Web Analytics Made Easy - Statcounter

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی تئاتر صاحبدلان، طبق برنامه اجرای هفته اول، دهمین دوره تئاتر صاحبدلان امروز سه شنبه اول مهر ماه با اجرای چهار نمایش در ایلام و تهران آغاز به کار می کند.

برنامه زمان اجراهای هفته اول دهمین دوره تئاتر صاحبدلان به این شرح منتشر شد:

«او می‌ آید»

اجرای نمایش خیابانی «او می‌ آید» به کارگردانی مالک آبسالان امروز سه شنبه اول مهر ماه از ساعت ۱۶ آغازگر دهمین دوره تئاتر صاحبدلان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این نمایش که به نویسندگی و کارگردانی مالک آبسالان  جهت اجرا در ایام صفر در تئاتر صاحبدلان در نظر گرفته شده به موضوع شمریان زمانه ما و نیز ظهور امام عصر (عج) می پردازد.

این نمایش از اول تا چهارم مهر ساعت ۱۶ در استان ایلام  شهر دهلران روبروی فرمانداری اجرا می‌شود.

«شبیه سردار»

نمایش خیابانی «شبیه سردار» در محوطه تئاتر شهر تهران روزهای ۱، ۲ و۳ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می شود. فرزند سردار وارد میدان گاهی شده و با وصیتی که از پدرش همراه دارد از دلاوری ها و شجاعت های او سخن می‌گوید و از مردم می‌خواهد راه او را ادامه دهند. این نمایش به شیوه نقالی با مرور تاریخ، شخصیت‌های فداکار ولایت پذیر را روایت می کند و در نهایت به سردار شهید قاسم سلیمانی در عصر حاضر می‌رسد.

«دمام نوازی»

اجرای خیابانی «دمام نوازی» به کارگردانی حمیدرضا نوری در محوطه تئاتر شهر تهران، روزهای ۱، ۲، ۳، ۴ و ۵ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.

این اثر هر سال در ایام محرم و صفر در موکب دمام نوازان باب الحوائج اجرا می شد. این گروه در ماه های محرم و صفر و شب های قدر برای شروع مراسم عزاداری اهل بیت با نواختن دمام و سنج مردم را خبردار می‌کردند. این موکب از سال ۱۳۷۵ در محله ۱۳ آبان شهرری توسط حمیدرضا نوری پرچمش  برافراشته شد و توانست در این سال‌ها چندین هیات در محله های نازی آباد، عظیم آباد، شهرری و حتی در شهرک‌های شهرستان ورامین راه اندازی کند.

«فقط بخاطر تو»

نمایش خیابانی «فقط بخاطر تو» به کارگردانی مرتضی وکیلیان در محوطه تئاتر شهر تهران روزهای ۱، ۲ و۳ مهر بعد از نماز مغرب و عشاء اجرا می‌شود.
این نمایش به سبک نقالی توسط نقال و بازی توسط بازیگران اجرا می شود. نقال، نقل رستم و سهراب را می گوید. به این ترتیب که رستم در پی رخش به سمنگان رفت و با تهمینه ازدواج کرد و سهراب از آنها زاده شد و بازیگران بازی می کنند. نقال در بین نقل رستم و سهراب به نقل امام حسین (ع) نیز می پردازد که امام حسین سفر حج را نیمه کاره رها کرد و به طرف کوفه رفت.

از این به بعد یک قسمت نقالی رستم و سهراب و یک قسمت نقل امام و حضرت علی اکبر (ع) نقالی و بازی می شود تا آنجا که سهراب توسط رستم کشته می شود. نمایش تمام می شود. ولی بازیگر نقش رستم هنوز گریه می کند. او برای سهراب  گریه نمی کند او به یاد علی اکبر (ع) امام حسین (ع) گریه می کند و ...

«در عاشورا»

نمایش محیطی «در عاشورا» به کارگردانی مهدی مقیمی در محوطه تئاتر شهر تهران از ۴ تا ۱۱ مهر اجرا می‌شود.

این نمایش آیینی مذهبی کاری از گروه فرهنگی هنری تئاتر خاک است و با یک گروه پرجمعیت بیش از ۳۰ نفری با شیوه ای خاص در اجرا و با استفاده از عناصر تعزیه به اتفاقات و حوادث شهادت امام حسین (ع) در سال ۶۱ هجری قمری می پردازد.

در این نمایش به شهادت حر بن یزید ریاحی، شهادت حضرت علی اکبر (ع)، حضرت قاسم (ع)، شهادت حضرت ابوالفضل (ع)، شهادت حضرت علی اصغر (ع)، حضرت امام حسین (ع) و در نهایت به حادثه خرابه شام، شهادت حضرت رقیه (س) اشاره شده است.

این اثر سال‌های قبل برای اجرا به استان های مختلف سفر کرده و در موکب بزرگ امام رضا (ع) در کربلا برای زائران امام حسین(ع) نیز اجرا شده است.

کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی در ادامه برگزاری تئاتر صاحبدلان در ادوار گذشته، تلاش دارد ماه صفر امسال نیز دوره دهم این رویداد تئاتر دینی را با اجرای ۲۳ اثر در تهران و دیگر استان‌های کشور در بخش صحنه ای، خیابانی و محیطی برگزار ‌کند.

کد خبر 5030376 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: جشنواره تئاتر صاحبدلان نمایش خیابانی نقالی تئاتر ایران تئاتر ایران برنامه تلویزیونی شبکه پنج سیما هفته دفاع مقدس فیلم سینمایی ویروس کرونا فیلم کوتاه موسیقی ایرانی چهل سالگی دفاع مقدس جشنواره فیلم مقاومت سینمای مستند شبکه یک سیما کارگردان تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۳۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید

دلش تنگ شده بود برای دنیای آسید کاظم، برای آن همه عاطفه‌ای که در آن دوران جریان داشت، برای مردی که برای کبوترش گریه می‌کرد ...

محمود استادمحمد دلش برای همه این چیزها پر می‌کشید.

به گزارش ایسنا، حالا سال‌هاست که محمود استادمحمد مهمان قطعه هنرمندان بهشت زهراست ولی «آسید کاظم» او همچنان به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این سال‌ها چند بار کارگردان‌های جوان تئاتر این نمایشنامه را به صحنه برده‌اند و فردا (شنبه ۸ اردیبهشت ماه)  هم قرار است قاسم زارع آن را در تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه‌خوانی کند.

این برنامه، بهانه‌ای شد برای ما که کمی به سال‌های دورتر برگردیم و با مرور خاطرات گذشته، بخشی از دلتنگی‌های خود را برای تئاتری که داشتیم، برطرف کنیم.

محمود استادمحمد که نامش با نمایشنامه «آسید کاظم» گره خورده است، در گفتگویی که به مناسبت برگزاری بزگداشتش در سی و یکمین جشنواره تئاتر فجر با ایسنا داشت، درباره نمایشنامه «آسید کاظم» که خودش هم آن را بسیار دوست می‌داشت، گفته بود : «آسید کاظم» را خیلی دوست دارم، خودم هم به عنوان یک فرهنگ عتیق به آن نگاه می‌کنم. چند وقت پیش که محمد رحمانیان آن را نمایش‌نامه‌خوانی کرد، یک اجرایش را دیدم. محمد نه تنها زبان مردم را خوب می‌شناسد، ادبیات را هم خوب می‌شناسد اما وقتی بازیگران محمد، متن را اجرا می‌کردند احساس کردم که این متن نسبت به این بازیگران چقدر عتیق است! چقدر زبان این نمایش، دنیا آدم‌های این نمایش در فرهنگ سپری شده معاصر قرار گرفته است. من دنیای «آسیدکاظم» را خیلی دوست دارم، گاهی حسرت این دنیا را می‌خورم که چقدر محترم بود، چقدرعاطفی و چقدر ریشه‌دار بود. از اینکه یک انسان بنشیند برای کبوترش گریه کند، حسی به من دست می‌دهد که نمی‌توانم بگویم زیباست چیزی فرای زیبایی است.»

او که در ۲۰ سالگی این نمایشنامه را نوشته بود، درباره حال و هوای جوانان هم‌دوره خودش چنین گفته بود: «فکرش را بکن، مونولوگ «آدم از روزی که تو خشت می‌یاد تا روزی که رو خشت بیفته، بدبخته...»، ما کجا بودیم و یک جوان ۲۰ ساله چگونه به زندگی نگاه می‌کرد!»

ما اما شگفت‌زده شده بودیم که او چگونه در نخستین روزهای جوانی خود چنین نمایشنامه‌ای نوشته و او در پاسخ به حیرت‌زدگی ما گفته بود: «متن را در ۲۰ سالگی نوشتم. در ۲۰ سالگی خیلی کارهایم را کرده بودم. قبل از ۲۰ سالگی دو نمایش کارگردانی کرده بودم. آن وقت‌ها ریتم‌ ما تند بود. حکم زمانه بود. فقط من نبودم. بیضایی در چند سالگی «نمایش در ایران» را نوشت. اینکه یک نفر زیر ۲۰ سالگی نگاه تاریخی داشته باشد، خیلی مهم است چون نوشتن تا نوشتن با نگاه تاریخی دو مساله است. عباس نعلبندیان هم زیر ۲۰ سالگی چند اثرش را نوشته بود.»

حالا و با تغییرات هر روزه‌ای که تئاتر ما داشته است، نمایشنامه «آسید کاظم» هم واقعا گویی از عهد عتیق می‌آید و اما همچنان بخشی از بدنه تئاتر ما دلتنگ جهانی است که این نمایشنامه روایت می‌کرد. شاید به دلیل همین دلتنگی است که قاسم زارع هم تصمیم به خوانش این نمایشنامه گرفته. او قرار است با همراهی مسعود کرامتی، قاسم زارع، بهرام‌ ابراهیمی، فرهاد بشارتی، بهرام درخشان، علی عطایی‌حور، حسن شفیعی، دانیال ابراهیمی، آیدا قدرتی ساعت ۲۰ فردا، در هشتمین روز ماه اردیبهشت این نمایشنامه را در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نمایشنامه خوانی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پای «توقف اتانازی» به رادیو نمایش باز شد
  • دلش برای «آسید کاظم» پر می‌کشید
  • پای «توقف اتانازی» به رادیونمایش باز شد
  • «هامون» داریوش مهرجویی به تئاتر می‌آید/ زنده نگه‌داشتن یاد بزرگان
  • توانمندی‌های تئاتر ایران ناب است/ در حال رایزنی با کشورهای شرق آسیا و اروپا برای اجرا هستیم
  • بساط دستفروشی از تئاتر شهر جمع می‌شود/ دستفروشان برای دریافت مجوز ثبت‌نام کنند
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • رویداد تئاتر صاحبدلان در شاهین شهر برگزار می‌شود
  • ۶ سال زندگی با «در انتظار گودو»!/ بازی با زمان بر صحنه تئاتر