«ابن نصوح»؛ شاعر شیعی و مؤلف دهنامه
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۰۱۵۷
فضلالله یا کمالالدین ابن نصوح شیرازی شاعر پارسیگوی عهد جلایریان در قرن هشتم هجری است.
گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آناـ بارها شنیدهایم که گذشته چراغ راه آینده است. این چراغ روشنگر مسیری است که به ساختن بنای تمدن ایرانی اسلامی میانجامد. چراغی که انوار روشنگرش حاصل تلاش صدها حکیم، هنرمند و فیلسوف مسلمان است که از قرنها پیش خشتبهخشت این بنای سترگ را روی هم گذاشتهاند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
با شما مخاطب گرامی قراری گذاشتهایم تا هر روز به بهانه عددی که تقویم برای تاریخ آن روز به ما نشان میدهد، به زندگی یکی از مشاهیر و بزرگان تاریخ کهن ایران و اسلام مختصر اشارهای کنیم تا بتوانیم پس از یک سال، با این انوار روشنگر چراغ تمدن و فرهنگ آشنا شویم. به این منظور هر روز صبح، بخشی از تاریخ کهن خود و افتخارات آن را مرور خواهیم کرد.
برای خوشهچینی از این خرمن دانش و فرهنگ، از جلد اول کتاب «تقویم تاریخ فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» تألیف دکتر علیاکبر ولایتی که به سال ۱۳۹۲ در انتشارات امیرکبیر به زیور طبع آراسته شده، بهره بردهایم.
فضلالله یا کمالالدین ابن نصوح شیرازی شاعر پارسیگوی عهد جلایریان در قرن هشتم هجری است.
از تاریخ تولد او اطلاع نداریم. اصلش از شیراز بوده و به همین علت به «ابن نصوح شیرازی» یا «ابن نصوح فارسی»شهرت یافته است. وی از کودکی نزد مشایخ آن زمان پرورش یافت. ظاهراً پدرش نیز از بزرگان شیراز بود. وی در صوفیآباد به خدمت شیخ علاءالدوله سمنانی (متوفی 736ق) رسید و مدتها شاگرد او بود. گفتهاند که شیخ رساله بیان الاحسان لاهل العرفان را به خواهش ابن نصوح نوشته است؛ اما با توجه به اینکه در هنگام تألیف این رساله، حدود سالهای 712-713ق، ابن نصوح خردسال بوده است. این مطلب صحیح به نظر نمیرسد و احتمالاً ابن نصوح در سالهای آخر عمر علاءالدوله سمنانی به محضر وی رسیده است.
ابن نصوح در حدود 736ق، یعنی روزگار ابوسعید بهادرخان ایلخانی، شاعری را آغاز کرد و ظاهراً مثنوی دهنامه را به نام غیاثالدین محمد بن رشیدالدین، وزیر هنردوست و ادبپرور سلطان ابوسعید، نوشت. به گفته مورخان، ابن نصوح رابطه نزدیکی با سلمان ساوجی (متوفی 778ق) داشت و خود را شاگرد وی میدانست.
پس از فروپاشی حکومت ایلخانان و تأسیس حکومت جلایریان، به دست شیخ حسن ایلکانی (حکومت: 741-757ق)، ابن نصوح به دربار جلایریان راه یافت و تا آخر عمر در خدمت پادشاهان این سلسله و مداح آنان بود. با این همه، فقط چند قصیده مدیحه و مرثیه او از این دوران بهجا مانده است.
ابن نصوح بیشتر عمر خود را در تبریز گذراند؛ زیرا این شهر مرکز حکومت جلایریان بود. مورخان مرگ او را به سال 793ق در تبریز گزارش کردهاند. آنچه مسلم است وی تا 788ق زنده بوده، زیرا در تحریری از مثنوی دهنامه این تاریخ را ذکر کرده است. ابن نصوح شیعهمذهب بود و علاقه وافری به اهل بیت و مخصوصاً حضرت علی(ع) داشت. وی ترکیببندی نیز در مدح حضرت علی(ع) سروده و در آن، اعتقاد خود را به جانشین پیامبر بودن آن حضرت بیان کرده است.
آثار
1. دیوان، که شامل قصیده، غزل و انواع دیگر شعر است و حدود 4 هزار بیت دارد. این دیوان را تقیالدین کاشی در دست داشته و حدود یک هزار بیت از آن را نقل کرده است. ابیاتی که از این دیوان برجا مانده حاکی از مهارت و استادی ابن نصوح در سرودن قصاید استوار و غزلهای روان است. وی در سرودن اشعار بیشتر از سبک استادش، سلمان ساوجی پیروی کرده و در اشعارش مضامین عاشقانه و افکار عارفانه را در هم آمیخته است.
2. مثنوی محبت نامه یا دهنامه، این مثنوی از نوع دهنامههای سده 8ق است که در آنها نامههای متعددی بهوسیله واژههایی همچون باد، نسیم، شانه و آینه بین عاشق و معشوق رد و بدل میشود. این مثنوی بسیار روان و شیوا به نام وزیر سلطان ابوسعید سروده شده است. نسخههایی چند از این مثنوی در فهرستها و کتابخانهها وجود دارد؛ از جمله یک نسخه در کتابخانه ملی ملک، که در این نسخه نام وزیر سلطان ابوسعید نیامده و از یکی دیگر از وزرای سلاطین ملایری یاد شده است.
نسخه دیگری از دهنامه وجود دارد که در آن نام ابن نصوح و تاریخ پایان تألیف، به روشنی آورده شده است. این نسخه که چند ورقی بیشتر نیست، با ابیاتی در ستایش عشق عرفانی آغاز شده است. سپس شاعر به اوضاع دردناک و مصیبتهای مردم تبریز پس از حمله تیمور در 788ق اشاره کرده که خود شاهد آن بوده است. از برخی ابیات این منظومه چنین دانسته میشود که شاعر آن را به صورت مؤخرهای به متن اصلی محبتنامه ضمیمه کرده و به دست وزیر برای شاه که در 788ق از پیش سپاه تیمور گریخته بود، فرستاده است.
انتهای پیام/4104/
منبع: آنا
کلیدواژه: دکتر علی اکبر ولایتی تقویم تاریخ ده نامه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۱۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است
سیدعلی مهاجر شامگاه چهارشنبه در جلسه کمیسیون اقوام، فرق و مذاهب گلستان با محوریت مراسم بزرگداشت دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی، گفت: اهتمام به آداب و رسوم اهل سنت در برنامهریزی برگزاری مراسم این شاعر ضروری است تا بستری برای سوء استفاده معاندین و دشمنان برای ایجاد تفرقه قرار نگیرد.
وی بابیان اینکه بهرهگیری از آموزههای دینی در همگرایی اقوام اهمیت بسیاری دارد، اضافه کرد: از نقطه نظرات و دیدگاههای علما و روحانیون اهل سنت در برگزاری مراسم دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی استفاده شود.
مهاجر ادامه داد: پرهیز از سلیقهگرایی ضروری است با مدیریت و دوری از افراط و تفریط باید در راستای توسعه فرهنگ غنی اقوام ایرانی اسلامی گام برداشت.
مختومقلی فراغی شاعر و عارف ترکمن که به فردوسی این قوم مشهور است، در سال ۱۷۳۳ میلادی برابر با سال ۱۱۱۲ شمسی در روستای «حاجی قوشان» از توابع بخش مرکزی گنبدکاووس متولد شد و پس از ۵۷ سال زندگی در کنار «چشمه عباساری» در دامنه رشته کوه «سونگی داغی» بین ایران و ترکمنستان درگذشت و پیکرش به روستای «آقتوقای» مراوهتپه منتقل و در جوار آرامگاه پدرش «دولتمحمد آزادی» به خاک سپرده شد.
آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن و پدرش «دولتمحمد آزادی» در مسیر جاده شهر مراوهتپه به «داشلیبرون» گنبدکاووس و در روستای «آقتوقای» قرار دارد و هرساله تعداد زیادی از مردم منطقه و مسافران و گردشگران بر مزار این شاعر حضور مییابند.
همچنین در دهه سوم اردیبهشت ماه هر سال مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی باحضور شخصیتهای فرهنگی و سیاسی ملی، استانی و منطقهای و حتی برخی کشورهای همجوار در محل آرامگاه این شاعر برگزار میشود.
منبع: ایرنا