Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویا هدایتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به دوم مهرماه روز غار پاک اظهار کرد: در خراسان‌جنوبی اداره کل محیط زیست به همراه میراث فرهنگی ۴۵ غاز شناسایی کرده است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه غارها از جنبه‌های مختلف و متعدد برای محیط زیست حائز اهمیت است، بیان‌کرد: از یک طرف غارها زیستگاه برخی از گونه‌های جانوری چون خفاش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدایتی‌زاده ادامه‌داد: خفاش‌ها برای مواردی چون گرده افشانی گیاهان و آفت زدایی محصولات کشاورزی حائز اهمیت هستند به گونه‌ای که از خفاش‌ها به عنوان نگهبانان شبانه طبیعت یاد می‌شود.

غار بتون سرایان یکی از زیباترین غارهای کشور

وی افزود: برخی از غارها چون غاز بتون شهرستان سرایان جزو زیباترین و عمیق‌ترین غارهای کشور و دارای جاذبه‌های طبیعی فراوانی است به گونه‌ای که نظر بسیاری از گردشگران خارجی را نیز به خود جلب کرده است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی محیط زیست خراسان‌جنوبی افزود: برخی از غارهای خراسان‌جنوبی چون غار چنشت از جنبه تاریخی و باشتان شناسی حائز اهمیت است چرا که از درون آن ظروف سفالی بسیار قدیمی و حتی اجساد انسان کشف شده است.

هدایتی‌زاده با اشاره به اینکه با شیوع کرونا ورود گردشگران به غارها را ممنوع کردیم، گفت: عدم ورود گردشگران به غارها در ایام شیوع کرونا از آن جهت ضرورت دارد که در غارها به واسط نبودن نور و حرارت در صورت ورود ویروس به آن محیط، تا مدت‌ها در آنجا ماندگار خواهد بود.

وجود غارهایی چون بتون و چنشت فرصتی برای جذب گردشگر

وی اظهارکرد: از ۴۵ غار شناسایی شده در خراسان‌جنوبی بیشتر آنها در شهرستان قاین بوده و و پنج غار نیز در مناطق چهارگانه حفاظت شده قرار دارد.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: به واسطه جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و باستانی برخی از غارها در خراسان‌جنوبی از فرصت وجود چنین جاذبه‌ای می‌توان برای جذب گردشگر نیز استفاده کرد.

گلایه از آسیب رساندن به ساختار طبیعی غارها

هدایتی‌زاده با اشاره به اینکه در بازدید از غارها باید بسیاری از مؤلفه‌ها را رعایت کرد، گفت: متأسفانه پس از بازدید برخی از افراد از غارها ما شاهد وجود زباله‌ها و پس مانده‌ای انسانی در این جاذبه بی نظیر طبیعی هستیم که این مسئله به ساختار طبیعی غار آسیب می‌زند.

وی اظهار کرد: از طرف دیگر برخی از گردشگران بر روی دیوار غارها با ابزارهای مختلف اقدام به نوشتن یادگاری و مطالب مختلف می‌کنند که نادرست است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی محیط زیست خراسان جنوبی یادآور شد: توصیه ما بر این است که حتی درون غارها سیستم نور ایجاد نشود و گردشگری و بازدید از غارها بر اساس یک طرح تخصصی – پژوهشی صورت گیرد.

کد خبر 5030741

منبع: مهر

کلیدواژه: غار بیرجند ویروس کرونا هفته دفاع مقدس چهل سالگی دفاع مقدس شیراز شهرکرد بوشهر آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی گرگان انتخابات مرحله دوم مجلس یازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی دفاع مقدس هدایتی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۳۴۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان‌های طبس، بشرویه و زیرکوه بوده است.

نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، ۲۵ میلیون متر مکعب برآورد شده است.

وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.

مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • راه‌اندازی تیمارگاه حیات وحش در خراسان رضوی
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله
  • پاکسازی محیط زیست توسط کودکان شهر زاوه در هفته زمین پاک + تصاویر