Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، ملکی در گفتگوی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه قزوین با بیان اینکه تاکنون هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی بستر و حاشیه رودخانه‌های استان را آزادسازی کرده ایم. گفت: هرگونه تصرف در بستر رودخانه‌ها ممنوع است، که در طول زمان به دلیل استعلام نگرفتن از دستگاه‌های ذیربط، برخی از طرح‌های اقتصادی در بستر یا حریم رودخانه‌های استان تأسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ۱۲۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های استان مورد مطالعه بستر قرار گرفته و تمام تخلفات شناسایی شده اند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین خاطرنشان کرد: باید اقدامات گسترده‌ای از سوی دستگاه‌های ذیربط برای رفع تصرفات بستر و حاشیه رودخانه‌های استان صورت گیرد.

وی افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ اقدامات گسترده‌ای صورت گرفت و بیش از ۳۲ کیلومتر مسیر رودخانه بازگشایی شد.

افزایش خسارت سیلاب با تغییر کاربری در بستر رودخانه‌ها

پرهیزگاری کارشناسان حوزه آب و محیط زیست هم در گفتگوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: استان قزوین دومین استان حادثه خیز در کشور محسوب می‌شود و در بهار ۹۸ در استان قزوین اگر سیلاب‌ها مدیریت نمی‌شد با خسارت بیشتری روبه رو می‌شدیم.

وی افزود: به دلیل تغییر کاربری در بستر رودخانه‌ها میزان خسارت سیلاب نیز بیشتر می‌شود.

این کارشناس حوزه آب و محیط زیست خاطرنشان کرد: برخی از شهر‌های استان از جمله قزوین در بستر رودخانه‌های خشک شکل گرفته اند و ممکن است در اثر بارش‌های شدید، سیلاب‌های غیر قابل کنترل در شهر‌ها شکل بگیرد.

خانم پرهیزگاری تصریح کرد: جهاد کشاورزی علیرغم مشکلات موجود در مهار سیلاب ها، مجوز بهره برداری از بستر رودخانه‌های خشک را صادر می‌کند که متاسفانه در اثر بارش‌های پاییزی و بهاری شاهد از بین رفتن سرمایه‌های مردم هستیم.

وی افزود: دخل و تصرف در مسیر رودخانه ها، خطرناک است و بر اثر بارش‌های شدید باران، تأسیسات دایر شده از بین می‌روند.
این کارشناس حوزه آب و محیط زیست گفت: به دلیل اینکه اقلیم کشورمان کم آب است، در نتیجه کشاورزان به سمت باغداری و احداث باغستان قزوین حرکت کرده تا بتوانند نهایت بهره برداری را از سیلاب‌ها داشته باشند.

وی افزود: درختکاری نیازمند عزم دو سویه از سوی دستگاه‌های مسئول و مردم است تا با این کار بتوانیم سیلاب‌های فصلی در استان را مهار و از سوی دیگر اقلیم خشک را به سبز تبدیل کنیم.

پرهیزگاری گفت: امسال ۵۸۰ هکتار از جنگل‌های ارس منطقه الموت غربی را که قدمتی بیش از ۵۰۰ سال را دارد در آتش سوزی از دست دادیم و امکان جایگزین کردن آن‌ها وجود ندارد.

وی افزود: خوشبختانه همه دستگاه‌های استان برای مهار سیلاب و مدیریت بحران در هماهنگی کامل هستند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مهار سیلاب شرکت آب منطقه ای بستر رودخانه ها بستر رودخانه ها رودخانه های استان سیلاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۰۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود

به گزارش خبرنگار مهر، نادر علیزاده بعدازظهر شنبه در حاشیه بازدید از طرح یکپارچه سازی شالیزارهای بزمینان آمل از اجرای طرح یکپارچه سازی حدود ۶۵ هزار هکتار از زمین‌های شمال کشور با سرمایه گذاری چینی‌ها خبر داد.

وی گفت: مدت زمان اجرای این طرح کلان حوزه زیربنایی و آب وخاک کشور حدود ۳ سال است و پیش بینی‌های لازم انجام و طرح‌های مورد نیاز این طرح نیز تهیه شده است.

مازندران ۲۱۳ هزار هکتار شالیزار دارد.

کد خبر 6096483

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • خسارت ۳۹ میلیارد تومانی سیلاب به حوزه کشاورزی خراسان شمالی
  • ضرورت تکمیل طرح مدرن فاضلاب شهری هشترود
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • فیلم/ جاری شدن سیلاب و طغیان رودخانه در استان خراسان رضوی
  • هشدار رهاسازی آب سد سفیدرود در گیلان
  • ۶۵ هزار هکتار از شالیزارهای شمال یکپارچه سازی می شود
  • جاری شدن سیل در بیش از ۴۰ نقطه در بستر رودخانه‌های شهرستان بردسکن
  • اراضی رودخانه‌های استان یزد رفع تصرف شدند