Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از امتداد، تاریخ جنگ ۸ ساله ایران و عراق، طی سالیان گذشته و پس از اتمام جنگ بارها از اقوال مختلف روایت شده و با این حال به نظر می‌رسد که ناگفته‌های فراوانی، همچنان درباره شرایط حاکم بر این رویداد بزرگ وجود دارد. 

سردار مهدی کیانی، موسس و نخستین فرمانده سپاه آبادان و فرمانده لشگر ۳۲ انصار در عملیات کربلای ۴ در خصوص ورود خود به عرصه جنگ و شرایط حاکم بر آن در گفتگویی با امتداد، بیان داشت:  «من از ابتدای تشکیل سپاه وارد این ارگان شدم و در ۲۳ سالگی، سپاه آبادان را تاسیس کردم و همان زمان هم با آغاز جنگ وارد عرصه دفاع مقدس شدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»

وی افزود: «ما خوزستانی بودیم و منزل ما در دزفول بود و همه خانواده یا در جبهه یا پشتیبانی جبهه‌ها فعالیت می‌کردند. افراد ذکور خانواده‌ همه درگیر جنگ بودند و دو تن از برادران من در عملیات فتح المبین به شهادت رسیدند.» 

سردار کیانی گفت: «من خیلی اهل خاطره نیستم ولی باید این نکته را بگویم که از همان روزهای اول جنگ، مردم دریافت کرده بودند که باید در جنگ شرکت داشته باشند. در بحث خرمشهر و آبادان این قصه خیلی ملموس بود که ظرف، نیروهای مسلح برای استعدادیابی، شناسایی، آموزش و هدایت و فرماندهی بودند و مظروف نیز، مردمی بودند که با تمام توان وارد عرصه جنگ در خط مقدم شدند.»

دولت و ملت در زمان جنگ، هیچ مسئله پنهانی با یکدیگر نداشتند

نخستین فرمانده سپاه آبادان گفت: «اتفاق عجیبی که در زمان جنگ در جامعه داشتیم، این بود که دولت و مردم، چیزی از یکدیگر پنهان نداشتند. بر همین اساس هم، مردم با تمام توان وارد عرصه شده و از همه دارایی‌های خود، اعم از مال و جان و فرزندان خود برای پشتیبانی از جبهه‌های نبرد استفاده می‌کردند. گرچه جنگ، شهید داشت، اسیر داشت و خرابی‌هایی را به بار می‌آورد، ولی مردم به معنای واقعی، خم به ابروی خود نمی‌آوردند.»

سردار کیانی گفت: «هر زمان، درک خوبی بین دولت و ملت وجود داشته باشد، شاهد چنین صحنه‌هایی خواهیم بود. این فضا، یک تغییر رویه‌ اساسی در اذهان طراحان جنگ ایجاد کرد و شاید بتوان حضور مردم را زیباترین خاطره از دوران دفاع مقدس دانست که به شخصه در ۴ دهه انقلاب، نظیر آن را ندیدم.»

وی گفت: «جنگ، یک اقدام جمعی بوده و تقلیل آن به اعمال یک سری از فرماندهان و افراد، جفای به کلیت جنگ خواهد بود. یکی از بردهای جمهوری اسلامی که باید خیلی بیشتر از آن استفاده می‌شد، این بود که ما یک کار جمعی در ابعاد وسیع را در اوایل انقلاب تجربه کردیم و به رغم تمامی اشتباهات و کاستی‌ها، برآیند آن یک اتفاق مثبت بود.»

گاهی از نقش ارتش در جنگ با بی‌مهری یاد می‌شود

فرمانده لشگر ۳۲ انصار در عملیات کربلای ۴ گفت: «به صورت خاص هم، من اعتقاد دارم که گاهی در حق ارتشی‌ها بی‌مهری صورت گرفته است. به هر حال در روزهای اول جنگ، دوستان ارتشی ما حضور داشتند و در آستانه پنجم مهرماه و سالروز شکست حصر آبادان لازم می‌دانم که عنوان کنم که تکاوران دریایی ارتش به رغم اینکه، فرهنگ متفاوتی با بسیجیان داشتند، ولی با بهره‌گیری از علقه ملی و میهن‌پرستی خود، خدمات ارزنده و بسیار قابل ستایشی را در آن وهله از خود به یادگار گذاشتند. گاهی از دوستان ارتشی با بی‌مهری یاد شده و من به نوبه خودم، هم یادشان کرده و اگر در جایی جفا داشتم از آن‌ها عذرخواهی می‌کنم.» 

میرحسین به عنوان نخست‌وزیر مورد وثوق امام، همراهی مطلق با جنگ داشت

سردار کیانی گفت: «همچنین، مهندس میرحسین موسوی نیز، نخست وزیر مورد وثوق امام بوده و بنده به عنوان کسی که در آن دوران، معمولا فرمانده قسمت‌های مختلف بودم، می‌گویم که همه کسانی که چه در رده‌های بالا و چه در رده‌های پایین در جنگ بودند، خدمات مهندس موسوی و همراهی مطلق ایشان را هیچ‌گاه زیر سوال نمی‌برند.» 

وی افزود: «در دوران ۸ ساله‌ جنگ که میرحسین، نخست وزیر جنگ بوده، همه با تجلیل از او یاد کرده‌اند. چرا که بزرگوارانه و بسیجی‌وار، همه موضوعات جنگ را با پشتیبانی و مدیریت خود تحت نظر داشته است. اینکه برخی آقایان حرف‌هایی از کم کاری و اهمال از سوی دولت در جنگ می‌زنند، حرف‌هایی بوده که بعدها درآمده و در طول دوران جنگ، ما هیچ‌گاه از این حرف‌ها نداشتیم.»

سردار کیانی گفت: «همواره به عنوان یک انسان خدوم و پشتیبان جنگ از میرحسین یاد شده و ما هم یاد ایشان را گرامی می‌داریم. هم یاد ایشان در این ایام باید گرامی داشته شود و هم باید یاد مرحوم آیت‌الله هاشمی را به عنوان فرمانده جنگ گرامی بداریم.»

اخبار مرتبط محسن هاشمی: مگر می شود از جنگ تحمیلی و دفاع مقدس سخن گفت و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی را نادیده گرفت؟ وزیر ارشاد: دفاع مقدس بدون ‎آیت الله هاشمی روایت‌کردنی نیست روایت اولین فرمانده سپاه از گزارش هشدارآمیز آیت الله هاشمی در مورد احتمال حمله عراق و کارشکنی بنی صدر/ رد یک ادعا در مورد میرحسین موسوی مراسم گرامیداشت سالروز پیروزی دیپلماتیک ایران در مقابل رژیم بعثی عراق، در خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی انتقاد محسن هاشمی از اقدامات صداوسیما علیه آیت الله هاشمی: این ظلم دامنگیر آنها نیز خواهد شد صدام در آخرین نامه به آیت الله هاشمی رفسنجانی چه نوشت؟ علت پذیرش قطعنامه به وسیله امام از زبان آیت الله هاشمی حکم انتصاب آیت الله هاشمی رفسنجانی به سمت جانشین فرماندهی کل قوا

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا آیت الله هاشمی دفاع مقدس میرحسین موسوی سهام عدالت نقل و انتقالات لیگ برتر ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی آیت الله هاشمی رفسنجانی دفاع مقدس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۱۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست

فرمانده فراجا با تاکید بر اینکه اجرای طرح نور با جدیت و قوت در کنار سایر ماموریت‌های پلیس با قوت ادامه دارد، گفت:با قاطعیت اعلام می‌کنم که در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس‌تر از این ماموریت وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، سردار احمدرضا رادان در قرارگاه طرح نور، که با حضور سردار حسین ساجدی نیا، معاون عملیات فراجا، سردار حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه فراجا و ... و به صورت ویدئو کنفرانس با سراسر کشور برگزار شد، ضمن تشکر ویژه از مردم، رئیس جمهوری، قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، دادستان، صداوسیما و همکاران انتظامی گفت: من با قاطعیت اعلام می‌کنم که در قلمرو انتظامی هیچ ماموریتی حساس‌تر از این ماموریت وجود ندارد و خوشبختانه آن‌گونه که نشان می‌دهد به لطف خداوند متعال و تلاش و جدیت همکاران، پیامد‌های طرح بسیار مطلوب و قابل قبول بوده است.

فرمانده فراجا با تاکید بر اینکه وظیفه و تکلیف قانونی و شرعی ما حکم می‌کند که این ماموریت را با جدیت و دقت و هوشمندانه استمرار بخشیم، گفت: پلیس در موضوع خودرو‌های توقیفی که در طرح نور دستور توقیف دارند اصراری به انتقال با جرثقیل ندارد.

رادان همچنین گفت: برابر گزارش‌های دریافتی ۹۰ درصد تذکر گیرندگان رفتار و پوشش خویش را اصلاح و با پلیس همکاری کرده‌اند. وی در پایان گفت: پلیس در کنار اجرای طرح نور، هیچ گاه از دیگر ماموریت‌های خود از جمله مبارزه با مواد مخدر، سرقت و اراذل و اوباش غافل نخواهد شد.

 

دیگر خبرها

  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی /فرمانده، میزبان شد
  • سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است
  • اظهارات سردار جعفری در مورد طرح نور، ماجرای تذکر رهبر انقلاب و لایحه حجاب/ فرمانده قرارگاه فرهنگی اجتماعی بقیه الله (عج) سپاه: همه باید از طرح نور حمایت کنند
  • سردار رادان: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای «طرح نور» نیست
  • فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور نیست
  • فرمانده فراجا: هیچ ماموریتی حساس‌تر از اجرای طرح نور وجود ندارد
  • ستاد پشتیبانی آزمون برای امتحان نهایی در استان سمنان تشکیل شود
  • آیت الله هاشمی علیا عنوان کرد؛ لطف الهی به مؤمنان جهت دوری از تعصب جاهلی
  • جلسات درس اخلاق آیت الله هاشمی علیا برگزار می شود