Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-01@23:25:56 GMT

چرا مسکن ارزان نمی شود

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۱۲۹۵

چرا مسکن ارزان نمی شود

معضل کمبود و گرانی مسکن همواره یکی از مهمترین دغدغه های مردم و احیانا مسئولین طی دهه های گذشته در ایران بوده است. در سالهای گذشته هر از چند گاهی شاهد افزایش شدید قیمت مسکن بوده ایم. یکی از بزرگترین افزایش قیمتها طی سال گذشته و تا هم اکنون در حال رخ دادن است. افزایش قیمتها آنچنان سرسام آور است که عملا بخش زیادی از مردمی که مسکن ندارند با این روند به احتمال قریب به یقین هیچگاه خانه دار نخواهند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما چرا این اتفاق در کشور ما و در بازه های زمانی مختلف رخ می دهد؟

برای این امر دلایل مختلفی را می توان نام برد که از آن جمله افزایش قیمت دلار ، تورم ، افزایش قیمت مصالح ، دلال بازی سودجویان و... . می باشند. اما مهمترین عاملی که باعث می شود عوامل فوق الذکر تاثیر زیاد خود را در افزایش قیمت مسکن نشان دهند ، کمبود ساخت و عرضه مسکن در کشور بویژه طی 7 سال گذشته می باشد.

نیاز کشور به مسکن حدود " 600 هزار واحد در سال "می باشد که با توجه به کوتاهی دولت در سالهای گذشته هم اکنون با کمبود حدود " سه و نیم میلیون " واحد مسکونی مواجه هستیم که این خود بزرگترین عامل گرانی افسار گسیخته مسکن می باشد.

جالب اینکه در کشور ما که بخش عمده امور دولتی است و دولتهای مختلف با چنگ و دندان به همه امور کشور چسبیده اند و حتی با وجود تاکیدات فراوان بزرگان و کارشناسان دلسوز حاضر به کم کردن حضور خود در عرصه های مختلف کشور از خودروسازی گرفته تا تملک تیمهای فوتبالی نیستند ، اما وقتی پای ساخت مسکن که به میان می آید با غیبت عجیب و حیرت آور دولت در این مقوله مهم روبرو می شویم.
واقعیت این است که بخش عمده ساخت مسکن در کشور _ حدود 90 درصد _ توسط مردم و بخش خصوصی ساخته می شود.

تنها در صورتی شاهد تعدیل قیمت مسکن خواهیم بود که دولت نیز سالانه ساخت درصد بیشتری از ساخت و ساز مسکن را بر عهده بگیرد. حضور دولت از این جهت در کاهش قیمت ها بسیار مهم است که اولا
در طرح های ساخت مسکن دولتی به جهت استفاده از زمینهای ملی ، عملآ قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن حذف می شود . ثانیا سودی که بخش خصوصی روی قیمت تمام شده ساخت و ساز اعمال می کند نیز در طرح های دولتی وجود ندارد.در نتیجه قیمت تمام شده مسکن ساخته شده بسیار کمتر از قیمتهای جاری می باشد.

به طور تقریبی هزینه متوسط ساخت بنا در کشور حدود 4 میلیون تومان به ازای هر متر مربع می باشد. یعنی اگر قیمت زمین و سود ساخت و ساز و دلالی حذف شود ، قیمت یک واحد آپارتمان 100 متری آماده تحویل حدود 400 میلیون تومان خواهد بود. در حالی که هم اکنون در شهر های کوچک قیمت یک واحد 100 متری حدود 1 میلیارد و در شهرهای بزرگ تا 10 میلیارد تومان و بیشتر متغییر می باشد.
و این مساله نشان می دهد که تنها راه تعدیل قیمت مسکن در کشور الزاما حضور و ورود پر رنگ تر دولت در امر ساخت مسکن می باشد.

به عقیده بنده مجلس محترم بایستی قانونی را به تصویب برساند که دولتها را موظف به ساخت تعداد مشخصی مسکن در هر سال نموده و هر وزیر پیشنهادی راه و شهر سازی برای دریافت رای اعتماد مجلس بایستی تعهد ساخت این تعداد مسکن سالیانه را تضمین نماید و در صورت کوتاهی در این امر مهم مورد استیضاح نمایندگان مجلس قرار گیرد.

امید است که با تصویب این قانون و پیگیری مجدانه نمایندگان مردم در مجلس و دولت و سایر ارکان دولتی و حکومتی شاهد باشیم که آرزوی خانه دار شدن برای مردم عزیز ایران به رویایی دست یافتنی تبدیل شود.

منبع: الف

کلیدواژه: افزایش قیمت ساخت مسکن قیمت مسکن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۱۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد

به گزارش قدس آنلاین، برنج بعد از گندم جز محصولات استراتژیک و اساسی کشور است که سالانه بخشی از آن از محل واردات تامین می شود که طبق آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول؛ ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طبق آمارهای موجود میزان برنج مصرفی کشور بین ۳.۴ تا ۳.۶ میلیون تن برآورد می‌شود. بنابراین اگر سالانه بین ۲.۳ تا ۲.۵ میلیون تن برنج در کشور تولید شود کسری این محصول بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تن در سال است که از محل واردات تامین می شود.

از آنجایی که ایران خود یکی از تولیدکنندگان برنج در دنیا است بخشی از این محصول سالانه از محل تولید داخل و بخشی از محل واردات تامین می‌شود تا بازار داخلی با کسری روبه‌رو نشود.

طی سال‌ های اخیر دولت برای حمایت از برنج داخلی و تولیدکنندگان ایرانی اقدام به ایجاد ممنوعیت واردات در محدوده فصل برداشت (مرداد تا آذرماه هر سال) می‌کرد اما سال گذشته با توجه به وفور برنج ایرانی در بازار، ممنوعیت مقطعی واردات نیز مشکلی در بازار این محصول ایجاد نکرد و بازار در آرامش سپری شد زیرا حجم تولید و واردات به حدی بود که علاوه بر وفور برنج در بازار، کاهش قیمت برنج ایرانی نسبت به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در پی داشت.

براساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران، سال گذشته یک‌ میلیون و ۱۱۷هزار تن برنج به ارزش یک‌ میلیارد و ۳۰۵ میلیون و ۹۸۵ هزار دلار وارد کشور شد، این درحالی است که در همین بازه زمانی در سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یک‌ میلیون و ۷۸۰هزار تن از این کالای اساسی به ارزشی بالغ بر دو میلیارد و ۱۳۷میلیون دلار وارد کشور شده بود. بنابراین واردات برنج طی یک‌سال اخیر با کاهش ۳۷ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش۴۰ درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است.

بنابراین با کاهش ۶۶۰هزار تنی واردات این محصول ارزبری آن در یک‌سال اخیر ۸۳۰ میلیون دلار کمتر شده است.

طی این مدت به ترتیب ۶۷۳هزار و ۹۴۲ تن برنج به ارزش ۷۷۰میلیون و ۹۳۲هزار دلار از مبدا هند، ۳۳۶هزار و ۵۷۵ تن برنج به ارزش ۴۱۰میلیون و ۸۴۱هزار دلار از مبدا پاکستان، ۷۱هزار و ۶۷۸ تن برنج به ارزش ۸۰میلیون و ۲۰۹هزار دلار از مبدا امارات، ۳۳هزار و ۴۳۴ تن برنج به ارزش ۴۲میلیون و ۴۴۰هزار دلار از مبدا مناطق آزاد و ویژه و درمجموع یک هزارو ۴۸۸ تن برنج به ارزش یک‌ میلیون و ۵۶۳ هزار دلار برنج از مبدا سه کشور تایلند، تایوان و عراق به کشورمان وارد شده است.

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور حمایت های دولت سیزدهم و اقدامات وزارت جهاد کشاورزی از تولید و تولید کنندگان داخلی باعث شده که با افزایش تولید برنج و مدیریت بازار داخلی ارز کمتری از کشور خارج شود.

وضعیت فعلی تولید داخلی و واردات برنج نیز بیانگرآن است که با مدیریت بازار همچون سال گذشته مشکلی در بازار برنج نداشته باشیم و این محصول با قیمت های مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

طبق گزارش مرکز آمار، متوسط قیمت برنج ایرانی در فروردین ماه امسال ۹ درصد پایین‌تر از قیمت سال گذشته بوده است. بنابراین با وجود کاهش چشمگیر واردات برنج، با مدیریت مناسبی که در بازار انجام شده، قیمت‌ها نزولی هم شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • ۵ علت خرید اتوبوس شهری از چین | تفاوت اتوبوس داخلی با چینی چقدر است؟
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی در تهران | این خانه ها در چه متراژ و قیمتی ساخته می شوند؟
  • ساخت ۲هزار و۵۰۰ واحد مسکن اقتصادی تا دو هفته آینده کلید زده می شود
  • استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن
  • اتفاقی که ممکن است در بازار مسکن بیفتد ؛ پیش‌بینی جدید قیمت مسکن در 1403
  • قیمت مسکن ملی پرند؛ متری ۱۰ میلیون تومان
  • هزینه مسکن ملی پرند متری ۱۰ میلیون تومان
  • اراضی نهضت ملی مسکن برای ۴۰ هزار متقاضی در شهر پرند هنوز تامین نشده است