Web Analytics Made Easy - Statcounter

یوسفی از احتمال حمله مجدد ملخ صحرایی در مهر و آبان‌ماه خبر داد و گفت: ۱۶ کلینیک گیاه‌پزشکی در خراسان جنوبی با هدف مدیریت آفات گیاهی و مبارزه با انواع آفات در استان فعال است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بیرجند، «مهدی یوسفی» صبح امروز (۶ مهر) در نشست خبری آنلاین  با خبرنگاران اظهار کرد: اساس کار مبارزه با آفات و بیماری‌ها، کنترل آفات به روش غیرشیمیایی است اما اگر تاثیر نداشت از روش مبارزه شیمیایی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه مسئولیت مبارزه با آفات عمومی بر عهده دولت و مبارزه با آفات خصوصی بر عهده کشاورز استف افزود: آفت ملخ صحرایی آفت عمومی است که در سال جاری با توجه به مشاهده آن در سطح استان کار مبارزه با این آفات در سطح ۳۰ هزار هکتار  از اراضی شهرستان‌های نهبندان، سربیشه، زیرکوه، درمیان، خوسف و فردوس انجام شد.

 

 

یوسفی با اشاره به اینکه زنگ جارویی زرشک آفت خصوصی است که کار مبارزه، تامین سموم و سم‌پاشی باغات آن برعهده کشاورز است و در حال حاضر  باغات زرشک شهرستان درمیان، سربیشه و زیرکوه آلوده به این آفت هستند، تصریح کرد: در این راستا وظیفه جهاد کشاورزی رصد، پایش و اعلام مبارزه با این آفت است البته برخی از بیماری‌ها جنبه بحرانی دارد و مبارزه با آن از عهده کشاورز خارج است که در این شرایط از کمک و اعتبارات مدیریت بحران باید برای مبارزه استفاده می شود.

 

وی ادامه داد: آفت چوب‌خوار  و گلوگاه نیز یک آفت خصوصی است اما مقابله با برخی از آفات نیاز به مبارزه همگانی دارد و کشاورز به تنهایی نمی‌تواند آفت را مهار کند. ضمن اینکه جهاد کشاورزی نیز مکانیسم و الزام قانونی برای وادار کردن کشاورزان به مبارزه با آفات ندارد و در این شرایط می‌طلبد تمام کشاورزان و دستگاه ها برای مبازره با آفات همکاری لازم  را داشته باشند.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با بیان اینکه ۱۶ کلینیک گیاه‌پزشکی در خراسان جنوبی راه اندازی شده است، گفت: کلینیک گیاه‌پزشکی آفات، بیمارگرها و علف‌های هرز محصولات کشاورزی و فرآورده‌های آنها را تشخیص می‌دهد و ضمن بررسی، با صدور نسخه، روش‌های مدیریت آن را توصیه و در صورت درخواست متقاضی، بر اجرای آن نظارت می‌کند.

 

به گفته وی برای حمایت از کشاورزان نیز چنانچه قصوری از طرف این کلینیک‌ها صورت گیرد که منجر به متضرر شدن کشاورز و نابودی محصول تولیدی شود در صورت تایید قصور انجام شده پیگیرد قانونی دارد و کلینیک باید پاسخگو باشد.

 

یوسفی به آفت سِن غلات اشاره کرد و افزود: آفت سن به صورت عمده به محصول گندم و جو خسارت وارد می‌کند، گفت: سن از آفات کلیدی مزارع گندم در استان است که در شهرستان قاین، زیرکوه، سربیشه، خوسف، طبس و فردوس با آن درگیر هستیم.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی میانگین درصد سن زدگی قابل قبول بر اساس دستورالعمل‌های موجود را ۲ درصد اعلام کرد و ادامه داد: آفات قرنطینه‌ای داخلی و خارجی نیز از دیگر آفاتی است که در بحث محصولات کشاورزی وجود دارد.

 

وی با اشاره واردات محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر به خراسان‌ جنوبی تصریح کرد: ۲ پست قرنطیه گیاهی برای پایش محصولات کشاورزی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند و بازارچه مرزی ماهیرود فعال است.

 

یوسفی اظهار کرد: آفت مگس مدیترانه‌ای نیز از جمله آفات خارجی است که به واسطه واردات محصولات کشاورزی از استان‌های دیگر وارد خراسان‌ جنوبی شده و در ۱۰۰ هکتار از باغات روستای خرو در شهرستان طبس شناسایی، کنترل و با آن مبارزه شده است.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به محصول زرشک، عناب و زعفران که مختص خراسان‌ جنوبی است، گفت: در این راستا طرحی برای مقابله با آفت زنگ جارویی زرشک توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استان تهیه و به مدیرت بحران کشور ارسال شده است اما تاکنون اعتباری برای اجرایی شدن این طرح اختصاص داده نشده است.

 

وی با تاکید بر اینکه خراسان‌ جنوبی جزو استان‌های سفید از نظر استفاده از سموم است، تصریح کرد:  مسئولیت بررسی سلامت محصول و کنترل میزان استفاده از سموم بر عهده وزارت بهداشت است.

 

یوسفی به احتمال حمله مجدد ملخ صحرایی به استان خراسان‌ جنوبی اشاره کرد و افزود: با توجه به این‌که ملخ های صحرایی به سمت کشورهای هندوستان و پاکستان رفتند احتمال بازگشت آنها در مهر و آبان ماه به استان وجود دارد.

 

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی از آمادگی برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی به استان خبر داد و تاکید کرد: مبازره با ملخ صحرایی نیازمند عزم همگانی است و منتظر اختصاص اعتبارات از سوی معاونت حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی هستیم.

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: کلینیک گیاه پزشکی مبارزه با آفات حمله ملخ ها خسارت به مزارع کشاورزی مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان کلینیک گیاه پزشکی محصولات کشاورزی مبارزه با آفات ملخ صحرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۶۷۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، فرید بیگی درباره مبارزه شیمیایی با عوامل خسارتزا در مزارع گندم و جو استان مازندران گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۵۴ هزار و ۱۶۱ هکتار مزارع گندم و جو استان مبارزه شیمیایی شد.

او با اشاره به مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۳۸ هزار و ۵۱۵ هکتار مزارع گندم استان، افزود: مبارزه با آفات با مصرف سموم متالدهاید، مالاتیون، کنفیدور، دورسبان و سایپرمترین در ۵ هزار و ۶۲۵ هکتار مزارع گندم استان انجام شد که ۵ هزار و ۲۳۲ هکتار علیه حلزون، ۳۴۰ هکتار با سوسک سیاه زابروس و ۵۳ هکتار با کرم مفتولی بود.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مبارزه با علف‌های هرز پهن برگ در ۲۰ هزار و ۸۵۹ هکتار، کشیده برگ در ۲۳ هزار و ۸۰۹ هکتار و توام (دومنظوره) در ۲۱ هزار و ۵۰۹ هکتار مزارع گندم استان انجام شد، اضافه کرد: مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم استان با استفاده از ۶۶ هزار و ۱۶۵ لیتر/کیلو سموم گرانستار، توفوردی، پوماسوپر، آکسیال، آپیروس، لنتو، آتلانتیس، آتللو، تیفیس و ویکیلیس صورت گرفت.

بیگی با بیان اینکه مبارزه با بیماری‌های گندم با مصرف ۶۶ هزار و ۴۰۳ لیتر/کیلو سموم تیلت، رکس، آلتو، فولیکو، اینور و سایر سموم در ۶۶ هزار و ۷۱۳ هکتار مزارع کندم استان انجام شد، تصریح کرد: با بیماری زنگ زرد در ۲۰ هزار و ۷۱۹ هکتار، سپتوریوز برگی در هزار و ۴۷۷ هکتار، سفیدک سطحی در ۱۵ هزار و ۱۵۸ هکتار، فوزاریوم خوشه در ۱۸ هزار و ۸۰۶ هکتار، زنگ قهوه‌ای در ۶۴۰ هکتار، لکه خرمایی در ۷۴۴ هکتار و توام در ۹ هزار و ۱۶۹ هکتار از مزارع گندم استان مبارزه شد.

سرپرست مدیریت حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران درباره مبارزه شیمیایی با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع جو استان، گفت: از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکنون مبارزه شیمیایی با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز در ۱۵ هزار و ۶۴۹ هکتار مزارع جو استان انجام شد.

وی با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با آفت حلزون در هزار و ۲۷۲ هکتار مزارع جو استان انجام شد، افزود: تاکنون با علیه علف‌های هرز کشیده برگ در ۲ هزار و ۳۸۹ هکتار، پهن برگ در ۲ هزار و ۳۷۹ هکتار و توام در ۸۲ هکتار و بیماری‌های سفیدک سطحی در هزار و ۴۲ هکتار، لکه خرمایی در ۶۲۲ هکتار، زنگ زرد در ۷۳۱ هکتار، سپتوریوز برگی در ۳۹۲ هکتار، فوزاریوم در ۸۶۵ هکتار، زنگ قهوه‌ای در ۱۲ هکتار و توام در ۸۵۹ هکتار از مزارع جو استان مبارزه شیمیایی شد.

دیگر خبرها

  • اعمال ممنوعیت جابجایی دام و برخورد با متخلفین در کاشمر
  • دستگیری ۲۶ سارق مغازه در خراسان جنوبی
  • نفوذ ناپایداری‌ها به جو خراسان جنوبی
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • برگزاری مجدد کنکور در زیرکوه
  • شیوع بیماری‌های موجود در فضای سبز/ مقابله با هجوم مگس‌های سفید
  • اطلاعیه برگزاری آزمون مجدد از داوطلبان شهرستان زیرکوه (از استان خراسان جنوبی)
  • مبارزه با آفت برگخوار ذرت و تمهیدات لازم برای برداشت گندم اُرزوئیه
  • اعلام زمان برگزاری کنکور برای سیل‌زدگان خراسان جنوبی
  • پلمب ۱۰ داروخانه گیاه پزشکی متخلف در داراب