Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-02@06:40:24 GMT

آکسفام: ثروت قاتل محیط زیست است

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۲۰۷۰

آکسفام: ثروت قاتل محیط زیست است

بر اساس نتایج یک تحقیق هرچه انسان‌ها ثروتمندتر باشند، بیشتر به محیط زیست آسیب می‌رسانند. موسسه توسعه آکسفام این تحقیق را منتشر کرده است.

 

۶۳ میلیون نفر از ساکنان کره زمین (حدود یک درصد کل ساکنان زمین) که ثروتمندترین‌ افراد دنیا هستند، در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ دو برابر افراد فقیر دی‌اکسید کربن وارد جو زمین کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این نتایج تحقیقی است که موسسه توسعه آکسفام در روز سه‌شنبه ۲۲ سپتامبر، در آستانه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل در ۷۵امین سال تاسیس این نهاد، منتشر کرده است.

 

این تحقیق با عنوان مواجهه با نابرابری ناشی از مصرف کربن مشخص می‌کند که دهک‌های مختلف اجتماعی هرکدام چه میزان کربن تولید می‌کنند.

 

بازه زمانی ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ هم به این دلیل انتخاب شده که در این مدت انتشار آلاینده‌های محیط زیست در سراسر دنیا دوبرابر شده است.

 

آکسفام تاکید می‌کند که این دوبرابر شدن میزان آلاینده‌ها در این بازه زمانی، به ۱۰ درصد ثروتمند کره زمین (۶۳۰ میلیون نفر) مربوط است و نه آنطور که اغلب فرض می‌شد به طبقه متوسط. ۵۲ درصد انتشار گاز دی اکسید کربن در جو زمین در فاصله زمانی مورد مطالعه توسط همین ده درصد صورت گرفته است.

 

۱۵ درصد از کل دی‌اکسید کربن تولید‌شده در زمین از سوی یک درصد جمعیت جهان تولید شده و ۳۷ درصد بقیه را بخش دیگر ثروتمندان. این در حالی است که نیمی از جمعیت جهان که بخش عمده آن را اقشار کم‌برخوردار تشکیل می‌دهند مسئول تولید تنها ۷ درصد دی‌اکسید کربن است.

 

آکسفام معتقد است که این نابرابری سهم بسیار مهمی در بحران محیط زیست دارد.

در آلمان وضع کمی بهتر است

 

بر اساس تحقیق آکسفام در آلمان ثروتمندترین افراد که ۱۰ درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند (هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر) مسئول تولید ۲۶ درصد دی‌اکسید کربن در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۵ بوده‌اند.

 

این در حالی است که اکثریت فقیر جمعیت آلمان تنها ۲۹ درصد دی‌اکسید کربن را تولید کرده‌اند.

 

یک تحلیلگر نابرابری اجتماعی در موسسه آکسفام در آلمان تاکید می‌کند که نتایج فاجعه‌بار بحران زیست محیطی از همین حالا در بسیاری جاها قابل مشاهده است.

اِلِن اِمکه ادامه می‌دهد: «مسئول در این میان سیاستی است که بر مصرف‌زدگی بنا شده، رشد اقتصادی دائمی را وعده می‌دهد و از نظر اقتصادی جهان را به دو گروه برندگان و بازندگان تقسیم کرده است.»

 

در حقیقت بهای شهوت مصرف ثروتمندان را اکثریت فقیر می‌پردازند.

 

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، آکسفام خواهان آن شده که مصرف دی‌اکسید کربن ثروتمندان محدود شود، سرمایه‌گذاری بیشتری در زیرساخت‌های عمومی صورت بگیرد و اقتصاد بر مبنای سازگاری با محیط زیست از نو بنا شود.

برچسب هابنیاد آکسفام

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: بنیاد آکسفام آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو دی اکسید کربن محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۲۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است

مسؤولان بازی‌های المپیک پاریس اعلام کردند به منظور حفاظت از محیط زیست، در این دوره ۶۰ درصد غذاها غیرگوشتی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه ۶۰ درصد از غذاهایی که در طول زمان بازیهای المپیک به هواداران کشورها ارائه می شود بدون گوشت و ۸۰ درصد از منابع محلی تهیه می شود، بازی های المپیک پاریس، استاندارد جدیدی را برای پایداری محیط زیست ایجاد می‌کند.

جگر چرب، استیک تارتار، گوشت گاو بورگینیون، بلانکت دوو، ران قورباغه و حلزون تنها بخشی از غذاهای گوشتی در فرانسه هستند. 

بیایید واقعی باشیم، غذاهای گیاهی‌ فرانسه شهرت خاصی ندارد. در واقع، فرانسوی‌ها دو برابر میانگین جهانی گوشت مصرف می‌کنند و بالاترین مصرف گوشت گاو و گوساله را به ازای هر نفر در اروپا دارند.

اما برگزارکنندگان المپیک پاریس به دنبال تغییر هستند. آنها قصد دارند غذاهای گیاهی زیادی در المپیک ارائه کنند.  هدف این است که نشان داده شود فرانسه اکنون بیشتر به «گیاه» می پردازد تا «گوشت».

اعلام شده است که ۶۰ درصد از غذاهایی که در طول این رویداد برای عموم مردم سرو می شود، بدون گوشت و ۸۰ درصد از تمام غذاها از محصولات محلی فرانسه تهیه می شود.

تونی استنگوئه، رئیس پاریس ۲۰۲۴ در بیانیه‌ای گفت: این وظیفه ماست افرادی را که در  المپیک شرکت خواهند کرد، آموزش دهیم. این یک وظیفه جمعی است که عادات خود را تغییر دهیم و بیشتر به محیط زیست فکر کنیم. بنابراین باید غذاهای گیاهی را نیز امتحان کنید چون از نظر طعم، بسیار خوب هستند.

رستوران دهکده المپیک ورزشکاران که ۴۰ هزار وعده غذایی در روز تهیه خواهد کرد، در طول المپیک ۲۴ ساعته باز است و ظرفیت ۳۵۰۰ صندلی دارد. ۳۳ درصد از غذاها گیاهی خواهد بود و برای اولین بار، حدود ۱۵۰۰۰ ورزشکار به جای بشقاب های یکبار مصرف، از بشقاب های قابل شستشو استفاده خواهند کرد.

همچنین هیچ نوشیدنی الکلی در دهکده سرو نخواهد شد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • شکست مرز‌ها در مناطق چهارگانه محیط‌زیست
  • حدود ۵۰ درصد تالاب هامون آب‌گیری شد
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید
  • برای نابودی ویروس‌ها پنجره را باز کنید!
  • ۶۰ درصد غذا های المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • ۶۰ درصد غذاهای المپیک پاریس «غیرگوشتی» است
  • آسمان‌خراش‌ها؛ قاتل یا ناجی شهرها؟
  • برپایی پویش های هفته زمین پاک در مازندران
  • منطقه «چهلمیر» در پارک ملی تندوره درگز پاکسازی شد
  • ۸۰ درصد تالاب کجی نمکزار نهبندان آبگیری شد