Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-26@22:40:32 GMT

طرز تهیه خورش شامی ترش یا تورشه شامی گیلانی

تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۹۸۶۵۸

طرز تهیه خورش شامی ترش یا تورشه شامی گیلانی

این خورش، یک خورش ساده و سریع و فوری که هم با رب گوجه و هم با رب انار طبخ می‌شود. اگر هم گیاهخوار هست شامی ترش را گیاهی درست کنید. در لیست غذاهای محلی رشتی و گیلانی شامی ترش رودباری و ماسوله بسیار مشهور هستند اما تمام دستورهای پخت شامی ترش جزییات یکسانی دارند.

آموزش طرز تهیه خورش شامی ترش سنتی گیلانی یا همان تورشه شامی گیلان را در مطلب زیر بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مواد لازم برای ۶ نفر

گوشت چرخ کرده مخلوط: ۴۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۵ قاش غذاخوری

نمک، فلفل و زردچوبه: به مقدار دلخواه

سیر: ۱ حبه رنده شده

جعفری ساطوری خرد شده: ۱ قاشق غذاخوری

اگر سبزی چوچاق یا سبزی انار بیجه دارید: ۱ قاشق غذاخوری

آرد برنج: ۱ قاشق مرباخوری

تخم مرغ: ۱ عدد

رب انار ترش: ۱ قاشق مرباخوری

زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق مرباخوری

پیازه رنده شده: ۱ عدد بزرگ

سیب زمینی: ۱ عدد کوچک

آب غوره یا آب نارنج: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار

آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار

گلپر: ½ قاشق چایخوری

طرز تهیه

 

 

مرحله اول

در طرز تهیه خورش شامی ترش یا تورشه شامی خوشمزه گیلانی ابتدا باید سس غذا را درست کنید. در یک تابه مقداری روغن بریزید و رب گوجه فرنگی را در آن تفت دهید تا رنگ رب باز شده و طعم خامی آن گرفته شود. وقتی رب خوب تفت خورد، رب انار، آب غوره یا آب نارنج و دو لیوان آب جوش را به آن اضافه کنید. صبر کنید تا سس روی شعله ملایم گاز غلیظ شود.

مرحله دوم

در یک کاسه مناسب پیاز را رنده کنید و آب آن را خوب بگیرید. سیب زمینی را هم ریز رنده کنید و آب آن را بگیرید. سیر ریز رنده شده، تخم مرغ، گوشت، زعفران، نمک و فلفل سیاه و قرمز و زردچوبه، آرد برنج، گلپر، جعفری ساطوری خرد شده و اگر چوچاق دارید اضافه کنید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید و ورز دهید.

مرحله سوم

هر عدد شامی را به اندازه یک نارنگی بردارید و گردالی کنید (می‌توانید مثل کتلت و شامی کباب کف دست هم پهن کنید) در یک تابه جداگانه مقداری روغن بریزید و وقتی روغن داغ شد گردالی‌های ترشه شامی را در روغن سرخ کنید. وقتی ترشه شامی‌ها سرخ شدند در سس بریزید و اجازه بدهید کمی در آن قل بخورند. حین قل خوردن سس مرتب از آن روی شامی‌ها بریزید. شامی ترش را برای وعده شام یا ناهار با نان یا برنج و سیب زمینی سرخ کرده سرو کنید. 

طرز تهیه شامی ترش خوشمزه رودباری و ترشه شامی ماسوله هم به همین ترتیب است. اگر می‌خواهید شامی ترش را به صورت گیاهی درست کنید از سویا به جای گوشت استفاده کنید. سویا را ۲۰ دقیقه خیس کنید و سپس آبکش کرده، آب آن را خوب بگیرید و به جای گوشت در مواد شامی ترش بگذارید.

بد نیست بدانید لرستانی‌ها هم غذای شامی ترش را درست می‌کنند. در واقع شامی ترش لرستانی‌ها که به همین ترتیب با رب انار پخته می‌شود به «شامی کوو» مشهور است و به نحوی طرز تهیه شامی کباب لرستانی‌هاست.

 

منبع: کاله

منبع: پارسینه

کلیدواژه: غذای گیلانی سبک زندگی پارسی خبر شامی ترش طرز تهیه رب انار ۱ قاشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی

ایسنا/گیلان مدر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گیلان گفت: در سال ۱۴۰۲ این شرکت سوخت ۱۱ هزار خانوار مصرف‌کننده نفت سفید در استان که از نعمت گاز طبیعی برخوردار نیستند را تامین کرد.

مجتبی شکوری امروز پنجم اردیبهشت ماه در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال گذشته ۱۸ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۸۵۶ لیتر نفت سفید در سطح استان گیلان توزیع شد، اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی استان گیلان سوخت ۱۱ هزار خانوار فاقد گاز طبیعی را تامین می‌کند.

وی با بان اینکه از این مقدار نفت سفید توزیع شده در استان، ۱۱ میلیون و ۱۵۶ هزار لیتر برای مناطق سخت گذر و کوهستانی ارسال شده است، افزود: هفت میلیون و ۴۳۸ هزار و ۸۵۶ لیتر نیز برای خانوارهای عادی و فصلی ارسال شده است.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گیلان تصریح کرد: در سال گذشته برای هر خانوار فاقد گاز طبیعی ساکن در مناطق سخت گذر، ۱۱ سهمیه معادل ۲۳۱۰ لیتر و برای هر خانوار ساکن عادی ۱۰ سهمیه معادل ۲۱۰۰ لیتر و برای هر خانوار فصلی سه سهمیه معادل ۶۳۰ لیتر تخصیص و تحویل شده است.

شکوری خاطرنشان کرد: از این تعداد خانوار گیلانی مصرف‌کننده نفت سفید، ۵۰ درصد در مناطق عادی و ۴۵ درصد در مناطق سخت گذر سکونت دارند و مابقی مربوط به ساکنان مناطق فصلی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجلیل از مادر ۲۷‌ ساله اناری با پنج فرزند
  • ۷ دلیل که باید انار بخورید
  • پرآبی مسیل‌ها در محور انار- رفسنجان
  • رقابت بیش از ۱۱ هزار داوطلب گیلانی در ۲ گروه آزمایشی
  • طرز تهیه کباب ترش تابه‌ای، یک غذای فوق‌العاده خوشمزه
  • مجنون گیلانی که ده‌ها سال آواره‌ی دریا بود/ عشق لیلا با «کاجامه‌ خوس» چه کرد؟
  • تامین نفت سفید ۱۱ هزار خانوار گیلانی فاقد گاز طبیعی
  • طرز تهیه کاپ کیک شکلاتی + مواد لازم و نکات کلیدی آموزشی
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • طرز تهیه ناز لقمه؛ یک نهار معرکه برای عاشقان شامی کباب (فیلم)