Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-08@22:48:09 GMT

عکس‌های جنگی بی‌نظیر رسول ملاقلی‌پور

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۳۰۸۹

عکس‌های جنگی بی‌نظیر رسول ملاقلی‌پور

رسول ملاقلی‌پور نویسنده و کارگردان سینمای دفاع مقدس بود و بارها با آثارش نامزد دریافت سیمرغ بلورین فیلم فجر شد و با «پرواز در شب» سیمرغ بلورین بهترین فیلم را در سال دریافت کرد.

او نخستین فیلم دفاع مقدسی خود به نام «نینوا» را در سال ۱۳۶۲ مقابل دوربین بود اما پیش از آن هم در جبهه‌های حق علیه باطل فعالیت داشت و به عکاسی و مستندسازی اتفاقات جنگ مشغول بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ملاقلی‌پور در نخستین روزهای جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار در خرمشهر حضور پیدا کرد و تا زمان سقوط شهر و تبدیل آن به خونین‌شهر به عکاسی از حوادث و مقاومت‌های مردمی می‌پرداخت.

در ادامه برخی از عکس‌های این سینماگر فقید را مرور می‌کنیم که برخی از آن‌ها به تازگی در نمایشگاه عکس «تصویر مقدس» به نمایش در آمده است.
 

خرمشهر، خیابان فخر رازی، جنب مدرسه مهرگان، ۱۰ مهر ۱۳۵۹، تکاوران نیروی دریایی مشغول مبارزه با دشمن

مقاومت نیروهای بسیجی، کنار رود کارون

رسول ملاقلی‌پور در جبهه از معاشرت با دو نفر بیشترین تأثیر را پذیرفته بود؛ بهروز مرادی و حسن شوکت‌پور که هر دو بعدها به شهادت رسیدند. او زمان عکاسی با «بهروز مرادی» آشنا می‌شود و بعدها در فیلم‌هایش به نوعی این شخصیت را بازنمایی می‌کند. مرادی هم عکاس و نقاش بود روی هنرمندانی نظیر «کاظم چلیپا» هم اثرگذار بوده است.

رسول ملاقلی‌پور در خاطراتش می‌گوید: خرمشهر در حال سقوط بود، فقط مسجدجامع باقی مانده بود. رزمندگان نه فشنگی داشتند و نه ما فیلم برای عکاسی داشتیم؛ دیدم بهروز روی دیوار مسجدجامع که پر از ترکش بود نقاشی می‌کند. گفتم بهروز چکار می‌کنی؟ مسجد را دارند با تانک می‌زنند! بهروز گفت: رسول این‌بار که آمدی، بیشتر با خودت فیلم بیاور! چون این جنگ تمام می‌شود و ما پیروز می‌شویم و همین عکس‌ها، فیلم‌ها و نقاشی‌ها از آن باقی می‌ماند.

۲۴۱۲۴۱

کد خبر 1436205

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: رسول ملاقلی پور دفاع مقدس جنگ تحمیلی ۴۰ سالگی دفاع مقدس ملاقلی پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست جالب از علیرضا دبیر درباره رسول خادم

بازدید 2 محمدرضا طالقانی در گفت وگویی با کامران نجف زاده درخواست جالبی را از علیرضا دبیر درباره فضای کشتی و رسول خادم کرد. حرف‌های طالقانی را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • حکم ٨ سال حبس یک کارگردان تایید شد
  • واکنش رسول خادم به تغییر نام ورزشگاه تختی به لُرآرنا
  • عکس | واکنش رسول خادم به تغییر نام ورزشگاه تختی به لُرآرنا
  • «کاغذ شطرنجی» بهروز افخمی پروانه ساخت گرفت
  • آغاز نمایشگاه کانون عکاسی شفق/ «شکل‌پذیری» به آرتیبیشن رسید
  • موفقیت‌ها در دل تحریم به دست آمده است
  • درخشش مربی قزوینی در مسابقه عکس سال
  • درخواست جالب از علیرضا دبیر درباره رسول خادم
  • قدیمی ترین تصاویر رنگی از عتبات عالیات
  • ماجرای اختلاف علیرضا دبیر با رسول خادم / فیلم