اشعار عاشورایی از رموز ماندگاری واقعه کربلاست
تاریخ انتشار: ۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۰۴۰۸۹
ایسنا/مرکزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی سرودن شعر عاشورایی را جهاد و همراهی با قیام امام حسین (ع) توصیف کرد و افزود: اشعار عاشورایی از رموز ماندگاری و جاودانگی واقعه کربلاست.
حجتالاسلام عباس دانشی شامگاه چهارشنبه دوم مهرماه در همایش شعرعاشورایی که در محوطه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد، اظهار کرد: برپایی رویداد همایش شعر عاشورایی در ایام عزای شهادت امام حسین(ع) و همزمان با حرکت اثربخش کاروان کربلا از کربلا به کوفه، از کوفه به شام و از شام به کربلا و مدینه یک حرکت اثربخش و ارزنده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: عاشورا در یک نیم روز از گوشه ناآشنای جغرافیای آن روزگار در سرزمین کربلا اتفاق افتاد و خیال یزیدیان بر این بود که همه چیز با شهادت امام حسین(ع) و یارانش تمام شد اما مکانیسم خاصی در این قیام نیم روزه قرار داده شد و آن تکرار پیام قیام سیدالشهدا(ع) و اشک و حزن زنده کننده و احیا کننده و نیز خطبههای افشاگرانهای بود که در جای جای این حرکت صورت گرفت. این رفتار که رسوا کننده حرکت یزیدیان بود کاری کرد که امروز با گذشت ۱۴۰۰ سال از آن روزگار عاشورا همچنان زنده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی با تاکید بر اینکه پیام های عاشورا سازنده قیام های بزرگ شده است، افزود: سیدو سالار شهیدان همچنان در گذرگاه تاریخ ایستاده است تا جان بشریت تشنه از معارف الهی را سیراب کند و هیچ انقلابی نیست که نشانی از امام حسین(ع) نداشته باشد ولو اینکه مرامی از آن امام همام نداشته باشد. مکتب امام حسین (ع) الهام بخش جهان شیعه و غیر شیعه است.
وی تصریح کرد: الهام گیرندگان از مکتب عاشورا به پیروزی های بسیاری دست یافتند و با الهام از سیره امام حسین (ع) راه های دشواری را پیمودند و نظیر حاج قاسم سلیمانی و دیگر شهدای عزیز را تقدیم مکتب اسلام کردند.
حجتالاسلام دانشی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، دفاع مقدس را احیاگر مکتب عاشورا و برگرفته از قیام امام حسین (ع) دانست و افزود: بزم شعر عاشورایی، رزمی علیه پلیدی و سیاهی است و تقارن آن در هفته دفاع مقدس بسیار افتخار آفرین است.
وی در ادامه از ساوه به عنوان مهد برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی استان یاد کرد و افزود: روزگار کرونا اجرای بسیاری از کارهای فرهنگی را تعطیل کرده است. برنامه های متعددی برای این شهرستان ویژه که در عرصه فرهنگی و هنرهای نمایشی سرآمد استان است، تدوین شده بود که متاسفانه شرایط کرونایی اجازه اجرای آن را نمیدهد.
این مقام مسئول در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در ادامه گفت: محفل شعر عاشورایی در سال های گذشته به صورت منطقهای و با حضور شاعران برجسته چندین استان برگزار میشد، اما امسال به دلیل شیوع کروناویروس و خودداری از برنامهریزی سفر شعرای استانهای دیگر، به صورت محدود و شهرستانی برگزار شد و امیدواریم با برطرف شدن این بیماری بتوانیم همایش را مجددا به صورت منطقهای برگزار کنیم.
وی تصریح کرد: اشعار عاشورایی از رموز ماندگاری واقعه کربلاست که از همان روزهای نخست قیام امام حسین (ع) توسط شاعران و ادبای مختلف و متعدد سروده شده است و تفکر سرودن اشعار عاشورایی در طول این سال ها ترویج شده است. سرودن شعر برای ترویج قیام امام حسین(ع) به منزله همراهی با یاران سیدالشهداء(ع) است و شاعران آئینی با سرودن شعر برای تبیین قیام عاشورا در جهادی که در واقعه کربلا صورت گرفت، شریک میشوند.
در این همایش که با حضور جمعی از مسئولان، هیئات مذهبی، مداحان و شاعران شهرستان ساوه برگزار شد شعرای منتخب و برگزیده به سرودن جدیدترین آثار ادبی آئینی خود پیرامون واقعه عاشورا پرداختند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: شعر عاشورایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ساوه استانی فرهنگی و هنری فرهنگ و ارشاد اسلامی اشعار عاشورایی قیام امام حسین شعر عاشورایی واقعه کربلا امام حسین ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
حجتالاسلام والمسلمین مهدی یعقوبی گیلانی، کارشناس مذهبی درمورد عظمت زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه بیان کرد: مهمترین نشانه عظمت معنوى و مقامات باطنى حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه، برابرى فضیلت زیارت مزار آن بزرگوار، با فضیلت زیارت سیّد الشهدا است.
شیخ المحدّثین، صدوق؛ از محمّد بن یحیى عطّار - که یکى از اهالى رى است - اینگونه نقل کرده است که خدمت امام هادى علیه السلام رسیدم. ایشان فرمودند: «کجا بودى؟».
گفتم: حسین بن على علیه السلام را زیارت کردم. امام هادى علیه السلام فرمودند:
«أما إنَّک لَوزُرتَ قَبرَ عَبدِ العَظیمِ عِندَکُم کُنتَ کَمَن زارَ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ.» «بدان که اگر قبر عبد العظیم را در شهر خودتان زیارت کنى، مانند کسى هستى که حسین بن على را زیارت کرده باشد.»
معنای برابرى زیارت حضرت عبد العظیم حسنی (ع) با زیارت حرم حضرت سید الشهدا (ع)
این کارشناس مذهبی تصریح کرد: مسئله این است که آیا بر اساس حدیثِ یاد شده، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه به طور مطلق مىتواند جایگزین زیارت امام حسین علیه السلام شود و یا در شرایط خاصى، از چنین فضیلتى برخوردار است؟
بىتردید، مقصود امام هادى علیه السلام در حدیث یاد شده، این نیست که از فضایل زیارت امام حسین علیه السلام بکاهند و یا در بیان فضیلت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه مبالغه نمایند.
بنابراین، در پاسخ به سؤالى که مطرح شد، مىتوان گفت: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه و امام حسین علیه السلام مقید است به فضاى سیاسى ویژهاى که پیروان اهل بیت علیه السلام در آن مقطع تاریخى زندگى مىکردند. زیرا زمانى بود که اختناق شدیدى جهان اسلام را فرا گرفته بود و جامعه تشیّع در دوران زمامدارى افرادى مانند: متوکّل، مُعتَز و معتمد عباسى، سختترین دورانهاى تاریخىِ خود را سپرى مىکرد.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی گفت: در چنین شرایطى، امام هادى علیه السلام به منظور پیشگیرى از خطرهایى که از طرف حکومتهاى وقت، شیعیان را تهدید مىکرد، فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام را با زیارت امام حسین علیه السلام برابر دانسته اند. به تعبیرى روشنتر، زیارت حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام براى کسانى که آمادگى خطرپذیرى براى زیارت امام حسین علیه السلام را داشته باشند، پاداشى معادل زیارت آن حضرت علیهالسلام را دارد و حرم حضرت عبد العظیم حسنی علیه السلام شعبهاى از حرم سید الشهدا علیه السلام است و این خود، فضیلتى بزرگ و حاکى از جایگاه بلند حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه نزد اهل بیت علیه السلام و عظمت معنوى ایشان است.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برابرى فضیلت زیارت حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه با زیارت سید و سالار شهیدان علیه السلام هر چند در شرایط ویژه، بىتردید بدون حکمت نیست و شاید نتوان به حکمت آن پى برد؛ لیکن راز و رمز این فضیلت بزرگ را باید در شخصیت علمى، عملى و جهادى آن بزرگوار، جستجو کرد.
در میان امامزادگان، شخصیتهاى بزرگى وجود دارند؛ امّا در باره هیچ یک از آنها نقل نشده و حداقل به ما نرسیده است که زیارتش با زیارت حضرت سید الشهدا علیه السلام برابرى کند.
عرضه دین بر امام هادی علیهالسلام
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی اظهار کرد: این احادیث بیانگر عظمت والای حضرت عبدالعظیم حسنی رحمت الله علیه است ولی نکتهای که در زندگی ایشان بسیار جای تأمل و دقت نظر دارد این است که روزی این «امام زاده مجتهد محدث کبیر» به محضر امام هادى علیه وآله رسید.
وقتى نگاه ایشان افتاد، فرمودنذ: «مَرحَباً بِکَ یا أبَا القاسِمِ! أنتَ وَلِیُّنا حَقّاً» «خوش آمدى، اى ابوالقاسم! تو حقیقتاً دوست ما هستى».
گفتم: اى پسر رسول خدا! مایلم دینم را به شما عرضه کنم، اگر مورد پسند بود، بر آن ثابت باشم تا خداوند عزوجل را ملاقات کنم.
امام علیه السلام فرمودند: «اى ابو القاسم، عرضه کن»؛ و بعد حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام همچون طفلی که به مکتب رفته باشند به محضر امام علیه السلام نشستند و به عقاید خویش درباره اصول و فروع دین پرداختند.
گفتارش که تمام شد. در این هنگام، امام هادى علیه السلام فرمودند «اى ابوالقاسم! به خدا سوگند، این [عقاید]، دین خداست که آن را براى بندگانش برگزیده است. پس بر آن، ثابت قدم باشید.
خداوند، تو را بر عقیده ثابت در زندگى دنیا و آخرت پایدار بدارند!».
به کارشناس دینی مراجعه کنیم
این کارشناس مذهبی یادآور شد: این کار یعنى مراجعه به کارشناسان دین که ریشه قرآنى دارد.
خداوند متعال در دو آیه، مردم را به آنان ارجاع فرموده اند: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ؛» «اگر نمىدانید، از آگاهان بپرسید.»
حضرت عبد العظیم حسنی رحمت الله علیه از نظر علمى، یکى از بزرگترین محدّثان و فقها بوده و از نظر سنّى، تقریباً دو برابر امام هادی علیهالسلام سن داشته اند. اما میخواهند به ما بیاموزند کهای انسان به علم خود و به اصطلاح، به چند کلمه مغرور نشو. لذا، شایسته است وقتى انسان دیندار به محضر دینشناس بالاتر از خود مىرسد، براى تأیید و یا تکمیل معارف دینى خود اقدام نماید.
این بهرهگیرى از نظریه کارشناسان دینى، زمینهساز ثبات و پایدارى انسان در دیندارى است.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت