Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اردشیر سنایی» در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا با بیان اینکه آمریکا با اشاره به تلاشهای آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران و واکنش جامعه بین المللی به این تلاش‌ها گفت: آمریکا بعد از شکست در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران، با اینکه می‌دانست با مخالفت اعضای شورای امنیت و اعضای باقیمانده در برجام مواجه خواهد شد، اعلام کرد مکانیسم ماشه را فعال خواهد کرد و اگر به مدت ۳۰روز از زمان اعلام فعال شدن بگذرد تحریم ها به شکل خودکار بر می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: واشنگتن با تهدید شرکت‌ها و کشورها مبنی بر اینکه هر کس با ایران معامله تسلیحاتی انجام دهد تحریم خواهد شد به دنبال این سیاست است که ایران را به پای میز مذاکره بکشاند. به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها در ادامه روند این سیاست به دنبال  رسیدن به اهداف خود نیستند و می‌خواهند از این موضوع به عنوان یک تبلیغ رسانه‌ای و ضربه‌ای به مخالفان و حتی متحدین خود استفاده کنند.

سنایی با اشاره به نقش دیپلماسی جمهوری اسلامی در  انزوای آمریکا اظهارداشت:  دستگاه دیپلماسی ایران تلاش های مختلفی را در مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا انجام داد و ظرفیت برجام هم این امکان را برای ایران فراهم کرد که از حمایت دیگر کشورها از جمله متحدین آمریکا برخوردار شود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: بخش عمده‌ای از مقابله و مقاومت شرکای اروپایی امریکا در این قضیه به مقابله این کشورها با یکجانبه گرایی آمریکا برمی گردد و چون احتمال انتخاب مجدد ترامپ در روزهای اخیر ضعیف تر شده است متحدین آمریکا از جمله کشورهای اروپایی فضای بیشتری برای مخالفت و ایستادگی در مقابل خواسته‌های آمریکا پیدا کرده‌اند.

 سنایی با بیان اینکه روسیه و چین هم به عنوان رقبای ایالات متحده با سیاست‌های آمریکا در مسائل مختلف جهانی مشکل دارند، افزود: این دو کشور تلاش دارند در مقابل سیاست‌های یک جانبه گرایی آمریکا ایستادگی کنند. هدف این دو کشور بیشتر به رقابت بین قدرت‌های جهانی  و تامین ‌منافع خودشان بر می‌گردد.

سنایی با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا گفت: بعید است فشار حداکثری بر ایران فضای را برای مذاکره بین تهران- واشنگتن خلق کند. به نظر می‌رسد تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا اتفاق جدیدی بین دو کشور رخ نخواهد داد، اما بعد از برگزاری انتخابات در این کشور باید گزینه‌های مختلف را در صورت پیروزی هر یک از طرفین در نظر گرفت.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: در شرایط کنونی ایران باید سیاستی را که بعد از خروج آمریکا از برجام اتخاذ کرد، دنبال کند و کشورهای باقیمانده در برجام را وادار کند که به تعهداتشان پایبند باشند.اگرچه کشورهای اروپایی باقیمانده در برجام نتوانستند انتظارات ایران را در تامین منافع اقتصادی اش تامین کنند به همین خاطر ایران با باقی ماندن در برجام از ظرفیت‌های خود برجام برای کاهش تعهدات خود استفاده کند و این کار را انجام داد. 

سنایی افزود: ایالات متحده  از لحاظ حقوقی در چند ماه اخیر شکست های دیپلماسی مختلفی  را در شورای امنیت متحمل شده است. این مباحث به نوعی به زیان شورای امنیت است و به جایگاه شورای امنیت در حل و فصل اختلافات بین‌المللی ضربه می زند.

وی افزود: از این نظر که شورای امنیت برای اولین بار بعد از تشکیل سازمان ملل توانسته در مقابل یکجانبه گرایی آمریکا ایستادگی کند یک موفقیت است و اگر ترامپ در دور دوم رئیس جمهور شود و بخواهد این روند را ادامه دهد به تدریج شورای امنیت سازمان ملل جایگاه خودش را در حل و فصل اختلافات جهانی از دست خواهد ‌داد.

برچسب‌ها برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ چین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ترامپ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ چین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ترامپ برجام سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل شورای عالی امنیت ملی دونالد ترامپ چین انتخابات ریاست جمهوری جمهوری اسلامی ترامپ اخبار کنکور شورای امنیت سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۸۹۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!

روحانی رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند.

به گزارش سایت رسمی رئیس جمهور سابق ایران، حسن روحانی در جلسه دوره‌ای خود با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، با تأکید بر اینکه اگر مردم از حکومت فاصله گرفتند، اداره جامعه سخت خواهد بود، افزود: ما در دولت دوازدهم با مشکلات ویژه‌ای روبه‌رو بودیم. گویا داعش و ترامپ و کرونا کافی نبود که اقداماتی هم در داخل شد تا دولت را زمین بزنند. در طول ۴ سال دولت دوازدهم به مردم گفتند اگر ما بیاییم مسائل شما را در کوتاه‌مدت حل می‌کنیم. در اقتصاد و سیاست و سیاست خارجی به مردم قول دادند، گفتند برجام دولت قوی می‌خواهد. اما ضربه کاری میزان مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ پس از انتخابات کم‌رمق مجلس در سال ۱۳۹۸ بود. وقتی مردم کنار زده می‌شوند و در امور کشور مشارکت ندارند، چطور می‌خواهند مشکلات را حل کنند؟

او رمز توفیق برجام را حمایت ۸۰ درصدی مردم از آن عنوان کرد و گفت: تکیه‌گاه ما در مذاکرات برجام مردم بودند. در تمام نظرسنجی‌ها حتی نظرسنجی‌هایی که مخالفین دولت انجام دادند، نشان می‌داد ۸۰ درصد مردم موافق مذاکرات برجام بودند. چون اکثریت مردم پشتوانه برجام بودند، این قانون به تصویب رسید وگرنه نمی‌گذاشتند برجام تحقق پیدا کند. وقتی ۷۳ درصد مردم در انتخابات حضور پیدا کردند معلوم است از دولت منتخب حمایت می‌کنند، وقتی مشارکت زیر ۵۰ درصد شد، مشخص است چه مشکلاتی پیدا می‌کنیم؟ روزی در منطقه افتخار می‌کردیم انتخاباتی با ۸۰ و ۸۴ درصد مشارکت برگزار می‌کنیم، حالا باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم.

دیگر خبرها

  • اعلام جزئیات جدید از لایحه حجاب و عفاف | اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • اصرار بر بی‌حجابی برخورد قضایی دارد؟
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • طعنه سنگین روحانی به شورای نگهبان و دولت؛ باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • اصرار به آیت الله برای کاندیداتوری در انتخابات /اخطار موشکی روسیه به آمریکا بر سر طرح جنگ ستارگان /بازخوانی خاطرات
  • مسکو: واشنگتن در ۶ ماه اخیر، شورای امنیت را گروگان گرفته است