Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه سیاست- مهدی عزیزی؛ کمتر کسی از تحلیلگران و مراکز امنیتی و اطلاعاتی آمریکاو رژیم صهیونیستی گمان می‌کردند که جنگ تحمیلی علیه جمهوری اسلامی که با انگیزه‌های سرنگون کردن انقلاب نوپای ایران برنامه ریزی شد به فصل جدیدی از توانمندی و حضور ایران در عرصه سیاسی و نظامی منطقه و جهان بیانجامد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دقیقاً همین ارزیابی‌های اشتباه و محاسباتی به تکرار رفتار و رویکردهای سیاسی و نظامی گذشته و کنونی در منطقه منجر شد.

با آنکه نگرانی و هراس امریکایی‌ها و به‌طور کلی اردوگاه غرب از انقلاب ایران قابل درک بود اما آنان هیچگاه نتوانستند مانع از بازتولید گفتمان ایران در منطقه شوند.

اما به هر حال با تمامی طراحی‌ها، انقلاب ایران به پیروزی رسیده بود. انقلابی که قرار نبود در مرزهای ایران باقی بماند که البته این موضوع تفسیری متفاوت از ایران هراسی داشت. ذات و محتوای عمیق نقشه راهی که ایران را به پیروزی رسانده بود به اندازه‌ای قدرتمند و ارزشمند بود که بتواند دیدگاه و رفتارهای منطقه‌ای و جهانی را تغییر دهد.

دست کم بیشترین تأثیرگذاری را در میان جنبش‌های مردمی اصیل منطقه و جهان داشته باشد.

اما درک و شناخت تمامی ویژگی‌های انقلاب ایران مانع از ادامه توطئه‌ها و سناریوها علیه آن نشد. بویژه اینکه تأثیرات حداقلی انقلاب ایران در رویکرد جنبش‌های منطقه‌ای احساس شد. بویژه جنبش‌هایی که در فلسطین با پسوندهای اسلامی و رویکرد و مدل‌های جدید شکل گرفت.

بنابراین بعد از سناریوهای ناموفق کودتا و بازگرداندن ساختار سیاسی گذشته، تحریک صدام برای جنگ علیه ایران بهترین گزینه آنان بود.

می‌توان گفت که جدا کردن ملت‌های دو کشور ایران و عراق با بیشترین اشتراکات مذهبی، دینی و فرهنگی و نیز مصروف کردن توان انقلاب نوپای ایران به یک درگیری در خارج از مرزها بمنظور کاهش تأثیرگذاری آن در خارج و نیز ایجاد بحران داخلی و نارضایتی مردمی از مهمترین اهداف این جنگ بود که در کنار انگیزه اساسی یعنی مانع شدن از شکل گیری یک الگوی متفاوت و متضاد با اهداف غرب در منطقه دنبال می‌شد.

انقلاب ایران ساختار و ترکیب منطقه‌ای و جهان را بر خلاف منافع غرب و آنچه نظم نوین جهانی نامیده می‌شد، تغییر داد.

جنگ با تمامی تلخی و رنج‌هایی که داشت اما بر خلاف ارزیابی‌ها بر توانمندی‌های نظامی و اقتدار آن افزود. فصل و ادبیات جدیدی در انقلاب ایران شکل گرفت. از این‌رو می‌توان جنگ تحمیلی را تضمین و تکمیل انقلاب دانست.

توان دفاعی و توانمندی‌های نظامی ایران به شکل شگفت انگیزی ارتقا یافت. ایران بجز اینکه در داخل با سناریوهای بحران اقتصادی و سیاسی مقابله می‌کرد در خارج نیز در برابر صف طولانی از کشورهایی قرار داشت که در نقاب صدام به جنگ آن آمده بودند.

با وجود تراکم مشکلات اما انقلاب نوپای ایران همچنان در رویکرد سیاسی، رسانه‌ای اولویت گفتمان خود (مقاومت در برابر اسرائیل و آمریکا) را رها نکرد و حتی نیم نگاهی نیز به جنبش‌های منطقه‌ای داشت.

همین تجربیات دوران دفاع مقدس بود که به شکل گیری الگوهای جدیدی در منطقه انجامید که می‌توان ان را نسخه‌های منطقه‌ای الگوی دفاعی ایران دانست.
در تحولات بعدی منطقه نیز همین الگو به کمک کشورها و ملت‌های منطقه آمد. گروه‌های مقاومت اسلامی در فلسطین شکل گرفت. مبارزه مسلحانه گروه‌های فلسطینی در برابر رژیم صهیونیستی به عنوان یک هدف مشروع لحاظ شد.

حزب الله در لبنان تأسیس شد که به ایجاد اردوگاه قدرتمندی برای دفاع از خاک این کشور و نیز مبارزه در برابر توسعه طلبی و اشغالگری اسرائیل توانست تا اندازه زیادی قواعد بازی و توازن نظامی منطقه‌ای را تغییر دهد.

حشد شعبی نیز جدیدترین مدل و الگوی دفاعی در برابر تروریسم در عراق توانست مانع از تهدیدات داعش و گروه‌های تکفیری شود. در سوریه ترکیبی از این الگوها نیز توانست کشوری را که براساس ارزیابی آمریکا تا آستانه سقوط پیش رفته بود سرپا نگاه دارد.

از این‌رو تفسیر افزایش فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا و هجمه‌های رسانه‌ای را می‌توان در ویژگی‌های انقلاب ایران و توانمندی آن در گذر از بحران‌ها دانست.

کد خبر 5031215 هادی رضایی

منبع: مهر

کلیدواژه: دفاع مقدس ایران صدام داعش دوران دفاع مقدس حزب الله لبنان تروریسم جنگ تحمیلی مقاومت اسلامی عراق مجلس شورای اسلامی محمد باقر قالیباف ایالات متحده امریکا صحن مجلس دفاع مقدس حجت الاسلام حسن روحانی هفته دفاع مقدس برجام ستاد انتخابات کشور هیئت دولت مجلس یازدهم سعید خطیب زاده اسحاق جهانگیری چهل سالگی دفاع مقدس انقلاب ایران منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۵۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، منصور یوسفی، در نشست هماهنگی کنگره ملی شهدای غریب آزاده که در ارومیه برگزار شد، گفت: زوایای پنهان هشت سال دفاع مقدس و لحظه به لحظه آن باید برای نسل جدید اعم از نوجوانان و جوانان کشورمان به صورت واضح و روشن بیان شود و روایتگری دفاع مقدس جدی‌تر دنبال شود.

وی ادامه داد: نسل جدید ایران اسلامی لازم است بدانند در پشت پرده جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس چه اتفاق‌هایی افتاده است و ایادی استکبار جهانی چه ظلم‌های بزرگی را در حق ملت بزرگ ایران اسلامی کرده‌اند.

مسئول حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه شهدای آذربایجان غربی اضافه کرد: هشت سال دفاع مقدس باعث شد روحیه و تفکر جهادی بیش از گذشته به فرهنگ بی‌بدیل ایران اسلامی وارد شود و مکتب جهادی سرشار از درس و نکته شکل پیدا کند.

وی گفت: هدف اصلی از برگزاری این کنگره  شناسایی و معرفی شهدایی است که در اسارت با مظلومیت به شهادت رسیده‌اند؛ شهدا در معنویت، عرفان و معرفت به اوج رسیده بودند بنابراین لازم است آنها را خوب بشناسیم و به دیگران نیز معرفی کنیم.

دیگر خبرها

  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • رژیم صهیونیستی توان دفاع از خود را هم ندارد
  • نگاه رهبر انقلاب به مسائل حوزه کتاب همه جانبه است
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • زوایای پنهان دفاع مقدس برای نسل جدید بیان شود
  • تفحص پیکر پاک هفت شهید دفاع مقدس در منطقه عملیاتی فکه دهلران
  • ابعاد مختلف عملیات «وعده صادق» برای نسل جوان تبیین شود
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی شهدا است
  • مقاومت، ایران را به ملت تعیین‌کننده برای بشریت تبدیل کرده است
  • گردشگری مقاومت یکی از راه‌های معرفی و نگه‌داشت یاد شهداست