Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:29:27 GMT

خادم قرآنی: دفاع مقدس تفسیر عملی آیات قرآن بود

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۷۰۰۰

خادم قرآنی: دفاع مقدس تفسیر عملی آیات قرآن بود

عباس سلیمی به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا گفت: تمام اقدامات و حرکات و سکنات رزمندگان ما در هشت سال دفاع مقدس مبتنی بر آیات قرآن بوده است. مثلا سی و نهمین آیه سوره حج که می فرماید «خداوند اجازه داده که اگر ملتی مورد ظلم و تجاوز قرار گرفت، بتواند بجنگد و از خود دفاع کند» یا در آیه ۱۹۰ سوره بقره وقتی اذن برای جهاد داده می شود، می فرماید «با کسانی که با شما می جنگند، مبارزه و مقابله کنید » اما دین ما می فرماید «والصلح خیر» یعنی «دین اسلام صلح طلب است و نه جنگ طلب و به دنبال آتش افروزی نیست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با استناد به آیه ۱۹۴ سوره بقره اظهار کرد: بر اساس این آیه اگر کسی به شما تجاوز و تعدی کرد، شما به همان اندازه که تجاوز کرده، به او پاسخ دهید و تجاوز نکنید. 

این استاد قرآن افزود: در بحث شهادت و شهادت‌طلبی دو فراز زیبا در قرآن داریم که اولین مورد آن آیه ۱۱۱ سوره توبه است و می فرماید «خدا جان ها و مال های مومنان را که در راه خدا می جنگند در ازای بهشت از آنها خریداری کرده است» و بشارت به کسانی می دهد که جان و مال خود را در مسیر شهادت با خدا معامله می کنند.

سلیمی اضافه کرد: تکلیف ما از نظر جهان بینی و نتیجه کار در این جنگ ها مشخص است. چون در پنجاه و دومین آیه سوره مبارکه توبه می فرماید «بگو آیا چیزی جز یکی از این دو سرنوشت یعنی پیروزی یا بهشت در انتظار ماست». در این صورت راه برای رزمندگان از نظر مبانی قرآنی و اعتقادی روشن بوده است.

وی افزود: اکنون باید ببینیم وظیفه ما در قبال دفاع مقدس چیست و چه تکلیفی در این زمینه داریم. با توجه به این که همچنان در معرض دشمن و دشمنی مستکبران جهان هستیم و از سوی دشمنان خدا و ملت بزرگ تهدیدها ادامه دارد، شاهد هستیم که گاهی برخی افراد فرصت طلب و خونخوار تاریخ اعلام می‌کنند که گزینه‌های نظامی ما روی میز است یا وزیر دفاع وقت آمریکا با صراحت اعلام می کند که باید ریشه این ملت خشکانده شود. یعنی تهدید همچنان باقی است. بنابراین نباید به کسی که خوش خیالی می کند توجهی داشته باشیم.

معاون فرهنگی آستان حضرت عبدالعظیم(ع) هفت وظیفه را در قبال دفاع مقدس برشمرد و گفت: اولین وظیفه ما ادامه دادن راه شهیدان سرافراز و زنده نگهداشتن یاد و خاطره آنها و همچنین حفظ فرهنگ شهادت و ایثار و حفظ روحیه ولایتمداری است. دومین وظیفه ما تلاش به منظور ارتقای عزت و اقتدار ایران اسلامی در تمام ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و اجتماعی است که بیشترین تکلیف در این رابطه علاوه بر مردم بر دوش مدیران و مسئولان کشور است.

به گفته سلیمی سومین وظیفه که عمدتاً به عهده مدیران است، خدمت صادقانه به ملت بزرگ یعنی حامیان اصلی انقلاب و جنگ و فداکارانی است که حق به گردن همه ما دارند و به تعبیر حضرت امام (ره) ولی نعمت ما هستند.

وی ادامه داد: چهارمین وظیفه ما در این رابطه ارتقای توان رزمی ماست. این دستور خداست که در آیه ۶۰ سوره انفال می فرماید و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه و ما باید در این رابطه هر روز بر توانمندی خود بیافزاییم. البته برخی افراد که به خاطر عدم اطلاع از دانش نظامی یا وضعیت سیاسی بین‌المللی و اوضاع و احوال روز جهان انتقاد می‌کنند که چرا اینقدر بودجه برای توسعه سیستم موشکی در کشور هزینه می‌شود، من  خواهش می کنم که با دقت و توجه بیشتر قضاوت کنند.

این قاری بین المللی قرآن افزود: هنوز زبان گستاخانه تهدید از سوی دشمنان ما باز است و زبان درازی می کنند و با توجه به اینکه حق گرفتنی است ما باید به یک درجه از اقتدار برسیم که دشمن به خود اجازه تهدید و تجاوز به این کشور و ملت را نداشته باشد. البته همین آیه نکته لطیفی دارد که اگر ما به شما می گوییم از نظر عِده و عُده، خود را قوی کنید نه به خاطر جنگ افروزی است که به عنوان یک اصل بازدارنده دشمنان از تجاوز به حریم این سرزمین پاک است.

وی ادامه داد: پنجمین مسئولیت و رسالت ما در قبال دفاع مقدس و شهدا، ارتباط و پاسداری از جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. امروز این مسئله در قالب شبیخون فرهنگی خود را به خوبی نشان می‌دهد و ما وظیفه داریم بیشتر به معرفی شایسته قرآن بپردازیم. نشر و ترویج فرهنگ قرآنی را در جامعه تا رسیدن به حاکمیت سبک زندگی قرآنی ادامه دهیم که در این رابطه علاوه بر اینکه مردم خودشان وظیفه دینی دارند، متولیان امور فرهنگی و سازمان های فرهنگی که باید یکدل و هماهنگ و دلسوزانه در این مسیر باشند، بیشتر تلاش کنند.

سلیمی از دشمن‌شناسی و دشمن ستیزی به عنوان دو اصل مهم یاد کرد و گفت: ما می بینیم که دشمنان بعد از این همه جنایت از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ تا پیروزی انقلاب و از جنایت گروهک‌ها و کودتای نافرجام پایگاه شهید نوژه در همدان و پایگاه سوم شکاری و ترورهایی که داشتند و جنگ افروزی که انجام دادند، اکنون بی رحمانه جنگ اقتصادی را به ملت ما تحمیل می‌کنند و ما باید بدانیم که دشمن ما کیست و با او به اقتضای سلاح هایی که از نظر سیاسی، اقتصادی و جنگی مورد نیاز است، مقابله کنیم.

وی افزود: هفتمین مسئولیت ما هوشیاری اطلاعاتی و امنیتی است. بستن راه های نفوذ به طرف دشمن و عواملی که درصدد نفوذ در سازمان ها، ادارات، نهادها و وزارتخانه‌ها هستند و در یک کلمه حفظ اقتدار اطلاعاتی و امنیتی بسیار اهمیت دارد.

این خادم برگزیده قرآنی اضافه کرد: در اسلام اصولی وجود دارد که باید به آنها توجه کنیم. در آیه ۶۰ سوره روم می فرماید «وعده خدا حق است» است و در آیه ۸۱ سوره اسرا می فرماید «حق پیروز شدنی است و باطل رفتنی و نابود شدنی است.» همچنین در آیه دهم از سوره فتح سخن از این است که «خدا بالاترین قدرت است» یدالله فوق ایدیهم یا در جایی دیگر می فرماید «کید و مکر شیطان و دشمنان سست و نابود شدنی است و به خود آنها برمی گردد.»

سلیمی ادامه داد: ملت ما یک ملت با ایمان مصمم و قدرتمند است و خدا در آیه ۳۸ سوره حج وعده داده که مدافع مومنان است و اصل دیگری که قرآن بر آن تاکید کرده عزت است. آیه هشتم سوره منافقون تاکید دارد که عزت حقیقی از آن خدا، پیامبر(ص) و مومنین حقیقی است. بنابراین با وجود همه مشکلات و نارسایی ها هر روز به ظهور فرزند فاطمه و حضرت ولی عصر(عج) یک روز نزدیک تر می شویم.

برچسب‌ها اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا قرآن کریم چهلمین سالگرد دفاع مقدس پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا قرآن کریم چهلمین سالگرد دفاع مقدس اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا قرآن کریم چهلمین سالگرد دفاع مقدس اخبار کنکور دفاع مقدس وظیفه ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۰۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این استان گفت:این کارگاه چه به منظور آشنایی و استفاده بهینه از سامانه جامع امور قرآنی با حضور مدیران موسسات قرآن و عترت استان برگزار شد. امین درخشان افزود: یکی از نکات برگزاری این کارگاه ساماندهی و بسط و گسترش نظام‌مند امورات قرآنی در استان بوده است به نوعی یک سامانه راهبر و پشتیبان برای موسسات قرآن و عترت می‌تواند گام و نقش بسزایی در این زمینه ایفا نماید. درخشان اظهار داشت:این چنین برنامه‌هایی می‌تواند شروع یک جریان سازی قرآنی در استان و به تبع آن کشور باشد و به نوعی رصد مسائل قرآنی در سطح کلان می‌تواند گام مهمی برای تحقق مسائل قرآنی و تصمیم‌گیری‌های کلان برای متولیان و مروجان امورات قرآنی درجامعه باشد. رئیس گروه قرآن و عترت هم گفت: در این کارگاه ضمن اشاره به اینکه سامانه حمد می‌تواند چتر مناسبی برای افراد قرآنی باشد و از این طریق بیمه فعالان قرآنی، ساماندهی کلاس‌های قرآن، ارائه تسهیلات، بهره‌مندی اتحادیه‌هاو تشکل‌های قرآنی و همچنین هیئت‌های رسیدگی به صدور مجوز‌های قرآنی می‌تواند نقطه قوتی برای متولیان وجامعه قرآنی باشد. مصلحی افزود :تقویت و هدایت فعالیت‌های موسسات قرآن عترت سراسر کشور منوط به توجه ویژه مسئولان و در ادامه مدیران موسسات قرآن و عترت سراسر کشور به این سانه می‌باشد.  درپایان مدیران موسسات به بیان مشکلات خود در سامانه حمد اشاره کردند.

دیگر خبرها

  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • برگزاری کارگاه آموزشی سامانه جامع حمد در یاسوج
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • پاسخ به شبهه قرآنی تحلیلگر اسرائیلی در توجیه غصب سرزمین فلسطین
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • اجرای برنامه همخوانی قرآن در بنا‌های تاریخی قزوین