Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین از بالا آمدن سطح ایستابی در دشت کارزین از بخش مرکزی این شهرستان خبر داد و گفت: این موضوع تهدیدی جدی برای کشاورزی و باغداری در دشت کارزین است. 

حبیب کوهکن شنبه 5 مهر به خبرنگاران گفت: بالا آمدن سطح ایستایی، منجر به پوسیدگی ریشه انواع گیاهان زراعی و باغی خواهد شد و لطمات زیادی به نخلستان‌ها یا باغ‌های مرکبات وارد می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفت: کاهش تنفس ریشه و موجودات زنده، کاهش نفوذ پذیری و حرکت کند املاح در خاک، تشکیل ترکیبات سمی و کاهش تولید مواد غذایی در خاک از اهم مسائلی است که به خاطر نبود امکان تهویه در خاک به وجود می آید.

این کارشناس با بیان اینکه در دشت کارزین به دلیل بروز مشکل زه آب، عملیات زراعی مختل شده و تولید در معرض خطر است، افزود: آبگیری سد سلمان فارسی در بالا دست و کامل نبودن شبکه‌های آبیاری و زهکشی در اراضی پایاب سد، از عوامل اصلی این رخداد است. 

کوهکن گفت: نبود تناسب در زمان و حجم رهاسازی آب سد سلمان با مصارف کشاورزی در اراضی پایاب، رهاسازی آب فراتر از گنجایش کانال‌های موجود، منظم و مستمر نبودن عملیات لایروبی کانال‌ها و دخل و تصرف کشاورزان در شبکه‌های آبیاری از دیگر عوامل بروز این آسیب است.

به گفته وی؛ رها سازی حق آبه‌های محیط زیستی با دبی زیاد و در مدت زمان کوتاه در بستر رودخانه نیز در بالا آمدن سطح ایستابی و افزایش زه آب، بی‌اثر نیست، بنابراین متولیان می‌توانند آب مورد نظر در این بخش را با دبی کمتر و در مدت زمان طولانی‌تری رهاسازی کنند.

کوهکن با اشاره به اینکه احداث و نگهداری شبکه‌های آبیاری و زهکشی اصلی بر عهده وزارت نیرو و سازمان آب منطقه ای است، افزود: تسریع در احداث شبکه های آبیاری و زهکشی برای حل مشکل و رفع تهدید در این مناطق باید در دستور کار قرار گیرد تا ضمن افزایش بهره وری در آب، پایداری تولید نیز حاصل شود.

او با بیان اینکه تعداد زیادی از چاه های موجود در دشت کارزین به دلایل مختلف فاقد پروانه بهره برداری است، توضیح داد: سازمان آب منطقه ای با صدور مجوز بهره برداری مخصوص چاه های این منطقه می تواند از آن به عنوان یک زهکش عمودی و موثر در کاهش زه آب استفاده کند.

استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد

رئیس اداره امور فنی و زیر بنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین بر لزوم توجه به نقش مردم در رفع معضلات تاکید و اضافه کرد: تقویت تشکل‌های مردم نهاد در لایروبی کانال ها و اعتماد به تعاونی های آب بران، برای جلوگیری و رفع دخل و تصرف‌ در کانال ها از دیگر الزامات برای کاهش مخاطرات در این بخش است.

این کارشناس حوزه آب و خاک بیان کرد: اثر بخشی ساخت شبکه های آبیاری و زهکشی باعث ارتقاء 30 تا 40 درصدی راندمان آبیاری می شود، به نحوی که با اجرای هر یک کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی قریب به 40 هزار متر مکعب آب کشاورزی در هر سال صرفه جویی خواهد شد.

کوهکن با تاکید بر اهمیت اجرای سازه های آب و خاک در بهبود بهره وری از آب، گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نزدیک به 15 کیلومتر کانال درجه سه و چهار در اراضی قیروکارزین احداث کرده است.

به گزارش ایسنا، شهرستان قیروکارزین در 169 کیلومتری جنوب غربی شیراز و سد سلمان فارسی به عنوان یکی از پر آب‌ترین سدهای استان فارس در 9 کیلومتری اراضی مرغوب کشاورزی آن شهرستان قرار دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها شهرستان قیروکارزین سطح ایستایی آب شبکه های آبیاری و زهکشی بالا آمدن سطح کانال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۳۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش شدید برخی راه‌های ارتباطی دشتی را مسدود کرد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ علی بحرانی در بازدید از راه‌های روستایی بخش شنبه و طسوج اظهارداشت: در چند روز اخیر شاهد بارش خوب باران در نقاط مختلف شهرستان بودیم که باعث خوشحالی مردم شده است.

وی افزود: از ظهر امروز نیز موج شدید باران در شهرستان شروع شد و بالا آمدن آب دره‌های فصلی منجر به مسدود شدن راه شنبه_ درویشی، باغان _ کردلان شده است.

بحرانی بیان کرد: اکنون آب، برق و تلفن روستا‌های کردلان، باغان قطع است.

وی از آمادگی کامل نیرو‌های دستگاه‌های خدمات رسان در شهرستان خبر داد و گفت: به محض پایین آمدن آب سریعا نیرو‌های خدمات رسان وارد روستا می‌شوند و مشکل آب و برق حل می‌شود.

بحرانی یادآور شد: انتظار داریم مردم از تجمع در مسیر رودخانه و دره‌های فصلی جدا خودداری کنند.

دیگر خبرها

  • آغاز کشت گسترده سیب‌زمینی در اراضی کشاورزی
  • بارندگی آب، برق و راه برخی از روستاهای بخش شنبه و طسوج مسدود کرد
  • بارش شدید برخی راه‌های ارتباطی دشتی را مسدود کرد
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • تأمین آب ۷۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد از آببندان
  • افتتاح طرح آبرسانی فلارد یک در شهرستان فلارد
  • قرارگیری چهارمحال و بختیاری در جایگاه دوم استفاده از سیستم‌های نوین آبیاری
  • کشاورزان مکلف به نظارت بر استخرهای کشاورزی
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • انعقاد ۴ هزار و ۲۰۰ هکتار قرارداد نقشه‌برداری اراضی کشاورزی در جیرفت