Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر به موضوع کمیت آب بسیار توجه شده اما به کیفیت آن کمتر و به اکوسیستم اصلا توجهی نشده، حال‌ آنکه حوزه طبیعی نیمی از مدیریت آب است.

کامران داوری شامگاه چهارشنبه، دوم مهر ماه، در نشستی با هماهنگی ناظرین طرح همیاران آب در کاشمر با بیان اینکه باید در مدیریت آب علاوه بر کمیت به کیفیت و اکوسیستم هم توجه شود، افزود: امروز باید اجماع و اجتماعی برای مدیریت آب به لحاظ پیچیدگی آن صورت گیرد و برای حل مسائل آب شبکه منسجم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شکل دهیم و سیاست‌ورزی کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: خوشبختانه شهرستان کاشمر در طرح همیاران آب استان پیشتاز است و امیدواریم با توجه به افزایش شوری و نامطلوب شدن آب منطقه، با کنترل برداشت از دشت و مدیریت تقاضا، مدیریت منابع و مدیریت آب به سمت تعادل منابع مصارف و پایایی کمی و کیفی منابع آب برویم.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مطرح کرد: باید تصمیم‌گیری‌هایی که بر آب تاثیر دارد، نه تنها توسط بخش‌هایی که با آب سر و کار دارد، اتخاذ شود بلکه موضوع آب یک موضوع فرابخشی است و همه کنش‌گران اقتصادی، سیاسی و جامعه مدنی در آن دخیل هستند؛ از این‌رو باید در مدیریت آب هم‌زمان هم به مدیریت محیط طبیعی و هم به محیط انسانی توجه شود.

وی عنوان کرد: در حوزه آب اغلب مهندسان عمران، زمین‌شناسان و مهندسان آب تصمیم‌گیر هستند اما جامعه‌شناسان و اقتصاددانان و علمای سایر حوزه‌ها تصمیم‌گیری نمی‌کنند؛ لذا در طرح همیاران آب به این موضوع توجه شده است.

رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی گفت: طرح همیاران آب یک الگوی مناسب برای به کارگیری و مشارکت تمام دستگاه‌های خصوصی و دولتی برای رفع بحران آب در خراسان رضوی است.

وی اظهار کرد: متوسط سرانه آب دنیا حدود ۳.۵ برابر متوسط سرانه کشورهای پرآب و ۶.۵ برابر سرانه آب در ایران است و به‌رغم کمبودهای مزمن و کم‌آبی‌های وخیم ایران از لحاظ سرانه مصرف آب در جایگاه ششم قرار گرفته که این موضوع نشان‌دهنده ناسازگاری کامل رفتار ما با کم‌آبی است؛ لذا عدم تغییر رویکرد عواقب بسیار ناگواری دارد.

داوری افزود: مهم‌ترین دلیل وقوع وضع وخیم کنونی نبود مشارکت جامع‌نگر و یکپارچه است و تداوم آن مانع احیا و تعادل‌بخشی منابع آب می‌شود. برای آب باید پشت یک میز تصمیم‌گیری شود و فهمی مشترک از مخاطره ناپایداری منابع آب داشته باشیم زیرا هر گونه تصمیم‌گیری در این خصوص سرنوشت همه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌ طوری که تا سال ۱۴۲۰ متوسط شوری آب به بالای ۳۰۰۰ واحد می‌رسد که در این حالت حتی کشاورزی دچار خسارت خواهد شد؛ از این‌رو باید در این خصوص خرد جمعی شکل گیرد.

وی اظهار کرد: باید با بسترسازی و رعایت موارد قانونی و مشارکت گروداران در مدیریت منابع آبی و نظام تحلیل‌گری و تصمیم‌سازی به اصلاح ضوابط و قوانین، اصلاح ساختار تصمیم‌گیری و ارتقای ابزار مدیریت کمک کرد. همچنین باید با دقت بر مراحل تخصیص آب درباره حجم آب و محل مصرف آن در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بحث کرد و متناسب با مسیر توسعه تعریف شده برای مناطق مختلف استان سیاست‌گذاری نمود.

رئیس دبیرخانه دائمی شورای همیاران آب خراسان رضوی افزود: از سال ۸۹ برای اجماع‌سازی در خصوص منابع آب طرح‌های مفصلی در دست بوده از جمله سازگاری با کم‌آبی. از سال گذشته طرح همیاران آب مطرح شده که در این خصوص ۳۰۰۰ نفرساعت کار انجام شده و ۱۷ وظیفه بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته شد تا میثاقی جمعی برای رفع مشکلات آب استان شکل بگیرد و به تعادل منابع و پایایی توسعه با حفظ یکپارچگی برسیم و به اهداف ۱۴۰۵ و ۱۴۲۰ دست یابیم.

وی گفت: چشم‌انداز طرح همیاران آب در افق ۱۴۰۵ دستیابی به کسری مخزن صفر است و در ۱۴۲۰ تعادل در منابع و مصارف و تخصیص بهینه منابع آب برای کسب حداکثر بهره‌وری با مکانیزم وفاق، هم‌افزایی و شفافیت است تا هر چه سریع‌تر به پایایی آب و بهره‌وری جامع از منابع دست یابیم.

داوری افزود: این طرح برای به تعادل رساندن منابع و مصارف آب در استان طی دو گام انجام می‌شود که گام اول دستیابی به کسری مخزن صفر در افق ۱۴۰۵ و گام دوم تخصیص بهینه منابع آب برای کسب حداکثر بهره‌وری و کاهش برداشت‌ها تا ۷۵ درصد آب تجدیدپذیر تا افق ۱۴۲۰ پیش‌بینی شده است.

در تصمیم گیری‌هایمان نگاه عادلانه داشته باشیم

در ادامه عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر و نماینده بخش دانشگاهی به عنوان ناظر طرح همیاران آب در شهرستان کاشمر با تاکید بر لزوم مشارکت همگانی در اجرای این طرح افزود: دغدغه همه ماست که در این حوزه به ادبیات مشترکی برسیم.

میثم مجیدی اظهار کرد: باید به اهمیت موضوع مشارکت بخش خصوصی اعتقاد داشت نه حالا که در مدیریت منابع و مصارف دچار مشکل شده‌ایم به فکر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی باشیم.

وی با اعلام آمادگی جامعه دانشگاهی برای نقش‌آفرینی در این طرح اظهار کرد: ما درد را متوجه شده‌ایم و درمان را می‌دانیم اما لازم است در تصمیم‌گیری‌های‌مان نگاه عادلانه داشته باشیم نه اینکه چاهی را با ۰.۲۵ لیتر در سه‌ ماه بهار با عمق ۷ متر ببندیم اما به بهره‌بردار چاهی با ۷۰ لیتر متوسط برداشت در نقطه استراتژیک آبخوان اجازه برداشت دهیم.

مجیدی با بیان اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر یکی از مراکز دانشگاهی توانمند استان در حوزه آب است، گفت: وجود گروه مهندسی آب در این مرکز فرصت بی‌نظیری را برای منطقه جهت علاج بخشی مسائل و بحران‌های آبی و زیست‌ محیطی فراهم کرده است.

طرح  همیاران آب ذیل طرح ملی سازگاری با کم‌آبی در استان خراسان رضوی با هدف ایجاد تعادل بین منابع و مصارف آب و اصلاح رویکردها در حوزه مدیریت آب آغاز شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: آب طرح همیاران آب کاشمر طرح همیاران آب منابع و مصارف خراسان رضوی تصمیم گیری مدیریت آب منابع آب کم آبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۱۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین خبر از بارسلون: ژاوی نمی‌ماند!‏

به گزارش "ورزش سه"، درحالی‌که گفته می‌شد سرنوشت ژاوی در ‏جلسات مهمی که امشب در شهر بارسلون برگزار می‌شود تعیین ‏خواهد شد، روزنامه اسپورت دقایقی پیش گفت در ساعت‌های گذشته ‏شرایط به گونه‌ای پیش رفته که حالا احتمال خداحافظی ژاوی بیشتر ‏از ماندگار شدن او در بارساست. ‏

این در حالی است که در روزهای اخیر به نظر می‌رسید شرایط به سود ‏ماندگاری او تغییر کرده است. اسپورت می‌گوید هنوز چیزی صددر‏صد قطعی نیست، ولی امشب بدون شک در بالاترین نقطه هرم ‏مدیریتی بارسا تصمیماتی علیه ژاوی گرفته شده است. این روزنامه ‏خاطرنشان کرد که نتیجه قطعی در ساعت‌های پایانی شب بعد از دیدار ‏رو در روی خوان لاپورتا و ژاوی مشخص می‌شود. ‏

وقتی ژاوی در اوایل سال 2024 اعلام کرد که در پایان فصل جدا ‏خواهد شد بارسلونا درحالی‌که انتظار می‌رفت دوره‌ای پرتنش را تجربه ‏کند درست برعکس، روزهایی آرام را پشت سر گذاشت. چرا که مدیران ‏شکی نداشتند که ژاوی خواهد رفت و باید به فکر مربی جدید باشند. ‏

اما در دو ماه گذشته به تدریج کفه ترازو به سمت ماندگار شدن ژاوی ‏سنگین شد و همین باعث شد روز به روز تنش در مدیریت بارسا ‏افزایش یابد. باید خاطرنشان کرد که بارسا به صعود به نیمه‌نهایی ‏چمپیونزلیگ نزدیک شده بود و در همان زمان بود که لاپورتا از ژاوی ‏خواست در تصمیمش تجدیدنظر کرده و بماند. ‏

اما بعد از حذف شدن از لیگ قهرمانان و شکست تلخ مقابل پاری ‏سن ژرمن و چند روز بعد شکست در ال‌کلاسیکو ورق دوباره به ضرر ‏ژاوی برگشت. ‏

اسپورت می‌گوید کسانی در مدیریت بارسا که در ماه‌های اخیر حامی ‏پر و پا قرص ژاوی بودند حالا به او پشت کرده‌اند. در ساعت‌های اخیر ‏این چهره‌ها با لابی سنگین در پشت پرده تلاش کردند کار را به جایی ‏برسانند که همین امشب تکلیف قطع همکاری با ژاوی مشخص ‏شود.‏

دیگر خبرها

  • بارندگی شدید در زارچ با ثبت کمترین خسارت 
  • پویش کاشت هزار و ۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • پویش کاشت یکهزار و ۵۰۰  اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • پویش کاشت ۱۵۰۰ اصله نهال زالزالک در پیرانشهر
  • آخرین خبر از بارسلون: ژاوی نمی‌ماند!‏
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • تصمیم ستاره رئال: تعویضی هم باشم می‌مانم