همتایان خود تبادل نظر خواهند کرد و سعی کردیم در این اجلاس در قالب 12 کمیته تخصصی نسبت به همکاری‌های مشترک تبادل نظر کنیم.

وی با تاکید بر لزوم افزیش سطح روابط اقتصادی ایران با قاره آفریقا، گفت: اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای آفریقایی مکمل یکدیگر هستند و به راحتی می‌توان از مسیر تجارت آزاد دوطرفه نسبت به جهش در مناسبات تجاری اقدام کرد. در همین راستا سازمان توسعه تجارت در نظر دارد با همراهی و همفکری معاونت دیپلماسی وزارت امور خارجه تعداد رایزنان بازرگانی را در سال جاری در قاره آفریقا از 3 نفر به 14 نفر افزایش دهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ضمن برشمردن موانع توسعه اقتصادی ایران با کشورهای آفریقایی، گفت: شناخت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های طرفین محدود است؛ امیدواریم از مسیر این اجلاس و نمایشگاه ایران اکسپو 2024 و نشست‌های فراوانی که برنامه‌ریزی کردیم این نقیصه را برطرف کنیم. همچنین حل این مسائل زیرساختی که به آنها اشاره می‌کنم، از جمله ضرورت راه‌اندازی خط منظم هوایی به ویژه به غرب و جنوب آفریقا، ( توافقنامه‌ای در این زمینه امضا شد اما اجرایی نشده است) و ضرورت راه‌اندازی خط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا الزامی است. وی ادامه داد: همانگونه که می‌دانید ما به شرق و شمال آفریقا خط منظم کشتیرانی راه‌اندازی کردیم  و با دستور  رئیس جمهوری در سفر به الجزایر موضوع کشتیرانی به غرب آفریقا نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع بعدی زیرساخت‌ها در تبادلات مالی و بانکی است که ابتکارات خوبی را در این اجلاس با همتایان آفریقایی خود به اشتراک خواهیم گذاشت و امیدواریم این سه موضوع اصلی در اجلاس بعدی حل و فصل شوند.

ضیغمی در پایان پیشنهاد داد با توجه به دستاوردها و توافقات این اجلاس، همزمان با ایران در دبیرخانه اتحادیه آفریقا نیز ساز و کاری برای حفظ، توسعه و این ارتباطات شکل بگیرد. امروز ضمن رونمایی از تندیس و لوح یادبود دبیرخانه دائمی ایران و آفریقا در این زمینه با مقامات آفریقایی مذاکراتی خواهیم کرد؛ امیدواریم این اجلاس نقطه عطف جهش روابط اقتصادی، تجاری و فرهنگی ایران با کشورهای قاره بزرگ آفریقا باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • رئیسی : غربی ها ، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است
  • رئیسی: غربی‌ها، آفریقا را برای خودشان می‌خواهند اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم
  • رئیسی: اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط است
  • حضور ۲۰ کشور آفریقایی در اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • ظرفیت تجارت ایران و آفریقا به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد