Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فرحناز اقبالی معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه از غار‌ها به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد یاد کرد که حاصل هزاران سال فعالیت زمین‌شناسی است و گفت : غار‌ها از جنبه‌های مختلف زمین شناسی، اکولوژیک، تنوع زیستی، زیباشناسی و حتی بعد ورزشی و توریستی حائز اهمیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی حفاظت از غارها، حفظ پاکی و ارزش محیط زیستی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت : در همین راستا دوم مهر ماه هر سال به عنوان روز غار پاک نامگذاری شده است.

اقبالی به سابقه نامگذاری روز غار پاک در کشور هم اشاره داشت و افزود: سال ۱۳۸۷ گروهی از غارشناسان معروف جهان و اعضای اتحادیه جهانی غارشناسی به ایران سفر کردند و طی بازدیدی که از چند غار کشور داشتند به هم ریختگی اکوسیستم برخی از این غار‌ها توجه آن‌ها را جلب کرد و بر پاکسازی آن‌ها تاکید کردند.

او افزود: از آن زمان تاکنون هر سال در دوم مهرماه برنامه‌هایی با همکاری سازمان محیط زیست و انجمن غارشناسی ایران برای بزرگداشت روز غار پاک در نظر گرفته می‌شود.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: امسال نیز روز غار پاک با شعار غار پاک، حفاظت از تنوع زیستی در کشور گرامی داشته می‌شود.

اقبالی اشاره‌ای به وضعیت غار‌ها در استان کرمانشاه داشت و از وجود حدود ۱۰۰ غار در استان خبر داد.

او افزود: از این تعداد برای ۴۰ غار کار کارشناسی، بازدید میدانی، ثبت تصاویر و مختصات و ... انجام شده است.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه غار‌ها بر اساس منابع حساس آبی، دیرینه شناسی و فسیل‌های موجود در آن، آثار تاریخی زندگی بشر، گونه‌های خاص جانوری و ... به چهار درجه تقسیم بندی می‌شوند، افزود: در کرمانشاه دو غار پرآو و قوری قلعه درجه یک هستند و از سال ۱۳۸۰ توسط شورای عالی محیط زیست به عنوان اثرطبیعی ملی به ثبت رسیدند و در درجه حفاظت قرار دارند.

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست اکوسیستم طبیعی غار علیصدر استان کرمانشاه روز غار پاک محیط زیست غار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۳۱۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، آقای خبیر ۱۲ سال است که پرندگان را از بازار پرنده فروشان در شیراز خریداری می کند و به محیط زیستشان باز می‌گرداند.

او معتقد است پرنده نباید در قفس باشد آنها را به جای دور از دسترس انسان‌ها می‌برد و آزاد می‌کند.
این دوستدار محیط زیست می‌گوید: سال‌هاست با طبیعت مانوس است و آزاد کردن پرندگان نشانه دوستی و مهربانی او به طبیعت است.
آقای خبیر علاقه و احترامش به محیط زیست را به فرزندانش هم آموخته است، پسر او گاهی با پدر همراه می‌شود و آنها علاوه بر آزادی پرندگان با جمع آوری زباله‌ها، دامن طبیعت را پاک می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • نخاله‌های ساختمانی مهمترین عامل آسیب زا به طبیعت مهریز
  • از گرانی پاکت کاغذی تا سطل آشغال‌هایی به نام رودخانه
  • تزریق ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به تالاب هشیلان
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • کشف صد هزار حلزون در شهرضا