Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@08:25:18 GMT

بی‌نیازی از واردات دانه‌های روغنی با کشت کلزا

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۹۴۰۴

بی‌نیازی از واردات دانه‌های روغنی با کشت کلزا

ایسنا/زنجان کلزا یکی از محصولات استراتژیک به‌شمار می‌رود که با کاشت آن می‌توان از واردات دانه‌های روغنی کشور را بی‌نیاز کرد.

یکی از سیاست‌هایی که طی سال‌های اخیر به صورت جدی در کشورمان دنبال می‌شود، تغییر الگوی کشت کشاورزان با توجه به کمبود منابع آبی و خطر خشکسالی است. شیوه‌ای که اگر به خوبی عملیاتی و مدیریت شود، علاوه بر مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی که بالاترین میزان مصرف را دارا است، ارزش‌افزوده بالایی برای کشاورزان به دنبال داشته و یکی از مهم‌ترین راهکارها در تحقق اقتصاد مقاومتی، تضمین امنیت غذایی و رونق تولید و اشتغال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشت محصولاتی مانند زعفران، کلزا، گل‌محمدی، کینوآ و محصولات مشابه می‌تواند پای کشورمان را به عرصه صادرات این قبیل محصولات نیز باز کرده و ارزآوری بالایی برای کشور با توجه به سیاست‌های اقتصاد غیرنفتی به دنبال داشته باشد.

اختصاص سالانه ۷ میلیارد دلار برای واردات دانه‌های روغنی

 از محصولاتی که به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک و نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود؛ دانه‌های روغنی است که طبق آمار سالانه حدود ۷ میلیارد دلار برای واردات آن هزینه می‌شود و این امر در حالی است که کشور ما و استان زنجان از قابلیت‌های خوبی در زمینه کشت محصولات تامین کننده این دانه‌های روغنی، از جمله کلزا برخوردار است. کلزا همچنین برای کشاورزان دارای صرفه اقتصادی نیز است، زیرا علاوه بر تاکیدات مقام معظم رهبری دولت نیز به نسبت به خرید تضمینی این محصول اقدام می‌کند.

گسترش کشت کلزا در زنجان و در شهرستان‌هایی مانند ابهر و خرم‌دره که وضعیت آب‌های زیرزمینی آن‌ها چندان تعریفی ندارد، نویدبخش جانی تازه در شریان‌های کشاورزی استان و آب‌های زیرزمینی مناطقی است که همه ساله میزان آن‌ها افت پیدا می‌کند. وابستگی بیش از ۸۵ درصدی به خارج از کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت این دانه‌ها را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایان می‌کند و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت دانه کلزا نیز برای خودکفایی در تولید روغن نشان از ضرورت تسریع در حرکت این عرصه دارد.

کلزا محصول استراتژیک

از بین دانه‌های روغنی، کلزا به دلیل خاصیت سازگاری با محیط، نیاز آبی کم، ارزش تناوبی بالا، کنترل علف‌های هرز، استفاده بهینه از رطوبت و بارندگی، مقاوم به سرما، برداشت زودهنگام و در نتیجه آماده شدن زمین برای کشت دوم و داشتن ۴۰ درصد روغن بسیار با کیفیت و ۵۷ درصد کُنجاله برای تعلیف دام، یکی از دانه‌های روغنی با کیفیت و ایده‌آل در کشور است که توجه به توسعه کشت آن می‌تواند تحول بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد کند.

کشت این محصول کم آب‌بر و استراتژیک  باعث افزایش حاصل‌خیزی وبهبود خاک می‌شود؛ به همین خاطر است که برای افزایش عملکرد در تولید گندم و نیز افزایش پایداری این محصول، کشت کلزا بهترین راهکار است. وقتی کلزا در تناوب با گندم قرار می‌گیرد، باعث کاهش آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز مزارع شده و گندمی که بعد از کلزا کشت می‌شود، افزایش عملکرد را به دنبال دارد.

توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار جهادکشاورزی زنجان

در همین رابطه، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه کشت دانه‌های روغنی مورد تاکید جهادکشاورزی زنجان است، می‌گوید: در سال جهش تولید، برای رهایی از وابستگی ۷۰ درصدی برخی از کالاهای استراتژیک توسعه کشت دانه‌های روغنی در دستور کار جهادکشاورزی زنجان است.

جواد تاراسی با اشاره به اهمیت کشت کلزا، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دانه‌های روغنی جزو کالاهای استراتژیک است، در سال جهش تولید برای رهایی از وابستگی ۷۰ درصدی برخی از این کالاهای استراتژیک، توسعه دانه‌های روغنی در دستور کار است.

وی از آغاز کشت پاییزه کلزا در استان خبر داد و ادامه می‌دهد: برای کشت پاییزه برای کلزا نهاده‌ها آماده شده و بذر تهیه شده و از دانش فنی هم برای این مهم استفاده خواهد شد.

این مسئول با اشاره به بهره‌مندی کلزا از خرید تضمینی، خاطرنشان می‌کند: در مجموع تا پایان مردادماه امسال بیش از ۵۱۷ تن دانه روغنی کلزا به ارزش ۲۲ هزار و ۷۴۰ میلیون ریال از کشاورزان استان زنجان به نرخ مصوب دولتی خریداری شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی زنجان کلزا دانه های روغنی توسعه کشت کشت دانه کشت کلزا دانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۹۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت بیش از ۴۶۰ تن کلزا از مزارع خرمشهر

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر شریفی ظهر امروز دوشنبه در گفت‌وگویی رسانه‌ای از پایان برداشت کلزا در شهرستان خرمشهر خبر داد و بیان کرد: امسال ۵۹۵ هکتار از اراضی خرمشهر کشت کلزا برداشت شده است.

وی تصریح کرد: هفت کمباین وظیفه برداشت کلزا را از مزارع خرمشهر بر عهده داشته‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر اظهار کرد: از میزان برداشت شده ۴۶۴ تن کلزا توسط مراکز خرید خریداری شده است.

کد خبر 6098235

دیگر خبرها

  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • برداشت بیش از ۴۶۰ تن کلزا از مزارع خرمشهر
  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • برنج و روغن شامل ارز ترجیجی شد
  • ۲ کالای اساسی برنج و روغن مشمول ارز ترجیجی شد
  • لاوروف: نتایج انتخابات آمریکا بر تمایل برای تحمیل «شکست استراتژیک» به ما اثری ندارد
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • ضرورت همکاری دستگاه‌ها در اجرای پروژه استراتژیک جاده جلفا-کلاله
  • ثبت رکورد تولید و برداشت دانه روغنی کلزا در ایلام
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم