Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر_ گروه استان‌ها، هر روز آمار فوتی‌ها بالاتر می‌رود اما دیگر کسی به آن توجهی ندارد. سخنگوی وزارت بهداشت جلوی دوربین می‌آید و اعدادی اعلام می‌کند؛ اگر این اعداد را از اخبار بشنویم سری به نشانه تأسف تکان می‌دهیم و زیر لب می‌گوئیم تا کی می‌خواهد این روند ادامه داشته باشد؟

اما اندکی بعد قرار است به سطح شهر برویم و خرید انجام دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماسک را جیب خود می‌گذاریم تا احیاناً اگر مجبور شدیم استفاده کنیم.

این وضعیت کنونی بسیاری از مردم کشور و همچنین خراسان شمالی است. مردمی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با جان خود، خانواده و دیگر مردم بازی می‌کنند. حساسیت مردم و مسئولان نسبت به این موضوع بسیار کمرنگ شده است به حدی که طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان فقط ۵۰ درصد مردم خود را ملزم به استفاده از ماسک می‌دانند.

نقطه آغاز بی توجهی به کرونا

شاید شروع این بی توجهی و سهل انگاری را بتوان در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی جست. جایی که با عدم ارائه آمار باعث شد این استان بیش از یک ماه در وضعیت قرمز قرار بگیرد. هر چند هفته یک بار ستاد مبارزه با کرونا تشکیل می‌شود و رئیس دانشگاه گزارشی می‌دهد؛ «روند صعودی است»؛ «فوتی ها افزایش یافته‌اند و کادر درمان خسته هستند». همین و بس.

باز هم خبری از آمار دقیق در دسترس نیست. خبرنگاران به هر دری می‌زنند تا هر طور شده آمار کرونایی های استان را بیابند اما موفق نمی‌شوند. مسئولان ارشد استان علت را در سطح کشور می‌دانند. استاندار می‌گوید ابلاغیه کشوری است که آمار را به تفکیک استان‌ها ندهیم.

کاری نداریم که چه افرادی با چه اهدافی این تصمیم عجیب را گرفته‌اند؛ تصمیمی که صرفاً باعث شده مردم استان‌هایی مانند خراسان شمالی خیالشان راحت تر شود و کرونا را فراموش کنند. اما نکته عجیب و مورد سوال آن است که اگر مصوبه و ابلاغیه کشوری مبنی بر عدم ارائه آمار صادر شده، پس چرا بسیاری از استان‌ها روزانه و یا حداقل هفتگی آماری در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند تا مردم را انذار دهند؟ دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی چه تفاوتی با سایر استان‌ها دارد که نمی‌تواند آماری ارائه دهد؟

مردم هیچ آماری از شیوع کرونا در استان ندارند

اکنون رسانه‌ها و مردم نمی‌دانند چه تعدادی از هم استانی هایشان به کرونا مبتلا شده و چه تعداد بهبود یافته‌اند؛ نمی‌دانند تخت‌های بیمارستانی در چه وضعیتی است. نمی‌دانند طی این ۷ ماه چه تعداد از هم شهری‌های خود را از دست داده‌اند. ندانسته هایی که باعث می‌شود کرونا از یادها برود و نتیجه آن استفاده نکردن نیمی از جمعیت خراسان شمالی از ماسک باشد.

از سوی دیگر شهروندان نیز از این ماجرا به شدت گلایه دارند. آنها از مسئولان شفافیت می‌خواهند و از عدم ارائه آمار روزانه دل خوشی ندارند. مسعود نیک منش شاطر بجنوردی است که روزانه با صدها مشتری برخورد دارد. این نانوا در گفتگو با مهر می‌گوید: ابتدای شیوع کرونا مردم با وسواس مناسبی برای خرید نان اقدام می‌کردند اما اکنون اصلاً چنین نیست.

وی افزود: چند ماه قبل پسرم از صفحات مجازی خبر فوت روزانه ۱۱ هم استانی را در خانه خواند و فهمیدیم مسئولان از کمبود اکسیژن بیمارستان هراس داشتند؛ این مطلب باعث شد منی که به دلیل گرمای تنور گاهی ماسک را از صورتم بر می‌داشتم تا چند روز به هیچ عنوان این کار را نکنم اما سپس دیگر خبری از کرونا نبود و فکر کردم وضعیت بهتر شده است.

مسعود معتقد است خطرات کرونا مانند واجبات و محرمات دین باید پیوسته گفته شود و اگر این اتفاق نیفتد مردم به آن بی توجه خواهند شد.

مگر هنوز کسی در خراسان شمالی فوت می‌کند؟

سمیه میرزایی نیز مغازه دار بجنوردی است که پس از ورود ما به مغازه‌اش نیز ماسک نزد. بعد از معرفی خود ماسک خود را برداشت و بر صورت گذاشت و گفت: شنیده‌ام بیمارستان‌های بجنورد در حالت عادی قرار دارد و بیماری بستری نیست.

وقتی خبرنگار این شنیده خانم مغازه دار را تکذیب کرد فرد به خود آمد و با تعجب بیان کرد: من خبرها را از یک کانال در تلگرام دنبال می‌کنم. این کانال هر روز آمار استان را بارگذاری می‌کرد و وقتی دیگر آمار را نمی‌فرستاد من فکر کردم حتماً کسی فوت نمی‌شود که آمار نمی‌دهد.

وی افزود: در ۲ یا ۳ ماه نخست شیوع کرونا بسیار جدی مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردیم اما به مرور با بازگشایی صنوف برایمان عادی شد. از طرفی وقتی ماسک داریم نمی‌توانیم با مشتری خوب ارتباط برقرار کنیم با این حال اگر می‌دانستم وضعیت استان سفید نیست مسائل بهداشتی را رعایت می‌کردم.

به مردم استرس ندهیم اما دغدغه‌مندشان کنیم

محمد مرادپور، فعال دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بجنورد نیز در این رابطه در گفتگو با مهر گفت: عدم ارائه آمار یک آرامش روانی برای مردم ایجاد می‌کند که این آرامش روانی در این موضوع مفید نیست بلکه ضرر دارد.

وی افزود: هرچند نباید به مردم استرس بی جهت وارد کرد اما باید دغدغه مردم در خصوص کرونا را زنده نگه داشت که عدم ارائه روزانه آمار باعث می‌شود مردم دغدغه کرونایی خود را فراموش کنند.

مراد پور در انتها بیان داشت: اینکه مسئولان پس از چند هفته یک آمار نیمه‌کاره و شکسته اعلام کنند دردی از این موضوع دوا نمی‌کند لذا ارائه آمار روزانه کاملاً واجب است.

ارائه آمار پس از مدت‌ها / چه زمانی آمار دوباره بیان می‌شود؟

سید احمد هاشمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی شب گذشته پس از مدت‌ها در صدا و سیما استان آماری ارائه داد. آماری که از وضعیت نه چندان مناسب خراسان شمالی حکایت دارد.

فوت روزانه ۳ تا ۷ نفر و بستری بودن ۲۰۷ نفر دیگر در بیمارستان مسئله جدی است که با اطلاع رسانی به موقع تر و مداوم می‌شود آن را کاهش داد.

طبق نظرات مردم و بسیاری از کارشناسان رسانه‌ای و روان شناسی ارائه آمار روزانه امری بسیار مهم است اما باید دید دانشگاه علوم پزشکی استان نوبت بعدی که یک آمار خلاصه می‌دهد چه زمانی است؟ یک هفته یا یک ماه دیگر؟

با این حال خبرگزاری مهر در تلاش است روزانه آمار کرونا در استان را از مسئولان دریافت کند تا با اطلاع رسانی آن در کاهش شیوع کرونا موفق شویم.

کد خبر 5033576

منبع: مهر

کلیدواژه: شیوع کرونا دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ویروس کرونا آمار کرونا ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس شیراز آمار کرونا شیوع کرونا بوشهر کرمانشاه دفاع مقدس جنگ تحمیلی شهرکرد دفاع مقدس گرگان خطبه های نماز جمعه اردبیل دانشگاه علوم پزشکی عدم ارائه آمار خراسان شمالی شیوع کرونا استان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۱۹۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند

اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس در کشور روسیه برگزار شد.

گروه اقتصاد کلان؛ هادی خانی معاون وزیر اقتصاد و دبیر شورای عالی پیشگیری و مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم جمهوری اسلامی ایران در اولین روز اجلاس روسای FIU (مراکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی) کشور‌های عضو بریکس و با حضور نمایندگان ۲۴ کشور بر لزوم تدوین سازوکار‌های تعمیق روابط و تعاملات بین کشور‌های عضو بریکس در مسیر مقابله با پولشویی و تامین مالی تروریسم تاکید نمود.


در این گردهمایی که از امروز صبح ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و با میزبانی کشور روسیه برگزار شده است، خانی رئیس مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران با محوریت مکانیزم‌های کاهش ریسک استفاده از دارایی‌های مجازی برای اهداف پولشویی و تامین مالی تروریسم، سخنرانی و بر لزوم همکاری‌های داخلی و بین المللی در جهت سوءاستفاده از دارایی‌های مجازی توسط تبهکاران و تروریست‌ها و مجرمین پولشویی تاکید نمود.


برگزاری نشست‌های دو جانبه با روسای واحد‌های اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم کشور‌های عضو بریکس از جمله برنامه‌های حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست است.


به گزارش روابط عمومی مرکز اطلاعات مالی و در جلسه شورای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم بریکس و با حضور روسای FIU کشور‌های عضو به صورت زیر مطرح شد و در دستور کار قرار گرفت:



لزوم برنامه‌ریزی موثر در اشتراک ظرفیت‌های موجود کشور‌های عضو در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم

اشتراک گذاری دانش فنی و آموزشی در بهبود مستمر فرآیند‌های اجرایی و رگولاتری

- تشکیل کمیته‌های کارشناسی و بررسی

- حوزه‌های کاری مشترک و لزوم حمایت
کشور‌های عضو از یکدیگر در مجامع بین المللی

این نشست تا دو روز دیگر ادامه خواهد داشت و با نشست‌های دوجانبه‌ای که برنامه‌ریزی شده است، شاهد همکاری‌های دوجانبه و چند جانبه‌ی مرکز اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران و سایر اعضای بریکس خواهیم بود. 

 

پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بریکس ، هادی خانی ، تامین مالی تروریسم ، تروریست ، پولشویی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9c

دیگر خبرها

  • آماده‌باش دستگاه‌های اجرایی خراسان جنوبی برای خدمات‌رسانی به مردم
  • بیش از ۱۰ هزارمددجوی خراسان شمالی از خدمات مشاوره رایگان بهره‌مند شدند  
  • روسای FIU سازمان بریکس با یکدیگر دیدار کردند
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • چریش‌های معطر، محبوب سفره‌های مردم بجنورد
  • مراسم نکوداشت امام جمعه فقید بجنورد برگزار می‌شود
  • بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی کلنگ‌زنی می‌شود
  • چریش های معطر، محبوب سفره های مردم بجنورد