Web Analytics Made Easy - Statcounter

بحث و بررسی کنترل موالید و تناسب فرزندان با شرایط زندگی، سابقه طولانی در تاریخ بشر دارد؛ یافته‌های تاریخی جهانی سابقه مدیریت جمعیت را به حدود ۴ هزار سال پیش در مصر می‌رساند!

اگرچه مسئله جمعیت بنابر دلایل اقتصادی و نظامی از دیرباز مورد توجه فیلسوفان، اندیشمندان و دولتمردان کشورهای مختلف جهان بوده اما از تعداد کل جمعیت جهان قبل از ۱۶۵۰ میلادی برآورد دقیقی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود این، جمعیت‌شناسان تلاش کردند تا براساس مطالعاتی که گروه‌های مختلف علمی، دیرینه‌شناسان، مردم‌شناسان، مورخان، جغرافی‌دانان و جامعه شناسان صورت داده‌اند آمار تقریبی از جمعیت کره زمین در زمان‌های دور به دست دهد؛ همواره بحث جمعیت و ازدیاد، کاهش و کنترل آن و نیز مباحث تنظیم خانواده در عرصه‌های علمی و مباحث نظری و عملی از جمله مسائل جذاب و جدال‌انگیزی بوده است که قدمت آن را می‌توان دستکم به زمان افلاطون در یونان باستان برگردند.

نخستین نظریه‌های دقیق و منظم در مورد جمعیت‌ را فلاسفه یونان باستان نظیر افلاطون و ارسطو اظهار کرده‌اند؛ افلاطون و ارسطو عقیده داشتند که شمار مردم نباید آنقدر اندک باشد که استقلال سیاسی و اقتصادی جامعه را به خطر بیندازد  و نه آن اندازه که اصول دموکرات کشور را متزلزل کند.

"آگوست" امپراتور روم باستان از نخستین کسانی بود که در تاریخ، اصول یک سیاست جمعیتی را برای تشویق و افزایش جمعیت به وجود آورد! از جمله امتیازات مالیاتی و تسهیلات ازدواج و همچنین محدودیت‌هایی در زمینه طلاق، ممنوعیت از ارث برای متأهلان بدون فرزند و... بنابر دستور او، شخصی که فرزندان بسیار داشت از پرداخت مالیات و سربازی بخشیده می‌شد و امتیازهای اجتماعی و سیاسی ویژه‌ای نیز به او تعلق می‌گرفت!

ویل‌دورانت می‌گوید: "قلت اعضای خانواده در تاریخ یونان و روم نقش داشته است این نکته جالب توجه است که ژولیوس قیصر (۵۹ پ‌.م) به رومیانی که فرزندان بسیاری داشتند جایزه می‌داد و زنان بی‌فرزند را از سوار شدن بر تخت‌روان و استفاده از زیورهای گرانبها منع کرده بود."

اینگونه سیاست‌های جمعیتی موافق افزایش جمعیت اغلب در امپراتوری‌های بزرگ باستان همچون روم، ایران، یونان و چین متداول بوده است زیرا از نظر آنان جمعیت زیاد برابر با ارتش بزرگ و در واقع وسیله‌ برتری نظامی و سیاسی آنان محسوب می‌شد؛ در سراسر سده‌های میانه افزایش جمعیت هدف اساسی بود و این سیاست از مسیحیت الهام می‌گرفت.

"ابن خلدون" مردم‌شناس قرن هشتم هجری نیز عقیده داشت که جمعیتی که به حد کافی انبوه و انباشته باشد امکان می‌یابد تا از نیروی کار خود استفاده بهتری ببرد به نظر او جمعیت مهمترین وسیله امنیت سیاسی و نظامی جامعه است. (برگرفته از کتاب "قتل عام خاموش")

در حال حاضر نیز با توجه به وضعیت وخیم مولفه‌های جمعیت در کشورمان و هشدارهای پیاپی کارشناسان این حوزه مبنی بر در پیش بودن بحران کاهش جمعیت و پیری طی سال‌های آتی، بسته‌های سیاست جمعیتی کشورمان باید بر مبنای طرح‌ها و سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و جمعیتی برای افزایش موالید تنظیم شوند اما در عمل تا به امروز "هیچ مشوق جمعیتی از سوی دولت و حاکمیت در راستای تشویق زوجین به فرزندآوری" اعمال و اجرا نشده است!

۲۳۴۷۴۷

کد خبر 1435608

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: افزایش جمعیت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت

در این همایش انسیه کتابچی در این نشست به موضوع کاهش تمایل به فرزندآوری در ایران پرداخت و با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حل این معضل، بر لزوم رفع موانع ذهنی در این زمینه تأکید کرد.

وی گفت: مشکلات اقتصادی، بهانه‌ای متداول در میان خانواده‌های ایرانی برای عدم تمایل به فرزندآوری بیشتر بوده و برای رفع این مشکل دولت مشوق‌های مختلف را ارائه می دهد.

کتابچی تصریح کرد: این مشوق‌ها که در سال گذشته شامل وام ۲۰۳ هزار میلیارد تومانی به خانواده‌ها می‌شد، به منظور حمایت از فرزندآوری و نشان دادن استقبال حاکمیت از این امر در نظر گرفته شده است.

 وی خاطرنشان کرد: صرف ارائه مشوق‌های اقتصادی، راه‌حل نهایی برای افزایش نرخ باروری نیست که اگر مسائل اقتصادی تنها دلیل عدم تمایل به فرزندآوری بود، مشوق‌های دولت تاکنون تاثیر خود را بر افزایش نرخ باروری نشان داده بودند.

معاون ستاد ملی جمعیت کشور در ادامه به تلاش‌های ستاد ملی جمعیت برای ارائه خدمات مناسب به خانواده‌ها در زمینه فرزندآوری اشاره کرد و بیان داشت: معتقدم مشوق‌ها علاوه بر اثر اقتصادی، می‌توانند تاثیر فرهنگی مثبتی نیز داشته باشند. به عنوان مثال، فراهم کردن تمهیدات لازم برای امنیت شغلی و تحصیلی بانوان شاغل یا دانشجو، می‌تواند انگیزه آنان را برای فرزندآوری افزایش دهد.

 کتابچی همچنین بر لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه فرزندآوری تأکید کرد و گفت: این امر باید توسط افرادی انجام شود که به ضرورت افزایش جمعیت معتقد باشند.

 وی در این خصوص به نقش شهرداری‌ها در ارائه تخفیف به خانواده‌های دارای سه فرزند و بیشتر اشاره کرد.

کتابچی در ادامه به موضوع ناباروری پرداخت و خواستار مطالبه‌گری برای ایجاد پروتکل واحد در جهت اجرای مرحله به مرحله درمان زوجین نابارور شد.

وی با بیان اینکه ناباروری نیازی به فرهنگ‌سازی ندارد، بر لزوم رویکرد علمی به این موضوع و بررسی مشکلات و سبک زندگی زوجین نابارور در کنار درمان آنها تأکید کرد.

معاون ستاد ملی جمعیت در خصوص نقش تسهیل‌گر جوانی جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد: با توجه به تنوع مخاطبان، ارائه راه‌حل‌های متناسب با هر گروه، از جمله افراد تحصیل‌کرده، کم‌برخوردار، با گرایش‌های مذهبی و قومی متفاوت، ضروری است.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • پیری جمعیت نشاط اقتصادی و اجتماعی را کاهش می‌دهد
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • بسته‌های تشویقی ساخت‌وساز برای بافت‌های فرسوده پیگیری شود
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • هنر می‌تواند تقویت کننده روحیه جوانی جمعیت باشد
  • توقف شیب نزولی فرزندآوری در زنجان
  • اجرای بسته تشویقی نوسازی بافت فرسوده شش شهرستان سیستان وبلوچستان