Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

به نقل از فیز، دانشمندان "آزمایشگاه ملی اوک ریج"(ORNL)، با استفاده از روش‌های جدید توانسته‌اند یک ماده ترکیبی ابداع کنند که ظرفیت جریان الکتریکی را در سیم‌های مسی افزایش می‌دهد و می‌توان آن را در موتورهای وسایل نقلیه الکتریکی به کار برد.

هدف از این پژوهش، کاهش موانعی است که بر سر راه استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهش می‌تواند هزینه مالک خودرو را کاهش دهد و عملکرد تجهیزات خودرو را بهبود ببخشد. این ماده را می‌توان در هر مولفه‌ای که در آن مس به کار رفته است، مورد استفاده قرار داد.

پژوهشگران برای ساخت یک ماده رسانای سبک‌تر با عملکرد بهتر، نانولوله‌های کربنی را روی لایه‌های مسی قرار دادند و یک ماده ترکیبی با ماتریس فلزی ابداع کردند که نسبت به مس، ظرفیت بهتری برای جریان الکتریسیته و ویژگی‌های مکانیکی دارد.

ادغام نانولوله‌های کربنی در ماتریس مسی برای بهبود رسانایی و عملکرد مکانیکی، ایده جدیدی نیست. نانولوله‌های کربنی به خاطر سبک بودن، قدرت فوق‌العاده و رسانایی، انتخابی عالی هستند اما تلاش‌های پژوهشگران دیگر، به ابداع موادی منجر شد که طول آنها کم است و تنها به چند میکرومتر یا میلی‌متر می‌رسد؛ در نتیجه امکان مقیاس‌بندی محدودی دارند و عملکرد آنها نیز ضعیف است.

پژوهشگران تصمیم گرفتند تا آزمایش خود را با به کار بردن فرآیند "الکتروریسی"(Electrospinning) روی نانولوله‌های کربنی انجام دهند. این فرآیند، امکان کنترل ساختار و جهت مواد رسوب کرده را فراهم می‌کند و به دانشمندان امکان می‌دهد تا یک جهت را با موفقیت مشخص کنند و جریان الکتریسیته را ارتقا دهند.

دانشمندان با استفاده از این روش، یک ترکیب متشکل از مس و نانولوله کربنی ابداع کنند که طول آن ۱۰ سانتی‌متر و پهنای آن چهار سانتی‌متر است و ویژگی‌های مطلوب را دارد. این گروه پژوهشی، ویژگی‌های ریزساختاری ماده جدید خود را با استفاده از تجهیزات آزمایشگاه ملی اوک ریج بررسی کردند و دریافتند که ظرفیت جریان الکتریسیته در این ماده ترکیبی، ۱۴ درصد و ویژگی‌های مکانیکی آن ۲۰ درصد بیشتر از مس خالص است.

"تولگا آیتوگ"(Tolga Aytug)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: هدف ما این است که با ادغام ویژگی‌های نانولوله‌های کربنی و ماتریس مسی، ماده‌ای با قدرت مکانیکی، وزن کمتر و ظرفیت الکتریکی بالاتر ارائه دهیم. بدین ترتیب، یک ماده رسانا خواهیم داشت که نیروی کمتری را از دست می‌دهد و به افزایش کارآیی و عملکرد وسیله نقلیه کمک می‌کند.

این پژوهش، در مجله "ACS Applied Nano Materials" به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: پژوهشگران یافته جدید علمی نانولوله های کربنی یک ماده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۵۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی

علی ربانی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: ماه گذشته بیش از ۵۵ هزار تخلف سرعت در محورهای خراسان شمالی توسط دوربین‌های ثبت تخلف به ثبت رسید.

وی افزود: محور چمن بید - گلستان، قوچان - فاروج و ایرج - جاجرم - بجنورد به ترتیب بیشترین تخلفات سرعت متوسط را دارند.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی راهداری خراسان شمالی تصریح کرد: محور بجنورد - ایرج - جاجرم و گرمه - سه راهی چمن بید، سه راهی پیش قلعه به راز و جرگلان بیشترین تخلف سرعت لحظه‌ای ثبت شده است.

ربانی ادامه داد: در فروردین امسال کمترین تخلف سرعت در محور بجنورد - آشخانه بوده است.

وی با بیان اینکه سرعت متوسط وسایل نقلیه عبوری ثبت شده در کلیه راه‌های استان ۸۵ کیلومتر است، تصریح کرد: محورهای خراسان شمالی به ۴۰ سامانه هوشمند ثبت تخلف سرعت مجهز است و از کاربران جاده‌ای تقاضا داریم در طول مسیر، سرعت مجاز را رعایت کنند تا سفری ایمن داشته باشند.

کد خبر 6096231

دیگر خبرها

  • کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در گمرگ پرویزخان
  • کشف بیش از ۹۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی‌
  • سلاجقه: از برقی کردن وسایل نقلیه در تهران حمایت می‌کنیم
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در جاده‌های خراسان شمالی 
  • طرح ترخیص وسایل نقلیه توقیفی از پارکینگ در کیش اجرا شد
  • هراز یکطرفه شد
  • ترخیص دویست و هشتاد وسیله نقلیه توقیفی از پارکینگ
  • ثبت تخلف سرعت بیش از ۵۵ هزار وسایل نقلیه در محورهای خراسان شمالی