Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان ضمن سخنرانی در هفتاد و پنجمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اشاره به موضوع برقراری صلح و ثبات در افغانستان ایجاد کمیته دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد را پیشنهاد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما افغانستان را به عنوان بخش تفکیک ناپذیر آسیای مرکزی تلقی می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نشست بین المللی افغانستان برگزار شده در سال 2018 میلادی در شهر تاشکند یک مرحله جدید برای بسیج تلاش‌های جامعه جهانی جهت حل و فصل اوضاع افغانستان را آغاز کرد.

 میرضیایف افزود: ما از گفت‌وگوهای صلح آمیز بین نیروهای سیاسی افغانستان آغاز شده در شهر «دوحه» در ماه سپتامبر سال جاری میلادی به طور کامل حمایت می‌کنیم. اطمینان داریم که این گفت‌وگوها برای برقراری صلح و ثبات در سرزمین رنج دیده افغانستان کمک خواهد کرد.  

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: ازبکستان با هدف جذب افغانستان به پروسه‌های همگرایی اقتصادی منطقه‌ای اجرایی چنین طرح‌های بزرگ زیربنایی مانند ساخت خط انتقال برق «سرخان- پل خمری» و خط ریلی از «مزار شریف» تا به بنادر اقیانوس هند آغاز کرد.

وی تاکید کرد: موضوع برقراری صلح و ثبات در افغانستان باید در مرکز توجه سازمان ملل متحد قرار گیرد. فقط با تشریک مساعی و همکاری‌های نزدیک می‌توان آرمان‌های مردم افغانستان را تحقق بخشید. در این مسیر باید با تکیه بر اصول از بی‌ثباتی و ویرانی به سوی صلح و سازندگی حرکت کنیم.

رئیس جمهور ازبکستان ادامه داد: با توجه به این امر صلاح است کمیته دائمی در سازمان ملل متحد که به نظرات و آرمان‌های این مردم رنج دیده گوش می‌دهد، ایجاد شود. وظیفه اصلی این کمیته باید کمک برای توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان باشد.   

 میرضیایف با اشاره به پاندمی کرونا نیز گفت: مراسم‌های اصلی مجمع عمومی در پی وضعیت همه گیر کووید-19 در جهان نخستین بار در تاریخ سازمان ملل متحد به صورت نشست ویدئویی برگزار می‌شود. طی صد سال اخیر چنین آفت جهانی در این سطح مشاهده نشده است که آسیب پذیری تمام بشریت را در برابر چنین تهدیدات جهانی به نمایش گذاشت.

رئیس جمهور ازبکستان اظهار داشت: با توجه به این مهم، ما پیشنهاد می‌دهیم به سرپرستی سازمان ملل متحد، قانون تعهدات داوطلبانه کشورها در زمان پاندمی تنظیم شود. در این سند باید تعهدات هر از یک کشور در برابر شهروندان خود و همکاران بین المللی منعکس شود.  

وی خاطرنشان کرد: از نخستین روزهای شناسایی «کووید-19» در ازبکستان تمام تلاش و منابع خود را برای مقابله با شیوع این بیماری خطرناک و مهم‌تر از همه، حفاظت از زندگی مردم به کار بردیم. با هدف کاهش پیامدهای منفی پاندمی در کشور سیستم حمایت اجتماعی و بهداشت تقویت و به مردم در زمینه‌های اقتصاد کمک‌هایی ارائه می‌شود.

رئیس جمهور ازبکستان از پیشنهاد «آنتونیو گوتیرس» دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد برگزاری نشستی مبنی بر تامین امنیت غذایی در شرایط بحران حمایت کرد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین دستاوردهای این کشور را طی 3 سال اخیر برشمرد و بیان داشت: در نتیجه اقدامات انجام شده ازبکستانی مدرن در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی شکل می‌گیرد.

فعالیت سیاسی مردم و احزاب، نقش نهادهای جامعه مدنی، تاثیر رسانه‌های گروهای افزایش می‌یابد.

وی افزود: وضعیت حقوق بشر، تامین آزادی بیان و دین به طور کلی تغییر و بهبود یافت. اصلاحات گسترده در زمینه تامین استقلال واقعی سازمان‌های قضایی و اولویت قانون به طور پیگیرانه انجام می‌گیرد. مبارزه بی‌امان با فساد به مرحله جدیدی وارد شده است.

میرضیایف عنوان کرد: ما نخستین بار عزم خود را برای کاهش فقر به طور آشکار اعلام کردیم. ما به این هدف خود از طریق توسعه کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی تکمیلی، بهبود فضای سرمایه گذاری و محیط بازرگانی، ساخت زیربناهای معاصر دست می‌یابیم.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین پیشنهاد تصویب قطعنامه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد افزایش نقش پارلمان در دسترسی به اهداف توسعه پایدار و تامین حقوق بشر ارائه کرد.

میرضیایف با اشاره به تغییرات مثبت در سال‌های اخیر در آسیای مرکزی گفت: امروز کشورهای منطقه یک وظیفه مهم راهبردی، تامین همگرایی عمیق منطقه ما به کریدورهای بین المللی اقتصادی، حمل و نقلی و ترانزیتی دارند. با توجه به این امر ازبکستان پیشنهاد ایجاد سرپرستی سازمان ملل متحد مرکز منطقه‌ای و توسعه بهم پیوستگی حمل و نقلی - ارتباطاتی را ارائه می‌دهد.

علاوه بر این، پیشنهاد برگزاری نشست بین‌المللی مبنی بر همکاری‌های متقابل در چارچوب برنامه مشترک منطقه‌ای در اجرایی استراتژی ضدتروریسم سازمان ملل متحد که 10 سال قبل تصویب شده است، ارائه شد.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین با اشاره به موضوع تغییر جهانی اقلیم نیز گفت: این تغییرات منفی برای توسعه پایدار آسیای مرکزی نیز خطر جدی دارد.

وی پیشنهاد تصویب قطعنامه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر اعلام منطقه دریاچه آرال به عنوان منطقه نوآوری و فناوری‌های اکولوژیک مطرح کرد. همچنین گفت که روز تصویب این سند مهم به عنوان روز بین المللی حمایت و بازسازی سیستم اکولوژی اعلام شود.  

انتهای پیام/ح

منبع: فارس

کلیدواژه: ازبکستان سازمان ملل سخنرانی نشست رئیس جمهور ازبکستان سازمان ملل متحد بین المللی مجمع عمومی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۸۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد

سازمان ملل اعلام کرد غزه به ۴۰ سال قبل بازگشته است و بازسازی آن در بهترین شرایط ۸۰ سال طول می‌کشد.

به گزارش ایسنا، سازمان ملل هزینه بازسازی نوار غزه را حدود ۴۰ میلیارد دلار تخمین زد و تاکید کرد بازسازی ویرانی‌های عظیم و بی‌سابقه‌ای که در اثر تجاوز طولانی مدت رژیم صهیونیستی به نوار غزه وارد شده، ممکن است ۸۰ سال به طول انجامد.

به گزارش الجزیره، عبدالله الدردری، دستیار دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر دفتر منطقه‌ای کشورهای عربی در برنامه توسعه سازمان ملل متحد، در کنفرانسی خبری در امان پایتخت اردن اعلام کرد، بازسازی نوار غزه یک کار بسیار هزینه بر و زمان بر خواهد بود. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای برآورد هزینه‌ها حدود ۱۸ میلیارد دلار است اما روی زمین و در عمل وضعیت بسیار متفاوت است و این برآورد نهایی نیست.

وی افزود: برآورد اولیه برنامه توسعه سازمان ملل متحد برای بازسازی همه چیزهایی که در غزه ویران شده، حدود ۴۰ میلیارد دلار است و این ماموریتی است که جامعه بین‌الملل از جنگ جهانی دوم تاکنون هرگز با آن برخورد نکرده است.

وی با اشاره به بحث و بررسی بازسازی غزه با برخی کشورهای عربی و وجود نشانه‌های مثبت در این زمینه، افزود: اتکا به چارچوب‌های سنتی برای بازسازی به این معناست که ممکن است این کار دهه‌ها طول بکشد و مردم فلسطین چند دهه از رفاه بهره مند نباشند. بنابراین مهم است که مردم را به سرعت در خانه‌های مناسب اسکان دهیم و به حالت عادی اقتصادی و اجتماعی بازگردانیم .

در همین حال، ارزیابی ساخت‌وسازها نشان می‌دهد غزه نزدیک به ۸۰ سال برای بازسازی تمام واحدهای مسکونی تخریب‌شده به زمان نیاز دارد و این در صورتی است که سرعت بازسازی معقول باشد.

الدردری تاکید کرد کل آواری که تاکنون در غزه انباشته شده است به ۳۷ میلیون تن می‌رسد و با توجه به افزایش بسیار زیاد و روزانه آن، آخرین داده‌ها نشان می‌دهد این آوارها تقریبا ۴۰ میلیون تُن است.

وی با اشاره به اینکه ۷۲ درصد ساختمان‌های مسکونی به طور کامل یا جزئی تخریب شده است، خاطرنشان کرد: توسعه انسانی غزه با تمام مولفه‌های آن اعم از بهداشت، آموزش، اقتصاد و زیرساخت‌ها حدود ۴۰ سال به عقب رفته‌اند و این به معنای آن است که ۴۰ سال تلاش و کوشش و سرمایه گذاری‌ها در نوار غزه بر باد رفته است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • مهلت یک‌هفته‌ای استاندار برای ایجاد کارگروه ویژه اشتغال در لرستان
  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه مبنی بر تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • سازمان ملل: بازسازی غزه به ۸۰ سال زمان نیاز دارد
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی