Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، درگذشته شهرستان شفت را شهرستان عالم پرور می‌خوانند، شهرستانی که جدای از داشتن بزرگان شهیری همچون آیت‌الله میرزای شفتی، از عالمان عصر قاجار برای توسعه نیروی انسانی ماهر، متخصص و بنامی داشت اما این شهرستان امروزه در جغرافیای سیاسی دولت یکی از 31 شهرستان کمتر برخوردار کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون اگر نام اختصاری شفت را بشکنیم چیزی جز شدت فقر، فاصله زیاد با مرکز استان و توسعه‌نیافتگی برای این شهرستان جنوبی گیلان باقی نمی‌ماند، این در حالی است که این شهرستان علیرغم قرار گرفتن در جوار شهرستان رشت به‌عنوان مرکز استان و با داشتن ظرفیت‌های عظیمی در حوزه گردشگری، زراعت و باغبانی و صنعت و تجارت سهم قابل‌توجهی در توسعه‌یافتگی داشت.

شهرستان شفت درگذشته به سرزمین امامزادگان ابراهیم و اسحاق علیه اسلام به جهت جلب نظر گردشگر و رونق گرفتن صنعت توریسم شهره شد تا بتوان از این طریق و کشاندن گردشگران و مسافران به این خطه منحصربه‌فرد، شاهد رشد شاخص‌های درآمدی باشد اما این مهم تا زمانی پیش رفت که عزم بر استحکام شهرستان و تلاش برای رفع محرومیت‌ها و همچنین پیگیری برای گسیل خدمات دولت در بخش‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، صنعتی و گردشگری بود.

امروزه مسؤولین در تلاش هستند تا نماد شهرستان شفت با عناوین آب، آیینه و ابریشم را به مخاطبان بشناسانند این در حالی است که بزرگ‌ترین عنوان آب که به سد لاسک ختم می‌شود سرنوشت کاملاً نامعلومی دارد، منظور از آیینه که همان امام‌زاده اسحاق و ابراهیم متصور است با چالش‌های عمده‌ای در زیرساخت‌های عمرانی و دسترسی مردم به آن اماکن مقدس روبرو است و منظور از عنوان ابریشم که به نظر می‌رسد صنعت ابریشم باشد باید گفت در این شهرستان تنها مرکز تحقیقات کرم ابریشم وجود دارد که بیش از 99 درصد مردم از وجود این سازمان تحقیقاتی نیز بی‌خبر هستند.

اما اگر با نگاهی گذرا از وضعیت شفت بگذریم نخستین مطالبه مردم بازگشایی راه ملاسرا، شفت و زنجان هست که تنها گوش شنیده و چشم ندیده و دومین آن احداث سد لاسک است که تنها عایدی آن محروم نمودن مردم آن سامان از خدمات عمومی دولتی نظیر گاز شهری است که علاوه بر آن، عدم اجازه روستائیان برای احداث ابنیه‌هایی حتی در حد یک آغول برای دامشان است، چون به آن‌ها گفته‌اند در این منطقه سدی احداث خواهد شد و دارایی‌تان به زیرآب فرو خواهد رفت.

از مطالبات که بگذریم و در مسیر شفت سرازیر شویم وارد شهری می‌شویم که عده‌ای با نگاه اولیه به آن می‌گویند چه روستای بزرگی است درحالی‌که این شهر تقریباً دو دهه است از بخش به شهرستان تبدیل‌شده اما در طی همین مدت از توسعه و دریافت خدمات دولتی و زیرساختی تقریباً نادیده گرفته‌شده است.

عقب‌ماندگی شهر شفت از امکانات عمرانی، رفاهی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در حالی رقم می‌خورد که تلاش مسؤولین محلی برای رفع چالش‌های آن انجام می‌شود اما کمبود درآمد، تخصیص نامناسب و قطره‌چکان اعتبارات ملی و استانی و همچنین عدم استقبال سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی در آن موجب شده فقر، کم برخورداری و توسعه‌نیافتگی در این شهرستان جزئی از پیکره آن محسوب شود.

در شهرستان شفت که خودش جزو کم برخوردارترین شهرستان‌های کشور است، یک محله حاشیه شهر (خیابان بلال حبشی) به‌عنوان منطقه‌ای که بیشترین مشکل را دارد از سوی سپاه و بسیج در غالب طرح جوادالائمه شناسایی‌شده و قرار است با شناسایی و احصاء مشکلات از سوی مسوولان شهرستانی و استانی راه چاره‌ای برای برون‌رفت آن‌ها پیدا شود تا آن منطقه علاوه بر ارتقای شاخص‌های توسعه ازجمله در بخش عمران و آبادانی، آسیب‌های اجتماعی آن نیز کاهش پیدا کند و به‌عنوان الگو در رفع محرومیت‌ها به کار گرفته شود.

امروز هیئتی متشکل از مسوولان شهری و شهرستانی به همراهی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان سپاه شفت دیداری با مردم خیابان بلال حبشی داشتند و از نزدیک ضمن بررسی مشکلات آن‌ها، پای درد دل آن‌ها نشستند.

نداشتن راه دسترسی مناسب آسفالته در خیابان و کوچه‌ها، نداشتن شبکه فاضلاب، عدم برخورداری خیابان از حداقل‌های توسعه شهری نظیر تاکسی‌های درون‌شهری، خاموشی شب‌هنگام نسبی خیابان و کوچه از عمده مشکلاتی بود که امروز شهروندان روستانشین بلال حبشی با مسوولان خود در میان گذاشتند.

هرکدام از مسؤولین حاضر در پای درد و دل مردم خیابان بلال حبشی نیز پس از شنیدن مشکلات مردم ضمن دیدن اوضاع، مسائل را کتابت کردند و مدعی شدند حل تمامی و یا حداقل بخش اعظم آن‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت تا مردم این سامان از حداقل‌های شهری و برابر با سایر شهروندان شفت برخوردار شوند.

خلیل بهروزی فر، نماینده مردم شهرستان‌های شفت و فومن که امروز در جمع مردم خیابان حاشیه‌نشین شهر شفت حاضرشده بود در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد که مشکلات فاضلاب و رها بودن آب‌های سطحی در شهر شفت ازجمله در خیابان بلال حبشی این شهر به یک چالش عدیده تبدیل‌شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون شهروندان بلال حبشی از حداقل‌های توسعه شهری برخوردار نبوده علیرغم اینکه در پرداخت عوارض و مالیات‌های شهری یکسان با سایر شهروندان هستند، بیان کرده که درآمد حاصله شهرداری شفت به لحاظ اینکه ساخت‌وساز و فعالیت‌های عمرانی بسیار محدودی انجام می‌شود ناچیز هست و سرمایه‌گذاران غالباً سرمایه‌های خود را به مرکز استان سوق می‌دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم معتقد است دلیل عدم استقبال بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در شهر شفت، فقدان همان زیرساخت‌های شهری و امکانات رفاهی است.

به گفته نماینده مردم شفت در مجلس، ضعف برق از دیگر معضلاتی بود که مردم در جمع مسوولان مطرح کردند، هرچند تا حدودی این مشکل از سوی شرکت توزیع برق حل‌شده است.

درعین‌حال، این نماینده مجلس از سرهنگ محمدجانی، فرمانده بسیج سپاه ناحیه شفت از اینکه فرصتی را به وجود آورده تا مسوولان شهرستان برای شناسایی و رفع مشکلات دریکی از این محلات آسیب‌پذیر حضور پیدا کنند، تشکر کرد اما منتقد بود از اینکه چهل سال از عمر انقلاب گذشته اما فضای شهری شهر شفت نامناسب است.

به گفته وی مدیریت پسماند شهر شفت بسیار نامناسب است و بخش اعظم این شهر فاقد فاضلاب است و درعین‌حال، در حوزه آب‌های سطحی در شهر شفت اقدامی انجام‌شده و آلودگی‌های زیست‌محیطی در پی آن عملاً عملکردها منفی است.

نماینده مردم شفت و فومن در مجلس قول داد که مشکلات شهروندان شفتی را در سطح ملی پیگیری کند و اذعان کرد که از طریق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و بسیج سازندگی سپاه رایزنی‌هایی برای رفع محرومیت‌های شهر شفت انجام‌شده است.

وی به دست‌های پرتوان سپاه شاره کرد و گفت که سپاه در راستای محرومیت‌زدایی و همچنین تأمین معیشت بخشی از مردم به‌ویژه مستضعفین خوب عمل کرده که نمونه آن در طرح ملی مواسات بود و سپاه و بسیج در این طرح معیشتی خوش درخشید.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس شورای اسلامی می‌گوید در جهت رفع محرومیت‌های شهرستان دیدارهای متوالی را با مسؤولین کشوری ازجمله وزیر راه و شهرسازی داشته است.

بهروزی فر مدعی است وزارت راه و شهرسازی در رابطه با طرح بازآفرینی شهری شفت تعهداتی را متقبل شده تا سونگ (نهر آب) حاشیه کمربندی شهید مطهری این شهر را با تأمین لوله و به همت شهرداری شفت مسطح کند تا با این کار علاوه بر جلوگیری از آلودگی‌های زیست‌محیطی فضای آماده‌شده برای ایجاد تفرجگاه شهری مناسب خواهد شد و مردم می‌توانند از مبلمان شهری، فضای سبز و تفریحی بهره‌مند بشوند.

گفتنی است مردم حاضر در این نشست صمیمی نیز ضمن تشکر از سپاه و بسیج به‌منظور تشکیل چنین جلسه‌ای که مقدمات حضور مسوولان در کوچه را فراهم کرده بودند، از آن‌ها خواستند تا بر حل کامل مشکلاتشان عزم و جزم کافی و انقلابی داشته باشند.

گفته‌شده در سطح استان ۲۲ محله با بالاترین سطح مشکلات عمرانی و اجتماعی و فرهنگی شناسایی‌شده که تنها هفت محله از آن سطح حاشیه‌های شهر رشت است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی سپاه شهرستان شفت نماینده مجلس رفع محرومیت ها نماینده مردم شهرستان شفت شهر شفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۸۸۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در این میز خدمت مردم و اعضای شورای اسلامی و دهیاران روستا‌های بخش گل تپه مشکلاتی، چون بهسازی و آسفالت ریزی معابر روستا‌ها و رسیدگی به راه‌های مواصلاتی روستایی و حل مشکل آب شرب برخی روستا‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر گل‌تپه به حل مشکل پروژه مسکن ۶۲ واحدی مهر سابق و فاضلاب شهر و ایجاد ناحیه صنعتی اشاره کردند.

فتح آله توسلی  گفت: پیگیر حل مشکلات تمام روستا‌ها هستیم و در همین راستا سال گذشته در این بخش ۱۸ روستا بهسازی و آسفالت ریزی معابر انجام شده و امسال  با گرفتن اعتبارات لازم ۱۰۰ روستای شهرستان بهسازی و آسفالت ریزی معابر بهره‌مند خواهند شد که ۳۲ روستای بهش گل تپه را در بر میگیرد.


او به پروژه ۴بانده راه همدان _ گل تپه و علیصدر اشاره کرد و گفت: با گرفتن ماده ۲۳ این پروژه اعتبارات لازم برای احداث تخصیص خواهد یافت و این پروژه در حال انجام است.


توسلی به احداث ناحیه صنعتی در این بخش تاکید کرد و گفت:  ناحیه گلخانه‌ای کشاورزی در این بخش با تامین ۵۰ هکتار زمین برای کمک به تولید و اشتغال احداث خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بازسازی منازل محرومان روستای دولت‌آباد به همت جهادگران قمی
  • برگزاری میزخدمت و بررسی مشکلات بخش گل تپه با حضور نماینده مردم شهرستان‌های کبودراهنگ
  • واگذاری استقلال به هلدینگ خلیج فارس جفا به مردم محروم منطقه است
  • بیمارستانی برای درمان محرومین/ اینجا خدمت حال و هوای دیگری دارد
  • تا پایان سال، تعداد بازارچه‌های محله‌ای کرمان به ۱۰عدد می‌رسد
  • کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در شهرستان مشهد
  • ضرورت تامین روشنایی محله های بی دفاع شهری
  • اجرای طرح امنیت محله محور در شهرستان کرخه
  • عملیات ساخت پایگاه سلامت شهدای «کهنه‌دژ» آغاز شد
  • خشت‌گذاری مدرسه ۶ کلاسه در محله فیروزآباد اشکذر