Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-04-26@19:32:25 GMT

طرز تهیه ژل ضدعفونی کننده دست در خانه

تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۳۲۶۰۷

طرز تهیه ژل ضدعفونی کننده دست در خانه

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از لیمو تاپ، 

یکی از راه های انتقال ویروس همچون ویروس هایی مانند کرونا ویروس و سرماخوردگی از طریق دست دادن و لمس سطوح است و یکی از موثرترین راه های جلوگیری از انتشار آن شستن دست ها است. ضد عفونی کننده دست به همان اندازه در از بین بردن باکتری ها و ویروس ها موثر است و استفاده از آن در زمانی که به آب دسترسی نداریم بهترین گزینه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه این مطلب شما یاد میگیرد که چجوری در خانه محلول ضد عفونی کننده دست درست کنید باما همراه باشید.

میزان کارایی محلول ضدعفونی کننده دست

محلول‌های ضدعفونی کننده دست باید حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشند تا بتوانند میکروب‌ها را از بین ببرند؛ پس حتما هنگام خرید این محصول، مواد تشکیل‌دهنده را با دقت بخوانید.

آنچه قبل از نحوه تهیه ضد عفونی کننده دست باید بدانید:

ضدعفونی کننده دستی بهترین دفاع در برابر ویروس ها در هنگام کار است و نمی توانید برای شستن دستان خود به یک سینک ظرفشویی بروید. بهترین راه برای محافظت در این حالت شستن دست ها به مدت 20 ثانیه پس از بازگشت از مکان عمومی است. به عنوان یک قاعده کلی، باید از دست زدن به بینی ، چشم ها یا دهان خودداری کنید.

اگر از قبل از محلول ضدعفونی کننده دست استفاده می کنید، حتماً حداقل 60٪ الکل داشته باشد. برخی از ضد عفونی کننده های دستی وجود دارد که عاری از الکل هستند و این در کشتن باکتری ها و ویروس ها به همان اندازه مؤثر نیست. روش صحیح استفاده از ضدعفونی كننده دست این است كه آن را به صورت آزادانه روی دستان خود بمالید و آنها را با هم مالش دهید.

به این دلیل که این روزها محلول ضدعفونی کننده دست کمتر در داروخانه‌ها یافت می‌شود تصمیم گرفتیم مقاله‌ای درمورد چگونگی تهیه آنها در خانه بنویسیم. در ادامه، طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست را آموزش می‌بینید.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست در خانه در چهار مرحله

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

روش اول طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

1.در ابتدا باید مواد مورد نیاز را تهیه فرمایید

این ضد عفونی کننده بدون هیچگونه مواد شیمیایی و بدون بو و بوی بد نوع تجاری را از نزدیک تقلید می کند. ضدعفونی كننده دست نباید جایگزین شستن دست باشد. فقط وقتی واقعاً به آن احتیاج دارید از آن استفاده کنید. در اینجا آنچه شما نیاز دارید:

۱ پیمانه الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد که میتوانید از داروخانه ها تهیه کنید 1/3 لیوان ژل آلوئه ورا خالص (ترجیحا بدون مواد افزودنی) 8 تا 10 قطره روغن ضروری مانند اسطوخودوس ، میخک ، دارچین یا نعناع کاسه برای مخلوط کردن مواد برای تهیه ضدعفونی کننده دست قاشق قیف ظرف پلاستیکی برای ریختن محلول صد عفونی

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

2.ژل الکل (الکل ایزوپروپیل) و آلوئه ورا را در کاسه مخلوط کنید.

مواد را داخل کاسه بریزید و از قاشق استفاده کنید تا آنها را به خوبی مخلوط کنید. مخلوط باید کاملاً صاف باشد. اگر می خواهید محلول غلیظ تر باشد، یک قاشق مرباخوری آلوئه ورا را نیز اضافه کنید. یا آن را با اضافه کردن یک قاشق غذاخوری دیگر الکل رقیق کنید.

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

3.روغن ضروری را اضافه کنید

هر بار یک قطره آن را اضافه کنید و همزمان با هم بزنید. بعد از حدود 8 قطره، این مخلوط را بو کنید تا ببینید که رایحه را دوست دارید یا خیر. اگر به نظر می رسد به اندازه کافی قوی است، آنجا را متوقف کنید. اگر رایحه ای قوی تر دوست دارید، چند قطره دیگر اضافه کنید.

اسانس های اسطوخودوس ، میخک ، دارچین و نعناع فواید تأثیر اضافی ضد عفونی کننده موجود در مخلوط را دارند.

اگر این عطرها را دوست ندارید ، بهتر است از هر عطر و بویی که لذت می برید استفاده کنید. لیمو ، گریپ فروت و میوه شور همه خوب عمل می کنند.

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

4. مخلوط را درون ظرف بریزید.

قیف را روی دهان ظرف قرار داده و محلول ضدعفونی کننده دستی را درون آن بریزید.

اگر می خواهید در طول روز ضد عفونی کننده را با خود حمل کنید ، یک بطری کوچک کوچک به خوبی کار می کند.

اگر بیش از حد بطری درست می کنید، ضد عفونی کننده مانده را در یک ظرف با یک درب محکم ذخیره کنید.

روش دوم طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

1.در ابتدا باید مواد مورد نیاز را تهیه فرمایید

برخی افراد ترجیح می دهند از الکل در ضدعفونی کننده دست خود استفاده نکنند ، زیرا الکل بوی قوی دارد و می تواند اثر خشک کنندگی شدید بر روی پوست داشته باشد. استفاده از یک ضد عفونی کننده مبتنی بر ناورن کوهی یک جایگزین عالی است.

روغن درخت چای مزایای ضد عفونی کننده دیگری را فراهم می کند.

یک و نیم قاشق چای خوری ناورن کوهی. 30 قطره روغن درخت چای. 5 قطره روغ اسطوخودوس و یا نعناع. ظرف برای مخلوط کردن. قیف و قاشق. ظرف پلاستیکی برای ریختن محلول صد عفون

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

2.ژل آلوئه ورا ، روغن درخت چای و نارون کوهی را با هم بزنید.

نارون کوهی، روغ درخت چای و ژول الوئه ورا را در ظرف ریخته و به خوبی با هم مخلوط کنید. اگر میخواهید محلول غلیظ شود از ژل الوئه ورا بیشتر، و اگر میخواهید رقیق شود از نارون کوهی بیشتر استفاده کنید.

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

3. خوش بو کردن محلول ضد عفونی دست

اکنون به منظور خوشبو کردن محلول، از یکی از روغن های اسطوخودوس و یا نعنا استفاده کنید. قطره قطره روغن مد نظر را اضافه کنید تا محلول بوی خوبی بگیرد.

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

4.مخلوط کردن تمامی مواد، محلول را به بطری منتقل کنید.

قیف را روی دهان ظرف قرار داده و محلول ضدعفونی کننده دستی را درون آن بریزید.

اگر می خواهید در طول روز محلول ضد عفونی کننده را با خود حمل کنید،

روش سوم طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

اصلی‌ترین محصولی که برای این محلول ضدعفونی کننده نیاز دارید الکل ایزوپروپیل است. برای خوش‌بو کردن محلول‌تان می‌توانید از روغن‌های اسانس استفاده کنید. توصیه می‌کنیم از روغن درخت چای استفاده کنید که ویژگی‌های آنتی‌باکتریال خوبی دارد. همچنین می‌توانید ژلاتین گیاهی یا ژل آلوئه ورا هم اضافه کنید تا دست‌هایتان مرطوب بمانند. با‌این‌حال، توصیه می‌کنیم از الکل خالص استفاده کنید تا حداقل الکلِ موجود در محلول ضدعفونی کننده‌تان ۶۰ درصد باشد.

مواد لازم

۱ پیمانه الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد؛ ۶ تا ۱۰ قطره اسانس درخت چای؛ بطری اسپری.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست به روش اول

همه مواد را به بطری اضافه کنید، در بطری را ببندید و خوب تکان دهید. اگر الکل دست‌هایتان را خشک کرده است، باید صبر کنید تا همه الکل از دست‌هایتان بخار شود سپس مرطوب کننده معمولی را اضافه کنید.

چند نکته

اگر الکل ایزوپروپیل پیدا نکردید، از الکل متانول استفاده نکنید؛ زیرا این دو گونه الکل را نمی‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد. متانول به‌شدت اشتعال‌زا و سمی است. در تهیه محلول ضدعفونی کننده دست باید مراقب باشید، زیرا الکل اشتعال‌زا است. بهتر است ژل مرطو‌ب‌کننده آلوئه‌ورا یا گلیسیرین را از محلول حذف کنید، زیرا این مواد میزان الکل موجود در محلول را تا زیر ۶۰ درصد پایین می‌آورند. حتما دقت کنید که هرگونه ژل ضدعفونی کننده دست حاوی الکل را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

روش چهارم طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست

شاید این نوع محلول ضدعفونی بیشتر به محصول‌های موجود در بازار شبیه باشد. توصیه می‌کنیم که از این محلول برای کودکان استفاده نکنید.

مواد لازم

۱ قاشق غذاخوری الکل مالشی؛ یک‌سوم قاشق غذاخوری گلیسیرین گیاهی (اختیاری)؛ یک‌چهارم پیمانه ژل آلوئه‌ورا؛ ۱۰ قطره اسانس دارچین؛ ۱۰ قطره اسانس درخت چای؛ آب مقطر یا نقره کلوئیدی که قدرت آنتی‌باکتریالی دارد؛ اسانس‌های دیگر برای خوش‌بو شدن.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست به روش دوم

ابتدا ژل آلوئه‌ورا، گلیسیرین گیاهی و الکل مالشی را در کاسه‌ای با هم مخلوط کنید. اسانس دارچین، اسانس درخت چای و اسانس‌های دلخواه دیگر را به محلول اضافه کنید. اسانس لیمو، پرتقال، اسطوخودوس و نعناع فلفلی گزینه‌های خوبی هستند. این مواد را به‌خوبی با هم مخلوط کنید؛ سپس آب مقطر یا نقره کلوئیدی را به‌میزان دل‌خواه اضافه کنید تا محلولتان رقیق شود. با استفاده از قیف کوچکی، محلول را به بطری اسپری یا هر‌گونه بطری پمپی اضافه کنید.

چند نکته

برای استفاده از روغن‌های اسانس حتما با پزشک مشورت کنید، به‌ویژه در موارد استفاده کودکان یا در صورت وجود بیماری خاص. استفاده از ژل طبیعی آلوئه‌ورا گزینه خوبی نیست و بهتر است این ژل را از بیرون تهیه کنید.

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان

برای تهیه محلول ضدعفونی کننده ویژه کودکان از مواد گیاهی استفاده می‌شود؛ زیرا الکل دست آنها را خشک می‌کند و اگر زیاد استفاده شود، حتی می‌تواند به پوست آنها آسیب برساند. تهیه این محلول بسیار ساده است و می‌توانید از فرزندانتان بخواهید در تهیه آن به شما کمک کنند. می‌توانید مواد را در همان بطری محلول اضافه کنید و از کاسه برای مخلوط کردن آنها استفاده نکنید.

مواد لازم

یک‌چهارم پیمانه ژل آلوئه‌ورا؛ ۲۰ قطره روغن اسانس میکروب‌کش (ایمن برای کودکان).

طرز تهیه

طرز تهیه محلول ضدعفونی کننده دست برای کودکان بسیار ساده است: فقط کافی است مواد بالا را با هم مخلوط کنید و در بطری سیلیکونی نگهداری کنید.

نحوه استفاده از محلول ضدعفونی کننده

میزان توصیه‌شده از محلول ضدعفونی کننده دست (به‌اندازه یک سکه) را در کف دست قرار دهید. دست‌ها را به‌خوبی به‌هم بمالید. محلول ضدعفونی کننده حتما باید بین انگشت‌ها و زیر ناخن‌ها برسد. تا زمانی که دست‌ها خوب خشک شوند، این کار را ادامه دهید یا صبر کنید محلول ضدعفونی خودش خشک شود. از خشک‌کردن محلول با دستمال خودداری کنید.

کدام بهتر است: دستمال‌ مرطوب یا محلول ضدعفونی کننده؟

دکتر کالیسوار ماریموتو (Kalisvar Marimuthu)، مشاور ارشد بیماری‌های واگیردار در مرکز ملی بیماری‌های واگیردار آمریکا می‌گوید: «دستمال‌های مرطوب برای تمیزکردن سطوح مناسب هستند، نه برای ضدعفونی کردن دست‌ها. پژوهشی که ویروس‌شناس دانشگاه کوئین مری لندن انجام داد، نشان می‌دهد که دستمال‌های مرطوب به‌جای اینکه میکرب‌ها را از بین ببرند بیشتر آنها را پخش می‌کنند. دستمال‌های مرطوب به‌شرطی مفید هستند که حداقل ۴۰ درصد الکل داشته باشند.»

مشاور ارشد بیماری‌های واگیردار در مرکز ملی بیماری‌های واگیردار آمریکا می‌گوید: «دستمال‌های مرطوب برای تمیزکردن سطوح مناسب هستند، نه برای ضدعفونی کردن دست‌ها. پژوهشی که ویروس‌شناس دانشگاه کوئین مری لندن انجام داد، نشان می‌دهد که دستمال‌های مرطوب به‌جای اینکه میکرب‌ها را از بین ببرند بیشتر آنها را پخش می‌کنند. دستمال‌های مرطوب به‌شرطی مفید هستند که حداقل ۴۰ درصد الکل داشته باشند.»

البته، بهترین گزینه این است که دست‌هایتان را با آب و صابون بشویید. محلول‌های ضدعفونی کننده فقط در شرایطی مناسب‌اند که دسترسی به آب و صابون ندارید.

فواید محلول‌های ضدعفونی کننده خانگی

محلول-ضدعفونی-کننده-دست

محلول‌های ضدعفونی‌کننده بازاری اغلب حاوی میزان زیادی الکل هستند که برای کودکان مناسب نیست. محلول‌های خانگی به‌ویژه برای کودکان مناسب‌ هستند. در محلول‌های خانگی به‌جای استفاده از تری‌کلوسان از روغن‌های اسانس استفاده می‌شود که ویژگی‌های آنتی‌باکتریایی طبیعی دارند؛ البته دقت کنید اسانس‌هایی را انتخاب کنید که برای کودکان مناسب باشند.

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: ژل ضدعفونی دست کرونا محلول های ضدعفونی کننده بیماری های واگیردار دستمال های مرطوب الکل ایزوپروپیل هم مخلوط کنید عفونی کننده دست ضد عفونی کننده روغن درخت چای اضافه کنید استفاده کنید ژل آلوئه ورا برای کودکان کردن محلول دست هایتان مخلوط کردن قطره روغن شستن دست ویروس ها دست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۲۶۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی

آفتاب‌‌نیوز :

رایج‌ترین نوشیدنی ما چای است، اما به گفته متخصصان طب سنتی زیاده روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود، بنابراین بد نیست در کنار آن نوشیدنی‌های جایگزین مانند انواع جوشانده‌ها و دم نوش‌های گیاهی را هم امتحان کنید که هم راحت تهیه می‌شوند و هم هر نوع سلیقه‌ای را پوشش می‌دهند.

جوشانده‌ها از جوشیدن دانه، ریشه یا برگ گیاهان در آب جوش تهیه می‌شوند. حالا شاید این سوال پیش بیاید که چه تفاوتی بین دم نوش و جوشانده وجود داغرد؟ برای تهیه دم نوش‌ها باید گیاهان دارویی را در آب جوشیده بریزیم و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار قرار دهیم؛ مثل دم کردن چای معمولی و بعد از جدا کردن تفاله، نوشیدنی را داخل فنجان سرو کنیم. این در حالی است که برای تهیه انواع جوشانده باید گیاهان دارویی را با آب سرد یا گرم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت بجوشانیم. البته خواص این دو نوع نوشیدنی با هم متفاوت است و هر یک خاصیت‌های منحصر به فردی دارند.

دستور تهیه ۱۰ جوشانده گیاهی برای مقابله با بیماری‌های فصل سرما:

دم نوش ضد سرماخوردگی

سرماخوردگی یکی از بیماری‌های رایج پاییز و زمستان است، اما متخصصان طب سنتی می‌گویند با مصرف دم نوش گشنیز می‌توانید از بروز سرماخوردگی پیشگیری کنید. حتی نوشیدن این دم نوش علائم سرماخوردگی را هم در مدت کوتاهی از بین می‌برد و در عرض دو روز حالتان خوب می‌شود.

روش تهیه: سه قاشق برگ‌های خشک شده گشنیز را در ۲ تا ۳ فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و هفته‌ای ۳ تا ۴ فنجان از آن بنوشید.

درمان سرماخوردگی با دم نوش آویشن

گاهی اوقات پیشگیری کارساز نیست و با حمله غافلگیرانه ویروس سرماخوردگی مواجه می‌شوید. در چنین شرایطی نوشیدن دم نوش آویشن کمک کننده است، چون تاثیر زیادی در تسکین سرفه و تنگی نفس دارد.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری آویشن را در ۲.۵ فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید حدود ۱۰ دقیقه دم بکشد و روزی ۲ تا ۳ بار از آن میل کنید تا سرماخوردگی تان طی ۲ تا ۳ روز کاملا خوب شود.

جوشانده اسطوخودوس علیه سرماخوردگی

یکی از مهمترین دارو‌های گیاهی برای درمان سرماخوردگی، جوشانده اسطوخودوس، پونه، نعنا و آویشن است که هم خاصیت ضد درد داردو هم باعث تسکین سرفه ۹‌های خشک می‌شود.

روش تهیه: میزان مساوی از گیاهان گفته شده را در ظرفی مناسب بریزید و دو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت مستقیم بگذارید تا جوش بیاید. مصرف این جوشانده یک ساعت پس از هر وعده غذایی، باعث درمان سرماخوردگی در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌شود.

درمان سرفه‌های خشک با جوشانده دارچین

خشکی هوا در فصل زمستان یکی از مهمترین دلایل بروز سرفه‌های خشک، به ویژه در افراد مبتلا به حساسیت‌های فصلی یا بیماران تنفسی است. برای حل این مشکل می‌توانید از جوشانده دارچین کمک بگیرید.

روش تهیه: چندتکه چوب دارچین را درون قوری فلزی بریزید و حدوددو لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید تا بجوشد. نوشیدن این جوشانده دو تا سه بار در هفته توصیه می‌شود. البته خانم‌های باردار باید دور این نوشیدنی گیاهی خط بکشند!

دم نوش زمستانی

افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که هر سال در یک زمان معین در فرد بروز می‌کند. این بیماری معمولا از پاییز و زمستان شروع شده و در بهار یا اوایل تابستان خاتمه می‌یابد و با علائمی مانند احساس خستگی، خواب آلودگی، کاهش میزان انرژی، استرس و اضطراب، افزایش وزن، تمایل به تنهایی و ... همراه است. البته به گفته متخصان طب سنتی به کمک دم نوش زعفران می‌توانید به جنگ این نوع افسردگی بروید، زیرا زعفران علاوه بر اینکه مفرح و نشاط آور است، خاصیت ضد افسردگی هم دارد.

روش تهیه: یک قاشق مرباخوری زعفران را همراه تکه کوچکی نبات در سه فنجان آب جوش بریزید تا ۱۵ دقیقه دم بکشد و هفته‌ای یک تا دو فنجان از آن بنوشید، اما فراموش نکنید متخصصان طب سنتی مصرف زیاد زعفران را توصیه نمی‌کنند. همچنین مصرف این دم نوش برای خانم‌های باردار ممنوع است، چون احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد.

جوشانده ضدخستگی

متخصصان طب سنتی معتقدند پرتقال میوه‌ای است که کسالت و خستگی‌های شب‌های سرد زمستانی را از بین می‌برد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود هفته‌ای دو تا سه بار در هفته بعد از وعده شام یک فنجان جوشانده پرتقال بنوشید.

روش تهیه: آب دو عدد پرتقال را بگیرید و یک فنجان آب جوش و نصف قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید و ۱۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید و به صورت ولرم میل کنید.

جوشانده مخصوص خانم‌ها

دارچین بوی بدن دهان را از بین می‌برد، باعث کاهش قند خون می‌شود و در تسکین درد‌های دوران قاعدگی موثر است؛ به ویژه در فصول سرد چرا که سرما شدت درد‌های قاعدگی را افزایش می‌دهد. کافی است در پنج روز نخست عادت ماهانه تان روزانه دو فنجان جوشانده دارچین و زنجبیل بنوشید.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری چوب دارچین خرد شده را با یک بند انگشت زنجبیل نسابیده در دو لیوان آب جوش بریزید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. سپس ۱۰ دقیقه این جوشانده را دم کنید و بعد از شیرین کردن با عسل طبیعی بنوشید.

جوشانده لاغری

مدت زیادی تا عید نوروز باقی نمانده و خیلی‌ها تصمیم می‌گیرند سال جدید را با تناسب اندام شروع کنند. اگرچه شما هم جزو این افراد هستید و تصمیم به کاهش وزن دارید باید روزانه سه فنجان جوشانده زیره بنوشید، چون به گفته حکمای طب سنتی این گیاه چربی اضافه بدن را می‌سوزاند و چاقی را برطرف می‌کند و علاوه بر تصفیه خون در تقویت قلب و عروق و درمان مشکلات کلیه هم موثر است.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری زیره سیاه را داخل دو لیوان آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید و بعد از جوش آمدن زیر گاز را خاموش کنید تا پنج دقیقه دم بکشد سپسی آن را با یک تکه بسیار کوچک نبات شیرین کنید و هفته‌ای سه تا چهار فنجان از این جوشانده را ۲۰ دقیقه بعد از غذا بنوشید.

جوشانده ضد دیابت

قره قات میوه‌ای درختی است که در جنگل‌های شمال ایرلان می‌روید و علاوه بر درمان اسهال در کاهش میزان قند خون موثر است و مصرف جوشانده آن چهار بار در هفته به بیماران دیابتی یا افرادی که زمیه ژنتیکی این بیماری را دارند، توصیه می‌شود.

روش تهیه: یک قاشق غذاخوری قره قات را با دو لیوان آب سرد مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید سپس جوشانده را بعد از خنک شدن بنوشید.

جوشانده بادرنجبویه

گیاه «بادرنجبویه» از ۲۰۰۰ سال پیش در یونان استفاده دارویی داشته، چون در کاهش استرس، التیام زخم ها، درمان دندان درد، آسیب دیدگی گردن و درمان گوش موثر است. همچنین از این گیاه به عنوان دارویی برای درمان تب، سردرد، فشار خون بالا، کابوس‌های شبانه، آنفلوآنزا و حاتلت تهوع یاد می‌شود. البته یکی از مهمترین خواص بادرنجبویه این است که روی خلق و خوی شما تاثیر می‌گذارد و بی حوصلگی تان را درمان می‌کند.

روش تهیه: ۱۵ گرم گیاه بادرنجبویه را در یک لیتر آب جوش بریزید و روی شعله مستقیم گاز قرار دهید تا جوش بیاید و بعد از خنک شدن و افزودن کمی عسل یا نبات سه تا چهار فنجان در هفته بنوشید.

نکته طلایی:

فراموش نکنید افراط در مصرف دم نوش‌ها و جوشانده‌ها خطرناک است و می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد. برای مثال نوشیدن بیش از حد جوشانده نعنا که برای درمان مشکلات گوارشی و نفخ تجویز می‌شود. میزان جذب آهن را کاهش می‌دهد و زمینه بروز کم خونی را فراهم می‌کند؛ بنابراین پیش از مصرف دم نوش‌ها و جوشانده‌ها با یک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • (ویدیو) طرز تهیه جوجه کباب زغالی توسط ذوج جوان غارنشین
  • کودکان و نوجوانان کدام کشور رکورددار سوء مصرف الکل هستند؟
  • انگلیس رکورددار سوء مصرف الکل در کودکان و نوجوانان
  • طرز تهیه سیب زمینی توپی سوخاری با مغز پنیری (فیلم)
  • دستور تهیه ۱۰جوشانده گیاهیِ ضد سرماخوردگی
  • بایدن حین کنایه به ترامپ گاف داد!
  • ۹ کانون آفت جوانه‌خوار بلوط در جنگل‌های سردشت شناسایی شد
  • دردسرهای جالب مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!
  • این فیلم مستند پرونده خون‌های آلوده را دوباره باز کرد
  • بادمجان شکم‌پر را با این روش خوشمزه درست کنید