Web Analytics Made Easy - Statcounter

ولی محمد اسدی، در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متولد ۴ خردادماه ۱۳۴۸ زاده تایباد هستم که همزمان با آغاز جنگ تحمیلی پدرم عازم جبهه شده بود و پس از مدتی به دلیل کهولت سن به پدرم گفتم شما وظیفه خود را انجام دادید و الان نوبت بنده است که وظیفه ام را در قبال این نظام مقدس جمهوری اسلامی انجام دهم.

این رزمنده هشت سال جنگ تحمیلی و آزاده کشورمان ادامه داد: در سن ۱۶ سالگی از روستای سیاه لاخ پس از آموزش در تایباد و تربت جام به سپاه امام رضا (ع) مشهد رفتیم و از آنجا از طریق سپاه و بسیج در قالب گردان ثارالله به شلمچه اعزام شدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این آزاده با بیان اینکه در اولین اعزام به جبهه اسیر شد، افزود: ۳۰ ماه و ۱۸ روز اسیر بودم. من جزو مفقودین بودم که بعداً صلیب سرخ اسم مرا به عنوان اسیر ثبت کرد و در سال ۱۳۶۹ آزاد شدم.

وی از نحوه اسارتش این چنین برایمان روایت کرد: از ساعت ۷ شب عملیات والفجر۴ آغاز شد. در حین درگیری قبل از اسارت از ناحیه دست راست مجروح شده بودم که با لورفتن عملیات در منطقه عملیاتی شلمچه ساعت ۵ صبح به اسارت عراقی‌ها درآمدیم.

بیشتر دوستانمان در عملیات والفجر ۴ شهید شدند و باقی‌مانده ها اسیر شدیم

این آزاده و جانباز هشت سال دفاع مقدس یادآور شد: بیشترین دوستان ما در این عملیات شهید شدند و فقط چند نفر زنده ماندیم و اسیر شدیم.

وی از نحوه دستگیری و انتقال به اردوگاه اسرا اینگونه توضیح می‌دهد: ما چند نفر را که زنده مانده بودیم، ابتدا به بصره بردند تا به مردم شهر نمایش دهند که ارتش عراق پیروزی به دست آورده است. عده‌ای در شهر غمگین بودند، عده‌ای فحاشی می‌کردند و عده‌ای هم با سنگ و چوب و هر چه در دستشان بود به سمت ما پرتاب می‌کردند. پس از عبور از شهر بصره عراق، ما را به زندان بردند و شش ماه در بصره اسیر بودیم.

در سلول‌های دو در سه حدود ۱۵ نفر را زندانی کرده بودند. ظرف غذا و ظرف تخلیه ادرار و مدفوع ما یکی بود. اگر کسی قضای حاجت داشت، باید در همین ظرف غذاخوری کار خود را انجام می‌داد زیرا از سر شب تا صبح روز بعد درب سلول را باز نمی‌کردند این آزاده تایبادی از سختی‌های اسارت اینگونه برایمان گفت: در سلول‌های دو در سه زندان بصره بین ۱۰ تا ۱۵ نفر را زندانی کرده بودند. حتی ظرف غذا و ظرف تخلیه مدفوع و ادرار ما یکی بود. از آغاز شب و تا خود صبح اگر کسی قضای حاجتی داشت باید در همین ظرف غذا خوری کار خود را انجام می‌داد چرا که از سر شب تا فردا صبح به هیچ عنوان درب سلول را باز نمی‌کردند.

وی ادامه داد: صبح که درب سلول باز می‌شد باید سریعاً و در کمتر از دقیقه‌ای ظرفی که در آن مدفوع بود را تمیز می‌کردیم و دوباره در همان ظرف غذا می‌گرفتیم حتی به قدری فرصت کمی برای اینکار به ما می‌دادند که گاهی اوقات تمام ظرف را نمی‌توانستیم تمیز کنیم و سوپی که همیشه همان غذایمان بود را نیز باید در همین ظرف نیمه تمیز می‌خوردیم.

۶ ماه حمام نرفتیم

این آزاده سرافراز تصریح کرد: در مدت شش ماه حمام نرفتیم و حتی زمانی که به سرویس دستشویی می‌رفتیم فشار آب را بیش از حد کم می‌کردند و یا اینکه اصلاً قطع می‌کردند.

این جانباز سرافراز اظهار کرد: یکی از اسرا قفسه سینه اش تیر خورده بود که هر از چندگاهی از این زخم خون فوران می‌کرد و جراحت شدید دیگری در پایش نیز داشت که عفونت کرده بود و کرم زده بود. در زمان‌هایی که برای هواخوری به بیرون سلول می‌رفتیم، این دوست عزیزمان با چوب کرم‌ها را از داخل زخم پایش در می‌آورد با همین زخمها شش ماه را گذراند تا اینکه به اردوگاه کرکوک رفتیم و از هم جدا شدیم.

وی عنوان کرد: بعد از سپری کردن این شش ماه ما را به اردوگاه صلاح الدین کرکوک بردند. زمانی که اتوبوس ما به اردوگاه رسید، عراقی‌ها تونل مرگ درست کرده بودند که با چوب و شلاق و کابل و هر چیزی که در دستشان بود اسرا را مورد ضرب و شتم قرار دادند و زمانی که اسرا به آسایشگاه اردوگاه رسیدند همه زخمی شده و به گوشه‌ای افتاده بودند.

این جانباز تایبادی بیان کرد: این آسایشگاه تازه ساز بود و به ما گفتند که اینجا مکان نگهداری شماست و باید خودتان اینجا را آماده کنید. بچه‌ها با همین زخمها و خونریزی بدنشان مجبور شدند با دست خالی و با سنگ و آجر و بدون هیچگونه امکاناتی خاک و ناهمواری کف اردوگاه را هموار کنند. خود ما اسرا اردوگاه را بدون هیچ نوع وسیله‌ای کف سازی کردم.

وی ادامه داد: در هر یک از آسایشگاه‌ها بالای ۱۰۰ اسیر حضور داشتند که برای خواب فقط به اندازه قد ما و به عرض تنها یک موزائیک فضا تعلق می‌گرفت. همچنین در اردوگاه فقط یک ساعت صبح و یک ساعت بعدازظهر اجازه داشتیم از سلول بیرون باشیم.

روزی سه بار کتک می‌خوردیم

این آزاده رنج کشیده کشورمان عنوان کرد: ما در این مدت روزی سه مرتبه کتک می‌خوردیم اینقدر اینکار را انجام دادند که عادت کرده بودیم و اگر روزی این اتفاق نمی‌افتاد برای خود ما جای سوال بود که چرا کتکمان نمی‌زنند. حتی سه نفر از اسرا را به علت ضرب و شتم زیاد با کابل در زیر آب داغ به شهادت رساندند. اگر می‌فهمیدند کسی از اسرا عضو سپاه بوده است، هر روز این فرد را به صورت جداگانه بیرون می‌بردند و درحد مرگ کتک می‌زدند.

وی در بخشی از سخنانش به پیدا شدن شهدای غواص اشاره کرد و گفت: این شهدای غواص در عملیات کربلای ۴ همرزم ما بودند ما نیروی پیاده این عملیات بودیم و آنها غواص‌های خط شکن. زمانی که این شهدا را در تلویزیون می بی نم خاطره آن روزها برای من زنده می‌شود. شهدایی که الان وارد میهن می‌شوند، خاطرات جنگ و جبهه را برای ما زنده می‌کنند.

وی خطاب به جوانان گفت: همه جوانان باید با دیدن این شهیدان درس بگیرند و بدانند که اگر ما امروز به راحتی زندگی می‌کنیم از برکت خون همین شهیدان است و هوشیار باشند که دشمنان با جنگ نرم در آنها رسوخ نکرده و اعتقاد و آرمانشان را نابود نکنند.

کد خبر 5031381

منبع: مهر

کلیدواژه: چهل سالگی دفاع مقدس دفاع مقدس جنگ تحمیلی مشهد ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز بوشهر شهرکرد آمار کرونا شیوع کرونا کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی دفاع مقدس گرگان اردبیل اراک ظرف غذا شش ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۲۶۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود

چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و سلول درمانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، چهارمین جشنواره تحقیقات برتر پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و سلول درمانی به همت پژوهشکده سرطان معتمد جهاددانشگاهی، پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در بیمارستان شریعتی برگزار می‌شود.

پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، فناوری‌ها و محصولات نوین درمانی، سلول درمانی، ژن درمان و ویروس درمانی، پزشکی بازساختی، اخلاق در پیوند و سلول درمانی و معرفی ظرفیت‌ها و ظرفیت سازی از جمله محور‌های این جشنواره است.

علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را تا تاریخ ۱۰ اردیبهشت به دبیر خانه این حشنواره ارسال کنند.

 

دیگر خبرها

  • طوفان ‎الاقصی و جنگ غزه محبوبیت حماس را در لبنان افزایش داده است
  • هیئتی از مصر وارد اسرائیل شد
  • هیئتی از مصر وارد تل‌آویو شد
  • هیئت مصری برای مذاکره درباره اسرا به اراضی اشغالی می‌رود
  • اقدام زیبا و تحسین‌برانگیز یک پاکبان در زنجان
  • مقام آمریکایی:آزادی اسرا به آتش‌بس طولانی در غزه منجر می‌شود
  • چهارمین جشنواره تحقیقات برتر برگزار می‌شود
  • رونق تولید در بخش کشاورزی معطل صدور مجوز
  • شب اول قبرِ کسانی که دفن نمی‌شوند چگونه است؟
  • اسرائیل در کجا متوقف می شود؟