Web Analytics Made Easy - Statcounter

دپو و رسوب کالاهای اساسی در گمرک آن هم در شرایط تحریمی مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان و واردکنندگان به وجود آورده که یکی از نتایج آن افزایش قیمت برخی از کالاهاست در همین راستا کمیسیون اقتصادی مجلس برای رسیدن به راهکاری جلساتی با وزیر اقتصاد تشکیل داد و تعدادی از نمایندگان هم بر لزوم رفع هر چه سریعتر این مساله تاکید داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، این روزها مردم با گرانی های روزافزون و فزاینده ای مواجه هستند که باعث کوچک شدن سفره آن ها و کاهش توان خرید کالاهای اساسی شده است در این وضعیت کالاها در گمرک و بنادر خاک می خورند و همچنان باید برای ترخیص هفت خوان رستم طی شود. بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان با بلاتکلیفی و عدم ترخیص کالاهای خود در گمرک مواجه اند و منتظر روزنه ای برای حل مشکل هستند. بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند در سال جهش تولید و در شرایط تحریمی کشور باید تقویت تولید داخل به عنوان یک اصل مدنظر قرار گیرد نه اینکه فعالیت کارخانه‌ها به دلیل رسوب یک قطعه کوچک در گمرک متوقف شده و مردم هم به خاطر کمبود اقلام اساسی مجبور به تهیه کالایی به قیمت گزاف شوند که این فشار مضاعفی بر آن ها وارد می کند.

طبق گفته روح الله لطیفی سخنگوی گمرک کشور، در حال حاضر حدود 8 میلیون تن کالا در انبار‌های گمرک کشور متوقف بوده که عمده‌ترین مشکل ترخیص این میزان کالا، صادر نشدن کد ترخیص و رهگیری کالا است و این موضوع هم با رسیدگی و پیگیری‌های مستمر در ماه‌های اخیر در حال رفع شدن است.او این را هم گفت که در 6 ماه نخست امسال بیش از ۱۱ میلیون تن کالا ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل با نیم درصد افزایش همراه بوده است.

از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا در کنار شرایط تحریمی تامین کالاهای اساسی به خصوص مرتبط با این بیماری را تشدید کرد که برای حل این معضل رییس جمهور 6 ماه گذشته دستور ترخیص همه کالاها و مواد اولیه‌ای را داد که در گمرکات کشورمرتبط با بیماری کرونا هستند. مجددا دستور دیگری در مرداد ماه برای ترخیص کالاهای اساسی و مواد اولیه صادر شد مبنی بر اینکه «ترخیص کالاهای اساسی وارداتی دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا تاریخ 20 تیر ماه 1399 به صورت اعتباری سه ماهه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت امکان‌پذیر است. بانک مرکزی موظف شد نسبت به تعهد تامین ارز کالاهای اساسی گروه یک، به نرخ رسمی و برای کالاهای اساسی گروه دو، به نرخ نیمایی روز ترخیص ظرف سه ماه آینده اقدام کند همچنین مواد اولیه، اجزا و قطعات وارداتی که دارای ثبت سفارش و قبض انبار تا همین تاریخ هستند نیز به صورت با منشاء ارز متقاضی (بدون انتقال ارز) به تشخیص وزارت صمت ترخیص می شود.»

بنا بر گفته عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با صدور این دستور بانک مرکزی از یک ماه گذشته برای ترخیص کالاهای اساسی انباشته شده در گمرک موافقت کرده و در این مدت یک میلیارد دلار گواهی ارزی برای ترخیص مواد اولیه کارخانجات از گمرک صادر شده و در مورد بقیه کالاهای انباشته شده در گمرک به محض اعلام لیست ثبت سفارش‌های مرتبط به فوریت تعیین تکلیف خواهند شد.

چهارشنبه( دوم مهرماه) نیز در جلسه هیات دولت بحث و بررسی پیرامون رسوب کالا در گمرک صورت گرفت و رئیس جمهور دستورات لازم برای تسریع در ترخیص کالاها را صادر کرد.اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور نیز در جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای اساسی و دارو با اشاره به برخی گزارش ها مبنی بر عدم تمایل برخی از وارد کنندگان کالاها برای ترخیص کالا از گمرکات و بنادر کشور گفت: « اگر وارد کننده ای برای واردات کالا ارز دریافت کرده اما فرآیند ترخیص کالاها از گمرکات و بنادر را با هدف افزایش قیمت ها در بازار به تأخیر بیاندازد، این اقدامش اخلال در اداره کشور است و باید با او برخورد شود؛ او بر ضرورت ترخیص به موقع مواد اولیه کارخانجات از گمرکات و بنادر کشور تاکید کرد و از دستگاه های مرتبط خواست هماهنگی های لازم را با بانک مرکزی انجام دهند تا امکان تصمیم گیری و تعیین تکلیف در خصوص ترخیص به موقع و به هنگام این گونه کالاها فراهم شود.»

در کنار اقدامات قوه مجریه، قوه مقننه به‌عنوان اصلی‌ترین رکن ناظر و قانون‌گذار در رفع مشکلات گمرکی به میدان آمده و با دادن تذکراتی به دولتمردان جلساتی تشکیل داد. تعدادی از نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد درباره وضعیت گمرک و دپو کالا سوالاتی را مطرح کردند که فرهاد دژپسند برای پاسخ به آن ها به بهارستان آمد. وزیر اقتصاد در این رابطه گفت: « بارها در بنادر هستند و یا حتی برخی از بارها هنوز تخلیه نشده‌اند، علت اصلی عدم ترخیص کالاها دارای منشأ ارزی است و تایید این‌ها باید توسط بانک مرکزی صورت گیرد. خوشبختانه بانک مرکزی تسهیلاتی برای ترخیص کالاهای اساسی در گمرک ایجاد کرده و فکر می‌کنم وارد کنندگان باید وارد عمل شوند چون کاملا زمینه در گمرک آماده است.»

با این وجود باز هم اعتقاد نمایندگان بر این است که باید تلاش دولت برای ترخیص کالاهای اساسی در گمرک افزایش یابد تا عاملی برای کاهش قیمت اقلام ضروری شود. در این باره غلامعلی کوهساری نماینده رامیان گفت: «شیب صعودی قیمت ها به گونه ای شده که نه تنها مردم در تامین مایحتاج روزانه خود با مشکل مواجه اند که هر روز سرمایه اصناف و بازاریان کوچکتر می شود برای رفع این مشکل باید دولت با تامین کالاهای مورد نیاز و تسهیل ترخیص کالاهای اساسی در گمرکات کشور در جلوگیری از افزایش قیمت ها گام مهمی بردارد.»

علیرضا نظری نماینده خمین نیز صدور برخی بخشنامه ها را عامل دپو کالاها در انبار بنادر دانست و توضیح داد: « بخشنامه ای از سوی ستاد تنظیم بازار وزارت صمت صادر شده که براساس آن اگر صاحبان کالا قصوری در خصوص ماندگاری کالاهایشان نداشته باشند، دپوی بیش از یک ماه آن عملا رایگان خواهد بود. این رویه به نوعی تشویق صاحبان کالاها به نگهداری کالاها در بنادر و در نهایتعدم ترخیص اقلام موردنیاز کشور در سریع ترین زمان ممکن شده و نتیجه آن کمبود کالاهای اساسی در بازار و گرانی قیمت ها و همچنین ایجاد زمینه امضای طلایی برای شکل گیری رانت های بزرگ است.»

بابک نگهداری مشاور و رییس حوزه ریاست مجلس شورای اسلامی نیز تاکید کرد که زمین‌گیر شدن چهار و نیم میلیون تن کالای ضروری(معادل بار ۳۲۰فروند کشتی) در گمرک به دلیل ناهماهنگی وزارت صمت و بانک مرکزی است. کالاهایی که هیچ گونه نیاز ارزی هم ندارند و بعد از ۸ماه زمین گیر شدن در حال فاسد شدن هستند.
قدرت الله حمزه نماینده نیز گفت که باید قانون گمرک اصلاح شود. گفته می‌شود حدود 6 میلیارد دلار کالاهای اساسی و تولیدی در گمرک وجود دارد که تخصیص آنها به کندی صورت می‌گیرد. یکی از دلایل آن است که برای ترخیص کالا باید 35 خان را طی کرد.

به هر حال شرایط ویژه این روزهای کشور موضوعی پنهان برای هیچ یک از مسولان کشور نیست لذا انتظار می رود با هماهنگی بین تمامی دستگاه ها، فکری برای حل غول گرانی ها کرده و با تسهیل در خروج کالاهای اساسی از گمرک گامی موثر در کاهش قیمت ها برداشته شود.

منبع: تابناک

کلیدواژه: الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا گمرک ترخیص کالاهای اساسی الهام چرخنده نادر مختاری مکانیسم ماشه علیرضا رزم حسینی هفته دفاع مقدس آنفلوانزا برای ترخیص کالاهای اساسی کالاهای اساسی در گمرک کالاهای اساسی برای ترخیص کالا بانک مرکزی مواد اولیه قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۶۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس

ایسنا/هرمزگان فرمانده انتظامی استان هرمزگان از شناسایی و کشف یک انبار احتکار کالاهای اساسی در بندرعباس خبر داد.

سردار علی اکبر جاویدان شامگاه دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه در تشریح این خبر بیان کرد: ماموران پلیس نظارت بر اماکن عمومی استان در ادامه طرح مقابله با پدیده احتکار و مبارزه با برهم زنندگان امنیت و نظم اقتصادی با انجام گشت زنی های هدفمند پنهان و آشکار در یکی از محلات بندرعباس، یک انبار احتکار کالاهای اساسی را شناسایی و موضوع را در دستور کار قرار دادند.

وی افزود: ماموران ضمن هماهنگی با مقام قضائی با حضور نماینده سازمان صمت استان به محل اعزام و در بازرسی از انبار مورد نظر مقادیری نوشیدنی احتکار شده کشف کردند.

این مقام انتظامی استان ارزش این محموله احتکار شده را برابر اعلام نظر کارشناسان اقتصادی ۳۳ میلیارد ریال عنوان کرد.

فرمانده انتظامی استان هرمزگان با بیان اینکه در این رابطه پرونده قضائی تشکیل و به سازمان های زیربط ارسال شد، از عموم شهروندان و مردم فهیم وقدر شناس استان خواست در صورت مشاهده و برخورد با هر گونه فعالیت غیر مجاز در قالب احتکار کالا و یا تهیه و توزیع کالای قاچاق توسط افراد سود جو، موضوع را از طریق شماره تلفن ۱۱۰ به پلیس گزارش کنند تا در کمترین زمان ممکن نسبت به شناسایی و دستگیری متخلفان و محتکران اقدام شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تامین ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات از مرز ۴٫۲ میلیارد دلار گذشت
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • ۴۱۳ هزار تن کالاهای اساسی به مازندران وارد شد
  • افزایش ۱۷ درصدی درآمدگمرکات مازندران از تجارت خارجی
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان
  • صادرات بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان 
  • کشف انبار احتکار ۳۳ میلیاردی کالاهای اساسی در بندرعباس
  • ۴ میلیارد و ۴۴۴ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، صنایع و خدمات تامین شد
  • کارخانه های آرد مازندران نوسازی و بهسازی می شود
  • ریز ارز پرداختی کالاهای اساسی و تجاری/چقدر ارز پرداخت شد؟