Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@22:35:01 GMT

چالش‌های طراحی شهری برای افراد کهنسال

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۱۴۰۹

چالش‌های طراحی شهری برای افراد کهنسال

جمعیت در اغلب نقاط جهان به سمت پیری رشد می‌کند و در نتیجه لزوم طراحی شهر دوستدار سالمند بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارشات حاکی است که نرخ رشد افراد کهنسال در سراسر جهان به طور چشمگیری رو به افزایش نهاده و همین امر چالش‌های زیادی بر سر راه شهرنشینی قرار داده است. پیش از این، شهرها اغلب برای خودروها و سایر گروه‌های سنی جامعه طراحی می‌شد و نیازهای افراد مسن در آن خیلی مورد توجه قرار نمی‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین امر، زندگی افراد بالای ۶۰ را با چالش‌های زیادی مواجه کرده چراکه ناکارآمدی زیرساخت‌های شهری باعث شده است این گروه‌های سنی هنگام بیرون رفتن از خانه مشقات زیادی را تجربه کنند. در بعضی از شهرهای جهان با ساختارهای پلکانی این وضعیت سخت‌تر نیز شده چرا که گوشه و کنار شهر را کوچه‌هایی با پله‌های فراوان در برگرفته و تردد را برای افراد پیر تقریباً غیر ممکن کرده است. بعضی از شهرها نیز از داشتن نیمکت در پیاده‌روهای خود محروم هستند و در نتیجه افراد پیر هنگام عبور از آن‌ها جایی برای استراحت پس از پیاده‌روی را ندارند و به شدت خسته و درمانده می‌شوند.

نمی‌توان به نبود زیرساخت کارآمد و طراحی نامناسب شهری به طور ظاهری نگاه کرد؛ اگر یک شهر نتواند نیاز تمام گروه‌های سنی به خصوص کهن‌سالان را برطرف کند، آنگاه این افراد از رفتن به بیرون از خانه جلوگیری می‌کنند و همین امر انزوا و افسردگی را برای آنان رقم می‌زند. بدیهی است که افسردگی افراد پیر تنها خود آن‌ها را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه سایر اعضا خانواده را نیز به شدت درگیر می‌کند. آمار حاکی است که بیش از ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت افراد بالای ۶۵ سال در سراسر شهرهای جهان در حال زندگی هستند و هر روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود. اگرچه این واقعیت از بسیاری جوانب یک دستاورد بزرگ به شمار می‌رود، با این حال، چالش‌های زیادی نیز در پی دارد چرا که با این روند افزایش جمعیت، پیش‌بینی می‌شود جمعیت این گروه سنی تا سال ۲۰۵۰ دو برابر شود چرا که شهرهای امروزی بیشتر برای جوانان طراحی شده است.

البته بسیاری از شهرهای جهان از آثار پیر شدن جمعیت آگاه هستند، به این رویداد با دید مثبت نگاه می‌کنند و تمام توان خود را به کار گرفته‌اند تا وضعیت شهرنشینی را با آن سازگار کنند. به عنوان مثال، مقامات رسمی در کلانشهر بولونیای ایتالیا در تلاشند با برگزاری ورکشاپ‌های متعدد، افراد پیری را که در یک زمینه خاص مهارت دارند به آموزش تخصص خود به جوانان تشویق کنند. در توکیوی ژاپن نیز، از افراد داوطلب بالای ۶۰ سال دعوت می‌شود در مهدکودک‌ها به مراقبت از کودکان بپردازند تا از این طریق به انزوای اجتماعی دچار نشوند.

البته افراد پیر در تمام نقاط جهان وضعیتی مشابه با هم‌سن خود در توکیو و بولونیا را تجربه نمی‌کنند؛ مثلاً در بریتانیا، وضعیت زندگی شهری با شرایط افراد پیر خیلی سازگاری ندارد. قدم زدن در بعضی از خیابان‌های ناهموار لندن، اگرچه افراد بالای ۶۵ سال را راهی بیمارستان نمی‌کند، اما مشقت‌ها و آزردگی‌های زیادی را برای روح و جسم آنان در پی دارد، اعتماد به نفس آن‌ها را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و این گروه سنی را هنگام بیرون رفتن از منزل، به سایر اعضا خانواده وابسته می‌کند.

مواجهه با خیابان‌های ناهموار تنها یکی از چالش‌های طراحی شهری امروزی بر سر راه افراد پیر است که اغلب از دید جوانان پنهان می‌ماند. بسیاری از مردم بالای ۶۰ سال در مصاحبه با رسانه‌های اجتماعی از نبود دسترسی کافی به نیمکت‌هایی نرم و راحت در اطراف شهر شاکی بوده و ادعا کرده‌اند پس از پیاده‌روی‌های نسبتاً طولانی، جای راحتی در شهر برای استراحت کردن نمی‌یابند. علاوه بر این، اغلب سرویس‌های بهداشتی در مکان‌های عمومی فاقد امکانات لازم برای افراد پیر است و همین امر این گروه سنی را از حضور در چنین مکان‌هایی باز می‌دارد. اگرچه این مشکلات ظاهراً ناچیز به نظر می‌رسد، اما با تحلیل بیشتر می‌توان به پیامدهای آنان در ایجاد شهرهایی با کم‌ترین زیست‌پذیری پی برد.

همانطور که پیش از این نیز اشاره شد، جمعیت جهان با سرعتی باورنکردنی به سمت پیری رشد می‌کند و همین امر طراحی شهرهایی دوستدار افراد کهنسال را بیش از پیش به تصویر می‌کشد. برنامه‌ریزان در طراحی‌های دوباره شهرها باید نیازهای این گروه سنی را با دقت مورد توجه قرار دهند چرا که افزایش زیست‌پذیری این افراد، در کنار تمام مزیت‌های خود، رضایت تمام شهروندان را در پی دارد.

کد خبر 445851

منبع: ایمنا

کلیدواژه: سالمند شهر دوستدار سالمند روز سالمند جمعیت سالمندان سالمندی طراحی شهری شهرهای جهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق گروه سنی همین امر افراد پیر طراحی شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۴۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، سهیلا رضایی گفت: شرکت بازآفرینی شهری ایران با هدف تسهیل در نوسازی بسته‌های تشویقی ۱۹ بندی را تدوین و پس از تصویب در شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به استان‌ها ابلاغ کرد.
وی افزود: این بسته‌های تشویقی مشوق‌های خوبی برای بهسازی و نوسازی مسکن در بافت فرسوده هستند که سازنده‌ها می‌توانند با استفاده از آن با کمترین هزینه نسبت به نوسازی مسکن خود اقدام کنند.
رئیس اداره باز آفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: ۱۳ شهرستان در محدوده شهر‌های تحت پوشش این اداره کل مورد هدف بازآفرینی شهری هستند که در شش شهرستان ذکر شده این طرح اجرا و در بقیه شهر‌ها نیز این طرح تعیین تکلیف شده است.
وی با بیان اینکه این مشوق‌های کالبدی براساس گروه‌بندی‌هایی مصوب شده‌اند، گفت: بر اساس شرایط بهره‌مندی و ضوابط تشویقی، این تقسیم‌بندی در چهار گروه انجام شده است.
رضایی ادامه داد: گروه اول شامل بازآفرینی یکپارچه در قالب بلوک شهری، گروه دوم نوسازی در مقیاس محور‌های اصلی محله‌ای و گروه سوم شامل نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری می‌شود و گروه چهارم نیز نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع را در بر می‌گیرد.
وی خاطر نشان کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به شهرداری‌ها برای بهره‌مندی از این بسته‌های تشویقی به منظور بازسازی و نوسازی بافت فرسوده پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد
  • چالش‌های موجود در ارائه خدمات به زنان سرپرست خانوار
  • انجام غربالگری سه سرطان شایع در مشهد
  • متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد
  • استطاعتِ ۱۵۰ متقاضی حج رد شد
  • درباره کنسرت‌های عصر گاهی بانوان و چند چالش
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • انقلاب اسلامی به یک چالش برای استکبار تبدیل شده است
  • پدافند فرهنگی مشترک ایران و پاکستان علیه رژیم صهیونیستی
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان