Web Analytics Made Easy - Statcounter

استان کرمان سابقه طولانی در تاریخ سینمای ایران دارد و هنرمندان و فیلمسازان شاخصی به این حوزه وارد شده اند، بطور مثال خانم روح انگیز سامی نژاد بازیگر زن فیلم دختر لر(نخستین فیلم ناطق ایرانی)، ساخته عبدالحسین سپنتا، اهل کرمان بودند.

در سالهای اخیر سینمای کرمان نسل جدید از هنرمندان در بخش های داستانی، سینمایی و مستند فعالیت های بسیار خوبی را آغاز کرده اند که در این مسیر توفیقاتی نیز در عرصه های داخلی و خارجی کسب نموده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

گرچه استان کرمان در سالهای گذشته میزبان رویدادهای سینمایی همچون جشنواره فیلم فجر، سینما حقیقت و فیلم کودک و نوجوان بوده است، اما برگزاری جشنواره ای مستقل همواره از مطالبات و خواسته های اهالی سینما در استان کرمان محسوب می شد.

نخستین جشنواره فیلم کرمان که برگزاری آن به دلیل بیماری کرونا چندین نوبت به تعویق افتاده بود، پس از طی مراحل فراخوان، پذیرش آثار و داوری با حضور ۶۲ فیلم از ۳۰ شهریور آغاز شده است و تا دوم مهر ادامه دارد.

مهمترین مزیت برگزاری رویدادهای فرهنگی مانند جشنواره فیلم کرمان، فراهم بودن بستری مناسب برای حضور و فعالیت جوانان و ظهور استعدادهای جدید و تشویق آنها برای ادامه فعالیت در حوزه هنری سینما و فیلم است.

بخش اقتصادی به حمایت سینماگران جوان بیاید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان گفت: استان کرمان هنرمندان شاخص و فیلمسازان بسیار خوب و دارای لوکیشن ها و تنوع جغرافیایی در حوزه سینما است، اما در بحث تولید فیلم انتظارات را نتوانستیم برآورده کنیم که بخشی از مشکلات به ما و بخشی نیز به شرایط حوزه هنر بر میگردد.

محمد رضا علیزاده افزود: برگزاری جشنواره فیلم کرمان در شرایط حاضر کار بزرگ و مهمی بود که توسط هنرمندان و علاقه مندان این هنر انجام شد که می تواند زمینه ظهور و نمایش استعدادهای نو و جوان باشد.

وی تصریح کرد: باید بین سینماگران و هنرمندان پیشکسوت و جوانان ارتباط خوبی برقرار کنیم تا زمینه پیشرفت سینما در استان کرمان فراهم شود و سطح کیفی فعالیت ها نیز در این بخش ارتقا پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با اشاره به ضعف تولید فیلم در این استان تاکید کرد:  باید برای حمایت از هنرمندان سینما ارتباط بین بخش اقتصادی و هنری برقرار شود تا پشتیبانی لازم از فیلمسازان و تولید فیلم به عمل آید و در این مسیر صنایع بزرگ و بنگاه های اقتصادی از سینماگران و هنرمندان حمایت مادی و معنوی داشته باشند.

وی با اشاره به آماده سازی برای فعالیت علاقه مندان در حوزه سینمای کرمان اظهار داشت: تاسیس هنرستان هنرهای زیبای پسران و دختران، فعالیت دانشگاه علمی کاربردی در حوزه هنر و سینما و افزایش تعداد آموزشگاه های آزاد هنری و سینمایی، در سالهای اخیر زمینه را برای شکوفایی و کار جوانان در سینما را بیش از پیش فراهم کرده است.

علیزاده با اشاره به حضور خوب جوانان در جشنواره فیلم کرمان افزود: امیدواریم برگزاری این جشنواره در سالهای آینده استمرار داشته باشد تا شاهد رشد و بلوغ اهالی هنر سینما بویژه جوانان در طی سالهای آینده در عرصه های استانی، ملی و کشوری باشیم.

وی بیان کرد: برگزاری کارگاه ها و جلسات نمایش و نقد فیلم در جشنواره نیز فرصت بسیار خوبی برای جوانان و سینماگران است تا از نظرات کارشناسان و متخصصان حوزه سینما بهره ببرند.

تولید فیلم در کرمان ضعیف است

هنرمند و فعال سینمای کرمان نیز با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم کرمان گفت: قطعا چنین اتفاقات فرهنگی خوبی موجب بروز استعدادها در سینما می شود که باید شناسایی و حمایت شوند و اگر حمایت لازم انجام نشود، جوانان در ادامه کار سرخورده خواهند شد.

آبان ملک محمدی افزود: هنرمندان بویژه فیلمسازان جوان کرمانی برای حمایت شدن جایی ندارند، هر چند مراکزی مثل انجمن سینمای جوان در استان فعالیت دارند، اما محدودیت های فنی و مالی اجازه فعالیت گسترده را نمی دهد.

وی تاکید کرد: هر چند سطح آثار شرکت کننده تا اینجا در جشنواره فیلم کرمان زیاد بالا نبوده، اما استعدادهای خوبی را می توانیم ببینیم که با پشتیبانی های مناسب می توانند برای سالهای بعد حرف برای گفتن داشته باشند.

مدیر تماشاخانه پارس کرمان اظهار داشت: در حوزه سینمای مستند در کرمان در چند سال اخیر آثار بسیار خوبی تولید شده است، اما هنرمندان این عرصه لازم است از مدیوم تلویزیون فاصله بگیرند و به سمت حرفه ای شدن بروند.

ملک محمدی ضعف تولید فیلم در کرمان را مهمترین مشکل فیلمسازان حوزه سینما می داند و تصریح کرد: سوژه های بسیار خوب همراه استعدادها وجود دارد که با حمایت مالی زمینه خلق آثار فاخری را می توانند فراهم کنند و باید عرصه را برای فعالیت جوانان حتی در بخش هایی مثل داوری فراهم کنیم.

وی افزود: باید از مسئولان فرهنگ و ارشاد استان و دست اندرکاران جشنواره فیلم کرمان تشکر ویژه شود تا در این شرایط بحرانی این جشنواره را برپا داشتند.

نخستین جشنواره فیلم کرمان شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از مسئولان و علاقه مندان به هنر سینما در محل باغ موزه هرندی کرمان آغاز به کار کرد.

نمایش آثار راه یافته به مرحله نهایی جشنواره فیلم کرمان در بخش‌های مسابقه و جنبی در ۲ سانس صبح و عصر همراه با ورکشاپ ها و جلسات نقد و بررسی فیلم، در تالار اتاق بازرگانی کرمان واقع در ابتدای بلوار جمهوری اسلامی انجام خواهد شد.
مراسم افتتاحیه جشنواره، بزرگداشت روز ملی سینما؛ یادمان سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و مراسم اختتامیه جشنواره در طول چهار شب از ساعت ۲۰ در محل فضای باز باغ موزه هرندی واقع در چهارراه طهماسب آباد (سمیه) ابتدای بلوار فردوسی - برپا میشود.

برچسب‌ها اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان کرمان سینما تولید فیلم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان کرمان سینما تولید فیلم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمان کرمان سینما تولید فیلم اخبار کنکور جشنواره فیلم کرمان فرهنگ و ارشاد سینمای کرمان استان کرمان تولید فیلم حوزه سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، ترویج تئاتر دینی و مذهبی، تکریم پیر غلامان، صیانت از نمایش‌های بومی و ملی، تأثیر عاشورا بر فرهنگ اسلامی ایرانی، ترویج روحیه مقاومت، ترویج نهضت قیام حسینی، تأثیر عاشورا بر سایر ملل و ادیان، تکریم حجاب و عفاف عاشورایی از ️اهداف است.

این سوگواره در بخش‌های صحنه‌ای، میدانی و تعزیه، نقالی و پرده خوانی (کودکان و بزرگسالان) برگزار می‌شود.

سوگواره در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی یا معین البکاء، بازیگری و تعزیه خوانی و نقالی، طراحی صحنه و فضا، لباس و موسیقی با اهدای تندیس و لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات اول و اهدای لوح تقدیر و وجه نقد به نفرات دوم و سوم، تقدیر به عمل خواهد آورد.

آثار تا ۱۵ خرداد ماه جمع آوری و تا ۲۵ خرداد ماه بازبینی خواهد شد که شروع اجراهای عموم از ۱۷ تیر تا ۳ مرداد و اجراهای داوری سوگواره هفته سوم محرم خواهد بود.

هنرمندان آثار خود را به نشانی دبیرخانه این سوگواره واقع در تبریز بلوار ۲۹ بهمن، مجتمع فرهنگی هنری ۲۹ بهمن، طبقه دوم، سازمان بسیج هنرمندان آذربایجانشرقی ارسال و یا با شماره ۰۴۱۳۳۳۰۵۷۹۴ تماس

و با پیام رسان ایتا به شماره ۰۹۹۰۴۸۲۴۹۱۰ ارتباط حاصل کنند.

مقررات جشنواره به شرح زیر است؛

-هرکارگردان می‌تواند در هر بخش یک اثر به دبیر خانه ارسال کند.

- اولویت پذیرش آثار توسط هیأت انتخاب جشنواره با نمایش‌هایی است که با توجه به موضوعات و اعتقادات شیعیان و نمایش‌های بومی منطقه و استان تولید شده و از هرگونه نگاه سطحی و شعاری به دور باشد.

- آثار شرکت کننده صرفاً اختصاص به نمایشنامه‌ها و طرح و ایده‌های ایرانی و نسخه‌ها و طومارهای قدیم و جدید دارد.

- طرح و ایده و متون اقتباسی منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده پرداز، مترجم یا ناشر (به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود) خواهد بود و هنرمندان می‌توانند با رعایت این مهم در جشنواره حضور داشته باشند و در غیر اینصورت دبیرخانه می‌تواند در هر مرحله اثر مربوطه را حذف کند.

- آثار انتخابی توسط هیأت بازبینی می‌بایست قبل از حضور در روزهای داوری سه نوبت اجرا به تشخیص دبیر جشنواره در سطح شهر تبریز و یا شهرستان‌های تابعه داشته باشد.

-ستاد برگزاری سوگواره هیچگونه تعهدی نسبت به تأمین دکور، لباس و ابزار صحنه نخواهد داشت.

- بخش تعزیه و آئین‌های نمایشی این سوگواره مربوط به اجرای مجالس مربوط به سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان خواهد بود.

- کلیه متقاضیان حضور در سوگواره باید سه نسخه لوح فشرده تصویری اثر را به همراه مشخصات کامل و درخواست کتبی سرپرست یا کارگردان به دبیر خانه ارسال کنند

-ارائه مدارک لازم جهت حضور در سوگواره به منزله پذیرش تمامی شرایط حضور می‌باشد.

- چنانچه در هر مرحله از انتخاب آثار، مغایرتی با بندهای ذکرشده در این فراخوان مشاهده گردد، دبیر خانه نسبت به اخذ هرگونه تصمیمی مختار خواهد بود.

- آثار ارائه شده نباید در هیچ جشنواره یا سوگواره دیگری شرکت کرده باشد.

کد خبر 6097181

دیگر خبرها

  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • سومین سوگواره منطقه‌ای نی ناله برگزار می‌شود
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • واکنش جمشید مشایخی، علی حاتمی و بهمن فرمان‌آرا به احضار هنرمندان به دادگاه انقلاب در بهار ۵۹/ از شجریان تا کرم رضایی برای پاره‌ای توضیحات احضار شدند
  • تبلیغات گل درشت در تلویزیون، سینما و شبکه نمایش خانگی به مرز فاجعه رسیده است/ تلویزیون شفاف‌سازی کند
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • برگزاری جشنواره سیلینگ در ساحل جزیره هرمز
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما