Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-با وجود اصرار کاخ سفید برای اعمال تحریم های سازمان ملل علیه ایران و استفاده از مکانیسم ماشه، کشورهای متحد و غیر متحد با ایالات متحده به ترامپ نه گفتند.

این هفته، هفته تلخی برای ایالات متحده از آب در آمد. بر خلاف تصور کاخ سفید ایده بازگشت تحریم ها به بهانه مکانیسم ماشه، به مذاق هیچ کس خوش نیامد و حملات به کاخ سفید برای گرفتن چنین تصمیمی تشدید پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالیست که کاخ سفید مدعی بازگشت تحریم هاست اما عملا چنین اتفاقی به خاطر عدم همراهی کشورها و سازمان ملل با آمریکا رخ نداده است.

تحریم ها بازنگشتند

صبح بیست و هشتم شهریور، وزیر خارجه آمریکا با تکرار ادعای بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در روز دوشنبه، گفت واشنگتن از همه کشورهای جهان می‌خواهد که تابع قطعنامه شورای امنیت باشند. کمی بعد مشخص شد که چند نفر از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خواستار قطع کمک آمریکا به کشورهایی شده‌اند که در تلاش آمریکا برای احیای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.

سی ام شهریور ماه، یک ماه بعد از آنکه ایالات متحده اعلام کرد مکانیسم ماشه را فعال می کند،  وزارت خارجه آمریکا طی یک بیانیه مدعی شده است که تحریم های بین المللی علیه ایران بازگشته است اما ایران در پاسخ این ادعا را رد کرده است. بعد از این بیانیه،  سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه «مهلت غیرقانونی و دروغین ایالات متحده فرا رسیده و از بین رفته است»، گفت: ادعای آمریکا برای مکانیسم ماشه بی‌ربط و بی اعتبار است.

دبیرکل سازمان ملل متحد هم خطاب به شورای امنیت این سازمان از انجام نگرفتن هیچ اقدامی در ارتباط با ادعای آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به دلیل نبود قطعیت در خصوص صحت این ادعا خبر داد. همزمان  وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام، در بیانیه‌ای مشترک در واکنش به ادعای آمریکا درباره بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، بر تعهد کامل خود به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که به موجب آن برجام در سال ۲۰۱۵ مورد تایید قرار گرفت، تاکید کردند. 

مایک پمپئو در حالی که اتحادیه اروپا بطور رسمی با بازگرداندن تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران مخالفت کرد،روز یکشنبه مدعی شد که اروپایی‌ها در مکاتبات با ما نگران فروش تسلیحات به تهران هستند.  مایک پمپئو در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفت: اروپایی هایی که در این (تمدید تحریم تسلیحاتی ایران) به ما نپیوسته اند می دانند که حق با ماست.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم همان روز تاکید کرد: پیام تهران به واشنگتن روشن است، به جامعه جهانی برگرد، به تعهدات خود عمل کن، دست از یاغی‌گری بردارد که در این صورت جامعه جهانی تو را خواهد پذیرفت.

«جوسپ بورل»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده برجام روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ با صدور بیانیه‌ای ادعای آمریکا مبنی بر از سرگیری تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را رد و تصریح کرد که تعهدات طرف‌های باقی‌مانده در این توافق به رفع تحریم‌ها ادامه دارد.

در ایران وزیرخارجه کشورمان در توئیتر نوشت: ترامپ باید پیش از آنکه پمپئو شعار تبلیغاتی اش (عظمت را به آمریکا برگردانیم) را بیش از این به دستمایه خنده جهان بدل کند، مسیرش را تغییر دهد.وزیر امور خارجه همچنین  با اشاره به توییت پامپئو که از تحریم‌های سازمان ملل با عنوان تحریم‌های «ما» یاد کرده و از همه کشورها خواسته این تحریم‌ها را اجرا کنند، نوشت: مسئله‌ای که درباره مبتلایان به جنون دروغگویی - کسانی که نمی‌توانند از دروغگویی بیمارگونه دست بردارند - وجود دارد این است که آن‌ها عملا در تور فریب خود گم می‌شوند.

عصر سی و یکم شهریور دونالد ترامپ در یک بیانیه تاکید کرد که دولت او تحریم‌های جدیدی علیه ۲۷ نهاد و فرد مرتبط با برنامه های موشکی و هسته‌ای ایران وضع کرده‌ است. کمی بعد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی خبری گفت: هر کشوری که تحریم ها علیه ایران را نادیده بگیرد، هدف تحریم های آمریکا قرار خواهد گرفت. همچنین  نماینده آمریکا در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت مدعی شده بازگشت تحریم‌ها علیه ایران نیازمند اجماع میان اعضای این شورا نیست.

روس ها و چینی ها سنگ تمام گذاشتند؟

روز بیست و هفتم شهریور ماه، اولیانوف یکی از تندترین حملاتش را به آمریکا انجام داد.  «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمانهای بین‌المللی مستقر در«وین» در توییتی به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی درباره فعال شدن «مکانیسم ماشه» برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران واکنش نشان داد.  اولیانوف در پاسخ به توییت «ریچارد گلدبرگ»، عضو وابسته به بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و دستیار سابق جان بولتون در شورای امنیت ملی آمریکا درباره مکانیسم ماشه گفت: «شما پیشنهاد می‌دهید که در یک بازی بد چهره خوبی داشته باشید؟ به شما هشدار دادیم که آمریکا را در موقعیت بدی قرار ندهید. لطفاً مراقب کشور خودتان باید. ما بارها این کار را کردیم. شما چیزی برای شکایت ندارید.»

عصر همان روز وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد تحریم های جدیدی علیه ایران اعمال کرده است.  وزارت خزانه داری آمریکا  اعلام کرد ۴۵ فرد ایرانی و ۳ سازمان را به بهانه و ادعای مرتبط بودن با وزارت اطلاعات به لیست تحریم هایش علیه ایران افزوده است. 

بعد از آنکه پمپئو مدعی فعال شدن مکانیسم ماشه شد،  وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد تلاش برای حفظ برجام ادامه دارد و آمریکا نمی‌تواند از جانب شورای امنیت سازمان ملل سخن بگوید.  وزارت امور خارجه روسیه  در واکنش به تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد، تلاش برای حفظ برجام ادامه خواهد یافت. این وزارتخانه افزود، قطعنامه ۲۲۳۱ همچنان برقرار و موثر است و واشنگتن باید با واقعیت مواجه شده وسخن گفتن از جانب شورای امنیت سازمان ملل متحد را کنار بگذارد.

همچنین اولیانوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه بیان کرد: مسکو علیرغم تهدیدهای آمریکا به اعمال تحریم، به همکاری دفاعی با ایران ادامه خواهد داد. دمیتری پولیانسکی معاون هیئت نمایندگی روسیه هم در توئیتی نوشت که آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته ای از حق به کارگیری مکانیسم بازگردانی تحریم ها برخوردار نیست و تحریم های سازمان ملل علیه ایران همچنان لغو می باشند.

روز سی و یکم شهریور، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به ادعای آمریکا مبنی بر بازگرداندن تحریم های ایران اعلام کرد که چین در کنار جامعه جهانی معتقد است آمریکا با خروج از برجام، حق و حقوق خود در قبال این قرارداد بین المللی را از دست داده است بنابراین هرگونه اقدامی در این مورد از جمله درخواست بازگرداندن تحریم های ایران بی اساس است.

در کنار دفاع روس ها و چینی ها مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک مصاحبه جدید بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی درباره مواضع غیرقانونی این کشور در قبال ایران و نقض آشکار قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل، چین و روسیه را به اعمال تحریم‌ها تهدید کرد.

نشست سازمان ملل علیه یک جانبه گرایی کاخ سفید

به خاطر کرونا امسال نشست سالانه سازمان ملل متحد به صورت مجازی انجام گرفت. رهبران جهاندر  ویدئوهای ضبط شده که در آن به مسائل روز اشاره کرده بودند، ظاهر شدند. این جلسه برخلاف آنچه ترامپ تصورش را می کرد تبدیل به محلی برای موضع گیری علیه ترامپ و یک جانبه گرایی او شد.

«امانول مکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه در هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که پاریس و شرکای این کشور خود را ملزم به اجرای برجام می‌دانند.  مکرون در این سخنرانی گفت: «راهبرد فشار حداکثری [علیه ایران] که طی سال‌های گذشته به کار گرفته شده، امکان خاتمه دادن به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران را فراهم نیاورده است.» وی اضافه کرد: «همان‌طور که احتمالاً به خاطر دارید، فرانسه کشور آغازکننده مذاکراتی که به برجام منتهی شد نبود، اما فرانسه و شریکانش، کماکان الزام به اجرای کامل این توافق را حفظ خواهند کرد و عدول ایران از این توافق را نخواهند پذیرفت.»

رئیس‌جمهور فرانسه در ادامه خاطرنشان کرد آمریکا به دلیل خروج از توافق هسته‌ای برجام قادر به فعال‌سازی ساز و کار موسوم به «مکانیسم ماشه»، برای بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران نیست.  او گفت: «ما بر سر فعال‌سازی مکانیسمی که ایالات متحده به دلیل خروج از برجام قادر به فعالسازی آن نبود، مصالحه نخواهیم کرد. این اقدام، (اقدام آمریکا) به منزله تضعیف شورای امنیت و مرجعیت تصمیم‌های آن خواهد بود، ضمن آنکه تنش‌ها در منطقه را تشدید خواهد کرد.»

رئیس جمهوری چین با بیان اینکه هیچ کشوری حق ندارد مزایای توسعه را در انحصار خود داشته باشد و اعمال هژمونی را در جهان گسترش دهد تاکید کرد: «هیچ کشوری حق تصرف امور بین‌الملل و تسلط بر سرنوشت سایر کشورها را ندارد». «شی جین پینگ» دوشنبه شب به وقت محلی در سخنرانی ویدیویی خود در نشست سران به مناسبت گرامیداشت هفتاد و پنجمین سالگرد تاسیس سازمان ملل تاکید کرد: سازمان ملل باید عدالت را حفظ کند و کشورهای بزرگ و کوچک به یکدیگر احترام بگذارند. او افزود: هیچ راهی برای یک جانبه‌گرایی وجود ندارد همه کشورها باید با پایبندی بر مشورت، ساخت و اشتراک مشترک، از امنیت عمومی حفاظت کنند و مشترکا از ثمرات توسعه بهره مند شوند تا سرنوشت جهان به طور مشترک تحت کنترل قرار گیرد.

 ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در سخنرانی ضبط شده در هفتاد و پنجمین اجلاس مجازی مجمع عمومی سازمان ملل گفت: برای منع اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی تلاش خواهیم کرد. ما برای گسترش صلح در جهان و برای همه ملت‌ها تلاش می‌کنیم.  روسیه طرح عدم نظامی کردن فضا را داریم.

از سوی دیگر سخنرانی اردوغان در مجمع عمومی سازمان ملل هم به موضوع ایران پرداخت. اردوغان گفت:  موضوع هسته‌ای ایران  تنها از طریق دیپلماسی قابل حل است. در سایه تداوم سیاست‌های خشونت‌آمیز اسرائیل، فلسطین امروز به زخم خونین در امت ما تبدیل شده است. حل نزاع بین فلسطین و اسرائیل جز با ایجاد کشور فلسطینِ دارای حاکمیت ملی مستقل در مرزهای سال ۱۹۶۷ محقق نخواهد شد.

نشریه گاردین  در گزارشی نوشت: آمریکا ا با اعلام بازگشت تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران راه خود را از اعضای شورای امنیت و حتی نزدیک ترین متحدانش جدا می‌کند. 

روزنامه آمریکایی در مطلبی با اشاره به ادعای بی شرمانه آمریکا در خصوص عضو بودن در برجام می نویسد که حتی تندروهایی مانند جان بولتون این استدلال را ریاکارانه و غیرسازنده می‌دانند.

به نظر می رسد که برخلاف آنچه کاخ سفید تصورش را می کرد، ادعای فعال شدن مکانیسم ماشه، بیش از تهران واشنگتن را تحت فشار قرار داده است. کشورهای اروپائی  و روسیه و چین در کنار سازمان ملل یک صدا معتقدند خواسته آمریکا غیرقانونی است و حاضر به تن دادن به آن نیستند. این امر نشان می دهد که ایالات متحده به دلیل نحوه سیاست هایی که انتخاب کرده، روز به روز در حال منزوی شدن بیشتر است و سیاست خارجی این کشور تا سال ها پس از خروج ترامپ از کاخ سفید هم درگیر اشتباهات او خواهد ماند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: تحریم های سازمان ملل علیه ایران تحریم ها علیه ایران بازگرداندن تحریم وزارت امور خارجه بازگشت تحریم ها سازمان ملل متحد خارجه آمریکا ایالات متحده مکانیسم ماشه ادعای آمریکا شورای امنیت مایک پمپئو بین المللی کاخ سفید هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۷۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان

بین الملل تابناک: اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی، نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل، حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن، اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان و حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی از مهم ترین خبرها و رویدادهای منطقه ای و بین المللی در 24 ساعت گذشته بوده اند.

اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص اعمال تحریم علیه برخی اشخاص و نهادهای آمریکایی دخیل در اقدامات تروریستی و نقض فاحش حقوق بشر از طریق حمایت از اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها به ویژه مردم نوار غزه بیانیه‌ای را صادر کرد .‌

در متن این بیانیه آمده است :« وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهادهای آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی؛

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار  غزه تحت تحریم قرار می گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی :(Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیروهای عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر(Brad Cooper) : فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes) :مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا ، تحریم های یادشده را علیه اشخاص و نهادهای فوق اعمال می نماید.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.»

تحریم‌های ایران علیه ۵ نهاد و ۸ عضو رژیم انگلیس

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای خبر از اعمال تحریم‌ها علیه تعدادی از نهادها و اشخاص رژیم انگلیس داد.‌

 در بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط آمده است : «در چارچوب اجرای قانون «مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت» مصوب مورخ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، وفق مصوبات مراجع ذیربط، در چارچوب قواعد حقوقی مرتبط و سازوکارهای تحریمی مربوطه و به عنوان عمل متقابل، تعدادی از نهادها و اشخاص بریتانیایی را به دلیل اقدامات عامدانه آنان در حمایت و تسهیل اقدامات رژیم صهیونیستی از جمله در ارتکاب اعمال تروریستی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی، نقض سازمان یافته (سیستماتیک) حقوق بشر، جنگ افروزی، استفاده از تسلیحات سنگین و سلاح‌های ممنوعه علیه غیر نظامیان، محاصره انسانی، آواره کردن مردم فلسطین، شهرک‌سازی غیرقانونی و ادامه اشغال سرزمین فلسطین، تحریم می‌کند:

  نهادها:

•  پایگاه هوایی آکروتیری پادشاهی بریتانیا در قبرس   
•  ناو دیاموند نیروی دریایی انگلیس در دریای سرخ     
•  شرکت البیت سیستم بریتانیا   
•  شرکت مگیت پارکر بریتانیا                   
•  شرکت رافائل بریتانیا                                              
  اشخاص:

•  گرنت شاپس، وزیر دفاع انگلیس 
•  جیمز هاکنهال، فرمانده فرماندهی استراتژیک ارتش بریتانیا      
•  شارون نسمیت، معاون ستاد کل نیروهای مسلح
•  پائول رایموند گریفیتس، دستیار ستاد کل نیروهای مسلح     
•  آدریان برد، مدیر اطلاعات دفاعی وزارت دفاع بریتانیا      
•  ریچارد کمپ، فرمانده ناو ریچموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ
•  سیمون کلاک، فرمانده پایگاه هوایی آکروتیری بریتانیا در قبرس    
•  پیتر ایوانس، فرمانده ناو دیاموند نیروی دریایی بریتانیا در دریای سرخ

جمهوری اسلامی ایران ضمن محکوم نمودن اقدام رژیم انگلیس در حمایت و تسهیل اقدامات مخرب اشخاص و نهادهای مذکور شامل حمایت و تسهیل ارتکاب اعمال تروریستیِ رژیم صهیونیستی که نقض تعهدات بین المللی رژیم انگلیس در مقابله با تروریسم به شمار می رود، اعلام می نماید که اقدام رژیم انگلیس، نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین الملل مندرج در منشور ملل متحد می باشد.

کلیه نهادهای جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را که شامل ممنوعیت صدور روادید و عدم امکان ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران، مسدود شدن حساب‌های بانکی در نظام مالی و بانکی و توقیف اموال و دارایی در قلمرو تحت صلاحیت جمهوری اسلامی ایران خواهند بود، جهت اجرای این تحریم ها معمول خواهند داشت.

بدیهی است این اقدام تحریمی، نافی پیگیری کیفری افراد به سبب دست داشتن در اقدامات مجرمانه در محاکم قانونی دارای صلاحیت نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران ضمن اعمال این تحریم ها، رژیم انگلیس را در قبال حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، مسئول و پاسخگو می داند.»

 نامه ای ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: ادعای غیرمستند و ارجاعات ناصواب علیه جمهوری اسلامی ایران در نامه مورخ ۸ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به دبیرکل و رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴) را رد می‌ کند.

ارشدترین دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ادعای مطروحه نامه مزبور بی اساس و صرفاً تلاش مذبوحانه رژیم اسرائیل برای منحرف کردن توجه بین المللی از جنایات شنیع و اقدامات نسل کشی است که توسط این رژیم آپارتاید علیه مردم فلسطین در نوار غزه انجام می شود.

ایروانی گفت: چنین ادعاهای بی‌اساسی همچنین تلاشی گمراه کننده با هدف سرپوش گذاشتن و مشروعیت بخشیدن به تجاوزات مداوم رژیم اسرائیل علیه لبنان و نقض مستمر قوانین بین المللی، منشور سازمان ملل متحد و قطعنامه های ۱۵۵۹ (۲۰۰۴) و ۱۷۰۱ (۲۰۰۶) شورای امنیت سازمان ملل است.

او تصریح کرد: به همین ترتیب، اتهامات موجود در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ نماینده رژیم اسرائیل در سازمان ملل متحد خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۴/۳۰۴) کاملاً بی اساس بوده و قاطعانه مردود است. همانطور که در نامه مورخ ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ (S/۲۰۲۴/۳۰۵) ما تأکید شده است، اقدام جمهوری اسلامی ایران در ۱۳ آوریل ۲۰۲۴ در راستای اعمال حق ذاتی خود در چارچوب دفاع از مشروع و ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴ علیه اماکن دیپلماتیک ایران برخلاف بند ۴ ماده ۲ منشور سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

ایروانی ادامه داد: «مجددا تاکید می‌نماید که جمهوری اسلامی ایران هرگز شروع کننده جنگ علیه رژیم اسرائیل نبوده و در آینده نیز قصد انجام آن را ندارد. با این حال، جمهوری اسلامی ایران حق ذاتی خود ذیل قوانین بین المللی برای پاسخ به هرگونه استفاده از زور یا اعمال تجاوزکارانه علیه حاکمیت، تمامیت ارضی، امنیت و منافع ملی خود محفوظ می‌دارد.»

سفیر ایران در سازمان ملل در پایان خواسته است که این نامه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و توزیع شود.

حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن

هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس مناطقی از استان صعده در شمال یمن را هدف قرار دادند.

روز گذشته نیز هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس منطقه «رأس عیسی» در بخش الصلیف واقع در استان الحدیده در غرب یمن را بمباران کردند.

در همین ارتباط روزنامه الاخبار لبنان روز گذشته به نقل از منابع نظامی در صنعا گزارش داد که آمریکا در حال آماده شدن برای تجاوز هوایی گسترده به یمن به منظور پشتیبانی از حمله زمینی گروه‌های وابسته به امارات متحده عربی در چند جبهه است.

از سوی دیگر شورای عالی سیاسی یمن بر موضع ثابت خود در خصوص ثبات و امنیت منطقه، دریای سرخ، دریای مکران، باب المندب و اقیانوس هند تأکید کرد و به آمریکا درباره هرگونه اقدام تنش‌آمیز علیه امنیت و ثبات یمن هشدار داد.

اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان

 ارتش پاکستان اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور با آمریکا رزمایش دوجانبه‌ای با عنوان "اتحاد ۲۰۲۴" را در آب‌های کراچی برگزار کرده است.

به گزارش روابط عمومی ارتش پاکستان، رزمایش دوجانبه نیروی دریایی پاکستان و آمریکا موسوم به اتحاد الهام گرفته شده ۲۰۲۴ به مدت ۳ روز در بندر کراچی برگزار شد.

این رزمایش شامل تفنگداران دریایی ایالات متحده، گارد ساحلی، غواصی، حقوقی، نیروی پشتیبانی فنی، امور مدنی و تیم های پزشکی بود.

 ارتش پاکستان افزود که در طول این رزمایش، فرمانده یگان رزمایش دریایی آمریکا با فرمانده ناوگان پاکستان و فرمانده گارد ساحلی دیدار و طرفین در مورد موضوعات مورد علاقه دوجانبه گفت‌وگو کردند.

در بیانیه روابط عمومی ارتش پاکستان آمده است: هدف از این رزمایش ارتقای محیط امن و پایدار دریایی در منطقه و گسترش روابط و همکاری متقابل بین دو نیروی دریایی است.

حمله پهپادی مقاومت اسلامی عراق به جولان اشغالی

مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که هدف مهمی را در بلندی‌های جولان اشغالی سوریه هدف حمله پهپادی قرار داده است.

مقاومت اسلامی عراق تاکید کرد که این حمله در راستای مقابله با دشمن صهیونیستی و حمایت از مردم غزه و پاسخ به جنایات اشغالگران صهیونیست علیه غیرنظامیان فلسطینی به ویژه زنان و کودکان انجام گرفته است.

براساس اینفوگرافی که به تازگی رسانه جنگ نیروهای مقاومت منتشر کرده‌اند، مقاومت اسلامی عراق در ۲۰۰ روزه گذشته که از طوفان الاقصی می‌گذرد، به ترتیب ۲۴۳ عملیات حمله به ۹۰ هدف در خاک عراق، ۶۵ حمله به اهداف در اراضی اشغالی و ۸۸ حمله به هدف در سوریه انجام داده است.

دیگر خبرها

  • ایران هفت شخص و پنج نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی مرتبط با جنگ علیه فلسطینیان را تحریم کرد
  • اعلام تحریم های ایران علیه افراد و نهادهای آمریکایی و انگلیسی/  نامه ایران به شورای امنیت در رد اتهامات اسرائیل/ حمله آمریکا و انگلیس به شمال یمن/ اعلام برگزاری رزمایش نظامی آمریکا و پاکستان
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۷ شخص و ۵ نهاد آمریکایی را تحریم کرد
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی آمریکایی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • تحریم های جدید ایران علیه آمریکا
  • ایران ۵شرکت و ۷شخص حقیقی را تحریم کرد + جزئیات | بیانیه مهم وزارت خارجه
  • نقد ادعای زیباکلام درباره آغازگر جنگ با مستندات تاریخی / روایت نماینده وقت عراق در سازمان ملل از آماده‌باش صدام برای آغاز جنگ علیه ایران
  • انتقاد کره شمالی از تحریم‌های اخیر آمریکا علیه ایران