Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، محمد شفیع ملک زاده، با بیان اینکه امسال هم طبق روال  سال های گذشته دولت قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی را به درستی اجرا نکرد، گفت: نظام صنفی کشاورزی هر سال با تمام توان پیگیر این بودند که دولت قیمت ها را عادلانه تعیین کند، امسال تا حدودی وزارت جهاد کشاورزی و مجلس جدید نیز همراهی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حقیقت کمیسیون کشاورزی مجلس نیز با توجه به اینکه قانون خرید تضمینی هیچ سالی به درستی رعایت نشده و قیمت ها براساس قیمت تمام شده تولید نبوده و این موضوع موجبات نارضایتی کشاورزان را رقم زد و به تعیین قیمت محصولات کشاورزی ورود کردند و در اولین قدم قانون اصلاح خرید تضمینی گندم را با یک طرح دو فوریتی تصویب کردند.

وی ادامه داد: در اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی مقرر شد شورای ۹ نفره ای متشکل از سه وزیر بخش دولتی، سه تشکل بخش کشاورزی ( نظام صنفی کشاورزی، اتحادیه تعاون روستایی و نظام مهندسی کشاورزی ) و سه کشاورز خبره تشکیل شود و سه نفر از اعضای کمیسیون کشاورزی نیز ناظر آن باشند و قیمت ها تعیین شود و از این به بعد این شورای قیمت گذاری مسئول تعیین قیمت محصولات کشاورزی باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی اضافه کرد: در حالی که تشکیل شورای قیمت گذاری در مجلس روال قانونی خود را طی می کرد تا شورای نگهبان تایید کند، متاسفانه روزهای گذشته شورای اقتصاد شتابزده ورود کرد و علی رغم برنامه های مجلس، یک قیمت ۴۰۰۰ تومانی را برای خرید تضمینی گندم تصویب و توسط رئیس جمهور اعلام کرد که مبنای مشخصی هم برای آن ارائه نشده است. هر سال نیز به همین روال  بوده و هر چقدر درخواست کردیم که آنالیز قیمتی و مبنای خود را هم انتشار بدهید ولی گوش شنوایی نیست و متاسفانه شورای اقتصاد فقط براساس میزان بودجه دولت این قیمت را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه مجلس نیز با این قیمت گذاری موافق نیست و این قیمت به زودی اصلاح می شود، گفت: در حقیقت با تصویب شورای جدید توسط مجلس، خرید تضمینی گندم با قیمت ۴۰۰۰ تومان از لحاظ قانونی اعتباری ندارد و مورد قبول کسی نیست. امیدواریم در شورای قیمت گذاری بررسی های لازم انجام شود و بتوانیم قیمت نهایی محصولات را به درستی مشخص کنیم.

به گفته وی با توجه به تحریم های اقتصادی قطعا از فاکتورهایی صرف نظر می کنیم تا فشار زیادی به دولت وارد نشود و از آن طرف سود متعارفی عاید کشاورزان این بخش شود. اگرچه در کارگروه مشترک وزارت جهاد کشاورزی و تشکل ها قیمت تمام شده گندم را با توجه به افزایش هزینه های نهاده های کشاورزی ۵۴۴۸ تومان در نظر گرفتیم اما امیدواریم که قیمت تعیین شده کمتر از ۵۰۰۰ تومان نشود تا کشاورزان از کاشت محصولات استراتژیک استقبال کنند.

ملک زاده با بیان اینکه شورای قیمت گذاری برای تمامی محصولات کشاورزی نظر کارشناسی می دهد، گفت: کلزا باید حداقل کیلویی ۱۱ هزار تومان، چغندرقند باید کیلویی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان خریداری شود تا کشور در تولید شکر به خودکفایی برسد. همچنین قیمت جو نیز باید حداکثر با قیمت گندم ۲۰ درصد اختلاف داشته باشد.

رییس نظام صنفی کشاورزی تصریح کرد: اگر این شورا تشکیل شود و قیمت چند محصول اساسی به صورت واقعی تعیین شود، قطعا الگوی کشت در کشور به صورت خودکار اجرا می شود.

چندی پیش در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پس از ارائه گزارش دستگاه های مرتبط در خصوص تامین گندم کشور و اقدامات صورت گرفته برای تداوم خودکفایی و ارائه به صرفه تر نان به مردم، قیمت خرید تضمینی گندم که پیش از این در شورای اقتصاد مورد تایید قرار گرفته بود، برای سال زراعی آینده، ۴۰۰۰ تومان تعیین شد.

پربیننده ترین کاهش قیمت گوشت گوسفندی قیمت مرغ افزایش یافت مصرف زیاد انگور خطر دارد؟ تولید کشمش سنتی و صنعتی در تاکستان +عکس پیامدهای ممنوعیت واردات ۲۹ محصول کشاورزی به عراق

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تحریم های اقتصادی جهاد کشاورزی کشاورزی محصولات کشاورزی کمیسیون کشاورزی قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت نظام صنفی کشاورزی شورای قیمت گذاری خرید تضمینی گندم محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۳۴۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان

علی موسی خانی گفت: امسال محصول کلزا در استان هرکیلوگرم ۳۵ هزار تومان، تضمینی خریداری می‌شود.

موسی خانی ادامه داد: چهار کارخانه روغن کشی در سطح استان متولی خرید دانه روغنی کلزا و تعاون روستایی گلستان نیز مباشر خرید آن است.

وی افزود: امسال در ۴۸ هزار و ۹۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان گلستان کلزا کشت شده است.

موسی خانی خاطرنشان کرد: پارسال ۲۷ هزار تُن کلزا در استان برداشت شده بود و امسال پیش بینی می‌شود تا ۱۲۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی توصیه کرد: کشاورزان در برداشت عجله نکنند چرا که هنگام برداشت، رطوبت استاندارد کلزا باید حدود ۱۰ درصد و مواد خارجی آن ۲ درصد باشد.

کلزا محصولی است که از دانه آن روغنی مفید و گیاهی به دست می‌آید و از کنجاله آن برای خوراک دام استفاده می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • اعلام قیمت خرید تضمینی کلزا در گلستان
  • آغاز خرید گندم با نرخ هر کیلو ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان از هفته آینده
  • قیمت گندم مشخص شد
  • خبر جدید برای گندمکاران/ قیمت گندم مشخص شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۶۰ هزار تن گندم در بیله‌سوار
  • قیمت هر کیلو گندم ۱۷ هزار و پانصد تومان/ آغاز خرید از هفته آینده
  • خرید تضمینی گندم به ۸۵۵ هزارتن رسید
  • گندم‌کاران نسبت‌به آفات غافل نباشند/هرکیلو گندم دوروم ۱۸هزارتومان
  • یک هزار تن کلزا با نرخ تضمینی خریداری شد
  • امسال نیازی به واردات گندم نداریم