Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-07@13:46:25 GMT

لیست دارندگان خانه خالی در دست کیست؟

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۷۷۳۹

لیست دارندگان خانه خالی در دست کیست؟

خبرگزاری آریا - در حالیکه وزیر راه و شهرسازی وعده داده بود تا لیست خانه‌های خالی از سکنه تا اواخر شهریور به سازمان امور مالیاتی ارائه شود سازمان امور مالیاتی از عدم ارائه این لیست اظهار گلایه می‌کند اما وزارت راه معتقد است این لیست در اختیار سازمان است!
در اواخر مرداد ماه محمد اسلامی اعلام کرد که تا ١٥ روز آینده تکلیف دو میلیون و ٧٠٠ هزار واحد مسکونی که احتمال خالی بودن آنها می‌رود مشخص شده و لیست قطعی خانه‌های خالی به سازمان امور مالیاتی داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما این روزها سازمان امور مالیاتی از این لیست اظهار بی‌اطلاعی کرده و عنوان می‌کند که این لیست هنوز به این سازمان نرسیده است.
اما در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی معتقد است که سازمان امور مالیاتی به کارتابل و در اختیار داشتن اطلاعات سامانه املاک دسترسی دارد و مشکلی از این بابت نیست.
لیست اول 109 هزار خانه خالی در دستان امور مالیاتی
محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه لیست اول شامل بیش از 109 هزار خانه خالی از سراسر کشور است که سازمان امور مالیاتی می‌تواند به خوبی اطلاعات این واحدها را رصد کند گفت: وقتی سازمان امور مالیاتی به کارتابل سامانه املاک که اطلاعات مورد نیاز خانه‌های خالی در آن بارگذاری شده دسترسی دارد پس می‌تواند اطلاعات واحدهای خالی از سکنه برای مالیات‌ستانی را به خوبی عملیاتی کند.
قطعا سازمان امور مالیاتی به خوبی می‌داند که چگونه به سامانه املاک و کارتابل آن دسترسی پیدا کند. به هر حال این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است و این سازمان می‌تواند هر گونه که مدنظرش است مالیات ستانی را انجام و آغاز کند
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌ و شهرسازی تاکید کرد: قطعا سازمان امور مالیاتی به خوبی می‌داند که چگونه به سامانه املاک و کارتابل آن دسترسی پیدا کند. به هر حال این اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی است و این سازمان می‌تواند هر گونه که مدنظرش است مالیات ستانی را انجام و آغاز کند.
بنابراین گزارش، به نظر می‌رسد با توجه به دسترسی سازمان امور مالیاتی به کارتابل سامانه املاک که با هدف بارگذاری اطلاعات سازمان‌ها و نهادها برای شناسایی واحدهای خالی از سکنه راه‌اندازی شده است دسترسی دارد مالیات‌ستانی از واحدهای شناسایی شده در مدت زمان کوتاه به اجرا می‌رسد.
روند مالیات ستانی بهتر خواهد شد
اما احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که گفته شده بود تا در پایان شهریور لیست خانه‌های خالی برای مالیات ستانی به سازمان امور مالیاتی ارائه خواهد شد اما از یک سو تایید و از یک سو این موضوع تکذیب می‌شود؟ آیا مجلس از این موضوع خبر دارد؟ گفت: قطعا با توجه به اینکه این موضوع، اقدامی جدید است شاید تا حدودی به دلیل یک مقدار ناهکاهنگی و ناآشنایی معطل مانده باشد. اما قطعا روند کار مفید و مناسب خواهد شد.
وی افزود: آنچه که مشخص است این است که این طرح می‌تواند برای بخش مسکن و عرضه واحدهای مسکونی خالی مفید باشد. پس وقتی این قانون می‌تواند عرضه مسکن را افزایش دهد نه تنها برهم زننده تعادل بازار نیست، بلکه عاملی جهت ایجاد تعادل در بازار مسکن خواهد بود و قیمت‌ها را در این بازار به تعادل خواهد رساند.
از رسانه‌ها مطلع شدیم که لیست 109 هزار مسکن خالی تحویل سازمان مالیاتی شده است. با وجود این که ذهنیتی از این تحویل نداشتیم پیگیری کردیم و با معاون وزیر راه صحبت کردیم که این لیست کجاست؟
در این خصوص هادی خانی معاون فناوری‌های مالیاتی سازمان امور مالیاتی در شبکه خبر راجع به ارسال فهرست خانه‌های خالی به این سازمان اظهارکرد: از رسانه‌ها مطلع شدیم که لیست 109 هزار مسکن خالی تحویل سازمان مالیاتی شده است. با وجود این که ذهنیتی از این تحویل نداشتیم پیگیری کردیم و با معاون وزیر راه صحبت کردیم که این لیست کجاست؟
معاون سازمان مالیاتی ادامه داد: اطلاع دادند که در سامانه ملی املاک و اسکان دسترسی برای سازمان تعبیه شده که می‌توان این دیتا را مشاهده کرد. از ظهر امروز که متوجه شدیم به دنبال فعال کردن این دسترسی از طرف سازمان هستیم تا به دیتا و اطلاعات دسترسی کامل پیدا کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دسترسی و دیتایی هنوز تحویل سازمان نشده است، تصریح کرد: طبق ماده 54 قانون مالیات مستقیم برای اجرا دست سازمان باز است. البته روی نرخ و زمانبندی تغییراتی در مجلس پیگیری می‌شود و تا جایی که خبر دارم شورای نگهبان ایراداتی به طرح مجلس گرفته بود که رفع شده و در صحن علنی باید تصویب شود.
در قانون فعلی که اگر امروز اطلاعات دریافت کنیم می‌توان ورود کرد و طبق آن مالیات را مطالبه کنیم. سال اول از مالیات معاف است. سال دوم 50 درصد، سال سوم 100 درصد و سال سوم به بعد 1.5 برابر اجاره مالیات ارزش ملک را مطالبه می‌کنیم
خانی افزود: اگر این قانون مصوب شود بازدارندگی بیشتری پیدا می‌شود. با فرض این موضوع در قانون فعلی که اگر امروز اطلاعات دریافت کنیم می‌توان ورود کرد و طبق آن مالیات را مطالبه کنیم. سال اول از مالیات معاف است. سال دوم 50 درصد، سال سوم 100 درصد و سال سوم به بعد 1.5 برابر اجاره مالیات ارزش ملک را مطالبه می‌کنیم.
وی ادامه داد: ما بر اساس داده‌کاوی‌های مختلف از شرکت‌های آب و برق و گاز و اطلاعات وزارت راه شهرسازی مدت خالی ماندن خانه‌های مختلف را مشخص می‌کنیم.
مالکان حقوقی خانه‌های خالی باید دو برابر بیشتر از مالکان حقیقی مالیات پرداخت کنند
خانی با اشاره به این که داده‌کاوی‌ خانه‌های خالی بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، عنوان کرد: درحال‌حاضر 109 هزار خانه خالی در ایران وجود دارند.
وی اضافه کرد: با اهتمام به داده‌ کاوی‌های متعدد قطعا میزان خانه‌های خالی به بیش از 109 هزار واحد می‌رسد. مالکان حقوقی خانه‌های خالی باید دو برابر بیشتر از مالکان حقیقی مالیات پرداخت کنند.
منبع: تحلیل بازار

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سازمان امور مالیاتی خانه های خالی راه و شهرسازی مالیات ستانی سامانه املاک خانه خالی وزیر راه سال سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟

حسین محمد صالحی دارانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی‌های لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم و ضرورت بررسی این لایه در صحن علنی مجلس، گفت: در حال حاضر بیشترین مشکلات کشور معطوف به مسائل اقتصادی که در سال‌های اخیر پررنگ‌تر شده است.

وی با اشاره مشکلاتی از قبیل بیکاری و رشد نقدینگی در کشور افزود: از این رو مقام معظم رهبری نیز توجه ویژه‌ای نسبت به این مساله داشتند و در چند سال اخیر شعارهای سال را متناسب با وضعیت اقتصادی موجود تعیین کرده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جهش تولید با مشارکت مردم، تاکید مقام معظم رهبری به مسئولین نظام بوده تا توجه بیشتری به اجرای مسائل اقتصادی داشته باشند، گفت: به واقع مسئولین باید به صورت عملیاتی وارد کار شده و از مباحثی همچون رونق تولید حمایت کنند.

صالحی دارانی با اشاره به لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تاکید کرد: این لایحه با توجه به نقطه نظرات خاصی که در آن دیده شده می‌تواند گام بلندی در اقتصاد کشور بردارد. در این لایحه به خوبی مواردی در زمینه اعطای مشوق جهت سرمایه‌گذارهای خرد و همچنین اعطای معافیت ۱۰۰ درصدی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار، پیش‌بینی شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین در این لایحه مالیات عملکرد تولید از ۲۵ به ۱۵ درصد رسیده است که می‌تواند امر مؤثری باشد؛ چرا که ما در این بخش حداقل با ۱۰ درصد کاهش مالیاتی مواجه بوده‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در لایحه فوق پیش‌بینی‌هایی در رابطه با جلوگیری از فرارهای مالیاتی مد نظر قرار گرفته است، تاکید کرد: اگر ما بتوانیم جلوی فرارهای مالیاتی را به درستی سد کنیم و مقداری به تادیه مالیاتی در کشور نظم و انضباط دهیم حتماً مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاهش مالیات تولید، ما را به سمت عدالت مالیاتی سوق دهد، تاکید کرد: حتماً در این شرایط مردم دلگرمی بیشتری پیدا خواهند کرد و تولید کنندگان رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری پیدا خواهند کرد.

صالحی دارانی تاکید کرد: لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم با کاهش مالیات تولید و اعطای مشوق‌های هدفمند زمینه تحقق مشارکت بیشتر مردم در بخش مولد اقتصاد را فراهم خواهد کرد و در سال مزین به جهش تولید با مشارکت مردم ضرورت دارد تا مجلس به برخی از مسائل به طور جدی‌تر ورود کرده و در بررسی و نهایی‌سازی و همچنین تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تسریع کند.

وی با بیان اینکه لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم پیش از هرگونه تصویب باید به درستی اجرا شود تاکید کرد: قطعاً نظارت بر اجرای لایحه مالیات‌های مستقیم امری مهم بوده و باید در این بخش هم مسائل به درستی مدنظر قرار گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: حتماً پس از تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم نمایندگان با این مسئله همراهی خواهند کرد چرا که اجرای این مسئله بسیار امری مهم است و باید نظارت بر اجرای این قانون و لایحه مد نظر قرار گرفت.

وی با اشاره به اعطای معافیت ۱۰۰ درصدی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار در لایحه فوق اظهار کرد: همچنین اعطای مشوق مالیاتی جهت جلوگیری از خام فروشی و حفظ زنجیره ارزش تولید، اعطای معافیت مالیاتی برای شرکت‌های فعال در مناطق آزاد جهت جذب سرمایه‌گذاری از جمله مباحث این لایحه قلمداد می‌شود البته باید به این نکته اشاره کنم که ما این موارد را پیش‌تر هم داشتیم.

وی با اشاره به اعطای معافیت مالیاتی در مناطق آزاد و همچنین در مناطق کمتر برخوردار اظهار کرد: به واقع این قبیل معافیت‌های مالیاتی پیش‌تر هم وجود داشته اما خیلی جدی گرفته نمی‌شد بنابراین ضرورت دارد با در نظر گرفتن لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم که به تازگی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است این گونه مسائل جدی گرفته شود تا بتوانیم برخی از مسائل در این بخش‌ها را عملیاتی تر کنیم.

وی تاکید کرد: ارائه اعطای معافیت مالیاتی جهت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار باعث خواهد شد تا شرکت‌های دانش بنیان به سمت این مناطق سوق پیدا کرده و فعالیت خود در این مناطق را مد نظر قرار دهند. بنابراین این لایحه می‌تواند در تحقق عدالت مالیاتی مؤثر باشد. به واقع بسیاری از نارضایتی‌های مردم از این بابت که تادیه مالیاتی عادلانه و درست شکل نمی‌گیرد بنابراین اگر ما این مسئله را به عدالت نزدیک کنیم قطعاً مردم رضایت بیشتری در این بخش خواهند داشت.

کد خبر 6096931 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • جزییات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد
  • دولت در فروردین ۵۶ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت
  • «مشاغل خاص» زیر تیغ عدالت مالیاتی
  • عدم الزام مشاغلی که فروش کمتر از ۳۰ میلیاردتومان بوده به ارایه دفاتر و ترازنامه
  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • پیش‌شرط‌های مشارکت مردم در اقتصاد چیست؟
  • چگونه مالیات کمتری بدهیم؟
  • زمان ارسال اظهارنامه مالیات عملکرد اشخاص حقوقی و شرکت‌ها
  • وصول یک ماهه ۱۰۰۰ میلیارد مالیات از شرکتهای خام فروش صادراتی
  • نیمه پنهان مالیات‌ستانی