Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/چهارمحال و بختیاری سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری از واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی استان به بهره‌برداران بخش غیردولتی خبر داد و گفت: اولویت اول واگذاری این پارک‌ها به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است.

سید اسماعیل صالحی دوم مهرماه در جمع خبرنگاران چهارمحال و بختیاری از اجرای طرح ۹ در ۹۹ در استان در راستای تحقق شعار سال، اظهار کرد: این طرح تمام فعالیت‌های منابع‌طبیعی را در ۹ محور در بر می‌گیرد، هدف از اجرای طرح‌های حوزه منابع‌طبیعی حفاظت و حراست از جنگل‌ها و مراتع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اولین محور کاری در سال‌جاری حفاظت از جنگل‌ها و ارتقای پوشش گیاهی با بلوک‌بندی مناطق بحرانی است، گفت: تمامی استان‌ها در همین راستا برنامه‌هایی را از جمله برخورد با تصرفات غیرمجاز، مقابله با آتش‌سوزی، قاچاق چوب و محصولات فرعی جنگل و مرتع برای بالابردن ضریب حفاظت مناطق جنگلی انجام می‌دهند.

وی تاکید کرد: اجرای طرح کاداستر اراضی ملی با اولویت اراضی جنگلی از سیاست‌های راهبردی مجموعه منابع‌طبیعی و آبخیزداری است، همچنین تعیین حدود ذخیره‌گاه‌های جنگلی و اطلاع‌رسانی از طریق آگهی نیز مدنظر است.

صالحی از واگذاری مدیریت پارک‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداران بخش غیردولتی خبر داد و افزود: اولویت اول واگذاری این پارک‌ها به دهیاری‌ها و شهرداری‌ها است، درصدد هستیم نام دو پارک جنگلی استان را به نام شهید سردار قاسم سلیمانی و یکی از شهدای منابع‌طبیعی واگذار کنیم.

سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تقویت صندوق‌های توسعه منابع‌طبیعی را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده این اداره عنوان و خاطرنشان کرد: این مسئله در راستای اقتصادی کردن فعالیت‌های بهره‌برداران و تولیدکنندگان عرصه‌های منابع‌طبیعی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین اجرای طرح‌های زراعت چوب نیز برای ساماندهی بهره‌برداری از جنگل‌ها و محصولات فرعی جنگل و مرتع در دستور کار قرار دارد.

صالحی تاکید کرد: بهره‌بردارانی که تا قبل از سال ۹۸ پروانه چرا دریافت کرده بودند باید تا پایان سال ۱۴۰۰ برای تمدید طرح مرتع‌داری و یا پروانه چرای خود به ادارات منابع‌طبیعی و آبخیزداری مراجعه کنند ، در غیر این‌صورت مجوز طرح و پروانه چرای آن‌ها باطل می‌شود.

سرپرست اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در پایان عنوان کرد: کشت و توسعه گیاهان دارویی، برنامه‌های حفاظت از خاک، کنترل فرسایش خاک، توسعه جنگل‌کاری اقتصادی، احداث پارک‌های جنگلی و ... از دیگر برنامه‌های محوری سال‌جاری است، نرخ فرسایش خاک در این استان ۲۵ تا ۳۰ تن در هکتار است و همین مسئله نیازمند نگاه ویژه مسئولان کشوری در تخصیص اعتبارات برای اجرای برنامه‌های آبخیزداری است.

۱۸ پارک جنگلی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

در ادامه هومان خاکپور معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به تعیین تکلیف ذخیره‌گاه‌های جنگلی استان، اظهار کرد: وجود درختان بلوط در جنگل‌های استان یک مزیت به شمار می‌رود، اگر در مناطق جنگلی گونه‌هایی از جمله ارس، بنه و بادامک وجود داشته باشد به عنوان ذخیره‌گاه جنگلی باید ضریب حفاظت منطقه بالا برود و به مردم اطلاع‌رسانی شود.

وی اضافه کرد: تا قبل از سال ۹۸ حدود ۱۰ ذخیره‌گاه جنگلی در چهارمحال و بختیاری شناسایی و تعیین حدود شده بود و نقشه‌برداری و تعیین حدود ۱۰ ذخیره‌گاه جنگلی دیگر در استان در دست اقدام است، پس از انجام این فرآیندها این ذخیره‌گاه‌ها به اطلاع عموم می‌رسد و ضریب حفاظتی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

خاکپور با بیان اینکه بحث تعیین تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی در چهارمحال و بختیاری در دستور کار قرار دارد، گفت: ۱۸ پارک جنگلی در استان وجود که در این تعداد ۶ پارک طبیعی و مابقی در دست کاشت هستند، همچنین ۷ پارک جنگلی برای بهره‌برداری به بخش غیردولتی واگذار شده است.

معاون فنی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در خصوص وضعیت طرح‌های زراعت چوب در چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: تا پایان سال ۹۸  حدود ۱۶۳۸ هکتار از اراضی ملی و مستثنیات استان تحت کشت زراعت چوب رفته است، امسال نیز ۱۰۰ هکتار از اراضی ملی در ۱۰ شهرستان تحت اجرای طرح زارعت چوب قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقتصادی کردن جنگل‌های چهارمحال و بختیاری برای کمک به معیشت مردم جنگل‌نشین در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در سال‌جاری تعهد داریم حدود ۲۲۰۰ هکتار از اراضی جنگلی استان را در شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان، اردل، کیار و خانمیرزا واگذار کنیم.

خاکپور در پایان گفت: در سال‌جاری ۲۵۰۰ هکتار از مراتع چهارمحال و بختیاری تحت کشت گیاهان دارویی از جمله کلوس، باریجه، آنغوزه و ... در قالب طرح‌های مرتع‌داری قرار می‌گیرد.

آتش‌سوزی در ۱۱۷ هکتار از اراضی ملی چهارمحال و بختیاری از ابتدای سال

همچنین برمک اسلامی معاون حفاظت اراضی اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از موضوعات محوری در طرح « ۹ در ۹۹ » بحث حدنگاری و کاداستر اراضی جنگلی و مرتعی است، اظهار کرد: در سال‌جاری تاکنون ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان کاداستر شده‌اند.

وی افزود: تاکنون ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان کاداستر شده است و برای نیمی از مساحت اراضی ملی چهارمحال و بختیاری سند تک برگ صادر شده است، درصدد هستیم تا پایان سال‌جاری ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی استان را کاداستر کنیم.

اسلامی در خصوص وضعیت آتش‌سوزی‌ها در ۶ ماهه ابتدایی سال‌جاری، بیان کرد: از ابتدای سال ۹ فقره آتش‌سوزی در مناطق جنگلی و مرتعی چهارمحال و بختیاری رخ داده که این آتش‌سوزی‌ها به مساحتی بالغ بر ۱۱۷ هکتار خسارت وارد کرده است.

اختصاص حدود ۲۱میلیارد تومان به اقدامات آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری

در پایان جلسه علی‌محمد محمدی معاون آبخیزداری اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: از ابتدای سال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی حدود ۲۱میلیارد تومان به اقدامات آبخیزداری بیومکانیکی و مکانیکی اختصاص یافت.

وی ادامه داد: پروژه‌های آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در ۳۳ حوزه آبخیز انجام می‌شود، ۲۳۴ پروژه در مساحتی بالغ بر ۳۵۴ هزار هکتار جهت اجرا تعریف شده است.

محمدی یادآور شد: کنترل فرسایش خاک، تقویت آبخوان‌ها، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تقویت پوشش گیاهی و ... از مزایای اجرای عملیات‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری منابع طبيعي چهارمحال و بختیاری چهارمحال و بختیاری هکتار از اراضی ملی پارک های جنگلی بخش غیردولتی جنگلی استان سال جاری هزار هکتار پارک جنگلی ذخیره گاه اجرای طرح آتش سوزی جنگل ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۴۷۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت: بیشترین حجم ذخیره سازی در این سه روز، به ترتیب مربوط به شهرستان های طبس، بشرویه‌ و زیرکوه بوده است.


نصرآبادی افزود: در مجموع حجم آبگیری سازه‌های آبخیزداری از ابتدای سال آبی ۱۴۰۲، 25 میلیون متر مکعب برآورد شده است.


وی گفت: خراسان جنوبی ۲ هزار و ۴۰۰ سازه آبخیزداری با حجم ذخیره ۹۴ میلیون مترمکعب روان آب دارد.


مدیرکل منابع طبیعی استان با اشاره به مشارکت قرارگاه امام حسن (ع) برای اجرای طرح‌های آبخیزداری افزود: در انتظار تصویب و ابلاغ ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های آبخیزداری امسال هستیم تا پس از تخصیص، بلافاصله اجرای طرح‌ها آغاز شود.

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • انهدام باند قاچاق و تهیه زغال از چوب آلات جنگلی در گلبهار/۴ نفر از اتباع بیگانه دستگیر شدند
  • پارک های جنگلی، اکوسیستمی ارزشمند اما بحرانی
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • توقیف چوب جنگلی قاچاق در آمل
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی