Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری فارس یکی از دغدغه‌های دلسوزان و فرهیختگان و دلباختگان این سرزمین گسترش فرهنگ مطالعه و خوانش آثار و تولیدات ادبیات انقلاب اسلامی و آفرینش‌های ادبی با رویکرد پایداری و مقاومت در برابر بزرگترین تهاجم به هویت و اصالت ملت ایران در ۲۰۰ سال اخیر است.

این گونه ادبی فارغ از دسته‌بندی‌های رایج سیاسی و فرهنگی و حزبی طی این سال‌ها آثار گرانسنگ و فاخری را تولید و به جامعه ادبی و محافل نقد دانشگاهی عرضه داشته است، اما از دایره انتخاب و خوانش و مطالعه نسل جوان به ویژه دانشجویان و ادب جویان و ادب‌آموزان در سطوح مختلف ما دوراست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین جا این سؤال مهم و دغدغه بسیاری از دلباختگان ادبیات پایداری مطرح می‌شود که چرا ما نتوانسته‌ایم این گنجینه گران‌بها و ذی‌قیمت را و آثار متنوعی را که از حماسه‌های ملی و پایداری یک نسل در برابر تهاجم نا برابر دنیا به این سرزمین تولید شده به دل دانشگاه‌ها و مراکز علمی و فرهنگی و محافل ادبی ببریم و با این نسل از فرهیختگان و دانشگاهیان و دانشجویان و ادب جویان و ادیب پروران ارتباط برقرار کنیم!

علت این دوری گزینی و نا آشنایی با محتوا و مفاهیم و آثار ادبیات پایداری چیست؟! چرا حتی استادان ادب فارسی، شاعران، نویسندگان و دانشجویان ادبیات و روانکاوان و جامعه شناسان ما هم با این آثار شاخص و رمان‌ها و داستان‌ها و تاریخ شفاهی و خاطرات دلنشین نسل مقاومت آشنا نیستند و به نوعی بیگانه‌اند؟!

نقص و کاستی در کجاست؟ آیا این آثار جذاب و دلنشین نیستند یا از قلم‌فرسایی و نثردل انگیز ادبی بی‌بهره‌اند؟ این درحالی است که برخی از این خاطرات و آثار تاریخ شفاهی بیش از ده‌ها بار و حتی بیش از ۱۰۰ بار هم به زیور طبع آراسته شده‌اند! یا برخی از این آثار ترجمه شده‌اند؟ نقش آفرینان بیشتر این آثار در بخش تاریخ شفاهی و خاطره‌نویسی برخلاف دوره پهلوی که بانوان حضور و بروزی در عرصه‌های ادبی نداشتند بانوانند.

به نظر می‌آید ما در این زمینه در بدو امر نیازمند تدوین و تنظیم یک سامانه و بازتعریف یک چرخه هستیم، چرخه‌ای بین ناشران و تولیدکنندگان به عنوان متولی تولید و دستگاه سیاست‌گذاربا دانشگاه‌ها و مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی که مصرف‌کننده و تحلیل‌گر و معرف این آثار هستند.

این چرخه طبیعتاً تأثیرگذاران و عوامل موثر و نقش آفرینی دارد که محوریت آن مخاطب است، در این فرایند نقش کلیدی و اصلی را استادان و فرهیختگان و مدرسان و اعضای هیأت علمی برعهده دارند که اگر با این آثار پیوند بخورند و این جذب و حلقه وصل ایجاد شود یقیناً نسل جوان دانشجو و بدنه دانشگاهی هم در پی آن وارد گود خواهند شد، لذا ما باید در فرایندی طبیعی بستر حضور، ظهور و بروز این آثار ادبی و تولیدات ادبیات پایداری را در دانشگاه‌ها ایجاد کنیم، واقعاً جای دریغ و صد دریغ دارد که نسل جوان و تحصیل کرده ما با این آثار فاخر اثاری چون «من میتراهستم» تألیف خانم رامهرمزی و... بیگانه هستند و این آثار با وجود چاپ‌های مکرر در دانشگاه‌ها و مجامع ادبی و علمی و نقد و تحلیل ما شناخته شده نیست.

ما امروز نیازمند ایجاد این دغدغه در دانشگاه‌ها هستیم که آثار فاخر ادبیات پایداری در این مراکز دیده شوند، نقد و بررسی و خوانده شوند و گفتمان ادبیات پایداری که محصول مقاومت و پایداری و ایستادگی یک نسل در برابر هجوم جمعی از دولت‌های متحد و متفق بر نابودی ملت ایران با مرکزیت و محوریت رژیم بعثی بود است، جایگاه مناسب و مطلوب خود را در دانشگاه‌ها بیابد و این نیازمند عزم همه جانبه جامعه علمی و فرهنگی کشور و متولیان و سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان است.

یک بررسی نشان می‌دهد دانشگاه‌های ایران در به‌کارگیری ادبیات مقاومت به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته نخست اندک دانشگاه‌هایی هستند که پرچم و نشان ادبیات مقاومت و پایداری را برافراشته‌اند و هرچند کم رنگ و کم سو رشته دانشگاهی ادبیات مقاومت را پدید آورده‌اند و دسته دوم دانشگاه‌هایی هستند که با وجود قوانین مصوب از گسترش فرهنگ مقاومت و ادبیات پایداری پیشگیری می‌کنند.

در این دانشگاه‌ها که متأسفانه غالب هم هستند، بدیهی‌ترین رگه مقاومت یعنی واحد آشنایی با دفاع مقدس برگزار نمی‌شود و اگر برگزار هم شود به عنوان دروس مازاد بدون درج در معدل است؛ بنابراین با این تفاصیل بهره‌گیری دانشگاه‌های ما که محمل و محل تربیت فرهیختگان و نامداران و روشنفکران آینده است از ادبیات مقاومت در حالت قطره‌چکانی است و به این هویت و اصالت بی‌اعتناست.

بررسی تاریخ گذشتگان و هویت آنها و چگونه، این‌گونه شدیم، نیازمند سیر و سفر در این آثار و از این قبیل آثار جامعه شناسانه است و اگر در تولید آثار ادبی مرتبط با این نسل هویت‌ساز دفاع مقدس و عرضه آن و ثبت لحظات تاریخ شکوهمند حماسه 8 سال پایداری سستی به خرج دهیم، آیندگان ما را نخواهند بخشید، تردید نکنید، همانگونه که ما گذشتگان خود را در کوتاهی‌هایشان نمی‌بخشیم !

علی شیرین

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ادبیات پایداری دانشجویان فرهنگ مقاومت ادبیات پایداری ادبیات مقاومت دانشگاه ها دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۵۴۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسن یزدانی کجاست؟

 حسن یزدانی بعد از بازگشت از بازی‌های آسیایی هانگژو کتفش را جراحی کرد و سال ۲۰۲۳ را با نقره مسابقات جهانی و کسب سهمیه المپیک و همچنین طلای بازی‌های آسیایی به پایان رساند.

با وجودی که تا امروز همه مدعیان دوبنده تیم ملی در چرخه حضور داشته و در مسابقات مختلف شرکت کرده‌اند، قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو به دلیل شرایط ویژه‌اش هنوز وارد چرخه نشده و به او این فرصت داده شده است که با حضور در تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان که ۱۷ تا ۲۰ خرداد در بوداپست برگزار می‌شود، بتواند در صورت آمادگی بدنی و شرایط مناسب کتفش؛ حضور در سومین المپیک متوالی را تثبیت کند.

او پیش از این قرار بود از اردوی جاری تیم ملی کشتی آزاد، بعد از ماه‌ها دوری از جمع اردونشینان، به اردو ملحق شده و تمریناتش را زیر نظر کادر فنی تیم ملی دنبال کند، اما طبق هماهنگی با فدراسیون، ترجیح داد این اردو را هم نیاید و کار‌های درمانی و تمرینی‌اش را در شهر و سالن خودش پیگیری کند.

بعد از آن جلسه دو ساعته‌ای که بین حسن یزدانی و رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی در محل فدراسیون برگزار شد، چرخه وزن ۸۶ کیلوگرم رسانه‌ای شد. بر این اساس حسن یزدانی قرار است در تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان کشتی بگیرد و حالا این سؤال مطرح است که آیا با توجه به موضوع مهم انتخاب ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم بعد از مسابقات بوداپست، یزدانی در اردوی بعدی حاضر خواهد شد یا خیر؟

فدراسیون کشتی برای حسن یزدانی به‌عنوان قهرمان ۹ مداله کشتی ایران احترام زیادی قائل است، به همین دلیل این احتمال وجود دارد که اگر حسن یزدانی ترجیح بدهد تمریناتش را همچنان تا پیش از اعزام به مجارستان، در جویبار دنبال کند، با درخواست او موافقت شده و او از اردوی بعدی هم به خانه کشتی نیاید.

چیزی که اکنون اهمیت دارد، وضعیت جسمانی حسن یزدانی است و اینکه بتواند قابلیت‌های فنی خود را بعد از عمل جراحی کتف نیز در مسابقات به نمایش بگذارد.

نماینده وزن ۸۶ کیلوگرم ایران اعزامی به المپیک پاریس، بعد از بررسی وضعیت حسن یزدانی در تورنمنت مجارستان انتخاب خواهد شد.

حسن یزدانی در دو المپیک ریو و توکیو حضور داشته است و دو نشان طلا و نقره از المپیک و هفت مدال جهانی در کارنامه دارد.

دیگر خبرها

  • منطقه امن کجاست؟+ فیلم
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • تاثیر اساتید در جامعه باید مثبت و مشهود باشد
  • توجه به آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها کشور را سروسامان می‌دهد
  • کسب رتبه برتر در جشنواره ملی شعر دوست من کتاب
  • مراسم و محافل حرم مطهر بانوی کرامت در هفته پیش رو اعلام شد
  • آغاز به کار جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی تیتر ۱۳
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • حسن یزدانی کجاست؟