Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@01:27:49 GMT

خانه تاریخی واعظ در تبریز ثبت ملی شد

تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۲۱۰۹۷

خانه تاریخی واعظ در تبریز ثبت ملی شد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا قوچی افزود: خانه واعظ از جمله خانه‌های تاریخی تبریز است که در سال‌های اخیر به دلیل عدم رسیدگی مالک شخصی بنا در وضعیت نامناسبی قرار داشت و در هفته‌های گذشته با تغییر مالک اصلی بنا، عملیات تخریب آن آغاز شد.

وی با بیان اینکه با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب توسط مالک شخصی جدید متوقف شد ادامه داد: با توجه به گزارش دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تخریب خانه تاریخی واعظ توسط مالک جدید، میراث فرهنگی استان بنا به رسالت اصلی خود در راستای حفظ و حراست از آثار تاریخی، دستور توقف عملیات عمرانی در محل این خانه تاریخی را که مجوز آن توسط شهرداری تبریز داده شده بود، صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در ادامه از ثبت ملی خانه واعظ تبریز خبر داد و گفت: به دنبال پیگیری این اداره کل در راستای جلوگیری از تخریب خانه واعظ توسط مالک، این بنای تاریخی در ۳۱ شهریور سال ۹۹ به شماره ۳۳۱۲۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

قوچی تاکید کرد: هر گونه دخل و تصرف در آثار ثبت‌شده در فهرست آثار ملی غیرقانونی است. به همین منظور در صورت اجرای هر گونه عملیات عمرانی که موجب آسیب و تخریب بیشتر خانه تاریخی واعظ شود، مراتب به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود و با تمام افراد و دستگاه‌هایی که در این امر نقش داشته باشند برخورد قضایی خواهد شد.

خانه تاریخی واعظ، متعلق به عبدالله واعظ، فرزند میرزا حسین واعظ، خطیب و مشروطه‌خواه تبریزی و نایب رئیس انجمن تبریز بود. میرزا حسین واعظ، پسرخاله میرزا حسن رشدیه، پدر آموزش و پرورش نوین در ایران بود. میرزا حسین واعظ در ابتدای کار به وعظ و سخنرانی‌های مذهبی می‌پرداخت، ولی بعد از بازگشت از سفر به قفقاز و آشنایی با زندگی قانونی و مدنی آنجا، انتقاد از نبود آزادی‌های سیاسی و مدنی را سرلوحه سخنرانی‌های خود قرار داد.

سخنرانی‌های وی نقش عمده‌ای در تشویق و تجهیز مردم تبریز در جریان مشروطیت ایفا کرد. بعد از صدور فرمان مشروطیت توسط مظفرالدین شاه، وی و تنی چند از مشروطه‌خواهان تبریز انجمن تبریز را بنیان نهادند و او به‌تدریج به یکی از اعضای اصلی انجمن تبدیل شد.

کد خبر 552232 برچسب‌ها فرهنگ - میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی خانه تاریخی واعظ میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا

ایسنا/اصفهان عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری معتقد است: «علت خرابی آثار تاریخی، جهل و علت ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است.»

سیدمحمد بهشتی شیرازی، بعدازظهر پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) در آیین افتتاحیه نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» (نمایشگاهی از عکس‌های احمد منتظر) که در محل ساختمان مدرسۀ فرانسوی‌ها (دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان) بیان شد، گفت: من زمانِ رفتن به سازمان میراث فرهنگی در سال ۷۶ با چند نکته مواجه شدم. سازمان میراث فرهنگی یک سازمان دولتی بوده و در سال‌هایی که ما در آنجا بودیم پولی برای پرداخت پاداش و عیدی و حق مأموریت به کسی را نداشت و کارمندان آنجا نیز با هزینه‌های خود به سفر می‌رفتند. انگیزه آن‌ها برای کار، پطرس بودن بود (اقتباسی از داستان پطرس فداکار در کتاب‌های درسی) بود و یکی از این پطرس‌ها احمد منتظر است.

او افزود: من ۵۰ سال پیش شعر می‌گفتم. آن زمان قصد سرودن شعر و حالی شبیه به یک حسرت بزرگ داشتم؛ انگار یک فرصت طلایی را ازدست‌داده بودم که غیرقابل‌جبران بود! ۵۰ سال پیش شروع این شعر را این‌گونه نوشتم: «اردیبهشت هم تمام شد» و ۵۰ سال است که نتوانستم یک کلمه به آن اضافه کنم. اردیبهشت‌، ماه عجیبی است که اتفاقات بسیاری در آن می‌افتد و وقت بسیاری از کارها بوده که اگر ازدست‌ برود قابل بازگشت نیست.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری سپس این دو پرسش را مطرح کرد که چرا کار عکاس‌ها ارزشمند است، سپس در پاسخ گفت:۲ چیز طیره عقل است؛ دیدن به‌وقت ندیدن و ندیدن به‌وقت دیدن؛ و این همان کارِ عکاسان است. آن‌ها کمک می‌کنند که آنچه نباید دید را ندید و آنچه باید دید را ببینیم. ما در زندگی از ۲ واژۀ «کهن» و «کهنه» استفادۀ بسیار کرده‌ایم و معمولاً توجهی به تفاوت ماهوی آن‌ها نداریم. هردو واژه با زمان، سروکار دارند و ازاین‌جهت با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. «کهن» و «کهنه» ضد یکدیگر بوده و از جنس هم نیستند. «کهنه»، دورریختنی، بی‌ارزش و حضورش ملال‌آور است، درصورتی‌که «کهن» آن چیزی است که دور نمی‌اندازیم. ما بسیاری از اوقات از تکرار خسته می‌شویم، ولی اگر از تکرار غروب و طلوع خورشید خسته نمی‌شویم، و این موضوع به دلیل کهن بودن آن است‌.

بهشتی خاطرنشان کرد: کار یک عکاس، ثبت آن چیزی است که استعداد کهن بودن را دارد و واجد ارزشی است و زمان آن را مستعمل نکرده و عکاس آن را بیرون کشیده و پیش چشم ما می‌گذارد. هر چیزِ کهنی از روز اول کهن و هر چیز کهنه‌ای نیز از روز اول کهنه است. نو شدن، اقتضای امر کهن است. احمد منتظر تعدادی از مستندات ساختنان های جلفا را به نمایش گذاشته و زیر بعضی از آن‌ها به خط سرخ نوشته‌اند که «اردیبهشت هم تمام شد.»

رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: دلیل ترجیح مکان‌های بی‌ارزشِ امروزی بر مکان‌های ارزشمند کهن، کوته‌نظری نسبت به منافع سوداگرانۀ خُرد است. علت خرابی آثار تاریخی، جهل است که بسیاری را نیز متقاعد می‌کند. 

بهشتی با اشاره به اینکه برپایی نمایشگاه «نیم قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» یک تذکر برای ما است، اضافه کرد: ردپای همه کارهایی که در این شهر کرده‌ایم، باقی است و نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. این نمایشگاه یک هشدار خوب از این بابت بوده که ما هوشیارتر عمل کنیم.

او در ادامه گفت: در شهر ایروان به‌اندازه جلفای اصفهان اثری وجود ندارد که ۱۵۰ سال بیشتر عمر داشته باشد، ولی در جلفای اصفهان چنین آثاری وجود دارد. 

یک آروز؛ ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان

همچنین میثم بکتاشیان، معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشب شهردااری اصفهان نیز چنین بیان کرد: دفتر فرهنگ و معماری، یک دفتر تخصصی ذیل این است که رسالتش پرداختن به موضوع فرهنگ معماری و شهرسازی به‌طور تخصصی است.

او با بیان اینکه در جای‌جای اصفهان با مصوناتی که توسط هنرمندان بزرگی خلق‌شده، روحمان جلا پیدا می‌کند، ادامه داد: پاسداشت فرهنگ اصیل معماری گذشته برای ما اهمیت دارد. ما در هفته فرهنگی سعی کردیم با تنوع برنامه‌ها در موضوعات مختلف، به سلایق مختلف مردم بپردازیم تا هرکس برنامه موردنظر خود را انتخاب کند. امیدوارم بتوانیم هرچه بهتر حوزه فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی را توسعه دهیم.

بکتاشیان تأکید کرد: بسیاری از شهرهای دیگر با قدمت کمتر، توانسته‌اند که بافت تاریخی خود را به ثبت جهانی برسانند. نکته‌ای که در دفتر فرهنگ و معماری به‌عنوان یک آرزو آن را دنبال می‌کنیم، ثبت جهانی بافت تاریخی اصفهان است.

به گزارش ایسنا، علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه «نیم‌قرن تلاش برای احیای جلفای اصفهان» می‌توانند تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه به دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان(مدرسۀ فرانسوی‌ها)، واقع در خیابان حکیم نظامی، کوچه سنگتراش‌ها، کوی چهارسوقی‌ها مراجعه کنند. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاهی از نیم قرن تلاش برای احیای جلفا
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • میراث فرهنگی به سنگلج کمک کند/بی‌اعتنایی به طرح توسعه تئاتر قدیمی