Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-08@15:32:40 GMT

شهرهای علمی برتر در سال ۲۰۲۰

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۱۴۲۸

شهرهای علمی برتر در سال ۲۰۲۰

جعفر مهراد مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری در گفت‌وگو با فارس، گفت: شاخص نیچر در رتبه بندی سال ۲۰۲۰، یک بار دیگر پکن پایتخت جمهوری خلق چین را به عنوان برترین شهر جهانی علم معرفی کرد. چین در بین ۲۰ شهر برتر دارای چند شهر جهانی علم است که در باب تحقیقات علمی در جهان برجسته اند.

وی ادامه داد: بر اساس این رتبه بندی، نانیانگ، ووهان، گوانگجو و هفتی( Hefti) چهار شهر دیگر چین هستند که در بین ۲۰ شهر برتر علم قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهراد گفت: شاخص نیچر برای این رتبه بندی از درصد نویسندگان مقالات یک موسسه/ شهر/ ناحیه که در ۸۲ نشریه برتر جهان مانند نیچر، ساینس و Cell در حوزه های علوم طبیعی منتشر می شوند استفاده می کند.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: تمرکز استعداد های برتر و نخبه، میزان بودجه، تعداد موسسات پژوهشی و سایر منابع از عوامل مهمی هستند که در تعیین شهر های جهانی علم مورد استفاده و محاسبه قرار می گیرند. برای مثال، پکن دارای گروهی از موسسات و  دانشگاه های بانفوذ جهانی مانند دانشگاه پکن، دانشگاه شینهوا و آکادمی علوم چین است که در شاخص نیچر به عنوان موسسات پژوهشی برتر رتبه بندی شده اند.

وی گفت: به علاوه، این شهر ها از همکاری های علمی در یک سطح بسیار بالا سود می برند.  شهر پکن به عنوان هاب نوآوری علوم و فناوری چین و کشورهای دیگر جهان است. شهر پکن از نظر همکاری های علمی و پژوهشی با سایر شهر های جهان در بین ۱۰ کشور برتر و از نظر برونداد های تحقیقات علمی که با شانگهای دارد در سطح جهان رتبه نخست را به خود اختصاص داده است.

مهراد ادامه داد: در سال ۲۰۱۶، دولت جمهوری خلق چین با صدور یک طرح جامع در صدد بر آمد تا پکن با کوشش هایی که به عمل می آورد در ایجاد یک مرکز ملی نوآوری در حوزه علم و فناوری سرعت عمل بیشتری به خرج دهد. در اکتبر سال ۲۰۱۹، شهرداری پکن با اجرایی سیاست ها و موازین سی گانه ساخت این مرکز نوآوری را با شتاب خارق العاده ای سرعت بخشید.

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری تصریح کرد: پکن، در نوآوری و توسعه، به ویژه در تحقیقات بنیادی و فناوری های هسته شامل زیست فناوری، برق و الکترونیک، مواد، مکانیک، فناوری های نوری، فناوری های  ساختاری( ساختمان ها، پل ها و ماشین الات)، و فناوری های حرارتی به پیشرفت های قابل توجهی نایل آمده است.

وی گفت: سه شهر علم و یک ناحیه فناوری های پیشرفته پکن شامل شهر علم Zhongguancun, شهر علم Huairou ، پارک علم آینده پژوهی و ناحیه توسعه اقتصادی و فناوری پکن ارکان عمده ای اند که می توان این ناحیه و شهر ها را جزو ابتکارات پکن دانست. همینطور، شانگهای در سال ۲۰۱۹، با صدور سیاست ها و موازین بیست و پنج گانه تحولات سیستم ها و ساز و کارهای مرتبط با علم و فناوری را در نیرومند ساختن حقوق و توان پژوهشگران عمق بخشید.

مهراد گفت: شانگهای به نیازهای دانشمندان جوان در تخصیص منابع از جمله تامین منابع مالی برای حمایت از زندگی و معیشت پژوهشگران توجه خاصی را معمول ساخته و این شهر جهانی علم را برای جوانان نخبه تمام کشورهای جهان به کعبه آمال علم و نوآوری تبدیل کرده است.

*سهم کشورهای اسلامی در رتبه بندی

مؤسس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری افزود: طبق گزارش آماری مرکز نواوری علم و فناوری شانگهای، سرمایه‌گذاری این شهر در تحقیق و توسعه ۴/۱۶ درصد از تولید ناخالص داخلی شانگهای است که ۲ درصد بیشتر از متوسط تولید ناخالص داخلی جمهوری خلق چین است.

وی اضافه کرد: در بین کشورهای اسلامی و در جمع ۲۰۰ شهر جهانی علم تنها شهر جده در عربستان سعودی با رتبه ۱۲۰ قرار دارد. از کشورهای منطقه نیز شهرهای تل اویو، اورشلیم و حیفا در سرزمین های اشغالی با رتبه های ۹۴، ۱۱۰ و ۱۳۱ و شهر های بنگالور، کلکته، بمبئی و دهلی در هندوستان  به ترتیب با رتبه های ۹۷، ۹۹، ۱۳۲ و ۱۶۳ به عنوان شهر های جهانی علم معرفی شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: شهر جهانی علم رتبه بندی شهر ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۱۴۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت ۱۹ واحد و هسته فناور در حوزه دام و طیور

به گزارش خبرگزاری مهر، کاظم بروفه، رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری مؤسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به این که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به شمار می‌رود، گفت: در حال حاضر ۱۹ واحد و هسته فناور که حوزه فعالیت‌شان دام و طیور است، تحت حمایت مرکز رشد مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور فعالیت می‌کنند. از این ۱۹ مورد ۱۷ واحد فناور و ۲ مورد هسته فناور است. همچنین ۲ واحد، جز شرکت‌های دانش‌بنیان است که در موضوع‌هایی مانند تغذیه و خوراک دام (۱۱ مورد)، تولید مثل دام (یک مورد)، زنبورعسل (۵ مورد) و امور خدماتی (۲ مورد) فعالیت دارند.

بروفه، شرکت‌های کوچک و متوسط فناوری را یکی از پایه‌های رونق اقتصادی، توسعه فناوری، کارآفرینی و تقویت تولید ملی دانست و افزود: توسعه این شرکت‌ها در گرو ایجاد زیرساخت‌های لازم برای کاهش خطرپذیری آنها در دوران شروع فعالیت است و یکی از مهمترین زیرساخت‌ها، مراکز رشد واحدهای فناوری خواهد بود.

وی اظهار کرد: مرکز رشد واحدهای فناوری برای کارآفرینان و واحدهای کوچک و متوسطی که دارای ایده‌های محوری قابل تجاری شدن هستند، برای چند سال با ارائه اطلاعات، مشاوره‌های ضروری، خدمات، تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی در حد امکان به ارتقای آنها کمک کرده و آنها را برای حضور مستقل و مؤثر در صحنه فناوری کشور آماده می‌کند.

رئیس مرکز رشد واحدهای فناوری علوم دامی با تاکید بر این که بهره‌وری حداکثری از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای رونق اقتصاد دانش‌بنیان از ضرورت‌های این مجموعه تحقیقاتی است، توضیح داد: استراتژی اصلی «مرکز رشد واحدهای فناور علوم دامی»، ایجاد بستری مناسب به منظور جذب کارآفرینان و فارغ‌التحصیلان علوم دامی، واحدهای R&D شرکت‌های پیشرو و بزرگ، شرکت‌های Spin Off (شرکت بزرگ‌تری که به چند کسب‌وکار خردتر و مستقل تقسیم می‌شود)، اعضای هیأت علمی مؤسسه تحقیقات علوم دامی کشور در راستای تجاری‌سازی و توسعه دانش‌های فنی منتج از تحقیقات به عمل آمده توسط محققان علوم دامی، تولید محصولات دانش‌بنیان قابل عرضه به بازار و در نهایت رشد اقتصادی منطقه و کشور است.

وی بیان کرد: واحدهای فناوری که ایده محوری و حوزه اصلی پژوهشی آنها حول اهداف «چشم‌انداز استراتژیک یا نقشه راه مؤسسه» برای ارتقای مشارکت با بخش غیردولتی و برون‌سپاری بخشی از تحقیقات حوزه دامپروری به بخش خصوصی باشد، در راستای اجرای طرح‌های توسعه محور، در اولویت حمایت قرار خواهند داشت.

کد خبر 6099609

دیگر خبرها

  • مراکز رشد علوم انسانی در استان‌های کشور تشکیل می‌شود
  • آغاز بررسی جزئیات پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های کوانتومی
  • نشریات دانشجویی قدرت انتشار دستاوردهای علمی را دارند
  • فعالیت ۱۹ واحد و هسته فناور در حوزه دام و طیور
  • آغازهمایش بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • مُلک و مِلک مولود مانای معلم است
  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • مرکز ملی نوآوری مغز راه اندازی می‌شود
  • مرکز ملی نوآوری مغز در بیمارستان فیروزگر تهران راه‌اندازی می‌شود
  • ارتقاء دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه بندی جهانی موضوعی