Web Analytics Made Easy - Statcounter

در راستای صحبت‌ها با هنرمندان درباره وضعیت خانه موسیقی، این بار به گفت و گو با علی رهبری ـ آهنگساز و رهبر ارکستر بین المللی ایرانی ـ نشستیم تا نظر او را در این زمینه جویا شویم.

رهبری با داشتن بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار مخاطب در اسپاتیفای، در بین اهالی موسیقی ایران مقام اول را به دست آورده است. موسیقی فینال قطعه پرنده «آتشین استراوینسکی» او با اختلاف چند میلیونی از رهبران مشهور جهان، پرمخاطب‌تر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بخش دوم مصاحبه نیز به صحبت در این زمینه پرداختیم.

دوام عجیب هیات مدیره خانه موسیقی

علی رهبری در ابتدای صحبت‌های خود با ایسنا درباره خانه موسیقی ایران بیان می‌کند: در کلیه کشورهایی که تا به حال در آنجا کار کرده‌ام، سازمان‌هایی وجود دارد که از حقوق نوازندگان و موسیقیدان‌ها دفاع می‌کنند و اگر تخلفی درباره حقوق آنها صورت بگیرد، آن را پس می‌گیرند.

این هنرمند ادامه داد: پنج سال پیش هم که به اصرار استاد مصطفی کمال پور تراب (موسیقیدان) و برخی دیگر از دوستان به ایران آمدم و مدیر هنری ارکستر سمفونیک شدم، عضو خانه موسیقی شدم. زمانی که عضو شدم، تلاش کردم که متوجه شوم وظیفه و روند کاری خانه موسیقی به چه صورت است؛ زیرا به نظرم همه چیز عجیب بود. زمانی که دوست عزیزم حسین علیزاده، خانه موسیقی را ترک کرد، کنجکاو شدم که چرا چنین موسیقیدان درجه یکی خانه موسیقی را ترک کرده است. ولی پس از تحقیق دیدم که خانه موسیقی در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و اصلا خانه موسیقی نیست. درواقع می‌دیدم در جلسات مختلفی که وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی یا بنیاد رودکی و کارفرمایان حوزه موسیقی برگزار می‌کردند، همان مسوولان خانه موسیقی شرکت داشتند.

رهبری تصریح می‌کند: بعد که کمی دقت کردم، دیدم که در حقیقت اهالی خانه موسیقی در همه جا هستند؛ از صداوسیما گرفته تا دانشگاه‌ها و برای همه چیز تصمیم می‌گیرند. زمانی که از نزدیک دیدم این افراد در همه چیز دخالت می‌کنند و حتی قصد دخالت در برنامه ارکستر سمفونیک تهران را نیز دارند، از خانه موسیقی خارج شدم؛ البته افراد محترمی مانند استاد شجریان، استاد پورتراب نیز در خانه موسیقی بوده‌اند ولی خانه موسیقی نقشی را که باید داشته باشد، به هیچ عنوان ندارد.

مسوولان تکراری خانه موسیقی کنار بروند

این رهبر ارکستر سمفونیک با بیان اینکه مسوولان تکراری خانه موسیقی باید کنار بروند، اضافه می‌کند: چه معنی دارد که این افراد پس از ۲۰ سال از راه‌های مختلف هر بار وظایف مختلفی بگیرند و اصلا کنار نروند. مسوولان خانه موسیقی که شامل آقایان حمیدرضا نوربخش، داوود گنجه‌ای، محمد سریر، حسن ریاحی و ... هستند، از یک طرف به بهانه‌ای از حق هنرمندان در مقابل مسوولان دولتی دفاع می‌کنند، ولی درواقع در جلسات مسوولان دولتی نیز شرکت دارند و در آنجا برای منافع کارفرما فعالیت می‌کنند. گرچه که چنین چیزی اصلا در دنیا وجود ندارد و خنده دار است.

او ادامه می‌دهد: با وجود ثابت بودن مسوولان خانه موسیقی، اینکه انتخابات این نهاد به چه صورت برگزار شود، تفاوت چندانی ندارد. نمی‌دانم که خانه موسیقی چه کمکی به موسیقیدان‌ها می‌کند، البته ممکن است که از برخی مانند دوستان خود حمایت کند ولی خیلی‌ها را فراموش کرده و کنار گذاشته‌اند. ممکن است بگویند که ما قدرتی نداریم ولی حقیقت این است که در شوراهای دیگر حضور دارند و از طریق قدرتی که در آنجا دارند می‌توانند اقدام کنند. اگر امکان قانونی برای شکایت از این افراد وجود داشت، من حتما این کار را می‌کردم تا از این نهاد کنار گذاشته شوند.

رهبری تاکید می‌کند: این چند نفر در ۳۰ سال گذشته روی موسیقی کشور تاثیر مستقیم گذاشته‌اند و موسیقی کشور در سطح این افراد مانده است. البته حتی اگر سوء نیتی هم نداشته بوده باشند ولی ناخواسته موسیقی ایران را در یک سطح پایین نگه داشته‌اند؛ چون افراد سطح بالایی مانند حسین دهلوی، مرتضی حنانه، هوشنگ استوار و رضا والی را کمرنگ کرده‌اند. بدترین کاری که کرده‌اند این است که موفقیت هنرمندان ایرانی را در سطح بین‌المللی نادیده گرفته و صدایش را درنیاورده‌اند. از روی تجربه حدس می‌زنم که این افراد در انتخابات مسوولان هنری در ایران نیز تاثیر مستقیم داشته‌اند؛ چون وزرا از آنها مشورت می‌گیرند و در جواب هم ممکن است بگویند که برای این کارها دستمزدی دریافت نمی‌کنند و از خودگذشتگی می‌کنند، گرچه که رقم‌هایی که برای شوراهای دیگر کارفرمایان دریافت می‌کنند، اعلام نمی‌کنند.

گاردهای عجیب هیات مدیره خانه موسیقی

رهبری می‌گوید که «یکی از کارهای جالب اعضای خانه موسیقی این است که هر چند یک بار به صف انتقادکنندگان از وزارت فرهنگ و ارشاد و دولت می‌پیوندند؛ یعنی انتقاد از کار شوراها و مشاوران تصمیم گیرنده‌ای که یا خودشان و یا دوستانشان بوده‌اند. وگرنه وزیر و معاونانشان خود به خود که درباره موسیقی تصمیمی نخواهند گرفت. این شکل در موسیقی و زندگی موسیقیدان‌ها در ده‌ها کشوری که من در آنها کار کرده و می‌کنم وجود ندارد.»

او درباره راه حل پیشنهادی خود برای بهبود اداره خانه موسیقی بیان می‌کند: محیط تصمیم گیری در ایران بوی نفتالین می‌دهد و قدیمی است. در دنیای ورزش و نوازندگی موسیقی، هر چه که سن فرد بالاتر می‌رود، کارایی او پایین می‌آید و باید کنار بروند. ولی در ایران ریش و موی سفید ارزش افراد را بالا می‌برد. یک نویسنده مطرح اتریشی می‌گوید که افراد تا ۱۸ سالگی تمام استعداد خود را نشان می‌دهند و از آن به بعد آنچه را که بوده‌اند، چندین برابر بیشتر نشان می‌دهند. ولی در ایران کسانی داریم که در ۱۸ سالگی بسیار ضعیف بوده‌اند و هر چه که بزرگ شده‌اند ارزش بیشتری خلاف استعداد نداشته خود پیدا کرده‌اند. خانه موسیقی باید متشکل از افراد جوان‌تر شود البته درست است که می‌توان از تجربه یک هنرمند بااستعداد که سن بالاتری دارد استفاده کرد، ولی افرادی که در خانه موسیقی هستند در جوانی هم هنرمندان مطرحی نبوده‌اند.

رهبری در ادامه درباره موفقیت اخیر خود که توانسته به مخاطبی بالای ۳ میلیون در پلت فرم اسپاتیفای دست یابد، توضیح می‌دهد.

او می‌گوید: داشتن مخاطب میلیونی برایم تازگی ندارد؛ زیرا درست ۲۰ سال پیش بود که به من پیغام دادند که ۱۰ میلیون نسخه از آلبوم اپرای لابوهم در چین فروخته شده است. خوبی رسانه اسپاتیفای این است که آمار تعداد مخاطبان هنرمندان مختلف را در مقایسه با یکدیگر اعلام می‌کند که این امر باعث می‌شود، افرادی که آگاه نیستند، به این صورت بهتر متوجه شوند که چه روندی در جریان است تا اینکه صرفا خبر موفقیت یک کنسرت یا آمار بالای فروش یک آلبوم رسانه‌ای شود.

او در ادامه درباره اسپاتیفای توضیح داد: البته خودم خیلی با اسپاتیفای آشنا نبودم ولی متوجه شدم که آثار هنرمندان ایرانی و مطرح خارجی در این پلت فرم وجود دارد. درواقع می‌توانید در این پلت فرم کلیه آثار موسیقی‌ را در ژانرهای مختلف از جاز گرفته تا رپ، گوش دهید.

همچنین از این هنرمند سوال می‌کنیم که به نظر او این موفقیت در عرصه جهانی تا چه حد می‌تواند هنرمندان جوان را تشویق کند؟ پاسخ می‌دهد: به نظرم خیلی خوب است اگر جوان‌ها فکر کنند موفقیت فقط در کارهای عوام پسند نیست. امروزه مخاطبان زیادی هستند که به موسیقی کلاسیک گوش می‌دهند. پنج سال پیش که به ایران آمده بودم، هشت بار سمفونی شماره ۹ بتهوون که یک اثر عادی نیست را اجرا کردیم و مخاطبان درجه یک و عالی داشتیم. مخاطبان من در اپرا نسبت به افرادی که کار عامه پسند ارایه داده بود، بیشتر بود که این امر جرأت بیشتری به جوان‌ها می‌دهد. البته فراموش نشود که خود من هم در جوانی از ادعای ساده‌تر شروع کردم؛ مثلا وقتی که ۱۰ سال داشتم با هنرمندان پاپ آن زمان در سینماها، رادیو و تلویزیون برنامه اجرا می‌کردیم که بعضی از همراهمان در همان رشته ماندند؛ چون معتقد بودند آن حوزه مردم پسندتر است. ولی من با کمک استادانی مانند استاد حسین دهلوی از آن مسیر بیرون آمدم و به دنبال موسیقی جدی رفتم که از این بابت خیلی خوشحال هستم.

منتظرند هنرمند از دنیا بروند تا از خوبی و استعدادش بگویند

در پایان در پاسخ به پرسشی درباره واکنش مسوولان فرهنگی در ایران به این موفقیت، عنوان می‌کند: مسوولان فرهنگی ایران به این اوامر کاری ندارند که البته سواد و درک کافی هم نسبت به این قضایا وجود ندارد. تا به حال هیچ حمایتی از سوی هیچ کسی در تهران نداشته‌ام و تا زمانی که سطح مدیران هنری در ایران به این صورت باشد وضع به همین گونه خواهد بود. در ایران تنها منتظر هستند که هنرمند از دنیا بروند و آن موقع از خوبی و استعداد او بگویند. استاد حسین دهلوی هم که در تهران زندگی می‌کرد تا زمانی که آلزایمر نگرفته بود با او کاری نداشتند سراغش را هم نمی‌گرفتند ولی وقتی که به این بیماری مبتلا و از دنیا رفت، به یاد استاد دهلوی افتادند. ما به این چیزها عادت کرده‌ایم.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1436164

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: علی رهبری حسین دهلوی خانه موسیقی خانه موسیقی بوده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۲۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است

سید میلاد تقوی در مورد عدم حضور سید محمد موسوی و امیر غفور در تیم ملی والیبال گفت: کسانی که به‌ دلیل آسیب دیدگی و یا به‌ دلیل فنی و یا به هر دلیل دیگری از تیم ملی کنار گذاشته شده یا انصراف داده‌اند، همگی با غیرت بوده و تمام نگاه‌ها اینگونه است که منافع ملی را بالاتر از منافع شخصی می‌دانند.

«سید میلاد تقوی» رئیس فدراسیون والیبال ایران در حاشیه سفر یک روزه خود به استان یزد در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص میزبانی این استان از مسابقات قهرمانی جام باشگاه های آسیا ۲۰۲۴ گفت: استان یزد در طول چند سال گذشته جزء استان‌هایی بوده که نشان داده برای پیشرفت والیبال در این استان اتحاد و همدلی مثال زدنی وجود دارد.

وی افزود: از چند وقت پیش مذاکراتی در خصوص میزبانی جام باشگاه‌های آسیا در ایران مطرح شد و در نهایت با پیشنهاد باشگاه شهداب و استقبال مدیران ارشد استان یزد، قرار بر این شد که طی سفری به این استان جلسه‌ای را بابت این موضوع با استاندار یزد داشته باشیم.

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: حضور بخش‌های خصوصی به‌ویژه مجموعه شهداب و با توجه به حمایت استاندار و مدیرکل ورزش و جوانان یزد موجب این شد، تا میزبانی از این رویداد تاریخی به استان یزد واگذار شود. با توجه به توافقات صورت گرفته شهریور ماه سال ۱۴۰۳ در شهر یزد میزبان مسابقات جام باشگاه های آسیا ۲۰۲۴ خواهیم بود.

او همچنین در خصوص انصراف «سید محمد موسوی و امیر غفور» از تیم ملی گفت: عرصه امروز والیبال عرصه فنی است؛ فارغ از نام‌ها، کسانی که به‌ دلیل آسیب دیدگی و یا به‌ دلیل فنی و یا به هر دلیل دیگری از تیم ملی کنار گذاشته یا انصراف داده‌اند، همگی با غیرت بوده و هستند و قطعاً تمام نگاه‌ها اینگونه است که منافع ملی را بالاتر از منافع شخصی می‌دانند.

وی افزود: هر فردی اگر فرصت داشته باشد که در تیم ملی به مردم خدمت کند، حتماً این کار را می‌کند و اگر کسی غیر از این فکر کند و منافع شخصی خود را از منافع ملی و خوشحالی مردم ایران بالاتر ببیند قطعا اشتباه می‌کند.

رئیس فدراسیون والیبال ایران ادامه داد: این ورزش و این قهرمان‌ها متعلق به مردم هستند؛ به خوبی می‌دانیم که ورزش بدون هوادار عملاً دیده نخواهد شد و این خدمتی است که ما موظف به آنیم تا برای افتخار آفرینی تیم ملی و بر افراشته شدن پرچم کشور عزیزمان تمام تلاش خود را به کار گیریم و مطمئن هستم که دیدگاه تمام مجموعه تیم ملی نیز همین خواهد بود. 

تقوی در پاسخ به این سوال که انتظار فدراسیون والیبال از «پائز» سرمربی تیم ملی در لیگ ملتها چیست، گفت: آقای پائز انسان بسیار با انگیزه‌ای است؛ همه می‌دانند که او آدم کم‌تجربه‌ای نیست؛ و قطعاً این طور به‌ نظر می‌رسد که افتخار آفرینی در این رویداد برای آینده کاری خود ایشان نیز از اهمیت خاصی بر خوردار است.

وی افزود: در چند روز گذشته ارتباط نزدیکی با آقای پائز داشتم و متوجه این موضوع شدم تنها هدف ایشان رسیدن به المپیک است و قطعا فدراسیون با تمام توان از ایشان و مجموعه تیم ملی در راه کسب سهمیه المپیک حمایت خواهد کرد. 

رئیس فدراسیون والیبال ادامه داد: به این موضوع بسیار امیدوارم که بازیکنان و مجموعه تیم بهترین عملکرد خود را در لیگ ملتها به نمایش خواهند گذاشت و قطعا با توجه به انگیزه و پتانسیلی که در تیم وجود دارد کسب سهمیه المپیک دور از انتظار نیست.

تقوی در پایان گفت: کسب سهمیه المپیک قطعا موجب خوشحالی مردم خواهد شد؛ اما امروز مردم والیبال را به درستی درک می‌کنند و متوجه این موضوع می‌شوند که والیبال چگونه بازی می‌شود و چرا این باخت‌ها و یا پیروزی‌ها صورت می‌گیرد و در پایان امیدوارم که مردم از عملکرد تیم ملی راضی باشند.

ادامه دارد...

دیگر خبرها

  • بسیج سازندگی با کم‌ترین هزینه کارهای بزرگ انجام می‌دهد
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • استفاده از همه ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم از وظایف جدی مسوولان
  • خواننده اصلی یکی از عاشقانه‌ترین ترانه‌های ایران پیدا شد + فیلم
  • کاگران فولاد اکسین در ابتدای سال شعار "جهش تولید" را محقق کردند / شروع طوفانی اکسین در سال ۱۴۰۳ آغاز مسیر موفقیت است
  • تمدید قرارداد مربی تیم فوتسال گیتی پسند اصفهان
  • جبلی :باید کارهای بیشتری در موضوع عفاف و حجاب انجام شود
  • میزان موفقیت روش IVF در درمان ناباروری چقدر است؟
  • رئیس فدراسیون والیبال: موفقیت با ایران برای پائز مهم است/ منافع ملی بالاتر از منافع شخصی است
  • خانه مادر شهیدی که دیوارهایش مزین به عکس شهدا است