Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@13:15:18 GMT

۵ حقیقت جالب درباره سیاره زهره

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۵۹۶۹

۵ حقیقت جالب درباره سیاره زهره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در اینجا ما ۵ حیقیت جالب درباره این سیاره که توسط ماموریت "ونوس اکسپرس" (Venus Express) به دست آمده را برایتان بازگو می‌کنیم.

۱. چندین سیاره در منظومه شمسی از جمله زمین دارای گرداب‌های طوفان مانند هستند، جایی که ابرها و بادها به سرعت در اطراف قطب‌ها می‌چرخند. برخی از این‌ها اشکال عجیبی به خود می‌گیرند؛ اما هیچ یک به اندازه گرداب قطب جنوب سیاره زهره متغیر یا ناپایدار نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۲. رادار و نقشه‌برداری جاذبه از سیاره زهره، هزاران آتشفشان و دشت‌های گسترده آتشفشانی را نشان می‌دهد که نشان‌دهنده این موضوع است که آنها در ۵۰۰ میلیون سال گذشته نیز در سطح سیاره ظاهر شده‌اند. به نظر می‌رسد این بدان معناست که این سیاره در حال حاضر دارای آتشفشان‌های فعال است، اما یافتن شواهد مستقیم این امر دشوار است.

رصد ۲ سیاره مشابه زمین در نزدیکی منظومه شمسی

۳. ونوس اکسپرس همچنین کشف کرد که مکان برخی ویژگی‌های/خصوصیات سطح این سیاره همانند قبل نیست و شواهد نشان می‌دهد که سیاره زهره کمی آهسته‌تر از آنچه قبلا اندازه‌گیری شده بود، می‌چرخد. دانشمندان با استفاده از طول موج‌های فروسرخ برای نفوذ به پوشش ابر ضخیم و مطالعه سطح سیاره، کشف کردند که برخی از از ویژگی‌های مذکور تا ۲۰ کیلومتر از مکان پیشین خود جابجا شده‌اند.

۴. سیاره زهره به‌خاطر جو فوق‌العاده قابل توجه و فوق‌العاده دوار خود که هر چهار روز زمینی یک بار سیاره را فرا می‌گیرد، بسیار مشهور است. این کاملاً در تضاد با چرخش سیاره است که به طور نسبی ۲۴۳ روز زمینی طول می‌کشد.

۵. سیاره زهره یکی از سیارات نادر است، چراکه سیاره‌ای است که در داخل آن میدان مغناطیسی ایجاد نمی‌شود. با این حال، زهره در سمت شب خود دارای دنباله مغناطیسی کشیده است. علاوه بر این ماموریت ونوس اکسپرس شواهدی را برای اتصال مجدد مغناطیسی - فرآیند مربوط به شفق‌های قطبی روی زمین - در دنباله مغناطیسی زهره کشف کرده است.

کد خبر 551113 برچسب‌ها نجوم - سیاره - ستاره

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: نجوم سیاره ستاره سیاره زهره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۵۹۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رصد عنکبوت در سیاره سرخ

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، مدارگرد مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا، عکس جدیدی را از ویژگی‌های کوچک و تاریک سیاره سرخ ثبت کرده که به عنکبوت‌ شباهت دارند. 

بررسی‌های صورت گرفته از تصاویر مذکور، این ویژگی‌ها را ‌مانند گروهی عنکبوت نشان می‌دهد که در منطقه‌ای از مریخ موسوم به اینکا سیتی (Inca City) واقع در نزدیکی قطب جنوب سیاره سرخ در حال حرکت هستند و اگرچه در روز زمین بارش‌های مداوم شکوفا شدن گل‌ها را در پی داشته اما، در سیاره سرخ شاهد لشگر عنکبوت‌ها هستیم.

این ویژگی‌های کوچک و تاریک از میان شکاف‌های سطح مریخ جوانه می‌زنند. دانشمندان می‌گویند، این پدیده زمانی ظاهر می‌شود که نور خورشید بهاری بر لایه‌های دی اکسید کربن که در زمستان تاریک مریخ رسوب کرده‌اند، می‌تابد.

 براساس بیانیه آژانس فضایی اروپا،  یخ دی‌اکسید کربن به نوبه خود در لایه زیرین سطح مریخ به گاز تبدیل می‌شود و درنهایت تجمع حاصل از آن به شکل یخ ضخیم درمی‌آید‌.

گاز آزادشده، غبار تیره را از زمین زیرین خود به سمت بالا می‌برد و در نهایت گرد و غبار را وادار می‌کند تا پیش از نشستن روی سطح، مانند آب فوران‌کرده از یک آبفشان، از لایه‌های بالایی یخ پرتاب شود. این امر، ساختارهای ترک‌خورده و عنکبوت‌مانند را در اندازه ۴۵ متر تا یک کیلومتر ایجاد می‌کند.

منطقه موسوم به اینکا که به طور رسمی با نام «آنگوستوس لابیرینتوس» (Angustus Labyrinthus) شناخته می‌شود، شبکه‌ای خطی و تقریباً هندسی از برآمدگی‌ها مانند آنچه که روی زمین است را به نمایش می‌گذارد و بخشی از یک ویژگی دایره‌ای به عرض تقریبی ۵۳ مایل (۸۶ کیلومتر) است.

مقامات سازمان فضایی اروپا در بیانیه‌ای گفتند: ما هنوز دقیقاً مطمئن نیستیم که منطقه اینکا چگونه شکل گرفته، ممکن است تپه‌های شنی در طول زمان به سنگ تبدیل شده باشند. شاید موادی مانند ماگما یا ماسه از میان صفحات شکسته سنگ مریخ به بیرون نفوذ کرده و این منطقه شکل گرفته است.

جدیدترین تصاویر از  این منطقه توسط دوربین استریو با وضوح بالا مدارگرد مارس‌اکسپرس در ۲۷ ماه فوریه حدود دوماه پیش هنگام فصل پاییز مریخ ثبت شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صحبت های زهره هراتیان درباره درگذشت دکتر اشرفی: هر مسابقه‌ای باید تحت نظر فیفا باشد؛ آمبولانس و دکتر آنجا نبود!
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • (عکس) عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • تصاویر عنکبوت‌های درحال حرکت روی سطح مریخ
  • رابطه این فیلم ایرانی با ماجرای قتل بابک خرمدین
  • رابطه این فیلم با ماجرای قتل بابک خرمدین | اسم فیلم را عوض کردم تا...
  • رولکس ؛ نسخه «چه کسی اهمیت می دهد» (+عکس)
  • روایتی از تشابه ماجرای بابک خرمدین با فیلمی که نامش تغییر کرد
  • نانوحباب‌های مغناطیسی در کامپیوتر‌ها قابل استفاده می‌شوند
  • سیاره مشتری به شکل‌گیری قمر زمین کمک کرده است