Web Analytics Made Easy - Statcounter

 اين شهر که دارای گسترده‌ترين و اصولي‌ترين بافت تاريخی ایران است، به «شهر بادگيرها»، «عروس کوير»، «دارالعلم» و «شهر دوچرخه‌ها» نيز معروف است. در گوشه و کنار این شهر کویری، به قدري جاذبه دیده می‌شود که مي‌توان ساعت‌ها آنها را به تماشا نشست و انگشت به دهان ماند. هر نقطه از شهر یزد روايتگر تاريخي کهن است که جلوه‌هاي بجا مانده از آن، چشم هر بازديدکننده‌اي را می‌نوازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

يزد، نخستين شهر ثبت شده در ميراث جهاني يونسکو است، از این‌رو افتخاري بزرگ براي تمام ايرانيان محسوب مي‌شود.

حالا اگر تاکنون فرصت سفر به این عروس کویر یا شهر دوچرخه‌ها را پیدا نکرده‌اید، با ما همراه باشید تا با جاذبه‌های منحصر به فرد آن آشنا شوید.

برج و باروي قديمي شهر

همانطور که می‌دانید، در گذشته شهرها براي حفظ جان و مال مردم، حصار و برج و بارو داشتند تا در مقابل هجوم غارتگران و دشمنان در امان بمانند و بتوانند از خود دفاع کنند. يزد هم از اين قاعده مستنثا نبوده، به طوری که هنوز هم آثاری از برج و باروي اين شهر دیده می‌شود. برج و بارویی که در فهرست آثار ملي ايران نیز به ثبت رسيده‌است.

عمارت قصر آينه

اين بنا که متعلق به دوره پهلوي است، تلفيقي از معماري سنتي و اروپايي محسوب می‌شود. اين عمارت زيبا، ابتدا يک مهمانسراي خصوصي بود، اما بعد از انقلاب به موزه‌اي تخصصي تبديل شده است.

آب انبار شش بادگير

کم‌آبي يزد به دلیل کویری بودنش، باعث شد آب‌انبارهاي پرتعدادی در اين شهر احداث شوند. در یزد بيش از 100 آب انبار وجود دارد که شش بادگير يکي از آنهاست. قدمت اين آب انبار زيبا و دیدنی به 180 سال پيش برمي‌گردد. جالب اینکه، اين بنا دو شير آب دارد که يکي مخصوص زرتشتيان بود و ديگري متعلق به مسلمانان است.

مجموعه اميرچخماق

امير چخماق يزد، مجموعه اي از ميدان، تکيه، بازار، آب انبار و مسجد را شامل می‌شود. اين مجموعه به دست جلال الدين اميرچخماق که در آن زمان حاکم شهر بود، ساخته شده است. مجموعه تکيه اميرچخماق به ثبت ملي نیز رسيده است.

مدرسه ضياييه یا زندان اسکندر

اين بنا که به ثبت ملی رسیده است، هشت قرن قدمت دارد. در زندان اسکندر چاهي به قطر 2 متر در وسط حياط دیده می‌شود که به سردابي به عمق 5 متر راه دارد. متاسفانه بخش زیادی از تزیینات گنبد اين بنا که ارتفاع 18 متري دارد، از بين رفته است.

خانه لاري ها

اين بناي که 150 سال پیش ساخته شد، مربوط به دوره قاجار است. عمارت لاري‌ها، شش باب خانه با معماري خانه‌هاي کويري در خود جاي داده که در گذشته از آن به عنوان خانقاه نعمت اللهي استفاده مي‌شد. این خانه نیز به ثبت ملي رسيده است.

حمام خان يزد

اين حمام احداث شده در دوران قاجار، در حال حاضر تغییر کاربری داده و به رستوران و چايخانه سنتي تبدیل شده است. اين بنا به دليل استفاده بزرگان شهر از آن به «حمام خان» معروف شده است.

مسجد جامع يزد

اين مسجد، بلندترين مناره‌ها را در ايران دارد. مسجد جامع يزد با کاشيکاري‌هاي ظريف آبي‌رنگي خودنمایی می‌کند که نشان از معماري ايراني- اسلامي دارد. مسجد جامع یزد هم در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است.

هشت باغ دولت آباد

يکي از زيباترين باغ‌هاي ايران است که با فضايی سبز، درختان ميوه و گل‌هاي زيبا در محوطه خود، چشم‌انداز بي‌نظيري را پیش‌روی بازدیدکنندگان به تصویر می‌کشد. در اين باغ دل‌انگيز، بلندترين بادگير جهان را هم می‌توان به نظاره نشست.

آب انبار گيو

آب انبار همانطور که می‌دانید، محل ذخيره آب است، از این‌رو در مناطق کويري مثل يزد، این محل‌ها اهميت زيادي برای مردم داشتند. بناي تاريخي آب‌انبار گیو در دوران قاجار ساخته شده است. اين اثر ارزشمند، با استفاده از آجر به شکل زيبايي تزيين شده است.

- شبنم اعماری

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۷۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «برفراز کشتزار» نوشته علی اکبر والایی به تازگی توسط نشر معارف منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب رمانی تربیتی و اجتماعی است که به موضوع آخرت و جهان برزخ پرداخته است.

کتاب «بر فراز کشتزار»، به حدیث معروف «الدنیا مزرعه الاخره»، «دنیا مزرعه آخرت است» و اینکه انسان نتایج تمام اعمال خود در دنیا را در جهان آخرت مشاهده خواهد کرد. واژه «بر فراز» از عنوان کتاب، اشاره به جدا شدن روح از کالبد انسان پس از مرگ دارد و در فراسوی زمین، مرحله فراخودآگاهی است. بر فراز کشتزار، بیانگر این مهم است که انسان بیهوده به دنیا نیامده است و خداوند آفریدگار برای هدفی او را آفریده است. جهان برزخ آیینه تمام نمای اعمال و رفتار آدم‌ها در زندگی دنیایی گذشته است. این اثر با جا انداختن فلسفه زندگی و نماز (عبادت خدا) برای نوجوانان، روشنگر است و در مقابله کامل با تفکر پوچ انگاری دنیای مدرن کنونی است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

یک ساعت بعد قایق موتوری از اسکله¬ی قدیمی به سمت هرمز راه افتاد. هنوز دو کیلومتری در خلیج فارس نرفته بودند که ناگهان جهان همانطور نشسته خود را به پشت انداخت توی دریا؛ بدون حرفی؛ بی صدا. نریمان و مرد جنوبی حیرت زده در تاریکی آب را نگاه کردند. جز سیاهی نبود. مرد جنوبی موتور قایق را استندبای گذاشت و چراغ قوه انداخت؛ آب موج افتاده بود ولی نشانی از جهان نبود. فشار خستگی و نگرانی حاصل از رسیدن به آمریکایی‌ها تمرکز نریمان را از بین برده بود. جنوبی هم چشم به دهان نریمان داشت. نمی‌شد بیش از این معطل کرد؛ حالا دیگر چاره¬ای نبود و نریمان از مرد جنوبی خواست به راهش ادامه دهد. جهان در جهان بی کران خلیج فارس محو شد.

این کتاب با ۱۵۲ صفحه‌، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۹۹ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 6087694 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنج‌شنبه این بالا را بر سر اقتصاد کشور می‌آورد
  • مهار آتش‌سوزی انبار لوازم آرایشی در شهر ری
  • سردار فدوی: اسرائیل را مضحکه دنیا کردیم
  • استقرار شهرداری ویژه بافت تاریخی بوشهر در حال پیگیری است
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • دومین روز از اولین کنگره سراسری پیوند کلیه انجمن علمی پیوند کلیه ایران در بیمارستان فرهیختگان
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی